handdator

Visa fullständig version : Kan man öka lungvolymen?


PatrikX
2002-06-06, 13:51
Går det att öka lungvolymen genom hård konditionsträning, eller är det generna som styr hur stora lungor man har?

Jag mätte min lungvolym häromdagen och den visade sig inte vara så stor. Jag undrar om det går att träna så den blir större? Vilka övningar är bra för det?

Nån som vet?

Petrus
2002-06-06, 14:00
Lungorna är inte så svårt att träna upp. Skaffa dig några "tyng-blåsta" ballonger och blås på... ;) Kanske kan börja med vanliga ballonger för att sedan gå steget upp till att blåsa upp kondomer... :D ;)
Vänligen,,,

Petrus

Matte
2002-06-06, 15:10
Kör BreathingSquats på gymmet. Leta upp en backe i skogen och kör lite intervallöpning.
MVH/Matte

emmzan
2002-06-06, 15:24
Själva lungvolymen rent storleksmässigt kan man inte påverka speciellt mycket. Däremot ger träning att residualvolymen ökar - du kan andas in/ut mer luft/andetag!

PK
2002-06-06, 19:36
på tal om lungkapacitet kom jag och tänka på pumping iron när franco blåser upp varmvatten balongen :eek: mäktigt!

breathing squats och marklyft och andra stora övningar som tröttar ut hela kroppen

Pecca
2002-06-06, 20:30
Köp ett blås instrument. Trumpet eller saxofon tillexempel. Då hr du ngt att göra på kvällarna med... :)

Pudzianovski
2002-06-06, 23:51
Pecca: Vilket får mig o börja tänka på massa andra konstiga saker. american pie 2...trumpet..

:rolleyes:

Sverker
2002-06-07, 06:17
Verkar bara vara jag som provat superset knäböj - pullover :D :D :D

Tanken med den träningen var att man skulle kunna öka volymen av bröstkorgen. Helt enkelt att strecha / träna de muskler som lyfter bröstkorgen ( eller som vi grillar på sommaen under namnet revbensspjäll ).

Man börjar med 20 rep lätta knäböj direkt följt av 15 rep pullover.

Fungerar det ? Vet inte, men blå i ansiktet blir man i alla fall och lungorna sprängs både under setet som minuterna efteråt när man andas i ALL lyft på gymmet.

JP
2002-06-07, 06:29
Härligt! En till som är nog gammal att ha gått på den lätta! Testade själv tekniken i början av åttiotalet (?). Min anatomilärare på GIH log bara överseende när jag undrade om det verkligen kunde fungera som bröstkorgsutvidgare... ;)