handdator

Visa fullständig version : Kramp i vaderna på natten


HenrY
2006-01-10, 10:08
Har haft det ett par ggr nu. Det var någon vecka nu sen senast, men inatt så hände det igen! Vaknade upp av att högra vaden drog ihop sig, och var sånär på att skrika rätt ut! Gjorde jätte ont!
Vissa nätter förut har jag haft kramp i båda vaderna...och vissa nätter bara ena.
Någon som har någon förklaring till detta?

Nina L
2006-01-10, 10:19
Det kan vara kaliumbrist. (Finns bland annat i bananer och potatis.) Drick ordentligt med vatten! Om du bara har kramp i ena vaden så kan du använda din andra fot för att räta upp foten i det krampande benet. Då släpper det snabbare. Jag har också vaknat så ett antal gånger.

Herkulez
2006-01-10, 10:31
Det kan vara kaliumbrist. (Finns bland annat i bananer och potatis.) Drick ordentligt med vatten! Om du bara har kramp i ena vaden så kan du använda din andra fot för att räta upp foten i det krampande benet. Då släpper det snabbare. Jag har också vaknat så ett antal gånger.
alt ställa sig upp.


tror med det är kaliumbrist, försök få i dig några bananer per dag och drick mycket som nina sa

Juliette
2006-01-10, 11:35
Har haft exakt samma problem, (det gör så otroligt ont att man inte kan ligga kvar i sängen utan måste flyga upp och ställa sig på golvet och trycka ner foten.)
Då sa alla till mig att det var magnesiumbrist så jag började ta det som tillskott, vilket inte hjälpte. Sen började jag ta extra kalcium och då blev det stor skillnad till det bättre.

Det kan också bero på vätskebrist, jag får det ibland även nu när jag inte druckit så mycket under dagen som jag kanske borde.

Du får nog prova dig fram till vad som hjälper på just dig..

jwzrd
2006-01-10, 11:40
Är det samma princip som ligger bakom muskelryckningar? Jag hade ryckningar i ena skinkan någon natt förut - svårt störande :D

HenrY
2006-01-10, 12:51
Ok tack för svaren! Vätskebrist är det definitivt inte.

Ska börja testa att äta lite fler bananer! :thumbup:

HenrY
2006-01-10, 12:52
Är det samma princip som ligger bakom muskelryckningar? Jag hade ryckningar i ena skinkan någon natt förut - svårt störande :D

Muskelryckningar samma som kramp?
Fan Jwzrd nu får du sluta med dina dumma jämförelser!:D:D

jwzrd
2006-01-10, 12:54
Muskelryckningar samma som kramp?
Fan Jwzrd nu får du sluta med dina dumma jämförelser!:D:D

Bah, samma mekanismer. Alltså början till kalium eller natriumbrist eller vätskebrist på något annat sätt. Jag bara undrar, jag har relativt ofta ryckningar i tex pecs, brachialis, vaderna osv.

Max
2006-01-10, 22:51
Jag skulle också tippa på magnesiumbrist.

STarfish
2006-02-09, 08:11
Jag får det under fötterna, fotsulan speciellt på natten.... Foten drar ihopa sig och det är omöjligt och stå på fötterna, samt man skriker rakt ut av smärta. Har fått en gång i biceps, såg rätt kul ut hahahaaa.

Men för mig handlade om vätskebrist.

Samboy
2006-02-09, 19:19
Är det samma princip som ligger bakom muskelryckningar? Jag hade ryckningar i ena skinkan någon natt förut - svårt störande :D


o yeah!? då kan du snart shake´a ass då :D

castor
2006-02-14, 12:17
har varit med om samma grej. hänt säkert 20 gånger. gör så sjukt jävla ont. *spy* det brukade släppa när jag satte ner ena foten i marken. för mig var det vätskebrist. dricker på tok för lite vatten.

Jman
2006-02-14, 12:40
Det var länge sedan man hade någon kramp i vaderna, flera år faktiskt. Muskelryckningar är däremot en helt annan sak. Det får jag oftast vid sömnbrist. Käkar/dricker mycket och oftast väl, nu även med multivitamer. Har nu inga känningar alls.
Annars brukar jag relatera kramp till extrem överansträngning. Inte stryketräning utan t.ex. vid lånddistanslöpning. Skulle jag otränad kuta en mil så skulle jag få problem...

MUGEN
2006-02-21, 15:59
Bah, samma mekanismer. Alltså början till kalium eller natriumbrist eller vätskebrist på något annat sätt. Jag bara undrar, jag har relativt ofta ryckningar i tex pecs, brachialis, vaderna osv.


att flexa räknas inte som ofrivilliga ryckningar i muskeln *flex*


on topic, är det mineral-brist som leder till kramp, kan inte minnas att jag haft det om nätterna sedan jag lirade fotboll för en 7-8 år sedan.. ?