handdator

Visa fullständig version : Hjälp med bröst


Chine
2006-01-09, 20:44
Har tränat i snart två år med hyffsade resultat. Axlar, armar, rygg och ben finns där men brösten ligger väldigt mycket back. Så långt back att de nästan inte existerar. Det är helt platt med andra ord. Behöver hjälp med att få reda på vad det är som är fel med min bröstträning. Kan tillägga att jag kör bröst 1 - 2 gånger i veckan och kör både basövningar och kabelövníngar. Inget tycks hjälpa. Misstänker dock själv att det kan vara armarna och axlarna som hjälper till för mycket. Någon som har haft samma problem och lyckats lösa det? Eller nån med bra tips?

Tack

Ryska_raketen
2006-01-09, 20:45
Testa att sänka vikten!

Chine
2006-01-09, 20:48
Testa att sänka vikten!

Har testat det. Har testat få reps, många reps, hög vikt, låg vikt osv. Inga förändringar. Tack för svar i alla fall :)

m0gh
2006-01-09, 21:02
Hur mkt väger du? Hur mkt kör du i bänk/hantelpress?

Officer
2006-01-09, 21:05
Sänk vikten - kör mycket strikare. Dra bak axlarna och kläm ihop skuldrarna genom hela övningen för att isolera bröst så mycket som möjligt. Gå riktigt långt ner och håll kvar en sekund eller två, känn stretchet, och sedan lyfter du.

Chine
2006-01-09, 21:11
Hur mkt väger du? Hur mkt kör du i bänk/hantelpress?

84-85 kg Bänk - 70-85kg Hantelpress - 30-35kg

Chine
2006-01-09, 21:14
Sänk vikten - kör mycket strikare. Dra bak axlarna och kläm ihop skuldrarna genom hela övningen för att isolera bröst så mycket som möjligt. Gå riktigt långt ner och håll kvar en sekund eller två, känn stretchet, och sedan lyfter du.

Har testat att köra så och det kändes bättre i brösten men samtidigt så kändes det mer i framsida axlar också :confused: . Men jag ger det ett försök till. Tack för tipset ;)

Liten Men Fet
2006-01-09, 21:15
Har tränat i snart två år med hyffsade resultat. Axlar, armar, rygg och ben finns där men brösten ligger väldigt mycket back. Så långt back att de nästan inte existerar. Det är helt platt med andra ord. Behöver hjälp med att få reda på vad det är som är fel med min bröstträning. Kan tillägga att jag kör bröst 1 - 2 gånger i veckan och kör både basövningar och kabelövníngar. Inget tycks hjälpa. Misstänker dock själv att det kan vara armarna och axlarna som hjälper till för mycket. Någon som har haft samma problem och lyckats lösa det? Eller nån med bra tips?

Tack

Det låter som jag precis, jag har alltid varit klen som fanken i bröst. När jag började så tog jag kanske 35 kilo i bänken och efter många års tränande, inte så seriöst dock med dagens mått, så tar jag kanske 85.
Men misströsta inte, tränar man ordentligt så kan man öka stadigt ändå. Jag ökade mycket över en period när jag åt massor och körde bänk tungt 2 gånger i veckan, max 6 reps och ofta 2:or och maxningar.

Jag kör hellre få övningar och kör dessa lite tyngre men inte så många sett heller, 4 set bänk, 4 set lutande hantelpress och gärna dips på det tycker jag funkar bra. Kör jag det en gång i veckan och slänger in ett par set bänk på ett annat pass i veckan så ökar jag bra.
Sen tar det tid, det är bara att acceptera men jag skulle koncentrera mig på bänk, hantelpress och dips. (Pullover har jag inte mycket erfarenhet av dock.)
Sen kan man ju vila bröst nån vecka emellanåt så det hinner återhämta sig ordentligt.

Vet inte om jag kan ge dig några råd som är mer specifika, vad som fungerar för mig kanske inte är lika bra för dig.

keffat_liv
2006-01-09, 21:24
testa köra djupa hantelpress, dips och pec dec. Dessa har fått mina bröst till b kupor iaf:)

Chine
2006-01-09, 21:31
Det låter som jag precis, jag har alltid varit klen som fanken i bröst. När jag började så tog jag kanske 35 kilo i bänken och efter många års tränande, inte så seriöst dock med dagens mått, så tar jag kanske 85.
Men misströsta inte, tränar man ordentligt så kan man öka stadigt ändå. Jag ökade mycket över en period när jag åt massor och körde bänk tungt 2 gånger i veckan, max 6 reps och ofta 2:or och maxningar.

Jag kör hellre få övningar och kör dessa lite tyngre men inte så många sett heller, 4 set bänk, 4 set lutande hantelpress och gärna dips på det tycker jag funkar bra. Kör jag det en gång i veckan och slänger in ett par set bänk på ett annat pass i veckan så ökar jag bra.
Sen tar det tid, det är bara att acceptera men jag skulle koncentrera mig på bänk, hantelpress och dips. (Pullover har jag inte mycket erfarenhet av dock.)
Sen kan man ju vila bröst nån vecka emellanåt så det hinner återhämta sig ordentligt.

Vet inte om jag kan ge dig några råd som är mer specifika, vad som fungerar för mig kanske inte är lika bra för dig.

Hade du också problem med att du fick träningevärk i axlarna och triceps? Jag får träningevärk i brösten efter ett pass. Men nästan lika mycket i axlar och triceps. Har även märkt att jag har rätt "framåtroterande" axlar om det säger någon något? Typ som om att framsidan av axlarna växer som bara den. Och ja, jag kör baksida axlar. *screwy*

z_bumbi
2006-01-09, 21:37
Hur många set rodd kör du?

Hur många set bänk och andra bröstövningar kör du?

Liten Men Fet
2006-01-09, 21:40
Det kan ju vara så att dina axlar håller tillbaka din bröstuttveckling, när du blivit starkare i axlarna kommer bröstet få mer däng.
Alternativ kanske du ska få någon erfaren, duktig kille att kolla in din teknik om det är så att du kopplar in axlarna på något konstigt sätt.

Jag har alltid varit stark i axlarna och svag i bröstet, ett tag kunde jag köra med samma hantlar i hantelpressen för axlar som i dom för bröst.
Men det är bättre nu, bröstet ha gått i från lite.
Jag får träningsvärk i bröstet men nästan aldrig i axlar å tricep.

Se till att dra ihop skuldrorna när du kör bänk och hantelpress som någon redan sagt.

Chine
2006-01-09, 21:40
Hur många set rodd kör du?

Hur många set bänk och andra bröstövningar kör du?

Kör 3 set stångrodd eller T-bar, 3-5 set maskinrodd och 1-2 enarmsroddar

Kör 3 set bänkpress, 3 set hantelpress, 2 set lutade hantelpressar, 2 set flyes eller nån kabelövning

Chine
2006-01-09, 21:41
Hur många set rodd kör du?

Hur många set bänk och andra bröstövningar kör du?

Kör 3 set stångrodd eller T-bar, 3-5 set maskinrodd och 1-2 enarmsroddar och såklart chins på det.

Kör 3 set bänkpress, 3 set hantelpress, 2 set lutade hantelpressar, 2 set flyes eller nån kabelövning

z_bumbi
2006-01-09, 21:42
Är du lika stark i stångrodd som i bänken (På ett ungefär)?

Det låter mycket som att du inte får tillbaka axlarna under hela lyftet och de därför tar över, under hur lång tid testade du att verkligen dra tillbaka axlarna/skulderblanden och även köra med paus i bottenläget?

Chine
2006-01-09, 21:46
Är du lika stark i stångrodd som i bänken (På ett ungefär)?

Det låter mycket som att du inte får tillbaka axlarna under hela lyftet och de därför tar över, under hur lång tid testade du att verkligen dra tillbaka axlarna/skulderblanden och även köra med paus i bottenläget?

Kör väl på 50-60 i stångrodd.
Jag har testat att dra tillbaka axlarna i lite mer än en månad. Dock har jag kört med paus i bottenläget så länge jag kan minnas. Men det blir nästintill omöjligt att klämma ihop brösten i överläget när man drar tillbaka axlarna. Missar man inte en viktig del av bröstutvecklingen då?

larre
2006-01-10, 10:12
En sak som har fått mig o känna av mer i bröstet är att se till att ha en bra bredd i greppet, släng på en vikt som du ska känna av och testa vilket bredd som känns mest i bröstet.

z_bumbi
2006-01-10, 10:29
Kör väl på 50-60 i stångrodd.
Jag har testat att dra tillbaka axlarna i lite mer än en månad. Dock har jag kört med paus i bottenläget så länge jag kan minnas. Men det blir nästintill omöjligt att klämma ihop brösten i överläget när man drar tillbaka axlarna. Missar man inte en viktig del av bröstutvecklingen då?

Om du lägger vikten på axlarna (Vilket sker om man försöker trycka ihop bröstet) så missar du mer i bröstutveckling, vill du trycka ihop bröstet så kör flyes i kabel eller liknande för den delen av träningen.

Hannes
2006-01-10, 12:22
Kör så du får riktigt bra kontakt i musklerna. STRIKT!