handdator

Visa fullständig version : Om ätardagen är rena frosseriet


Fredrik_S
2006-01-09, 01:13
Säg att man har en förbrukning på 2500 kcal och man går på diet och äter 2000 kcal om dagen, sedan har man en ätardag en gång i veckan där man äter 5500 kcal eller mer. Går man då ändå ner fettmängd på kroppen trots att man inte ligger på kaloriminus totalt sett?

Bönne
2006-01-09, 01:46
Äter du 17500 kcal på en vecka och gör av med 17500 kcal på en vecka så ligger du på 0 kcal minus under en vecka.

Fredrik_S
2006-01-09, 01:55
så ett påstående som "ät vad du vill en dag i veckan utan att det gör något" betyder "ät vad du vill en dag i veckan och frossar du så lär du inte tappa nått i vikt"

Bönne
2006-01-09, 02:37
så ett påstående som "ät vad du vill en dag i veckan utan att det gör något" betyder "ät vad du vill en dag i veckan och frossar du så lär du inte tappa nått i vikt"Äter du normaltsett bara 2000kcal om dagen, så tror jag du kommer få svårt med att få ner 5500kcal...

Cerberus
2006-01-09, 02:40
en pizza, lite godis?? pleeease god I need this shit :P

Fredrik_S
2006-01-09, 02:52
Äter du normaltsett bara 2000kcal om dagen, så tror jag du kommer få svårt med att få ner 5500kcal...


med skräpmat är allt möjligt tex
400 gram choklad 2000 kcal
två bigmac och company 2000 kcal
200g chips 1000 kcal
(4 kg gurka 500kcal ;) )
du har ju en hel dag på dig.

Men iallafall kanske iman inte ska säga till någon som vill gå ner i vikt att dom kan äta vad dom vill en dag i veckan... eller?

Fredrik_S
2006-01-09, 02:58
Äter du normaltsett bara 2000kcal om dagen, så tror jag du kommer få svårt med att få ner 5500kcal...

Här är ett exempel från mig själv veckan vid nyår

dag Kcalintag
mån 1802
tis 1845
ons 1555
tors 1659
fre 1724
lör 6062 (nyårsafton trots att den var alkoholfri)
sön 1193

Cerberus
2006-01-09, 03:06
omg fredrik, hur orkar du räkna sådär? Man blir ju helt tokig till slut.

Fredrik_S
2006-01-09, 03:16
omg fredrik, hur orkar du räkna sådär? Man blir ju helt tokig till slut.

Ja det blir man. tokig och besatt :) Det går dock mer eller mindre utan ansträngning efter ett tag och med hjälp av datorns fantastiska värld. Jag vet hur stora mina matlådor är, variationerna i min kost är tillräckligt små för att jag ska kunna det mesta utantill och tillräckligt stora för att jag ska må bra. Ej sagt att jag nått någon perfekt kostföring än.

Cerberus
2006-01-09, 03:18
Ja det blir man. tokig och besatt :) Det går dock mer eller mindre utan ansträngning efter ett tag och med hjälp av datorns fantastiska värld. Jag vet hur stora mina matlådor är, variationerna i min kost är tillräckligt små för att jag ska kunna det mesta utantill och tillräckligt stora för att jag ska må bra. Ej sagt att jag nått någon perfekt kostföring än.

jag satsar på överträning och näringsbrist jag ;) hahaha

Bönne
2006-01-09, 04:00
med skräpmat är allt möjligt tex
400 gram choklad 2000 kcal
två bigmac och company 2000 kcal
200g chips 1000 kcal
(4 kg gurka 500kcal ;) )
du har ju en hel dag på dig.

Men iallafall kanske iman inte ska säga till någon som vill gå ner i vikt att dom kan äta vad dom vill en dag i veckan... eller?Tanken är väl att man ska försöka käka den vanliga maten också. Tror inte att man i längden klarar av att äta de där mängderna en dag i veckan, ifall man som sagt, annars käkar 2000kcal i veckan.

GymTT
2006-01-09, 14:51
Alltså det här med ätardagar, alla verkar tro att det är optimalt att köpa med sig hela godissortimentet från ICA hem och frossa. Ätardagen är till för att fylla på glykogendepåer med framför allt lite extra kolhydrat, samt ladda batterierna, detta var sjunde till var tionde dag.

cheesian
2006-01-09, 14:51
Äter du 17500 kcal på en vecka och gör av med 17500 kcal på en vecka så ligger du på 0 kcal minus under en vecka.
Om du äter en dag fritt i veckan kommer det INTE förstöra en veckas diet. Ännu mindre om du kör ett tömningspass innan ätardagen.

Cerberus
2006-01-09, 14:55
Bäst är att köra ätardagen på en dag som man tränar då, gör minst skada då...

GymTT
2006-01-09, 15:02
Bäst är att köra ätardagen på en dag som man tränar då, gör minst skada då...


Kanske de, beror ju lite på vad man är ute efter, kanske är bäst i "ladda batterierna" funktionen om det är en vilodag :)

oksiv1
2006-01-09, 15:03
Här är ett exempel från mig själv veckan vid nyår

dag Kcalintag
mån 1802
tis 1845
ons 1555
tors 1659
fre 1724
lör 6062 (nyårsafton trots att den var alkoholfri)
sön 1193

Du käkar nästa exakt lite mycket/lite som jag. Hur tycker du att det funkar?
Vikt?
Själv har jag inte haft någon ätardag än och vet inte om jag är så sugen.

Cerberus
2006-01-09, 15:10
Tror det är bäst om man käkar skräpet innan träningspasset.

Bönne
2006-01-09, 16:32
Om du äter en dag fritt i veckan kommer det INTE förstöra en veckas diet. Ännu mindre om du kör ett tömningspass innan ätardagen.Vart skulle energin ta vägen? Visst krävs det energi för att lagra in fettet också, men fettdepåerna funkar annars ganska bra. Ätardag är främst för att höja sin förbräning efter en tid med lågt kaloriintag, dvs. då man käkar mycket kolhydrater och protein, lite mindre fett. Att klämma i sig en jäkla massor av skit är bara kontraproduktivt i viktnedgången, fast har man en gång varit fet och vill frossa så kan det väl vara skönt för psyket.

Det är min tolkning.

Cerberus
2006-01-09, 17:08
Vad kan rimligt intag av dynga va på en grisdag(som jag valt o kalla det)?

userfriendly
2006-01-09, 18:11
det JAG har upptäckt om ätardagar är att ju mer du äter på en sån dag desto hårdare får du käpma sen. jag tror ändå inte att man riktigt kan räkna på överskott o underskott som vanligt. Försök ladda med mest kolhydrater (mkt godis är ju bara socker) o köra nån lågdag efteråt.
Jag har fått köra alldelles för hårt för att jag vräkt i mig vissa ätardagar... (vräkt = 8000-10000 kcal) nästa deff blir det ätardagar runt 5000kcal kasnke o då mest kolisar.

userfriendly
2006-01-09, 19:22
tänkte förresten tilllägga att jag inte tror att kroppen hinner lagra nåt fett om du vräker i dig if. du ligger på ett ordentligt minus under veckan. däremot har du massa glykogen att få bort innan du börjar ta från fettet igen.. (Mina egna upplevelser)

Lova
2006-01-09, 19:29
Vad är det egentligen för skillnad mellan de som "deffar och har ätardagar" och de som "bantar och får återfall" någon gång i veckan?

Det verkar vara ett motsatt fenomen, de som går på någon diet och sedan gör snedsteg och börjar om igen går upp i vikt, medan de som deffar och vräker i sig en gång i veckan förlorar vikt. Hur går det till?

userfriendly
2006-01-09, 19:33
Vad är det egentligen för skillnad mellan de som "deffar och har ätardagar" och de som "bantar och får återfall" någon gång i veckan?

Det verkar vara ett motsatt fenomen, de som går på någon diet och sedan gör snedsteg och börjar om igen går upp i vikt, medan de som deffar och vräker i sig en gång i veckan förlorar vikt. Hur går det till?

alltså det är en SKARP gräns mellan bulimi o deffa med ätardagar. Bulimiker får ÅNGEST efter något sådant och bantar/kräks/tränar för att sedan gå ner i vikt igen...
en deff går ut på att dieta till tävling / uppsatt mål och spec en tävlingsdiet är TUFF. då ere gott att få vräka i sig under en dag. MEN man har inte panik/Ångest på samma sätt som en bulimiker. När tävlingen sedan är över börjar man äta normalt igen.
Skillnaden mellan en seriöst tränande o en med ätstörningar är ibland bara tankarna...

Kaboffastar
2006-01-09, 19:34
Ätardag går i soperna för mig iaf.

Lova
2006-01-09, 19:37
Ja, det är sant. Fast man behöver ju inte ha någon ätstörning för att hoppa på en diet, misslyckas och fortsätta igen. Det känns lite som samma koncept bara, fast omvänt. :confused:

userfriendly
2006-01-09, 19:55
aha, näe men en deff skiljer lite från en vanlig diet oxå, sen tror jag inte heller att om du går på en diet o kör en "fri" dag i veckan så förstörs allt... det handlar som sagt om hur hårt du kör annars o hur mkt du äter..

Lova
2006-01-09, 20:12
Ja, så är det kanske. Eller så är det för att folk hoppar på olika konstiga och dåliga "dieter".

Cerberus
2006-01-09, 20:17
om man typ missköter sig en dag i veckan å får i sig typ 5000kcal och det mestadels är skit och man resten av veckan sköter sig skitbra så borde de väl inte göra fööör mkt skada eller?

Jag blir psykiskt skadad om jag inte får ha en ätardag i veckan.

userfriendly
2006-01-09, 20:29
om man typ missköter sig en dag i veckan å får i sig typ 5000kcal och det mestadels är skit och man resten av veckan sköter sig skitbra så borde de väl inte göra fööör mkt skada eller?

Jag blir psykiskt skadad om jag inte får ha en ätardag i veckan.

jaaa jag skulle ALDRIG palla annars.. jag blir störd under diet..
njea det skadar nog inte så mkt.. men å andra sidan skulle du gå ner mer o snabbare utan...
det är ju ett val man gör... osen får man kanske köra lite hårdare i veckorna sen..

alla e olika oxå

nudi
2006-01-09, 21:15
Har ni verkligen provat att köra utan en ätardag, userfriendly och Cerberus?
Visst är det tungt i början, men efter som ger det med sig ganska fort i mitt tycke. Men det är ju bara jag förstås, de är som med träning..början är alltid jobbigast. :whipped:

bubbe
2006-01-09, 21:17
(vräkt = 8000-10000 kcal) nästa deff blir det ätardagar runt 5000kcal kasnke o då mest kolisar.

Halloj det var som tusan, 10000 kcal är MYCKET. Tror aldrig jag har lyckats med mer än kanske 6k som max. klart med öl går det väl att öka kcal intaget rätt rejält, men med kolhydrater så låter det mycket.

keffat_liv
2006-01-09, 21:31
om man typ missköter sig en dag i veckan å får i sig typ 5000kcal och det mestadels är skit och man resten av veckan sköter sig skitbra så borde de väl inte göra fööör mkt skada eller?

Jag blir psykiskt skadad om jag inte får ha en ätardag i veckan.

är ju bara att räkna. Är ditt kaloribehov per dag 3000 och du har bestämt dig för att ligga 500kcal under energibehovet varje dag utom ätardagen så blir det 3000 energiminus på en vecka. Men sen har du ätar dagen på 5000kcal. Då ligger 2000kcal +. Så i slutet av veckan ligger du bara -1000kcal. Och det är en jävligt långsam deff!

King Grub
2006-01-09, 21:56
All överskottsenergi lagras inte in som kroppsfett. Runt 40% av en viktökning vid överätning hos personer med normal mängd kroppsfett består av muskelmassa.

keffat_liv
2006-01-09, 22:01
All överskottsenergi lagras inte in som kroppsfett. Runt 40% av en viktökning vid överätning hos personer med normal mängd kroppsfett består av muskelmassa.

dock så är det väldigt mycket mindre vid ett överskott på 500 och 2000. Muskelökningen blir väl inte större vid 500 än vid 2000 eller?

King Grub
2006-01-09, 22:03
"Twenty-eight normal males and five females who had been overfed a total of 104-362 MJ (25,000-87,000 kcal) under controlled conditions.

Based on means the energy cost was 33.7 kJ (8.05 kcal)/g gain and 43.6% of the gain was LBM; from regression analysis these values were 33.7 kJ (8.05 kcal)/g gain and 38.4% of gain as LBM.

The average energy cost of the weight gain was close to the theoretical value of 33.8 kJ (8.08 kcal)/g derived from the composition of the tissue gained."

Br J Nutr. 1986 Jul;56(1):1-9.

Dock inte på en dag. 50000 kcal på en dag dör man av. ;)

King Grub
2006-01-09, 22:12
Givetvis är det över proteinsyntesen kapacitet att nybilda den mängden muskelprotein per dag, men illustrerar väl, att det står klart att viktökningen som åstadkoms av överätande inte enbast består av kroppsfett.

Dessutom kommer oxidativa enzymer och hormoner som sköldkörtelhormon att regleras av överätningen och bidra till mindre fettökning än vad energimängdens siffra i sig skulle kunna tolkas till.

lind
2006-01-09, 23:17
Dessutom kommer oxidativa enzymer och hormoner som sköldkörtelhormon att regleras av överätningen och bidra till mindre fettökning än vad energimängdens siffra i sig skulle kunna tolkas till.

Förutsatt att man käkar, säg det dubbla mot vad man behöver. Finns det några typ procentsatser eller andra siffror om hur mycket fett man binder/kan binda under en dag?

Fredrik_S
2006-01-09, 23:34
Förutsatt att man käkar, säg det dubbla mot vad man behöver. Finns det några typ procentsatser eller andra siffror om hur mycket fett man binder/kan binda under en dag?

Det undrar jag med, ty jag har tänkt när jag frossat att det är bättre å äta ett kilo choklad på ett par timmar än att sprida ut 200 g om dan i fem dar.

Cerberus
2006-01-10, 03:48
Det undrar jag med, ty jag har tänkt när jag frossat att det är bättre å äta ett kilo choklad på ett par timmar än att sprida ut 200 g om dan i fem dar.

Hmm intressant, man kanske borde göra det ngn gång o pröva :D klämma i sig 1kg choklad på en dag :D hahaha

Fredrik_S
2006-01-10, 08:00
Hmm intressant, man kanske borde göra det ngn gång o pröva :D klämma i sig 1kg choklad på en dag :D hahaha

Tips e att ta tre olika 200 g chockladkakor och en alladinlåda där du kan lämna 100 g av bitarna du inte gillar.

Fredrik_S
2006-01-10, 08:07
Du käkar nästa exakt lite mycket/lite som jag. Hur tycker du att det funkar?
Vikt?
Själv har jag inte haft någon ätardag än och vet inte om jag är så sugen.

Denna kost var från mina sista veckor i deffen, nu ska jag testa en kost i två veckor och se vad som händer på ca 3000kcal 2 g prot 1 g fett per kg kroppsvikt resten kohydrat. Jag tränar 6-7 timmar per dag då jag utbildas till dansare. Hade ett intag på över 4000 kcal förra terminen och vet inte om jag mår bra av 3000.
Vikt 72 (samt rippad) längd 174

King Grub
2006-01-10, 09:14
Inlagringen av fett från fett är i princip obegränsad. Du blir kräkfärdig innan du när dom mängderna.

De novo lipogenes är svårare att stimulera. Här beror mycket på glykogenstatus. Börjar du överäta kolhydrat med proppfulla depåer i både skelettmuskulatur och lever är det inte svårt att stimulera DNL, men under en diet, då man ligger på energiunderskott och kanske har delvis tömda glykogendepåer är det svårare. Sedan spelar det roll vilken kolhydrat det handlar om också. Fruktos lagras lätt in som kroppsfett. Dextros lagras lättare in än t ex stärkelse från pasta. DNL kan ökas av insulin, ökas ytterligare av glukokortikoider, och minskas av PUFA, för att ta några exempel. Minskning av fettintaget leder till ökade koncentrationer av triacylglycerol - vilket i sin tur direkt kan uppreglera DNL - eller reducerar clearance av lipider från plasman. Det är alltså många, många faktorer som påverkar, och det är helt omöjligt att ge en gramsiffra.

z_bumbi
2006-01-10, 09:58
Bäst är att köra ätardagen på en dag som man tränar då, gör minst skada då...

Kanske de, beror ju lite på vad man är ute efter, kanske är bäst i "ladda batterierna" funktionen om det är en vilodag :)

Det ena är inte motsatts till det andra.

Ett vanligt tömningspass under en kolhydratsfattig diet är ca 60 min med höga reps och kort vila, allt för att tömma musklerna på glykogen. sen fyller man på med kolhydrater i 12-24 timmar beroende på diettyp osv. Det är en av de kontrollerade varianterna där allt man äter har ett syfte.
Om man lägger in ett träningspass under de 12-24 timmarna så kommer det bara att göra att inlagringen tar lite längre tid men nivån på glykogen efteråt kommer att vara lika om man ser till att fortsätta fylla på även efter passet.

Kör man en obegränsad ätardag så skulle jag lägga in ett tungt träningspass på eftermiddagen. Då har man massor av energi och kolhydratsinlagringen efter passet kan fortgå obehindrat då kolhydrater/energi finns i mängder, man gör även av med en del av energin som man stoppar i sig på en gång och den slipper sätta sig i ev fettreserver.
En annan fördel är också att man inte gärna trycker i sig hur mycket skräp som helst innan ett tungt benpass *spy* så det blir mer av en halv okontrollerad ätardag än en hel.

Jag ser dock ingen mening med att köra obegränsade ätardagar överhuvudtaget utan det är enligt mig smartare att äta mer av den mat man redan äter (Och då främst kolhydraterna) och sen ha ett eller kanske två mål där man äter skräp. Man får i alla fall med lätthet i sig 2000 kcal mer om man känner att man har behov av den mängden.

Cerberus
2006-01-10, 17:14
Inlagringen av fett från fett är i princip obegränsad. Du blir kräkfärdig innan du när dom mängderna.

De novo lipogenes är svårare att stimulera. Här beror mycket på glykogenstatus. Börjar du överäta kolhydrat med proppfulla depåer i både skelettmuskulatur och lever är det inte svårt att stimulera DNL, men under en diet, då man ligger på energiunderskott och kanske har delvis tömda glykogendepåer är det svårare. Sedan spelar det roll vilken kolhydrat det handlar om också. Fruktos lagras lätt in som kroppsfett. Dextros lagras lättare in än t ex stärkelse från pasta. DNL kan ökas av insulin, ökas ytterligare av glukokortikoider, och minskas av PUFA, för att ta några exempel. Minskning av fettintaget leder till ökade koncentrationer av triacylglycerol - vilket i sin tur direkt kan uppreglera DNL - eller reducerar clearance av lipider från plasman. Det är alltså många, många faktorer som påverkar, och det är helt omöjligt att ge en gramsiffra.

När byggare går på extremt låga kolhydratsdieter för att bränna mer fett är det för att glykogendepåerna ska vara små så att de mest förbränner fett hela tiden?

Fredrik_S
2006-01-10, 19:08
Inlagringen av fett från fett är i princip obegränsad. Du blir kräkfärdig innan du när dom mängderna.


Kräkfärdig kan jag intyga på 1 kg choklad och 1,5 liter lättmjölk på ca 2 timmar. Innehåller 344 gram fett 6000 kcal. Dock klarade jag mig från *spy* . Rekomenderas ej. Jag kunde med andra ord i princip stoppat dom chokladpralinerna direkt innanför huden.
En hel kladdkaka en hel drömrulltårta där fyllningen bla annat bestod av 100 gram margarin samt 12 vaniljbullar med marsanfyllning är en annan gammal frosseribedrift. Tog dock ca 8 timmar den gången.

Cerberus
2006-01-10, 20:22
Kräkfärdig kan jag intyga på 1 kg choklad och 1,5 liter lättmjölk på ca 2 timmar. Innehåller 344 gram fett 6000 kcal. Dock klarade jag mig från *spy* . Rekomenderas ej. Jag kunde med andra ord i princip stoppat dom chokladpralinerna direkt innanför huden.
En hel kladdkaka en hel drömrulltårta där fyllningen bla annat bestod av 100 gram margarin samt 12 vaniljbullar med marsanfyllning är en annan gammal frosseribedrift. Tog dock ca 8 timmar den gången.

Fy fan, hur klarar du det??? Inte ens jag käkar så mkt, men jag e iof bara 170 lång.

Fredrik_S
2006-01-10, 20:32
Fy fan, hur klarar du det??? Inte ens jag käkar så mkt, men jag e iof bara 170 lång.

174 cm här,
Träning och åter träning :)
600g choklad är jättelätt, 800 g går ok, 1000g börjar det bli riktigt kämpigt och maxa på det viset bör inte göras ofta.


PS ät inte godis, det är troligen inte så bra

zoltan_hellhound
2006-01-11, 14:10
äter fet mat på min ätar dag ,socker osv äter jag inte .äter en pizza i veckan

z_bumbi
2006-01-11, 14:31
När byggare går på extremt låga kolhydratsdieter för att bränna mer fett är det för att glykogendepåerna ska vara små så att de mest förbränner fett hela tiden?

Snarare för att de tycker den typen av diet funkar bäst för deras psyke/kropp.

Kalorier in vs kalorier ut gäller oavsett om man stryper kolhydraterna eller fettet.

Cerberus
2006-01-11, 15:40
174 cm här,
Träning och åter träning :)
600g choklad är jättelätt, 800 g går ok, 1000g börjar det bli riktigt kämpigt och maxa på det viset bör inte göras ofta.


PS ät inte godis, det är troligen inte så bra

Fyfan *spy*

Jag gillar inte att käka så mkt ändå, får så dåligt samvete efteråt.