handdator

Visa fullständig version : Lite frågor.. se hit ni som är erfarna o.O


m0gh
2006-01-08, 18:38
Var på gymmet förut, och de är förvånansvärt vad många de är som inte gör övningar korrekt. T.ex. en kille som körde benböj och bara böjde halva vägen. För man skall väl sätta sig ner helt nästan?
Och en kille som körde över 110 i bänkpressen... i SMITHEN!!!! Är inte de lite pinsamt om man tar 110+ ? Han körde inte lutande lr ngt. detta är bara ngra exempel på alla misstag som begås på mitt gym :P

Är själv ingen expert bara så ni vet :P Men dom som har tränat längre tycker jag borde kunna göra övningarna rätt iaf o.O

//m0gh :sleep:

Fartman
2006-01-08, 18:41
Koncentrera dig på din egen träning och bry dig inte om hur andra kör.

m0gh
2006-01-08, 18:44
Koncentrera dig på din egen träning och bry dig inte om hur andra kör.

Självklart... kanske lite dumt av mig att göra denna tråden kom jag på nu :D

//m0gh :eating:

Jax
2006-01-08, 18:58
Rätt? Du vet väl inte varför de tränar?

mistermr
2006-01-08, 19:00
Var på gymmet förut, och de är förvånansvärt vad många de är som inte gör övningar korrekt. T.ex. en kille som körde benböj och bara böjde halva vägen. För man skall väl sätta sig ner helt nästan?
Och en kille som körde över 110 i bänkpressen... i SMITHEN!!!! Är inte de lite pinsamt om man tar 110+ ? Han körde inte lutande lr ngt. detta är bara ngra exempel på alla misstag som begås på mitt gym :P

Är själv ingen expert bara så ni vet :P Men dom som har tränat längre tycker jag borde kunna göra övningarna rätt iaf o.O

//m0gh :sleep:

Vilket gym är det du talar om då?

H.Emanuel
2006-01-08, 19:02
Folk gör si och så och mittemellan, har sett det också.

Antosh
2006-01-08, 19:04
lyckas han bänka 110kg måste han väl göra något rätt? hm :)

mistermr
2006-01-08, 19:06
Vad är det som är pinsamt egentligen?

Lillgrabben
2006-01-08, 19:06
Var på gymmet förut, och de är förvånansvärt vad många de är som inte gör övningar korrekt. T.ex. en kille som körde benböj och bara böjde halva vägen. För man skall väl sätta sig ner helt nästan?
Och en kille som körde över 110 i bänkpressen... i SMITHEN!!!! Är inte de lite pinsamt om man tar 110+ ? Han körde inte lutande lr ngt. detta är bara ngra exempel på alla misstag som begås på mitt gym :P

Är själv ingen expert bara så ni vet :P Men dom som har tränat längre tycker jag borde kunna göra övningarna rätt iaf o.O

//m0gh :sleep:

Varför inte fråga av vilken anledning de gör på det viset? :confused:

Det kan ju tänkas att de har en fullt vettig förklaring till sitt val av övningar & utförande. "I princip inga" övningar är dumma OM man använder de på ett vettigt sätt & av rätt anledning.

King Grub
2006-01-08, 19:10
Och en kille som körde över 110 i bänkpressen... i SMITHEN!!!! Är inte de lite pinsamt om man tar 110+ ?

Jag ställer mig också frågande till vad som är pinsamt. :confused:

m0gh
2006-01-08, 19:21
Ok jag är satt på plats :D Men jag har fått uppfattningen (av de jag läst här på forumet) att de är mkt sämre att träna bänkpress i smith t.ex. Så om man tar 110 i smithen, skulle man väl lika gjärna kunna göra de i vanliga bänkpressen och få ut mer av sin träning?
Synd att de inte finns en smiley som sitter på en stol, så jag kunde göra en "satt på plats-smiley":D

//m0gh

Nejv
2006-01-08, 19:50
Jadu, jag talar inte av erfarenhet men jag antar att det inte är så kul att pumpa 110 i bänk utan passare... när man inte gör det i smith.

Och sen, jag kör enbensknäböj istället för med båda benen. Usch vilken idiot tänker du, vet du om att jag har skadat ryggen och inte får överbelasta den?

Nepp.

Svappis
2006-01-08, 19:52
Var på gymmet förut, och de är förvånansvärt vad många de är som inte gör övningar korrekt. T.ex. en kille som körde benböj och bara böjde halva vägen. För man skall väl sätta sig ner helt nästan?
Och en kille som körde över 110 i bänkpressen... i SMITHEN!!!! Är inte de lite pinsamt om man tar 110+ ? Han körde inte lutande lr ngt. detta är bara ngra exempel på alla misstag som begås på mitt gym :P

Är själv ingen expert bara så ni vet :P Men dom som har tränat längre tycker jag borde kunna göra övningarna rätt iaf o.O

//m0gh :sleep:


I många övningar finns det inget som är absolut rätt utförande. Det finns så många teorier om vad som är rätt och fel. En del säger att man ska köra lägre vikter och satsa på den negativa fasen, medan andra satsar på den positiva fasen och använder en tyngre vikt. Båda två fungerar men man får själv pröva vad man tycker fungerar bäst.

Högst troligt ger djupa benböj bästa muskelutvecklingen för benen. Många, kanske de flesta, har dock inte knän som pallar för det och får nöja sig med att köra halva eller delvis. Alla är heller inte så mjuka i vristerna att de klarar av ens vanliga benböj utan att luta sig fram för mycket så att ryggen tar stryk av det. Då får man träna det som man klarar av, vilket kan innebära halva benböj.

Att pressa 110kg i bänkpressen i smithmaskinen kan jag inte se i sig är något fel. Om någon hellre vill träna bänkpressen i smithen så är de väl fria att göra det. Att 110kg i bänk-smith sedan inte kan godkännas som 110kg i bänkpress är en annan sak.

Patric

polaren
2006-01-08, 19:55
Ok jag är satt på plats :D Men jag har fått uppfattningen (av de jag läst här på forumet) att de är mkt sämre att träna bänkpress i smith t.ex. Så om man tar 110 i smithen, skulle man väl lika gjärna kunna göra de i vanliga bänkpressen och få ut mer av sin träning?
Synd att de inte finns en smiley som sitter på en stol, så jag kunde göra en "satt på plats-smiley":D

//m0gh

Jag förstår precis vad du menar i ditt första inlägg, du tycker att det är konstigt att folk tex inte har full rörelselängd i knäböj, och kanske förväntade dig lite andra svar då "ass to the grass" förespråkas ganska ofta på Kolo.Men halva böjar kan även köras som komplement till vanliga böj, oftast brukar man då använda en bänk eller liknande för att utföra s.k "box squats".

Tycker faktiskt du fick lite väl många dryga svar faktiskt :D Hade varit roligare och framförallt TREVLIGARE om fler hade förklarat istället för att skriva dryga kommentarer :naughty:

Men några bra svar fick du, och det får du ta till dig :)