handdator

Visa fullständig version : Träningsschema: blandat hög- & lågrep


Coupland
2006-01-09, 02:56
Har kört rätt mycket lågrep hela förra året och börjar bli lite uttråkad av det nu. Självklart har jag kört någon enstaka vecka högrep för omväxlingens skull, men det är ju inge kul i längden ju...

Råkade av en slump läsa lite om Milos Sarcevs träningsrutiner och han må vara lite off när det gäller vissa saker, men annars verkar han vara rätt så framgångsrik på sitt område. Han förespråkar att man öppnar upp med någon tung basövning, sen kör lite högre och högre repsomfång längre in i passet. Har testat det en vecka och måste säga att det känns jävligt bra. Visst, man får plocka av lite vikter ju längre in i passet man kommer då repsantalet går upp, men utförandet tycker jag blir bättre.

Notis: de övningar jag har två repsomfång, betyder det att jag på den första halvan av seten kör lägre vikt och fler reps, för att sen lägga på mer vikt under den andra hälften av seten. Detta började jag med av en ren ingivelse på ryggövningarna och märkte att musklerna var mycket bättre förberedda och uppumpade inför de riktigt tunga seten. Formen har aldrig varit så bra på mina 6-8 reps set som nu. Lite konstigt tyckte jag först, eftersom jag tröttat ut ryggmusklerna med två set på 10-12 reps. Tydligen så får jag in banan i rörelsen bättre och kanske kan det bero på att musklerna är fullpumpade och redo för action. Who knows? Bra är det i alla fall, så jag ska prova det på vissa andra utvalda övningar.

Är det andra som kört liknande "blandade" upplägg som kan komma med lite tips och hjälp?

Coupland
2006-01-09, 03:05
Glömde:

Jag tränar 4 dagar i veckan

Mån: Bröst / Mage (2 valfria övn)
Tis: Rygg /Vader
Ons: --VILA--
Tors: Biceps / Triceps / Baksida ben
Fre: Axlar / Framsida ben
Lör: --VILA--
Sön: --VILA--