handdator

Visa fullständig version : Upp- och nervärmning?


X-Change
2006-01-10, 10:26
Alla vet väl vad uppvärmning är och hur det går till som, men nervärmning hur fungerar det?
Läste att det är rätt vanligt inom olika kampsporter med nervärmningar för att förhindra/minska risken för stelhet. Är det någon som vet mer om det här och hur många set, reps osv nervärmning består av?

Herkulez
2006-01-10, 10:29
nervärming efter styrke har jag aldrig hört talas om och existerar väl inte med hantlar. isåfall är det nog mer stretching och sånt för att varva ner och töjja ut muskulaturen.

z_bumbi
2006-01-10, 10:58
nervärming efter styrke har jag aldrig hört talas om och existerar väl inte med hantlar.

Ser man till hur ett normalt pass är upplagt så har de flesta en sorts nervarvning inbyggt i passet utan att veta om det.

1 Uppvärmning
2 Stora övningar som böj, mark och bänk
3 Mindre flerledsövningar
4 Koncentrationsövningar
5 I vissa fall stretching och/eller nedvarvning på någon konditionsmaskin.

Böj sliter mer på kroppens återhämtningsförmåga än sittande vadpress gör och då har man fått en nervarvningstid per automatik. Ganska smart men inget man tänker på. :)

Nedvarvningens mål är att "forsla bort slaggprodukter" så det räcker ganska bra med att röra sig allmänt så forslas mjölksyran bort och man forslar fram syre och näring lite snabbare.
Att gå omkring i 10 minuter efter ett sprintpass ger bättre resultat än att lägga sig raklång på marken t ex men det ger ingen ökad effekt om man joggar i 20 minuter. Processen bygger på ökad cirkulation och under en begränsad tid (Det tar inte så lång tid att bli av med mjölksyran.) plus att man inte belastar kroppen så mycket att det läggs ytterligare belastning på mjölksyraomvandlingen och näringstillförseln.
En "gammal" boxare på förra gymet svängde alltid med armarna efter varje överkroppset, då förstog jag inget men idag gissar jag att han hade lärt sig att han fick bort mjölksyran lite lättare om han rörde på sig (Jag skulle självklart ha frågat honom och lärt mig något.)

X-Change
2006-01-11, 09:19
Tack, Z_bumbi! Bra förklarat! :thumbup: