handdator

Visa fullständig version : Teknikfel bänk, böjd handled


pocoloco
2006-01-09, 13:52
För ungefär en vecka sedan när jag skulle bänka, så hade jag erfaret sällskap på gymmet. Vet ej vem det var, men han visste hur man tränade i alla fall den saken var klar. Såg att jag fick ögonen på mig under en längre period och undrade lite vad problemet var.

Efter ett tag så sa påpekade han att jag inte kan ge 100% i bänken och hantelövningar för att jag kopplar in axlarna alldeles för mycket och att jag vrider handlederna, och kopplar in dom.

Det var nog det bästa tips jag fått för att åtgärda min teknik i bänken. Dock en sak jag aldrig sätt nämnas här på forumet. Är det någon här som överhuvudtaget gjort som mig, och hur har ni åtgärdat det?

Spannmål
2006-01-09, 14:03
Är inte säker på att jag förstår riktigt. Tyckte din kamrat att det var fel med böjd handled? Hur var hans förslag?

pocoloco
2006-01-09, 14:05
Är inte säker på att jag förstår riktigt. Tyckte din kamrat att det var fel med böjd handled? Hur var hans förslag?
Jätterak handled/hand vid press och curlövningar annars kopplar jag in mer underarmar än nödvändigt.

Fatcan
2006-01-09, 14:09
Jätterak handled/hand vid press och curlövningar annars kopplar jag in mer underarmar än nödvändigt.

Rak handled vid pressövningar = dåligt och farligt.

Bite
2006-01-09, 14:09
Vänta tills Arne ser detta :D

Du böjer alltså handryggen mot dig i tex bänkpress?

Honn
2006-01-09, 14:11
Raka handleder vid pressövningar låter inte som en höjdare. Då vilar ju vikten nästan bara på tummen.

Catstyle
2006-01-09, 14:13
När Arne P ser detta så kommer helvetet bryta löst. :D

Nitrometan
2006-01-09, 14:13
Raka handleder vid pressövningar låter inte som en höjdare. Då vilar ju vikten nästan bara på tummen.
Låter som en väntande olycka.

"I say let it fall!"

30cm
2006-01-09, 14:15
1. Gå in på http://naket.org (bra sida :))
2. Klicka på "inget naket"
3. Längst ner på den sidan finns ett filmklipp som heter "Några balla klipp i ett filmklipp".
4. I slutet av den filmsnutten får man chansen att se vad som kan hända om tummen sviker.

Sällen
2006-01-09, 14:29
1. Gå in på http://naket.org (bra sida :))
2. Klicka på "inget naket"
3. Längst ner på den sidan finns ett filmklipp som heter "Några balla klipp i ett filmklipp".
4. I slutet av den filmsnutten får man chansen att se vad som kan hända om tummen sviker.


:thumbup: och det gjorde nog GANSKA ont :D

pocoloco
2006-01-09, 14:58
Ja antagligen har jag lyckats förklara det här väldigt fel.

Fatcan
2006-01-09, 15:00
Jätterak handled/hand vid press och curlövningar annars kopplar jag in mer underarmar än nödvändigt.

Näe?

emmzan
2006-01-09, 15:24
För ungefär en vecka sedan när jag skulle bänka, så hade jag erfaret sällskap på gymmet. Vet ej vem det var, men han visste hur man tränade i alla fall den saken var klar. Såg att jag fick ögonen på mig under en längre period och undrade lite vad problemet var.

Efter ett tag så sa påpekade han att jag inte kan ge 100% i bänken och hantelövningar för att jag kopplar in axlarna alldeles för mycket och att jag vrider handlederna, och kopplar in dom.

Det var nog det bästa tips jag fått för att åtgärda min teknik i bänken. Dock en sak jag aldrig sätt nämnas här på forumet. Är det någon här som överhuvudtaget gjort som mig, och hur har ni åtgärdat det?

Vad var det bästa tipset i bänken - att inte koppla in axlarna eller att inte ha vridna handleder?

Hur mycket man böjer (dorsalflexerar) handlederna är ju individuellt men jag tror att dom flesta som provar att bänka med helt raka handleder finner att det känns obehagligt eftersom det bara är tummen som hindrar stången från att tappas framåt och att man inte har mkt att sätta emot om man får felbalans på stången i det läget. Om man däremot dorsalflexerar handlederna för mycket så belastar man dom onödigt hårt tycker jag. Lagom är bäst etc.

Intressanta är kanske HUR böjda handleder du hade från början och vad du menar med rak handled. Pratar man med folk ute på gymet så är det ofta vitt spridda åsikter om vad som är en rak handled och vad som är en böjd.

hahavaffan
2006-01-09, 15:25
Vad tyckte machoman att du skulle göra för att inte koppla in så mycket axlar då?