handdator

Visa fullständig version : Två frågor


z_bumbi
2002-08-22, 13:53
1
Börjar få med linser och bönor i mina matfunderingar och undrar vilka proteinkällor man bör kombinera dessa med.
Detta är mer av en rolig övning än blodigt allvar eftersom jag ändå alltid äter kött till men det skadar ju inte att det är balans på resten av maten heller.

2
När man läser livsmedelsverkets kosttabell så står det
Protein Kväve Faktor Exempelvis Bacon har Protein: 13,4 g Kväve: 2,14 g och Kvoten: 6,24 per 100 g.

Protein förstår jag och även att Faktorn är Protein/Kväve men vad har kväve halten för betydelse ?

Sverker
2002-08-23, 06:20
När man kemiskt bestämmer proteinhalten bestämmer man mängden bilda amoniak ( Kjelldahl-metoden tidigt 1900-tal ).

Normalt multiplicerar man mängden bildad amoniak med 6.25 eftersom aminosyror innehåller ca 15 % kväve och får mängden protein i provet. Detta är dock inte riktigt rättvist. Det finns andra kväveföreningar med i provet.

Mjölk som nästan uteslutande är protein måste man multiplicera med faktorn 6.38. Inte lika fullvärdiga proteinkällor multiplicerar man med ett lägre tal, som för jordnötter 5.46. Detta därför allt inte är protein i jordnöten.


Kombinera proteiner.

Linser och böner innehåller ett litet överskott av lysin och en liten brist av svavelaminosyror ( cystein + methionin ). Kombineras klassiskt och lämpligt med ris. Vete går också bra men lite sämre.
Majs går inte bra alls eftersom tryptofan begrännsar. Potatis är inte bra heller eftersom potatis också har lite låg halt methionin..
Att kombinera med mjölk är fel eftersom methionin begrännsar.

Peter
2002-08-23, 08:55
Skönt att det finns en kemist här, tänkte leta lite i någon bok igårkväll så jag skulle kunna förklara det där någorlunda men kom sen på att det är bättre att Sverker får ta hand om det. Bra svarat.

Peter

Daemon
2002-08-23, 09:15
Vilket guldforum det här är!!

Jag blir så nöjd!!

Sverker
2002-08-23, 09:27
Kemisten kan ju inte stava !!

Ammoniak stavas med två m.

z_bumbi
2002-08-23, 18:36
Sverker: Tackar så mycket !