handdator

Visa fullständig version : Svidande brännande smärta? (Fråga om smärttyper.)


Nina L
2006-01-09, 12:22
Jag fick mitt svar från röntgen idag. "Röntgen av knäna visar helt normal bild. Inga skelettförändringar." Jag skall gå till en sjukgymnast (Istvan Györffy, Svedala) och se vad han har att säga, så snart jag får tummen ur... Men jag kan ju passa på att fråga er i alla fall. Ni är ju så många! :)

Är det någon som känner igen det om jag säger att det är en svidande brännande smärta. Det är en väldigt speciell typ av värk, och jag antar att jag inte är den enda har den. (Värken sitter under knäskålen, men jag har haft samma känningar i både axlar, armbåge och höft.)

Kan man dra några slutsatser av just på vilket sätt värken känns?

Jman
2006-01-09, 12:39
Antar att det bara känns i de stora lederna? Har du inte samma värk i fingrarna t.ex.? Jag vet att t.ex. Psoriasis kan angripa lederna (inte bara huden). Min mor har en liknande smärta i sina fingrar men hon har inte kollat upp det än.

Hursomhelst så skulle jag äta tillskott för lederna. Kan ju vara att du lider brist på de ämnena som behövs vid uppbyggnad av leder och ligament, speciellt efter en lång diet. Såg något som var receptfritt på apoteket för ett tag sen.

-AG-
2006-01-09, 12:48
Under knäskålen=undersidan/bakom knäskålen eller nedanför i fästet? Om det är bakom kan det vara artros, dvs irriterat brosk. Det är en väldigt vanlig åkomma, vet flera som haft problem med det. Förutom vid träning kan det kännas om man sitter en längre tid med samma vinkel i knäleden, tex i buss eller på bio. Det kan vara en kombination av saker som ger problemen, och man är mer eller mindre känslig. En anledning kan vara hur mycket ledvätska som produceras, vilken area som ligger an och om man fått nån skada tidigare som gett en ojämnhet i ledytan. I samband med stelhet kan problemen bli större, då leden får en konstant nötning som skapar irritation. En annan anledning kan vara kobenthet (behöver inte vara utstuderat mycket), vilket gör att musklerna drar knäskålen snett utåt vilket ger en onormal nötning. För mig har glukosamin och streching hjälpt. Andra saker kan vara att träna upp muskler så att in- och utsida av lårmuskulaturen är i balans. Byta skor kan säkert också hälpa. Dvs positivt är allt som göratt knäleden jobbar så normalt som möjligt samt att man har en flexibel och avslappnad quadriceps för att undvika en kontinuerlig nötning, och på traven kan man hjälpa det med glukosamin. Sen kan man ju även ha nån form av autoimmun sjukdom som gör att lederna blir inflammerade.

Garnax
2006-01-09, 12:48
Jag hade samma problem i armbågen tidigare...
Talade med en kiropraktor (stavning?)

Beror på överrorlighet i leden, betyder att leden sträcker ut sig för mycket
när man belastar den, upp till de dubbla emot normalt. Detta leder
till smärtan.

Hans råd var att träna vidare och att det skulle gå över ganska snart, då
musklerna växer och leden blir starkare kommer utrymmet för detta att
försvinna.

Sen knäckta han till mina armbågar, samt ryggen då jag hade ett fel som
orsakade skillnad i mina ben och gjorde mig "sne".

Detta har 1 naprapat och 3 sjukgymnaster missat...

Jag har inga besvär med detta nu

Nina L
2006-01-09, 13:11
Jman: Ja, det är bara de stora lederna. Om det skulle vara psoriasis så skulle jag ha haft hudproblem också, och det har jag inte. Det kanske kan vara en idé att testa Glucosamin.

AG: Tack så mycket! Om man tänker sig att man lyfter upp knäskålen så är det där inne det svider. Bakom, skulle man kanske kalla det. Det är alltså inne i själva knäleden. Jag känner dock inte alls igen mig i beskrivningar av artros. Värken kommer ibland om jag har gått en längre sträcka, men oftast är den bara där och det gör ingen skillnad hur jag beter mig. Det känns inte stelt. Jag kan springa utan problem. Jag kan ställa mig, sätta mig, osv. Koffein verkar dock förvärra värken rätt ordentligt, vilket får mig att misstänka att det har något med ledvätska att göra. Jag har olika långa ben och skolios, så det är möjligt att det påverkar knälederna. Jag tror inte att jag har någon antydan av kobenthet.

Garnax: Schysst att det fixade sig! Jag borde engagera mig lite mer själv också. Det är svårt att komma iväg till sjukgymnasten när det bara gör så där mellanont ibland. Kanske joggingen kommer att hjälpa mig. Det borde ju stärka benmusklerna på ett naturligt sätt.

Nina L
2006-01-19, 09:49
Nu har jag hittat svaret på min fråga. Jag är en SVBK!

jakke
2006-01-19, 11:35
Nu har jag hittat svaret på min fråga. Jag är en SVBK!
SVBK=snygg vit bystig kvinna
källa: Internet

Nina L
2006-01-19, 11:57
SVBK=snygg vit bystig kvinna
källa: Internet
Det lät visserligen trevligare, men vad jag syftade på var den gamla beteckningen sveda-värk-bränn-kärring. :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/SVBK

Lizard
2006-01-19, 12:24
...och förutom ditt SVBK så har du fått ett PM av mig på en liknande fråga för snart ett år sedan på Exhale.......du ids inte kolla om det stämmer......?

Lizard

Slick Rick
2006-01-20, 15:37
Om du du sätter dig med raka ben, klämmer till lårmuskeln precis ovan knäskålen och spänner lårmuskeln, hur känns det då? Är det de smärtorna du menar?

Nina L
2006-01-23, 10:06
Lizard: ...PM :)

Slick Rick: Jag kan inte framkalla värken i knäna på något sätt. Att göra som du beskriver känns helt okej. Mina knän har dock blivit mycket bättre på senare tid. De hindrar mig i princip inte alls längre. Nu har jag dock samma typ av brännande och svidande värk i underarmsmusklerna (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60112) istället. *screwy* :confused: Och det hindrar mig verkligen. *grr27* Jag har inte alls kunnat spamma Kolo som jag har velat.