handdator

Visa fullständig version : Smith vs fritt?


rajtzing
2006-01-08, 23:28
Någon som kan definiera skillnaden på bänkpress med fri stång och bänkpress i smith? Har förstått att fri stång tar "bättre" för att man måste balansera osv.. nu är det så att jag alltid tränar utan passare, vilket gör att jag alltid ligger några reps under vad jag säkert skulle fixa med passare, pga rädsla att få stången på bröstet. Är det bästa att trots detta fortsätta med fri stång och inte ta ut mig maximalt, eller kan smithen vara ett bra alternativ?

krellik
2006-01-08, 23:56
Välj hantlar om du måste maxa.;) Smithen is -evil-....:P

rajtzing
2006-01-08, 23:59
måste absolut inte maxa, det gör jag aldrig.. det jag menar är att jag inte kan ta ut mig maximalt i ett set när jag inte har passare, vilket gör att vikten på stången är mindre än jag "egentligen" skulle fixa.. vilket i sin tur gör att jag kör på lättare vikter än jag borde. å varför är smithen evil? :)

rQx
2006-01-09, 00:01
Jag tränar alltid utan passare, lär dig känna din kropp så går det bra fritt också.

pragmatist
2006-01-09, 00:02
Smithmaskinen är kanon om du är:

1) skadad
2) berusad och inte kan hålla balansen
3) 80 år gammal

I övrigt bör man hålla sig till fria vikter, vill jag nog påstå. :D

rajtzing
2006-01-09, 00:03
jo, jag vet.. grejen är ju att när man ligger där, i sin egen värld med stången som enda grej i skallen så kan de va svårt å avgöra om man pallar ett eller två reps till.. då slutar ja hellre lite "för tidigt" för att slippa ligga där å kippa efter andan med en bamse på bröstet :)

m0gh
2006-01-09, 00:03
Jag tränar alltid utan passare, lär dig känna din kropp så går det bra fritt också.
Samma här. Och ifall jag inte får upp den, finns det ngra alternativ :P
1. Tippa av vikterna åt sidan och skäms lite :D
2. Hoppas på att ngn ser att du kvävs och hjälper dig
3. Du dör :( *J/K*

Liten Men Fet
2006-01-09, 00:05
I värsta fall kan du väl köra sista settet i smithen om du absolut MÅSTE köra till failure. Annars lär man sig känna om man klarar den där sista reppen ganska snabbt om man kör fri bänk utan passare.

Vad gör det om du inte orkar få upp den där sista riktigt? Skrick i skräck så kommer det alltid någon och hjälper dig. :)

rajtzing
2006-01-09, 00:05
Smithmaskinen är kanon om du är:

1) skadad
2) berusad och inte kan hålla balansen
3) 80 år gammal

I övrigt bör man hålla sig till fria vikter, vill jag nog påstå. :D


hehe.. exakt varför? kan du specifiera? :)

Sonny
2006-01-09, 00:06
så kan de va svårt å avgöra om man pallar ett eller två reps till.. Det är det inte, jag tänkte likadant en gång i tiden. Har man tränat ett tag så är det inte svårt att avgöra. Säg att du har en vikt du kirrar 6reps med om du har passare, ta en du klarar 8-10 med istället när du tränar själv, ja tvivlar på att du kommer bygga mindre muskler för det.

pragmatist
2006-01-09, 01:55
hehe.. exakt varför? kan du specifiera? :)

För att du inte bygger upp styrka i stabiliserande muskler och leder när du tränar i Smithen, och för att Smithen tvingar dig träna i en spikrak linje vilket dramatiskt ökar belastningen på leder och rygg i vissa lägen eftersom du inte kan röra dig på ett naturligt sätt. Snarare än att vara säkrare är Smithen mycket farligare än att använda fria vikter.

krellik
2006-01-09, 02:06
Om man av någon anledning vill köra "balistiska" bänkpress så är smithen mer lämplig än fri stång vill jag hävda.

Vill man arbeta sej upp till enarmade armhävningar och är för svag för det kan smithen hjälpa till med att gradvis ta er neråt..

Finns några andra flumiga användningsområden som man kan ha den till men på det hela så är det slöseri med plats på ett gym. Ge oss ett power rack till istället för guds skull. Smithen är nästan värre än maskiner eftersom den lurar folk att tro att dom tränar med fria vikter eftersom det är "nästan" samma.

Officer
2006-01-09, 02:19
Bla bla bla, smithmotståndare hit och dit.

Smith funkar alldeles utmärkt till att köra t ex bröst, och det ena behöver absolut inte utesluta det andra såvida man tränar någorlunda varierat. Visst går man säkert miste om några små skitmuskler som kan vara avgörande i det långa loppet vad gäller skador etc om man endast kör maskin, men smith är absolut inte värdelöst vad gäller muskelbyggning, vare sig det gäller bröst, ben eller rygg.

Metal_boy_
2006-01-09, 05:47
Bla bla bla, smithmotståndare hit och dit.

Smith funkar alldeles utmärkt till att köra t ex bröst, och det ena behöver absolut inte utesluta det andra såvida man tränar någorlunda varierat. Visst går man säkert miste om några små skitmuskler som kan vara avgörande i det långa loppet vad gäller skador etc om man endast kör maskin, men smith är absolut inte värdelöst vad gäller muskelbyggning, vare sig det gäller bröst, ben eller rygg.


Håller med! Och det är ett jävla tjat om balansen i den vanliga fria övningen som tydligen förklarar den som bättre...Skit knäck säger jag! Att känna att man behöver hålla balansen med stångfan är antingen för att man kör för tungt, eller att man är nybörjare...

Då säger järnbögen kanske " Jo men man kan bestämma rörelsebanan bättre med fria vikter" och då svarar jag " ska du curla samtidigt som du spelar bänkpress?"

King Grub
2006-01-09, 06:34
Det där med "funktionell styrka" om man tränar med fria vikter är mest trams. Vadå "funktionell styrka"? Om jag lägger på mig tio kilo muskelvikt och blir starkare genom maskinträning, kan jag inte använda dom musklerna och den styrkan till något annat sedan? *bs*

Jz2003
2006-01-09, 09:26
Jag har alltid undrat över detta, eftersom jag nu tränar på Friskis och svettis, plz dont hit me :em: *innocent*

Och dom har ju bara maskiner, eller visst! hantlar och någon skivstång och curlstång men annars är det ju bara maskiner. Jag är nu rädd att jag pga det inte kan bygga muskler *cry*

Hon i kassan sa att F&S mer jobbar för att varje person skall få en bättre hälsa och kropp, jag å andra sidan är ju ute efter massa :furious:

Skulle bli väldigt glad om någon kunde reda ut detta åt en stackars dåre som jag, dvs ifall man ändå kan bygga *flex* fast man jobbar med 99 % maskiner.

z_bumbi
2006-01-09, 09:27
Det där med "funktionell styrka" om man tränar med fria vikter är mest trams. Vadå "funktionell styrka"? Om jag lägger på mig tio kilo muskelvikt och blir starkare genom maskinträning, kan jag inte använda dom musklerna och den styrkan till något annat sedan? *bs*

Inte i samma grad som om du bygger upp samma massa med fria vikter.

Jämför du böj i smith och böj med fri stång så tappar du helt balansmomentet plus att musklerna i benen inte har får samma förmåga att sammarbeta i en naturlig rörelse.

morte
2006-01-09, 09:45
Utan vetenskapliga belägg skulle jag vilja påstå att de som bänkar i smith sabbar axlarna förr eller senare.

Bite
2006-01-09, 09:52
Nu gällde ju frågan bänkpress med fri stång vs Smith, jag skulle vilja säga att om inte killen känner obehag på nåt sätt av den fixerade rörelsebanan är det väl ypperligt att köra bänkpress i smith lite då och då, får att våga gå till/närmare failure. Maxningar i smith ska nog undvikas.

Sen rekommenderar jag att du försöker få träna med passare ibland för att lära dig känna var gränsen går.

pragmatist
2006-01-09, 10:33
Det där med "funktionell styrka" om man tränar med fria vikter är mest trams. Vadå "funktionell styrka"? Om jag lägger på mig tio kilo muskelvikt och blir starkare genom maskinträning, kan jag inte använda dom musklerna och den styrkan till något annat sedan? *bs*

Inte lika mycket som om du lagt på dig tio kilo med fria vikter, nej. Och om man skadar axlarna eller korsryggen så är ju träningen inte särskilt funktionell för nånting utom möjligtvis förtidspension.

Därmed inte sagt att maskinmuskler är helt icke-funktionella.

z_bumbi
2006-01-09, 10:47
Skulle bli väldigt glad om någon kunde reda ut detta åt en stackars dåre som jag, dvs ifall man ändå kan bygga *flex* fast man jobbar med 99 % maskiner.

Det går att bygga med maskiner, det går t o m bra att bygga med bara maskiner.

Det finns dock vissa risker som att man bara blir stark i den riktning som man kan jobba i varje maskin och att man missar en del stabilitet i lederna. Det är enligt mig viktigare att man byter träningsupplägg oftare om man bara kör maskiner just för att undvika sådana problem (Om man t ex byter ordning på övningarna för samma muskelgrupp så ändras belastningen.).
Sen kan man försöka se till att man använder fria vikterna så mycket som möjligt när de är lediga men då får man också hela tiden ta med i beräkningen att man inte kan jobba med så tunga vikter då kroppen inte är van vid fria vikter.

Ett annat tips är ju att kika runt på andra gym och se om det finns något som har ett bättre utbud med utrustning eller kanske färre tränande på den mängd utrustning som finns. När/om man byter ska man även berätta varför man byter gym.
Är man intresserad av att vara kvar på det nuvarande gymet av någon anledning finns det ibland andra gym som erbjuder engångsträningar eller tio-kort tilll en ganska låg penning och då kan man köra vissa pass där i perioder.

masse7
2006-01-09, 11:48
Det där med "funktionell styrka" om man tränar med fria vikter är mest trams. Vadå "funktionell styrka"? Om jag lägger på mig tio kilo muskelvikt och blir starkare genom maskinträning, kan jag inte använda dom musklerna och den styrkan till något annat sedan? *bs*


king Grub jag har läst mycket av vad du skrivit och har väldigt stor respekt för din kunskap :bow: , men här har jag något att invända.

Om du tillexempel håller på med någon idrott som jag i detta fallet fotboll, så har väl den funktionella styrkan stor funktion, i benen vad gäller balans i närkamper och liknande?
Speciellt i områdena runt knäet där muskler kan hjälpa till att förhindra en knäskada?

Rätta mig gärna om jag har fel, jag har även pratat en del med en sjukgymnast om detta som förespråkar väldigt mkt det med friträning.

Men rätta mig gärna om jag har fel

JoelR
2006-01-09, 11:56
Utan vetenskapliga belägg skulle jag vilja påstå att de som bänkar i smith sabbar axlarna förr eller senare.

Förklara! Jag som har en skadad vänster axel tycker det är mycket skönare i smith även om jag mest kör fristång ändå.

King Grub
2006-01-09, 12:06
king Grub jag har läst mycket av vad du skrivit och har väldigt stor respekt för din kunskap :bow: , men här har jag något att invända.

Om du tillexempel håller på med någon idrott som jag i detta fallet fotboll, så har väl den funktionella styrkan stor funktion, i benen vad gäller balans i närkamper och liknande?
Speciellt i områdena runt knäet där muskler kan hjälpa till att förhindra en knäskada?

Rätta mig gärna om jag har fel, jag har även pratat en del med en sjukgymnast om detta som förespråkar väldigt mkt det med friträning.

Men rätta mig gärna om jag har fel

Det jag ifrågasätter är inte om du har nytta av muskler kring knäna vid fotbollsträning.

Det jag ifrågasätter är om du inte kan använda muskler kring knäna du skaffat dig genom maskinträning till att spela fotboll.

masse7
2006-01-09, 12:17
Det jag ifrågasätter är inte om du har nytta av muskler kring knäna vid fotbollsträning.

Det jag ifrågasätter är om du inte kan använda muskler kring knäna du skaffat dig genom maskinträning till att spela fotboll.

Okej, liten missupffatning där från min sida.

Jo självklart kan man göra det, men muskler tränade med fria vikter borde vara aningen bättre i det sammanhanget kankse?

Nitrometan
2006-01-09, 13:00
Det jag ifrågasätter är inte om du har nytta av muskler kring knäna vid fotbollsträning.

Det jag ifrågasätter är om du inte kan använda muskler kring knäna du skaffat dig genom maskinträning till att spela fotboll.
Klart du kan. Det är bara en gradskillnad.

Men sen är det lättare att "komma åt" de musklerna kring knät på ett relevant sätt med fria böj jämfört med t.ex. bensparksmaskinen.

H.Emanuel
2006-01-09, 13:13
Jag har alltid undrat över detta, eftersom jag nu tränar på Friskis och svettis, plz dont hit me :em: *innocent*

Och dom har ju bara maskiner, eller visst! hantlar och någon skivstång och curlstång men annars är det ju bara maskiner. Jag är nu rädd att jag pga det inte kan bygga muskler *cry*

Hon i kassan sa att F&S mer jobbar för att varje person skall få en bättre hälsa och kropp, jag å andra sidan är ju ute efter massa :furious:

Skulle bli väldigt glad om någon kunde reda ut detta åt en stackars dåre som jag, dvs ifall man ändå kan bygga *flex* fast man jobbar med 99 % maskiner.
Jag tränade på F&S i några år, men har bytt till ett gym med mer fria vikter, riktig bänkpress, knäböjsställning osv. F&S hade ju inte ens raka skivstänger. Jag tycker Z_Bumbi skriver vettigt angående att se över utbuden av gym, jag vet att F&S lockar med lite lägre priser, men det är nästan som natt och dag att ha tillträde till ett gym med mer fria vikter jämför med F&S. Tycker iallafall jag

mini_Arnold
2006-01-09, 13:16
Det där med "funktionell styrka" om man tränar med fria vikter är mest trams. Vadå "funktionell styrka"? Om jag lägger på mig tio kilo muskelvikt och blir starkare genom maskinträning, kan jag inte använda dom musklerna och den styrkan till något annat sedan? *bs*
I call it machocrap.
Används smithen rätt är den ett väldigt effektivt redskap.

Nitrometan
2006-01-09, 13:27
I call it machocrap.
Används smithen rätt är den ett väldigt effektivt redskap.
Trevor Smith körde ju mest i Smithen. Med passare. Han var mucho macho.

Men nu är han död.

Slutsats - passa dig för att träna i Smithen. :cool:

bushwakko
2006-01-09, 14:15
Jag har alltid undrat över detta, eftersom jag nu tränar på Friskis och svettis, plz dont hit me :em: *innocent*

AAAAAAH!!! :whipped: *hit* :D

För övrigt, använder smithen en del själv, just för att jag tränar ensam och gärna vill bli passad i fri bänk.
Men kör annars väldigt mkt hantlar och en del cablecross.
Smithen är bara en variation alltså... men funkar fint.

Fartman
2006-01-09, 16:00
Bla bla bla, smithmotståndare hit och dit.

Smith funkar alldeles utmärkt till att köra t ex bröst, och det ena behöver absolut inte utesluta det andra såvida man tränar någorlunda varierat. Visst går man säkert miste om några små skitmuskler som kan vara avgörande i det långa loppet vad gäller skador etc om man endast kör maskin, men smith är absolut inte värdelöst vad gäller muskelbyggning, vare sig det gäller bröst, ben eller rygg.
Jag håller med AP. Jag brukar själv köra med smithen i lutande bänkpress (efter några set tunga vanliga fria plana bänkar) och det känns typ hundra gånger bättre än den lutande hantelpressen jag körde (tilläggas bör dock att jag är lite småskadad i axlarna och det var just dom som jävlades tidigare).
Andra övningar jag gillar i smithen är tex Utfall och Vadpressar.

Popeye
2006-01-09, 17:35
Men hur svårt är det att be någon om hjälp när du kör på gränsen?
Det har jag gjort många gånger och tro det eller ej, de flesta gymtränande är ganska snälla individer och hjälper gärna till sålänge man frågar vid ett bra tillfälle. Dvs, det är dåligt att knacka någon på axeln precis när han påbörjat ett böj med tunga vikter...
Använd huvudet...

På uppvärmningsvikterna behövs ju ingen passare så det blir ju inte så många set du pestar din omgivning med.

Smithen är ond och bör förstöras!

mistermr
2006-01-09, 18:01
Jag tränar enbart med Smith. är den allmäna åsikten på kolo att det ej är bra på lång sikt?

Skall jag då övergå till fria hantlar istället?

Jag är nämligen också rädd för att tappa stången och på så sätt orsaka en större skada.

MVH

Officer
2006-01-09, 18:05
Jag tränar enbart med Smith. är den allmäna åsikten på kolo att det ej är bra på lång sikt?

Skall jag då övergå till fria hantlar istället?

Jag är nämligen också rädd för att tappa stången och på så sätt orsaka en större skada.

MVH


Du ska nog inte träna BARA av någon sorts övning eller maskin. Lägg in åtminstone ett par set fria vikter i månaden (om inte oftare), för att vara säker på att du får med lite balansmoment ändå.
Finns inget optimalt, jag menar, tänker du fortsätta träna i bara smithen livet ut bara för att för vadå? Träna allsidigt. Bli härdad! *flex*

mistermr
2006-01-09, 18:10
Du ska nog inte träna BARA av någon sorts övning eller maskin. Lägg in åtminstone ett par set fria vikter i månaden (om inte oftare), för att vara säker på att du får med lite balansmoment ändå.
Finns inget optimalt, jag menar, tänker du fortsätta träna i bara smithen livet ut bara för att för vadå? Träna allsidigt. Bli härdad! *flex*

Knäböj
Marklyft
Bänkpress, sned/rak varannan gång
Latsdrag (till bröst och bakom nacke)
Hantelrodd
Militärpress
Skivstångscurl
Smalbänk
Ståeende vadpress
Crunches

samt

Hantelcurl
Seated legpress
Frenchpress med hantel (jag gör dem stående)
Lever seated hipabduction (inåt och utåt)
Crunches med vikter
Arnold press
Upright row
Dumbbell rear lateral raise
Bänkpress
Lutande bänkpress
Cable reverse curl
Stående rotation med hantel
Latsdrag (till bröst och bakom nacke)
Stående vadpress

Det här är vad jag kör i dagsläget. Alla övningar med bänk kör jag i Smith. Jag kanske skall köra med fria hantlar i en av ovanstående övningar?

Jag funderade på det igår faktiskt.

MVH

Officer
2006-01-09, 18:12
Du har fått med allt ser jag. Lägg in lite fria bänk/hantlar också då och då - för omväxlingens, chockens samt nyttighetens skull. Sunt förnuft :)

mistermr
2006-01-09, 18:16
Du har fått med allt ser jag. Lägg in lite fria bänk/hantlar också då och då - för omväxlingens, chockens samt nyttighetens skull. Sunt förnuft :)

Jag kör dessa program varannan gång då jag är på gymmet. Jag tror att jag kommer att köra fria hantlar istället för Smith på ngn av passen.

Hade tänkt köra enligt programmen till kommande höst.

Är det ok tror du?

MVH

Officer
2006-01-09, 18:28
Jag kör dessa program varannan gång då jag är på gymmet. Jag tror att jag kommer att köra fria hantlar istället för Smith på ngn av passen.

Hade tänkt köra enligt programmen till kommande höst.

Är det ok tror du?

MVH


Jag tror inte något särskilt om just ditt program - jag tror på kontinuerlig, smarthård och varierad träning. Så det kommer nog gå bra :hbang:

sundvall
2006-01-24, 11:15
Smith e så jävla mycket enklare :P

internethjälten
2006-01-24, 14:02
jag gillar inte smith, känns onaturligt i rörelsebanan eller vad
det nu heter, föredrar hantlar i pressövnignar !

Samboy
2006-01-24, 14:22
jag körde mycket smith-maskin förr nu kör jag med lös stång! bättre o få upp balansen. och smith är en disco maskin tycker jag. man tar mer i den än vad man tar i vanlig bänkpress. sen att man får jävla ont i axlarna av smith. så jag föredrar bara bänk nu och hantelpress! .

mistermr
2006-01-24, 16:17
Ni har faktiskt rätt, det är bättre med fri hantlar dvs hantelpress.

MVH

Maverick
2006-01-24, 21:34
Som jag har skrivit i någon annan tråd så kör jag varannan vecka hantel och varannan vecka stång, och dom veckorna jag kör stång så kör jag alltid i smith. Både rak och lutandepress pga av att jag får mycket bättre kontakt i den än med vanlig lös stång. Tror själv att balans och mer inte blir lidande av det, så länge jag kör hantlar varannan vecka.

1986
2006-02-03, 19:07
Det är väl bara be någon passa? Folk på gymmet lär ju inte vara otrevliga per definintion liksom.

Och om det går åt helvete och du inte får upp stången är det ju bara be någon om hjälp. Hände mig idag när jag körde bänk sista övningen, efter ganska hårda tricepsövningar. (Jag körde 40KG för att vara säker, men det hjälpte tydligen inte). Tyckte inte att det var nån big deal, även om jag borde ha frågat om hjälp från början.

Mr. Moose
2006-02-03, 22:25
Det där med "funktionell styrka" om man tränar med fria vikter är mest trams. Vadå "funktionell styrka"? Om jag lägger på mig tio kilo muskelvikt och blir starkare genom maskinträning, kan jag inte använda dom musklerna och den styrkan till något annat sedan? *bs*

Låt säga att en person maxar i bänkpress (fri stång). Han kör sen uteslutande bänkpress i Smithen och ökar sitt press PR i Smithen med 20 Kg. Om han nu skulle maxa i bänkpress med fri stång, skulle hans nya pers vara 20 Kg högre där också? Tror inte det. Så det där med "funktionell styrka" är inte bara bs.

Säger inte att styrkeökningar man får i Smithen är värdelösa men en ökning man fått med fria vikter är nog generellt mer användbar.

Tycker inte om termen "funktionell styrka" men använder den ändå i brist på annat, för att minska risken för missförstånd.

Claes

_luleå_
2006-02-03, 23:36
jag körde mycket smith-maskin förr nu kör jag med lös stång! bättre o få upp balansen. och smith är en disco maskin tycker jag. man tar mer i den än vad man tar i vanlig bänkpress. sen att man får jävla ont i axlarna av smith. så jag föredrar bara bänk nu och hantelpress! .

Jag blir då svagare i smithen, men sen kör jag ytterst sällan i denna skapelse också..

Cypher
2006-02-06, 01:36
PBN i smith är en riktig guldövning, det är iaf min åsikt!