handdator

Visa fullständig version : Upplägg med inriktning Axlar


Challenge
2006-01-08, 18:53
Jag skulle vilja ha lite tips och utvärdering på mitt pass, så tack på förhand =)

Anledningen till att jag tänkt strukturera om mitt schema (som för övrigt funkar bra enligt mig) är att jag vill fokusera på axlarna. Jag tror nämligen att jag ligger efter i axelstyrka, ex för att jag aldrig klarat av en övning bänkpress, däremot vanlig hantelpress går mycket bättre. (men det är ju inte så macho att inte kunna bänka mer än 60 när man tränat några år ;) )

Idag ser mitt upplägg ut så här:

Bröst / Biceps
Ben / Mage
Axlar / Underarmar
Rygg / Triceps

Som jag för det mesta hinner med på en vecka, dvs 4 dagar träning per vecka. Men jag tror som sagt att jag ligger efter i axlarna, någon "vis" person på gymmet sa att man ungefär ska vara lika stark i axlar som bröst (vilket låter lite smått omöjligt kanske?)

Så frågan är alltså, ska man antingen dra ner på bröst, ex köra bröstpasset var tredje vecka och rotera runt på Ben Axlar Rygg och Armar istället vilket skulle göra att axelpasset kom oftare än idag..Eller ska man lägga in två pass för axlar istället, ex ett tungt/ett lätt eller två tunga? Men bygger detta bättre eller ger det i stort lika effekt som ett tungt pass skulle göra? Med återhämtning och så vidare..
En annan sak jag läst enheldel om är rotatorcuffrarna. Jag har aldrig haft problem med skador eller värk eller dylikt (peppar peppar ta i trä) Frågan är alltså behöver man träna rotatorcuffrarna för att öka i vikt eller?

Synpukter uppskattas :bow:
/challenge

pragmatist
2006-01-08, 23:59
Kör axlar två gånger i veckan, och kläm ihop resten på två dagar. Och ja, det är en bra idé att köra ett pass med tyngre vikter och ett med fler reps eftersom risken för överträning och skador blir mindre då. Att träna med fler reps är inte att träna "lätt", vill jag understryka - man ska ju fortfarande träna så det tar ordentligt.

Angående rotatorcuffarna så är det viktiga att axeln belastas någorlunda jämnt både framåt och bakåt. Här är bröst/ryggträningen egentligen viktigare än själva axelträningen, vill jag påstå. Jag har struliga axlar men har haft absolut noll problem med dem sen jag verkligen började tänka på att ro lika mycket som jag bänkpressar, helst med samma grepp, så axeln får jobba bakåt lika mycket som framåt. Däremot får man vara lite försiktig med axelpressar, själv anser jag att pressar rakt över huvudet utan stöd för ryggen (helst stående) är mycket mer hälsosamma än pressar i t.ex. Smithmaskin.

Piranha
2006-01-09, 00:44
Skratt .. val av övningar , antal reps , set , nåting du vill framföra om utförandet..

Verni
2006-01-09, 00:53
Du kan ju köra det schemat du kör nu fast du lägger till lite axlar på Bröst / Biceps passet.

Challenge
2006-01-09, 16:18
Skratt .. val av övningar , antal reps , set , nåting du vill framföra om utförandet..

Hantelpress 5 set gånger 5-7 reps beroende på dagsformen..brukar ofta köra 3 set med 6-7 reps och sen två tyngre med runt 4-5 rep för att öka lite i vikterna.

Eventuellt 2-3 set militärpress i smitten. (men kan lätt bli lite overkill efter hantelpressen)

Hantellyft åt sidan 3*8

Drag till hakan 3*6

Traps 3*8

Någon övning som bör läggas till/dras bort?

tricce_17
2006-01-09, 16:47
jag tycker du ska köra rygg/biceps bröst/triceps vet många kommer säga att man blir så jävla slut i biceps tex när man kört rygg men jag tycker det funkar bra och har ökat jävligt mke i styrka och storlek på armarna iaf

Challenge
2006-01-09, 16:53
jag tycker du ska köra rygg/biceps bröst/triceps vet många kommer säga att man blir så jävla slut i biceps tex när man kört rygg men jag tycker det funkar bra och har ökat jävligt mke i styrka och storlek på armarna iaf

jag har haft det upplagt som du föreslog ett tag i höstas, men ändrade eftersom bicepscurl med stång blir tungt när man är trött i ryggen och likaså dipsen är ingen höjdare att ge sig på när man är slut i bröst (även om man nu egentligen inte ska belasta bröst när det är triceps som ska jobba ;) )