handdator

Visa fullständig version : magens inre muskler


apa_ola
2006-01-10, 10:51
har magen inre och yttre muskler? Yttre=dem som syns och inre=håller emot organ och liknande.
Hur tränar man isåfall inre magmusklerna?

morte
2006-01-10, 11:41
Bukmusklerna har fyra "lager". rectus abdomis (magrutorna), obliqus externus abdomis, obliqus internus abdominis (innre och yttre samlagshandtag) och transversus abdominis (muskelkorsetten).

Du tränar alla dessa mycket effektivt genom en kombination av marklyft, hängande benlyft och viktbelastade crunches.

jwzrd
2006-01-10, 11:44
Bukmusklerna har fyra "lager". rectus abdomis (magrutorna), obliqus externus abdomis, obliqus internus abdominis (innre och yttre samlagshandtag) och transversus abdominis (muskelkorsetten).

Du tränar alla dessa mycket effektivt genom en kombination av marklyft, hängande benlyft och viktbelastade crunches. Marklyft som ju även tränar latsen.

Nämen?

apa_ola
2006-01-10, 11:51
men kan man på ngt sätt fokusera på jst de inre/innersta med ngn speciell övning?

mistermr
2006-01-10, 11:54
Jag tycker att övningarna som rör magmusklerna är ganska få. Mitt problem när jag tränar magen är att det verkar som om endast de övre rutorna påverkas. Jag kör crunches med viktplattor och både raka och mot sidorna. Har till och med ökat vikten på plattorna, men ändå är det rätt löst i den nedersta delen av magen. Jag har tappat midjemått, men inga synliga rutor überall än, tyvärr.

MVH

morte
2006-01-10, 11:57
men kan man på ngt sätt fokusera på jst de inre/innersta med ngn speciell övning?

Innersta kan du köra sk stomach vacuum (skräpövning så den vägrar jag förklara) eller "plankan". Plankan går till såhär, ställ dig som om du skulle göra armhävningar fast med armbågar (och underarmar) i golvet, håll kroppen tight, sug in magen (tänk dig att du försöker ha hårt samlag mellan ryggraden och naveln), stå kvar, andas ytligt och försök bara stå så länge som möjligt och hålla magen så länge som möjligt.

Du kan specialträna obliques genom att vrida på bålen under tex en sit-up.

King Grub
2006-01-10, 12:48
Morte och jwrzd får var sin tillsägelse för spam. Fler spaminlägg, oavsett tråd, kommer att resultera i varning.

o.z.z
2006-01-10, 12:48
http://forum.body.se/showthread.php?t=338

Frustrator
2006-01-10, 13:23
Mistermr, de övre och nedre rutorna hör till en och samma muskel och det är i princip omöjligt att bara träna de ena eller de andra (i princip = ingen som hittills lyckats träna bara det ena, är kanske möjligt iochförsig..man ska aldrig säga aldrig..). Rectus abdominis har sitt ursprung i femte till sjunde revbensbrosket och fäster i os pubis och symfysen, däremellan fäster den ingenstans än i sig själv, så när du spänner en del så spänns det i hela..(lika luddig på att förklara som vanligt). Skälet till att man oftast bara ser de 'övre rutorna' är på grund av att man har mer underhudsfet längre ner på magen.

morte
2006-01-10, 13:26
, däremellan fäster den ingenstans än i sig själv, .


Den fäster ju i spermalinjen. Även kallad Linea Alba.

Frustrator
2006-01-10, 16:03
Morte, nej den fäster inte i linea alba ;) Linea alba: 'Vita linjen'. Den strama bindvävsstruktur som förenar de båda rectusskidorna i mittlinjen." -Taget från Heinz Feneis Anatomisk bildordbok, fjärde upplagan.
Om du kollar på ett par anatomiska tvärsnitt (horisontella sådana, förslagsvis i Sobotta (mycket fina bilder där i)) så ser du att musculus rectus abdominis faktiskt löper i musculus obliquus internus abdominis rectusskida (och därmed inte fäster i) ;) (obliquus internus aponeuros delar upp sig i två delar och löper på ömse sidor om musculus rectus abdominis. I navelhöjd, under navelhöjd så löper den innanför de andra magmusklerna..Jag har tenta på det där på lördag så det mesta här kan du säkert arkivera i onödigt vetande :P

emmzan
2006-01-10, 16:25
Den fäster ju i spermalinjen. Även kallad Linea Alba.

Spermalinjen? Vad skjutton är det för beteckning egentligen?


Frustrator: njut av den korta tid du kommer ihåg den informationen! Det brukar försvinna obehagligt fort efter tentan är skriven!

Frustrator
2006-01-10, 17:55
Emmzan, jo jag vet, men jag kommer troligtvis vara rätt beroende av att den här kunskapen sitter...så den kommer uppdateras många gånger ;) Vet att den kommer igen minst två gånger till under utbildningen...och sen i yrket med...

mistermr
2006-01-10, 18:00
Mistermr, de övre och nedre rutorna hör till en och samma muskel och det är i princip omöjligt att bara träna de ena eller de andra (i princip = ingen som hittills lyckats träna bara det ena, är kanske möjligt iochförsig..man ska aldrig säga aldrig..). Rectus abdominis har sitt ursprung i femte till sjunde revbensbrosket och fäster i os pubis och symfysen, däremellan fäster den ingenstans än i sig själv, så när du spänner en del så spänns det i hela..(lika luddig på att förklara som vanligt). Skälet till att man oftast bara ser de 'övre rutorna' är på grund av att man har mer underhudsfet längre ner på magen.

Hur blir man av med underhudsfettet längre ned på magen då?

MVH

tinkerbell
2006-01-10, 18:03
Hur blir man av med underhudsfettet längre ned på magen då?

MVH

Deffa, gå ner i vikt.

mistermr
2006-01-10, 18:04
Deffa, gå ner i vikt.

Jag väger ca 77 kg är ca 177 cm, hur mycket skall jag deffa bort?

MVH

tinkerbell
2006-01-10, 18:06
Jag väger ca 77 kg är ca 177 cm, hur mycket skall jag deffa bort?

MVH

Om du nu inte behöver deffa skulle de kunna bero på att du inte har byggt tillräckligt med muskler under magen.

emmzan
2006-01-10, 18:06
Emmzan, jo jag vet, men jag kommer troligtvis vara rätt beroende av att den här kunskapen sitter...så den kommer uppdateras många gånger ;) Vet att den kommer igen minst två gånger till under utbildningen...och sen i yrket med...

Jo, ju fler gånger man repeterar något desto bättre sitter det. Ändock tenderar man att glömma detaljerna och istället komma ihåg funktionerna. Tycker själv jag har läst anatomi i 5 år nu och lyckas ändå glömma stora delar av det hela för det mesta trots strålande tentaresultat. :)

tinkerbell
2006-01-10, 18:07
Jag väger ca 77 kg är ca 177 cm, hur mycket skall jag deffa bort?

MVH

Hur mycket? Tills du är nöjd.

mistermr
2006-01-10, 18:08
Om du nu inte behöver deffa skulle de kunna bero på att du inte har byggt tillräckligt med muskler under magen.

Är det så då att jag ej behöver deffa bort mer vikt?

Skall jag variera mina magövningar?

I så fall vilka alternativ finns det?

tinkerbell
2006-01-10, 18:12
Är det så då att jag ej behöver deffa bort mer vikt?

Skall jag variera mina magövningar?

I så fall vilka alternativ finns det?

Om du inte ska deffa får du satsa på att bygga muskler genom att äta mycket mat och vila/återhämta dig.

Där finns många magövningar, du kan variera dig, så länge musklerna växer.

Bra magövningar . . .

http://www.*******.se/html/page.asp?id=151

Tänk på att du bör överbelasta magmusklerna som alla andra muskler.

mistermr
2006-01-10, 18:21
Om du inte ska deffa får du satsa på att bygga muskler genom att äta mycket mat och vila/återhämta dig.

Där finns många magövningar, du kan variera dig, så länge musklerna växer.

Bra magövningar . . .

http://www.*******.se/html/page.asp?id=151

Tänk på att du bör överbelasta magmusklerna som alla andra muskler.


Jag kör crunches både raka och sneda samt med 7.5 kg belastning.

MVH

morte
2006-01-10, 18:38
Morte, nej den fäster inte i linea alba ;) Linea alba: 'Vita linjen'. Den strama bindvävsstruktur som förenar de båda rectusskidorna i mittlinjen." -Taget från Heinz Feneis Anatomisk bildordbok, fjärde upplagan.
Om du kollar på ett par anatomiska tvärsnitt (horisontella sådana, förslagsvis i Sobotta (mycket fina bilder där i)) så ser du att musculus rectus abdominis faktiskt löper i musculus obliquus internus abdominis rectusskida (och därmed inte fäster i) ;) (obliquus internus aponeuros delar upp sig i två delar och löper på ömse sidor om musculus rectus abdominis. I navelhöjd, under navelhöjd så löper den innanför de andra magmusklerna..Jag har tenta på det där på lördag så det mesta här kan du säkert arkivera i onödigt vetande :P

Nej, det var inte onödigt vetande :bow: :bow: Tackar! Jag har blivit lärd på en grundläggande anatomikurs att den fäster i linea alba, men med ord som "rectuskida" och "aponeurosis" (neurotisk apa lol) blir jag helt borttappad och inser att du har troligtvis helt rätt. Tackar, då har man lärt sig något nytt för idag!

Frustrator
2006-01-10, 19:11
Morte, självklart beror det ju också på vad man definierar som ett fäste för en muskel..man kan ju se det som att den fäster där i eftersom alla strukturerna på sätt och vis hänger ihop..men är man petig vid användningen av ord så fäster den inte där ;)

Mistermr, det är bara att träna mer så kommer musklerna så småningom att synas...står ju inget här hur länge du har tränat amgen seriöst...fast jag har iofs bara skummat igenom inläggen...:)

mistermr
2006-01-10, 19:14
Morte, självklart beror det ju också på vad man definierar som ett fäste för en muskel..man kan ju se det som att den fäster där i eftersom alla strukturerna på sätt och vis hänger ihop..men är man petig vid användningen av ord så fäster den inte där ;)

Mistermr, det är bara att träna mer så kommer musklerna så småningom att synas...står ju inget här hur länge du har tränat amgen seriöst...fast jag har iofs bara skummat igenom inläggen...:)

Jag började träna i september, när det gäller magen så började jag väl i mitten av oktober.

MVH

Frustrator
2006-01-10, 19:24
Kört samma magövningar hela tiden?
Och hur många reps/set?

mistermr
2006-01-10, 20:38
Kört samma magövningar hela tiden?
Och hur många reps/set?

Jag har kört samma övningar hela tiden med 5 set å 15

Men nu kör jag 3 set å 15 när det gäller magen