handdator

Visa fullständig version : Mage/svank från en skräckfilm


HanneZ
2006-01-09, 23:21
Jag började träna i höstas. Har mer och mer insett att jag börjar se seriöst vanskapt ut hehe. Har snackat med morsan och vi verkar inte ha direkt svank i släkten, jag har fått min morfars kropp typ rakt av och han var rakryggad. Till saken hör att jag inte tränat nån mage under hela hösten dock tränat rygg rätt seriöst. Sen att jag spelat fotboll och gjort dåliga situps utan o stretcha har väl sin del i det hela. Sen att jag äter som en tok spelar väl in på putandet det är klart.

Planen är nu iallafall att träna mage 2 ggr i vecken, crunch, benlyft och någon övning för sidorna. På det ska jag stretcha höftböjarna och svanken samt strunta i att stretcha mage och hamstrings.

Vid fotot har jag precis käkat samt att det ser bra mkt sjukare ut när man lyfter upp armarna. Bild nummer två är när jag spänner magen utan att dra in den, då ser den helt ok ut, iaf i mina ögon. Jag åter kommer i maj med nya bilder, under tiden får ni gärna kommed med fler tips eller varför inte helt såga mitt upplägg? :D

Dessa bilder kanske skulle ligga under rehab föresten? :laugh:

/ Hannes

keffat_liv
2006-01-09, 23:26
Tycker du att du har svank? GEEZ! du har absolut ingen svank. Jävligt liten isåfall, du skulle haft min istället, där snackar vi svank:)

Aja ananrs får du lyssna på min farsa som säger att med svank så får man snyggare röv:)

HanneZ
2006-01-09, 23:27
Svanken kanske inte är så stor? Är det BARA magen som putar asså?

keffat_liv
2006-01-09, 23:30
Svanken kanske inte är så stor? Är det BARA magen som putar asså?

svanken är i min mening absolut inte stor. Helt normal. Kanske svårare att döma från foton, men det ser inte ut att vara något speciellt. Magen kan jag hålla med om putar som fan, om det är i avslappnat läge den är tagen på bild 1. På bild 2 när du spänner magen är det väl mest magmusklerna som sticker ut?

Men när du går putar magen lika mycket då? Man brukar ju sträcka på ryggen och då brukar det inte bli mkt kvar av magen.

HanneZ
2006-01-09, 23:33
Vet inte riktigt, lite bättre blir det väl antar jag. Jag menade på bild 1, bild 2 tog jag med bara för o visa att jag inte alltid ser helt skev ut :D. Jag läste att grub skrev nånstans att en vältränad avslappnad mage spänner åt midjan rätt bra. Kommer magen o pösa mindre eller bara bli ännu större?

Mr. Moose
2006-01-10, 02:42
Svanken ser normal ut, jag tror inte problemet är att magen är för stor. Det är bröstkorgen som är för liten. *flex* :em:

apa_ola
2006-01-10, 10:28
har samma problem som dig H. Det har inte hjälpt mig att träna magen ordentligt utan att stretcha den, inte att deffa och inte att undvika viss mat.
Insåg för ett par veckors sedan att det kasnke beror på mitt svank.
Ska också testa att träna +stretcha höftböjaren. Det borde ju ge resultat tilsammans med magträningen utan stretch. Vi får köra och hoppas att det ger resultat :whipped:

Pudzianovski
2006-01-10, 10:33
De flesta som står och slappnar av som du gör på första bilden ser ut
så. Jag tycker inte svanken är extrem.

Träna på bara: bröst,rygg och axlar gör en del.

hahavaffan
2006-01-10, 12:57
Jag har också en jävligt "tunn" bröstkorg. Den är bred men tunn, och det får min mage att se ut att vara mer utåtstående än vad den egentligen är. Inte så mycket att göra åt.

rQx
2006-01-10, 18:39
Jag har svank och för att försöka råda bot på det strechar jag höftböjarna (tror jag det heter, sitter högt uppe på låret) och sedan dess har jag dessutom fått mindre bsvär med ryggen när jag står mycket :)

Ziso
2006-01-10, 20:51
Alla får väl en liten putmage om man slappnar av helt och låter magen få fritt spelrum, tror knappast din mage ser ut så där när du är ute och rör på dig och går och står.

Du har inte mycket svank.

HanneZ
2006-01-10, 21:02
Lite putmage?!?! Jag tycker de där ser helt sjukt ut. Är ju jätte smal i övrigt.

Körde första halvdana magpasset idag. Försökte köra lite crunch men fick rätt ont i en skadad kota. Provade på en sån där sidmagemuskelmaskin men den kändes inte alls bra. Stötte på en kompis som visade sneda crunch o dom kändes la rätt bra. Tyvärr kan jag inte göra benlyft på mitt gym, vet inte hur jag ska lösa de. Nåja, dom första passen går alltid segt. Nästa gång blir det bättre, o det är på fredag!

polaren
2006-01-10, 22:01
Har ni inget chinsräcke? Du kan ju ligga på en bänk och göra benlyft, och då ha anspänning hela tiden om benen hålls utanför bänken :)

HanneZ
2006-01-10, 22:55
Har ni inget chinsräcke? Du kan ju ligga på en bänk och göra benlyft, och då ha anspänning hela tiden om benen hålls utanför bänken :)
Jo men jag får sån jävla pendel då, att ha benen utanför bänken kan ju funka dock, får prova de på fredag! Tack för tips :)

PePPinO
2006-01-10, 23:23
Det där är nog ett rätt vanligt problem om man sjunker ihop=)
Men räta på dig dra back axlaarna o fram med bröstet,asså du ska inte c ut som nån gorilla men iaf fixa en hållning;P
Tror det lär försvinna då=)

muddafrikka
2006-01-11, 06:24
Är alla helt blinda? Svank har du inte, men resten av ryggraden är ju väldigt böjd.. räta upp ryggen och lär dig att ha den så! du behöver inte lägga på dig muskler för att "dölja det", du ska bara lära dig att ha bätte hållning.. sedan kan ju självklart lite mer muskler hjälpa till, men de kommer inte göra jobbet åt dig!

HanneZ
2006-01-11, 18:36
Är alla helt blinda? Svank har du inte, men resten av ryggraden är ju väldigt böjd.. räta upp ryggen och lär dig att ha den så! du behöver inte lägga på dig muskler för att "dölja det", du ska bara lära dig att ha bätte hållning.. sedan kan ju självklart lite mer muskler hjälpa till, men de kommer inte göra jobbet åt dig!
Jag trodde svank var när typ ryggen går in vid korsryggen typ? Hur är min rygg böjd då?

Samboy
2006-01-12, 01:22
haha du är inte ensam..tro mig jag tror jag har den mest och svankade/böjda ryggen här...när jag är helt avslappnat och rätar jag upp axlarna o putar fram brösten så får jag mer svank...nog för jag tränat mage förmycket så jag tränar rygg mer än mage nu här har ni 2 bilder en spänd och en ospänd..jag har precis käkat kvällsmat också :eating:

Liten Men Fet
2006-01-12, 01:34
haha du är inte ensam..tro mig jag tror jag har den mest och svankade/böjda ryggen här...när jag är helt avslappnat och rätar jag upp axlarna o putar fram brösten så får jag mer svank...nog för jag tränat mage förmycket så jag tränar rygg mer än mage nu här har ni 2 bilder en spänd och en ospänd..jag har precis käkat kvällsmat också :eating:

Har man mycket svanks så beror det ofta på att ryggen är starkare än magen och att höftböjarna är korta. Alltså tvärtemot vad du har skrivit, det blir värre om du tränar rygg mer...

Samboy
2006-01-12, 01:40
Har man mycket svanks så beror det ofta på att ryggen är starkare än magen och att höftböjarna är korta. Alltså tvärtemot vad du har skrivit, det blir värre om du tränar rygg mer...´

mjo sant..men det är konstigt för när jag tränade för 4 år sen tränade jag bara mage och ingen rygg... ;) men nu har jag böjd rygg asså över delen..och det ser sjukt ut...så darför vilar jag mage nu efter som jag har massiva magmuskler men ingen massiv rygg dvs ska jag träna skulderbladen för att få rakare överdel? för när jag tränar rygg och hela ryggen är spänd då går jag helt rakt..men när jag tränar mage och inte rygg då går jag böjjt :laugh:

Bönne
2006-01-12, 02:41
Det där är inte grov svank, förut när jag bara mata med marklyft och inte träna magen separat så fick jag svank som heter duga, såg inte ur som jag hade en ölmage, men blev verkligen S-formad :)

Liten Men Fet
2006-01-12, 12:52
´

mjo sant..men det är konstigt för när jag tränade för 4 år sen tränade jag bara mage och ingen rygg... ;) men nu har jag böjd rygg asså över delen..och det ser sjukt ut...så darför vilar jag mage nu efter som jag har massiva magmuskler men ingen massiv rygg dvs ska jag träna skulderbladen för att få rakare överdel? för när jag tränar rygg och hela ryggen är spänd då går jag helt rakt..men när jag tränar mage och inte rygg då går jag böjjt :laugh:

Hur ser ditt ryggpass ut?

Kör du övningar för övre delen av ryggen? Skivstångsroddar och shrugs samt, chins skulle jag satsa hårt på. Tänk på att dra bak och upp axlarna så du får bra hållning i vardagslivet.

Samboy
2006-01-12, 18:38
Hur ser ditt ryggpass ut?

Kör du övningar för övre delen av ryggen? Skivstångsroddar och shrugs samt, chins skulle jag satsa hårt på. Tänk på att dra bak och upp axlarna så du får bra hållning i vardagslivet.



jag kör rygg 2 gånger i veckan..så här ser mitt ryggpass ut.


Rygg - Lastdrag med V-handtag 4/12 65kg
Hyperextension 4/12 med 20kg
Sittande rodd 4/12 55kg

jag kör även skulderbladen separat efter dessa övningar.

Liten Men Fet
2006-01-12, 19:10
jag kör rygg 2 gånger i veckan..så här ser mitt ryggpass ut.


Rygg - Lastdrag med V-handtag 4/12 65kg
Hyperextension 4/12 med 20kg
Sittande rodd 4/12 55kg

jag kör även skulderbladen separat efter dessa övningar.

Jag skulle skippa ryggextensioner eftersom du säger att du redan är stark i korsryggen och köra marklyft 1 gång i veckan och skivstångsrodd 2 gånger kanske med överhandsgrepp om du vill träffa övre delen av ryggen bra.
Jag kör latsdrag med både rak stång och v-handtag 2 set på varje fast tungt med 4-6 reps.
Sittande rodd är ju helt ok men jag skulle nog byta ut den mot enhandsrodd med hantel eller i roddmaskin och köra generellt färre reps på alla övningar.

Vilka övningar kör du för att träna dina skulderblad separat?

Samboy
2006-01-12, 20:47
Jag skulle skippa ryggextensioner eftersom du säger att du redan är stark i korsryggen och köra marklyft 1 gång i veckan och skivstångsrodd 2 gånger kanske med överhandsgrepp om du vill träffa övre delen av ryggen bra.
Jag kör latsdrag med både rak stång och v-handtag 2 set på varje fast tungt med 4-6 reps.
Sittande rodd är ju helt ok men jag skulle nog byta ut den mot enhandsrodd med hantel eller i roddmaskin och köra generellt färre reps på alla övningar.

Vilka övningar kör du för att träna dina skulderblad separat?


jag kör Bent-over Row

Mexus
2006-01-12, 21:14
Känner igen bild nr1. Så brukar jag göra för att få mig ett skratt när jag speglar mig :D

HanneZ
2006-01-12, 21:15
Känner igen bild nr1. Så brukar jag göra för att få mig ett skratt när jag speglar mig :D
Haha, inga ryggdunk här inte. Asså så där ser jag ju ut när jag typ slappnar av helt.

Liten Men Fet
2006-01-12, 22:16
jag kör Bent-over Row

Ah, det var det jag menade med skivstångsrodd.
Det blir nog bra tror jag, lycka till.

HanneZ
2006-01-14, 12:45
Igår åt jag sista gången kl 21. Sen idag när jag gick upp vid 10 så såg magen ut så här. Antar att det mest är mat som putar trots allt.

Samboy
2006-01-14, 15:26
Igår åt jag sista gången kl 21. Sen idag när jag gick upp vid 10 så såg magen ut så här. Antar att det mest är mat som putar trots allt.

klart det är....svaret är ju lika lätt som paret...dom som har putande mage är pga man har en stor uttöjd magsäck! som är bra! men ända sättet o få ner magen på ett synligt sätt så är det som vissa säger...träna bröst mer! så dom putar ut mer! då ser me mer jämnt ut! :eating:

HanneZ
2006-01-16, 20:11
Idag började jag på ett nytt gym. Där hade dom en magmaskin som kändes väldigt bra, höll på att spy av första setet o de måste ju va ett bra betyg :). Hur bra anser ni en sån där böjaframåt-magmaskin är? Jag har svårt med crunch p.g.a. av en nack/ryggskada. Får riktigt ont efter typ 5 st.

bushwakko
2006-01-17, 09:41
Sålänge du gör utförandet rätt.

Använder magen och inte benen :)
Se till att anpassa vikten så att du inte fuskar, o sen öka succesivt.

HanneZ
2006-02-03, 11:17
De andra gymmet va ett jävla skämt, är tillbaka på det gamla. Har börjat få in tekniken på crunch nu lite tycker jag men även efter 5-6 set där jag kör hårt varje så får jag ingen träningvärk, inte ens första gången. Gör jag något fel? Förr vet jag att jag ofta fick träningsvärk i magen. Har även börjar köra med lite småvikter som jag håller vid bröstet.

HanneZ
2006-03-01, 13:45
Är det bukfetma jag lider av? :S

Nina L
2006-03-01, 14:07
Jag har samma problem med magen. Crunches fungerande inte för min del. Nu testar jag situps på lutande bänk. Enligt mig så är det försvagade magmuskler som ger den putande magen. Exakt vilka magmuskler det är som är försvagade har jag dock ingen koll på. Att lägga in flera olika övningar lär inte vara någon nackdel. Jag spänner alltid magen, och min sjukgymnast säger att det är helt korrekt. Man vänjer sig och efter ett tag så tänker man inte ens på det. Din hållning behöver du också jobba på. Ta ett djupt andetag, sträck på dig. Tänk dörrvakt. Sån skall hållningen vara.

jwzrd
2006-03-01, 14:19
Jag tippar på att det är transversnånting(sorry, minns inte namnet) som är boven bakom en buk som "hänger ut". Det är samma muskler som drar in och håller ihop buken starkt - buktrycket - när man t ex tränar marklyft. Övningarna för att träna den varierar mellan att faktiskt träna marklyft utan bälte, men med riktigt snygg tyngdlyftar-teknik, eller olika andnings/magknipsövningar där man försöker blåsa ut luften och rotera pubesbenet "in i magen".

HanneZ
2006-03-01, 15:02
Jag har samma problem med magen. Crunches fungerande inte för min del. Nu testar jag situps på lutande bänk. Enligt mig så är det försvagade magmuskler som ger den putande magen. Exakt vilka magmuskler det är som är försvagade har jag dock ingen koll på. Att lägga in flera olika övningar lär inte vara någon nackdel. Jag spänner alltid magen, och min sjukgymnast säger att det är helt korrekt. Man vänjer sig och efter ett tag så tänker man inte ens på det. Din hållning behöver du också jobba på. Ta ett djupt andetag, sträck på dig. Tänk dörrvakt. Sån skall hållningen vara.
Om jag t.ex. går eller något så spänner jag automatiskt magen vilket gör att den sjunker in. Men kan man "spänna" bort bukfetma? Fettet borde väl inte gå att dra ihop?

Jag har för mig att jag för 3 kg sedan hade ca 80 cm runt naveln när jag är helt avslappnad. Är rätt spinkig i övrigt, 78 kg.

HanneZ
2006-03-01, 15:03
Jag tippar på att det är transversnånting(sorry, minns inte namnet) som är boven bakom en buk som "hänger ut". Det är samma muskler som drar in och håller ihop buken starkt - buktrycket - när man t ex tränar marklyft. Övningarna för att träna den varierar mellan att faktiskt träna marklyft utan bälte, men med riktigt snygg tyngdlyftar-teknik, eller olika andnings/magknipsövningar där man försöker blåsa ut luften och rotera pubesbenet "in i magen".
Ok, jag tränar itne marklyft än, försöker bygga upp lite grundstyrka i maskin först då mina ben är lika kraftiga som tändstickor

jwzrd
2006-03-01, 15:06
Ok, jag tränar itne marklyft än, försöker bygga upp lite grundstyrka i maskin först då mina ben är lika kraftiga som tändstickor

"I maskin"? Mitt förslag var alltså inte att du skulle slänga dig efter marklyften, jag försökte bara förklara vilka muskler som eventuellt var inblandade i att hålla in buken.

Men sett till bilderna har du ju praktiskt taget ingen svank öht, kanske rätar du ut den medvetet när du tar bilderna?

HanneZ
2006-03-01, 15:08
"I maskin"? Mitt förslag var alltså inte att du skulle slänga dig efter marklyften, jag försökte bara förklara vilka muskler som eventuellt var inblandade i att hålla in buken.

Men sett till bilderna har du ju praktiskt taget ingen svank öht, kanske rätar du ut den medvetet när du tar bilderna?
Ok

Jag tycker ryggen är väldigt S-formad, hur ser man ut om man har svank då? Magen putar ju ut ungefär lika mkt som ryggen sjunker in.

jwzrd
2006-03-01, 15:10
Ok

Jag tycker ryggen är väldigt S-formad, hur ser man ut om man har svank då? Magen putar ju ut ungefär lika mkt som ryggen sjunker in.

Alla har en S-form på ryggen. Har man överdriven svank så brukar man även ha en lite vaggande gång så att häcken .. ja, man kallas nog ankröv då :)

Nina L
2006-03-01, 15:11
Om jag t.ex. går eller något så spänner jag automatiskt magen vilket gör att den sjunker in. Men kan man "spänna" bort bukfetma? Fettet borde väl inte gå att dra ihop?

Jag har för mig att jag för 3 kg sedan hade ca 80 cm runt naveln när jag är helt avslappnad. Är rätt spinkig i övrigt, 78 kg.
Det är ju bra att du automatiskt spänner magen. Glöm inte bort att göra det när du står och sitter också. Fettet du har på magen tycker jag inte att du skall bry dig om. Får du bara lite muskler på kroppen så kommer det att ordna sig. Det är knappast läge för en deff. :)

hangatyr
2006-03-01, 15:12
kan man få fågelinfluensa om man har ankröv?

personer med ankröv, de är en sorts skvader va?

HanneZ
2006-03-01, 15:13
Alla har en S-form på ryggen. Har man överdriven svank så brukar man även ha en lite vaggande gång så att häcken .. ja, man kallas nog ankröv då :)
Ofan, mina begränsade anatomi-kunskaper grundar sig nog i att jag inte kollade på dom andra killarna i duschen :D

jwzrd
2006-03-01, 15:16
Ofan, mina begränsade anatomi-kunskaper grundar sig nog i att jag inte kollade på dom andra killarna i duschen :D

Haha, och nu vet alla att mina anatomi-kunskaper grundar sig från idogt studerande av dom andra snubbarna i duschen :laugh:

HanneZ
2006-03-01, 15:16
Det är ju bra att du automatiskt spänner magen. Glöm inte bort att göra det när du står och sitter också. Fettet du har på magen tycker jag inte att du skall bry dig om. Får du bara lite muskler på kroppen så kommer det att ordna sig. Det är knappast läge för en deff. :)
Hehe, nä jag vet. deff blir väl om nåt år lr två men man är ju inte så jävla motiverad till o slänga i sig all mat om magen ska bli tokstor. Tyvärr har jag inte haft koll på midjemåttet under träningens gång men jag tror inte magen är direkt större nu än för -10 kg sedan(i proportion till övriga kroppen). Får väl hoppas på att det är slappa magmuskler och maginnehåll som sticker ut.

robba_86
2006-03-01, 17:15
Här har ni svanks a la Robba!

http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/Svank.JPG
http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/Svank2.JPG
http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/svank3.JPG

Den kanske man skulle göra något åt? ;)

HanneZ
2006-03-01, 17:56
Här har ni svanks a la Robba!

http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/Svank.JPG
http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/Svank2.JPG
http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/svank3.JPG

Den kanske man skulle göra något åt? ;)
Ojdå, nu förstår jag vad svank är. Men din mage putar ju inte, va glad för de.

HanneZ
2006-03-01, 18:00
Midjan mäter 85 cm vid naveln helt avslappnad, den va 81 cm den 24 nov. Då vägde jag 7-10 kg mindre dock.

robba_86
2006-03-01, 22:37
Avspännd mäter min midja 88cm.

HanneZ
2006-03-02, 08:58
Mätte mig imorses, då va midjan 80 vid naveln o ändå hade jag inte käkat så där värst mkt igår när jag mätte den till 85. Jag undrar vad den är precis när jag smällt i mig en himla massa :D

robba_86
2006-03-14, 11:05
Hur gör jag för att minska svanken så mycket som möjligt, hur ofta kan jag stretcha höftböjarna, måste det vara i sammband med träning? Vilka stretch övningar är bäst?

robba_86
2006-03-14, 23:52
Någon?


*Bump*

MilkmaN
2006-03-14, 23:58
Stretcha kan du göra hur ofta du vill!

Resten är jag inte 100 på.