handdator

Visa fullständig version : Fruktos?


Bondlurk
2006-01-08, 20:48
Jag har läst en del om att byggare ska akta sig för fruktos, men jag kan inte förstå vad det är baserat på. Har hört att det går till att fylla på reserverna i leverna och att hormonet som släpper ut dom är katabolt, men det hormonet stimuleras väl av protein i vilket fall?

Är jag helt ute och cyklar eller är fruktos något man bör akta sig för? Varför i så fall?

King Grub
2006-01-08, 20:55
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49779&highlight=fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36810&highlight=fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=23540&highlight=fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47032&highlight=fruktos

Bondlurk
2006-01-08, 21:13
Okej, med lite nytt kött på benen från dom andra trådarna har jag en ny fråga, jag har köpt en ny måltidsersättare i form av pulver, och här har du lite information om produkten:

Namn: Peptipower

Innehåll: Calsiumkaseinat, Skummjölkspulver, Fruktos, Naturligt- och naturidentiskt arom (choklad), Hydroliserat gelatine, Sötningsmedel (E 954)

Innehåll per 100 g:
Energi 1530 kJ (364 kcal)
Protein 50 g
Kolhydrater 43 g
fett 1 g

Med tanke på ingredieserna borde väl dom flesta av kolhydraterna komma från fruktos, eller?

Har du någon annan kritik på detta tillskott? Jag ska nämnligen köpa 7 kilo av det..

King Grub
2006-01-08, 21:18
Har du någon annan kritik på detta tillskott?

Skit. :)

Inte mycket mer än så.

Proteinet är bra, men jag vet inte vad man har en sådan produkt till.

Bondlurk
2006-01-08, 21:20
Skit. :)

Inte mycket mer än så.

Proteinet är bra, men jag vet inte vad man har en sådan produkt till.

Att ersätta måltider, jag studerar nämnligen fortfarande och går utan mat mellan 7 och 12 på dagen, det kostar ju mig en del om jag ska köpa en måltid varje gång jag behöver energi, därför har jag köpt måltidstillskott, tycker dessutom det är gott och mättande.

Eller du menade något annat med att du inte visste vad man hade en sån produkt till?

King Grub
2006-01-08, 21:27
Jag vet inte vad man har en sådan produkt till, eftersom det är skit vid alla tillfällen. Som måltidsersättare är det en katastrof. Köp ett rent proteinpulver och ät bröd+frukt till eller något.

Bondlurk
2006-01-08, 21:36
Jag vet inte vad man har en sådan produkt till, eftersom det är skit vid alla tillfällen. Som måltidsersättare är det en katastrof. Köp ett rent proteinpulver och ät bröd+frukt till eller något.

Med risk att bli lite tjatig nu så skulle det bli dyrare för mig att köpa rent protein pulver än detta, för det var en liten rea nu, men om jag köper frukt till proteinpulver så borde det väl bli detsamma som mitt tillskott i slutändan, eller?

King Grub
2006-01-08, 21:38
Med risk att bli lite tjatig nu så skulle det bli dyrare för mig att köpa rent protein pulver än detta, för det var en liten rea nu, men om jag köper frukt till proteinpulver så borde det väl bli detsamma som mitt tillskott i slutändan, eller?

Frukt består inte enbart av fruktos kolhydratmässigt, och jag rekommenderade inte frukt som enda proteinkälla heller. Att basera måltider enbart på ren fruktos är det absolut sämsta kolhydratalternativ du någonsin kan välja, vad priset än är.

Bondlurk
2006-01-08, 21:48
Men vad jag förståt så kommer dom flesta negativa effekterna av fruktos in efter 100 g, och i och med att jag max tar 90 gram per dag så blir det ju inte över dom gränserna, eller jag har helt missupfattat det här med fruktos?

King Grub
2006-01-08, 22:09
Hur ofta tömmer du levern på glykogen?

Du kanske är långdistansare?

Styrketräning förbrukar i alla fall inte leverglykogen.

Bondlurk
2006-01-08, 22:47
Okej, kan jag äta något till för att.. Rättfärdiga den stora mängden fruktos?

King Grub
2006-01-09, 06:29
Snarare minska mängden fruktos och ersätta med något annat...

aliquis
2006-01-09, 10:48
Är väl bara att köra slut på det och köpa något annat nästa gång?

Sniggel
2006-01-09, 11:49
Halvt onTopic: Fungerar leverglykogen som en reservtank när muskelglykogenet är slut? (ungefär)