handdator

Visa fullständig version : Benpass - Check it out.. ngt fel?


m0gh
2006-01-08, 18:43
Go'dag.

Jag tycker mina benpass tar lite väl lång tid. Körde ben idag, och de tog ca. 80 minuter.. + lite stretching.

jag börjar med 3*6 benböj.
Sen beger jag mig mot benpressen och kör 3*6 där oxå.
Efter benpressen kör jag med en maskin som liknar benpressen, fast istället för att ligga ner och trycka upp vikterna så trycker man iväg sig själv. Ungefär samma rörelse som benpressen. Vet inte riktigt vad den heter. I vilket fall som helst, så kör jag 3*6 där oxå.
Sen kör jag vadpress i smithen 3*6 och vader i benpressen ( har fötterna lite under brädan och trycker ).

Är de ngt som är skummt med mitt benpass..? Eller är de bara jag som är seg :sleep: ?

//m0gh *popcorn*

Fartman
2006-01-08, 18:46
Go'dag.

Jag tycker mina benpass tar lite väl lång tid. Körde ben idag, och de tog ca. 80 minuter.. + lite stretching.

jag börjar med 3*6 benböj.
Sen beger jag mig mot benpressen och kör 3*6 där oxå.
Efter benpressen kör jag med en maskin som liknar benpressen, fast istället för att ligga ner och trycka upp vikterna så trycker man iväg sig själv. Ungefär samma rörelse som benpressen. Vet inte riktigt vad den heter. I vilket fall som helst, så kör jag 3*6 där oxå.
Sen kör jag vadpress i smithen 3*6 och vader i benpressen ( har fötterna lite under brädan och trycker ).

Är de ngt som är skummt med mitt benpass..? Eller är de bara jag som är seg :sleep: ?

//m0gh *popcorn*

Jo, det som är skumt är att du inte har en enda övning för baksida lår!

krellik
2006-01-08, 18:48
Tränar du hamstring på något annat pass?? Annars borde du ha med hamstringsträning tex glute ham raise (om det råkar finnas), raka mark, ben curl.
I värsta fal byt ut en vadträningsövning mot en hamstringsövning. Eller endå hellre byt bort hacksquaten (antar att det är det du menar med tredje övningen) som jag tycker är en hemsk och värdelös övning..;):P

Så eftersom jag inte ser någon specifik hamstringsträning där tycker jag det lider lite av "jag tränar det jag ser i spegeln" syndromet..;)

polaren
2006-01-08, 18:51
Räcker bencurl för hamstrings? Har inte prövat raka mark, känns som att jag är för ovig för den övningen :D

BigForre
2006-01-08, 18:53
Jo, det som är skumt är att du inte har en enda övning för baksida lår!

Ord...


Skojar du? du har inte tränat hamstrings tidigare?

Squatinator
2006-01-08, 19:01
Räcker bencurl för hamstrings? Har inte prövat raka mark, känns som att jag är för ovig för den övningen :D

Jag skulle inte basera hela träningen runt den. Raka mark och lårcurl tar ju inte riktigt likadant. Jag vet inte om fler har märkt det men det är inte direkt någon styrkeövergång från raka mark till lårcurl utan de aktiverar på olika sätt. Du får stretcha dina hamstrings och lära dig köra raka mark. Mig vetandes så finns det ingen övning som så totalt mosar sönder hamstrings mer. Annars funkar alltid good mornings. :hbang:

m0gh
2006-01-08, 19:26
o.O

Jo jag tränade baksidan av lår ( Förmodar att detta är hamstrings:D ) De finns en del maskiner för hamstrings. Får nog ta och lägga in en sån. Dock kände jag lite träningsverk där idag ändå. När jag kollar på bilden på maskinen där de står vilka muskelgrupper som tränas, så är de rött på hamstrings.

EDIT: Stela marklyft.. tar inte dom på ryggen nästan bara? Har svårt att få dom att ta på baken *cry*

krellik
2006-01-08, 19:30
Många övningar "tar" på hamstring, ingen av dom du listade är specificerad hamstrings träning. Gör du raka mark rätt så lovar jag att du kommer få det att kännas i hamstring!

b_61
2006-01-08, 19:31
För att vara lite ot
Mogh tränar inte du på F&S Eriksberg i Gbg?

Jorgen
2006-01-08, 19:32
EDIT: Stela marklyft.. tar inte dom på ryggen nästan bara? Har svårt att få dom att ta på baken *cry*
Tja, det skall inte ta på baken heller utan hamstrings.

m0gh
2006-01-08, 19:33
Jo, den tredje övningen är Hack squat, fast de är lite annan vinkel på maskinen på mitt gym.

Men är Liggande ben curl bra för hamstrings?

Straight-back straight leg deadlift.. raka marklyft, är de som ett vanligt marklyft bara att man inte böjer benen när man ska ta upp stången + att man inte svankar ngt?

//m0gh

m0gh
2006-01-08, 19:34
För att vara lite ot
Mogh tränar inte du på F&S Eriksberg i Gbg?

Oh, banna honom :D han kan spå.

Vad heter du ?

Hmmz.. vilka känner jag på gymmet. Joakim, Houman, Krister, Per blablabla.. vad heter du?:)

b_61
2006-01-08, 19:41
Oh, banna honom :D han kan spå.

Vad heter du ?

Hmmz.. vilka känner jag på gymmet. Joakim, Houman, Krister, Per blablabla.. vad heter du?:)

Har sett att du tränar där i en annan tråd, kan tänka mig vem du är, det är inte vidare många som tränar knäböj där.

Ledning: Jag brukar köra 5 set böj i mitt benpass och brukar träna i vit t-tröja och shorts

m0gh
2006-01-08, 19:43
Har sett att du tränar där i en annan tråd, kan tänka mig vem du är, det är inte vidare många som tränar knäböj där.

Ledning: Jag brukar köra 5 set böj i mitt benpass och brukar träna i vit t-tröja och shorts

Hmmz. har du ngt kort på dig? Om inte, är du biffig / inte så biffig, långt/kort hår, lång/kort etc :D

Hmmz.. jag har oftast en svart keps på mig:D Snaggat mig nyligen oxå. Kanske vet vem jag är mer specifikt nu?

//m0gh


EDIT: ung/gammal?

b_61
2006-01-08, 19:48
Hmmz. har du ngt kort på dig? Om inte, är du biffig / inte så biffig, långt/kort hår, lång/kort etc :D

Hmmz.. jag har oftast en svart keps på mig:D Snaggat mig nyligen oxå. Kanske vet vem jag är mer specifikt nu?

//m0gh


EDIT: ung/gammal?

Hmm, jag är inte biffig, 172 cm lång 19 år gammal men ser väl ut typ som 16. Kör aldrig i någon konstig maskin. Va du krullhårig förut?

Jorgen
2006-01-08, 19:49
Pm.

m0gh
2006-01-08, 19:53
Pm.
Yes box. Jag pmade honom men de verkar inte komma ngt svar:D

Enough OT.

Jman
2006-01-08, 19:56
Go'dag.

Jag tycker mina benpass tar lite väl lång tid. Körde ben idag, och de tog ca. 80 minuter.. + lite stretching.

jag börjar med 3*6 benböj.
Sen beger jag mig mot benpressen och kör 3*6 där oxå.
Efter benpressen kör jag med en maskin som liknar benpressen, fast istället för att ligga ner och trycka upp vikterna så trycker man iväg sig själv. Ungefär samma rörelse som benpressen. Vet inte riktigt vad den heter. I vilket fall som helst, så kör jag 3*6 där oxå.
Sen kör jag vadpress i smithen 3*6 och vader i benpressen ( har fötterna lite under brädan och trycker ).

Är de ngt som är skummt med mitt benpass..? Eller är de bara jag som är seg :sleep: ?

//m0gh *popcorn*
Jag tycker det ser ut som om du har lite få set. t.ex. 2 extra set på benböj och 3x8-12 på benpressen, och variera gärna hacksquaten med benspark. Ev. lite mer repetioner på vadpressen... Och du har väl uppvärmingsset?

Detta var ju min personliga åsikt bara. Mitt benpass ser liknande ut men tar inte så lång tid. Har högt tempo. Brukar klämma in lite axlar om jag har ork kvar och sen stretchar jag i ca 10min

m0gh
2006-01-08, 19:58
Jag tycker det ser ut som om du har lite få set. t.ex. 2 extra set på benböj och 3x8-12 på benpressen, och variera gärna hacksquaten med benspark. Ev. lite mer repetioner på vadpressen... Och du har väl uppvärmingsset?

Detta var ju min personliga åsikt bara. Mitt benpass ser liknande ut men tar inte så lång tid. Har högt tempo. Brukar klämma in lite axlar om jag har ork kvar och sen stretchar jag i ca 10min

Ja, jag värmer upp på dom 2 första övningarna lite.. 10 reps lr ngt med lite vikter. Men inte på hack squat. Känner mig uppvärmd nog innan de :) + att jag cyklade lite innan för att värma upp benen. Jag har problem med knäna, så ifall jag böjer dom helt ( som i benböj t.ex. ) så knackar de nått så in i helvete :(

//m0gh

Jman
2006-01-08, 20:01
Ja, jag värmer upp på dom 2 första övningarna lite.. 10 reps lr ngt med lite vikter. Men inte på hack squat. Känner mig uppvärmd nog innan de :) + att jag cyklade lite innan för att värma upp benen. Jag har problem med knäna, så ifall jag böjer dom helt ( som i benböj t.ex. ) så knackar de nått så in i helvete :(

//m0gh
Hack squaten tar ju mycket på knäna. Känner du inte av något där? Bensparken kan ju ta på knäna också, men den övningen känns bättre för mig.

m0gh
2006-01-08, 20:03
Hack squaten tar ju mycket på knäna. Känner du inte av något där? Bensparken kan ju ta på knäna också, men den övningen känns bättre för mig.

Jo men när jag väl är uppvärmd så knakar det inget:)