handdator

Visa fullständig version : Min Diet


Herkulez
2006-01-08, 14:01
har fått några pm om hur jag dietar och sen en massa beröm över hur smart och snygg jag är, men det har inte nånting med saken att göra så lets cut to the chase


postade mycket av det här i en tråd igår men många har säkert missat det så jag gör en egen tråd av det samt fyller i med en massa annat skit. Just nu har jag dietat snart 5veckor och det har hänt en del.
__________________________________________________


HUR HERKULEZ SKA BLI SOM COLEMAN


MATEN

Ligger på mellan 2500-2800kcal/dag beroende på hur mycket kolhydrater jag äter, cyklar kolisarna och har iaf en lågkolisdag i veckan där jag äter desto mer fett än vanligt. brukar ligga på ca 80gram fett, 300-350gram protein, kolhydraterna cyklar jag mellan 150-200gram var och varannan dag samt en dag där jag äter kanske 80gram, brukar vara dagen före ätardagen oftast. Gillar tanken med att cykla med kolisar för att förvirra kroppen hela tiden.


Så här såg kosten ut i torsdags. om 2veckor kommer jag skärpa till den ytterligare.

MATEN
frukost: 3dl lättmjölk, 50dl vassle och 2grova bröd med kalkonpålägg.
mellanmål: 50gram vassle +1mtsk jordnötsmör
lunch: 250gram kyckling, 1 bakad potatis samt lite bea-sås gjord på rapsolja
mellanmål: äggröra på 4vitor, 2gulor, kalkon och riven 10% ost
Middag: 250gram rött kött, 1dl ris samt lite bea-sås
----TRÄNING-----
Postworkout: 60gram vassle sen mjölk med frosties, ca 60-70gram kolisar.
mellanmål: 1burk kesella +jordnötsmör
precis före läggdags 20gram vassle +1tsk jordnötsmör.



frostisen var för att jag var så jävla hungrig och ville få i mig mat, just nu kan jag göra små "misstag" som att sätta smör på mackan etc för jag ligger ändå på ett kcal underskott på mellan 500-800 beroende på hur många kolisar jag äter (fettet och proteinet ligger på så gott som samma nivåer).

Vill ha en extra växel att lägga i då jag kommer ner till 10% (tror jag ligger kring 13 nu) och då kommer det mesta av det "onyttiga" (vill inte kalla det onyttigt egentligen, bara lite sämre) att succesivt tas bort samt att jag kommer öka kardion då jag märker viktnedgången avstannar, enligt mig så är det bättre att öka kardion istället för att sänka antal kalorier.


ätardagar har jag fan inte bestämmt mig än hur jag ska köra, men det lutar åt att det blir som igår, ett onyttigt MINDRE mål samt att jag ökar kolisarna med 150gram och proteinet med 200gram engång i veckan.


kostillskott: Vanquish (aptithämmande) kaliumpyruvat, ZMA, omega-3, vassle, malto och koffeintabletter.


Kardio

Just nu har jag bara kört 3gånger i veckan ca 25minuters cykling i ganska högt tempo (90 rpm) efter träningen. Skolan börjar imorgon och då kommer jag gå till gymmet och köra ett morgonpass 1-2gånger i veckan där jag först kör mage i 10minuter och sen hojjar ca 30minuter före skolan börjar, har lätt att skippa magen annars. dom mornar det är lite varmare så kommer jag köra ca 45-60minuters morgonprommis med hunden, men kan inte göra det när det är för kallt för då får jag problem med astman. Kardion kommer höjjas succesivt ju hårdare i kroppen jag blir.



Styrketräning

Kör 5-6gånger i veckan styrke men när skolan börjar kommer jag säkert dra ner det till 4-5. passen är mellan 30-60minuter beroende på va jag tränar. har problem med axlarna samt ryggen så det blir inga tunga övningar för ben samt inga axelpressar. Kör mycket på känn och följer inget speciellt schema men man har med åren lärt sig vad som fungerar så det blir hyffsat likadant varje pass.

veckan som varits pass har sett ut så här.

måndag: rygg, koncentrerat på tjockleken och nedre lats

Tisdag morgon Baksida ben, mage och underarmar,
Tisdag kväll Armar och trapz
Onsdag: vila
Torsdag: bröst och axlar och +kardio

Fredag: bredden på ryggen (chins och latsdrag) samt bicepspump

Lördag: vila
Söndag: framsida ben +kardio


Som sagt så ser dom flesta veckor olika ut, ibland kör jag 2 övningar för en muskelgrupp, ibland inte. Kör verkligen på känsla och efter hur sliten jag kännre mig. blir oftast mellan 10-16set för en muskelgrupp, repsantalet ligger mellan 4-16set. Gillar att köra pyramider.



SUMMERING

Har bara dietat ordentlig engång förut men har ändå ganska bra koll tror jag, men det här är vad som jag TROR fungerar på mig och det finns ju bara ett sätt att ta reda på det. Har hittils gått ner från 95-91 på 5veckor samt att jag tycker jag nästan har ökat lite i muskler, hade dåligt utgångsläge när jag började där jag varit sjuk i 1månad före så det kan ha nåt med det att göra. Är absolut ingen expert eller nånting så ta schemat med en nypa salt, men jag tror på KISS principen, eller det är iaf den enda princip jag brukar orka följa med en längre tid haha. Målet med denna diet är att komma till ca 84kg för jag tror jag komme vara riktigt hård vid den vikten, har som sagt dietat i 5veckor och ska dieta mellan 9-12veckor till, vill inte sätta upp nåt riktigt mål för jag har aldrig dragit ner mig så mycket i vikt och då är det ganska svårt att säga exakt. Tävling? vi får se =)
---------------------------------------------------------------------


frågor? kommentarer? synpunkter?

KIRE
2006-01-08, 14:07
Kommer säkert fungera fint. Förbrukar du bara lite mer än 3000kcal/dag
och inte sänker vikterna i gymmet under tiden så är det inga problem.
Ingen mening att krångla till saker i det oändliga. Mindre mat än vanligt och
lite jävlar anamma i gymmet kan få vem som helst i toppform även om man
aldrig hört talas om kalorier, GI, II, vo2max och annat.

Lycka till och kör hårt.

Roots
2006-01-08, 14:40
Förutom frukosten:

frukost: 3dl lättmjölk, 50dl vassle och 2grova bröd med kalkonpålägg.

Så tycker jag det ser bra ut, 5l vassle är nog lite brutalt :D

Herkulez
2006-01-08, 14:49
Förutom frukosten:

frukost: 3dl lättmjölk, 50dl vassle och 2grova bröd med kalkonpålägg.

Så tycker jag det ser bra ut, 5l vassle är nog lite brutalt :D
haha ja se på fan.

MrBoris
2006-01-08, 15:00
men hur är det med styrkan för dig under en deff? Räknar du med att inte tappa någonting alls av styrkan under din deffperiod? För mig brukar jag redan efter 1-1.5månad ha börjat tappa styrka i alla övningar i princip. *grr27*

tinkerbell
2006-01-08, 15:05
Så snyggt och prydligt som du skrivit upp ditt schema ser man att de kommer gå :thumbup: Och att du har bra koll på de, lycka till med deffen Herkulez

// t

Herkulez
2006-01-08, 15:05
nu är det inga problem och ska inte vara nå problem, visst jag är mer slut efter varje pass än annars men styrkan är den samma. räkna dock med att tappa lite när man börjar komma ner till 9-7% BF


tack tinkerbell =)

Cilia
2006-01-08, 15:05
Kardio

Just nu har jag bara kört 3gånger i veckan ca 25minuters cykling i ganska högt tempo (90 rpm) efter träningen. Skolan börjar imorgon och då kommer jag gå till gymmet och köra ett morgonpass 1-2gånger i veckan där jag först kör mage i 10minuter och sen hojjar ca 30minuter före skolan börjar, har lätt att skippa magen annars. dom mornar det är lite varmare så kommer jag köra ca 45-60minuters morgonprommis med hunden, men kan inte göra det när det är för kallt för då får jag problem med astman. Kardion kommer höjjas succesivt ju hårdare i kroppen jag blir.
hoppas inte detta är OT men en fråga. Anser du att det förbränner mer att ligga på ett högt rpm mot att ligga på ngt lägre men med högre belastning? Jag har exprimenterat lite med det på mina morgoncyklingar och pulsmätaren liksom cykeldatorn kommer fram till att det blir högre förbränning på högre belastning och lägre rpm. Förstår att det har att göra med vilken puls jag kommer upp i och så.

Varför jag frågar är ju för att det är ngt jag exrimenterar med själv.

Herkulez
2006-01-08, 15:07
ingen aning, men jag gillar mer att köra med lite snabbare tempo, mest för att jag hatar kardio och vill iväg så fort som möjligt. kör med låg belastning och högre fart för att jag tror att det nöter mindre på benmusklerna.

som sagt försöker köra lite annorlunda den här gången, sist körde jag bara morgonpromenader och gick ut alldeles för hårt vilket resulterade att jag slutade förbränna vid 10% och gick i väggen.

KIRE
2006-01-08, 15:11
Om du vill vara lite mera tidseffektiv så kan du ju byta cyklingen mot
någon annan aktivitet som förbrukar mer energi. Det är stor skillnad
på energiförbrukning om man exempelvis kör crosstrainer istället för
cykling. Det är ju tråkigt att köra cardio inne på gymmet så det kanske
kan vara en motivationshöjare att välja ett mer energiförbrukande
alternativ.

internethjälten
2006-01-08, 15:12
Trodde du skulle hålla tyst om Pm'en jag skickar till dig :em:

Ser bra ut Johan - ska bli kul att följa denna tråden samt
din utveckling till att bli Mr.Beach 2006 :hbang:

//nicke

Cilia
2006-01-08, 15:14
ingen aning, men jag gillar mer att köra med lite snabbare tempo, mest för att jag hatar kardio och vill iväg så fort som möjligt. kör med låg belastning och högre fart för att jag tror att det nöter mindre på benmusklerna.

som sagt försöker köra lite annorlunda den här gången, sist körde jag bara morgonpromenader och gick ut alldeles för hårt vilket resulterade att jag slutade förbränna vid 10% och gick i väggen.
jag ser det inte som ngn nackdel om det tar på benmusklerna.
inbilllar mig att jag får lite mer muskler vid tyngre belastning.

Men vi har ju helt olika utgångslägen så det är inte jämförbart mer en tanke från min sida.

min erfarenhet är att det går att ta en paus så kommer förbränningen igång igen om man fastnar.

Men du verkar ju veta vad du gör så det kommer säkert att gå kanon.

Herkulez
2006-01-08, 15:24
Om du vill vara lite mera tidseffektiv så kan du ju byta cyklingen mot
någon annan aktivitet som förbrukar mer energi. Det är stor skillnad
på energiförbrukning om man exempelvis kör crosstrainer istället för
cykling. Det är ju tråkigt att köra cardio inne på gymmet så det kanske
kan vara en motivationshöjare att välja ett mer energiförbrukande
alternativ.
jo vet, älskar crosstrainern men vi har ingen på gymmet jag kör =/

kommer dock köra mer morgonprommis när det blir varmare, tycker det är roligast samt att jag har en vovve. men pga min astma så kan jag inte göra det nu när det är mer än 7-8 minus.

Herkulez
2006-01-08, 15:25
jag ser det inte som ngn nackdel om det tar på benmusklerna.
inbilllar mig att jag får lite mer muskler vid tyngre belastning.

Men vi har ju helt olika utgångslägen så det är inte jämförbart mer en tanke från min sida.

min erfarenhet är att det går att ta en paus så kommer förbränningen igång igen om man fastnar.

Men du verkar ju veta vad du gör så det kommer säkert att gå kanon.
vill inte att det ska ta för mycket på benen, har inte kört dom på över 1år pga ryggskadan och precis kommit igång med dom så jag vill att dom ska växa som fan nu vilket dom också gör =)

man vet aldrig va man gör när man provar på nå nytt, men det finns ju bara ett sätt att få reda på hur det fungerar eller hur =) samt att jag den här gången måste vara någorlunda klar i hjärnan när jag går skola.


tack nicke, kommer nog hålla den här tråden uppdaterad allt eftersom jag ändrar mm, samt kanske kommer in lite bilder då och då =)

Jompi
2006-01-08, 15:37
Lycka till med dieten:D

Du verkar hålla den bra ! :hbang:

Metal_boy_
2006-01-08, 16:58
Nu ska du bli hård som fan!! :hbang: Ligger på rejält med protein ser jag också :D

Herkulez
2006-01-08, 17:08
nja beror på vem man jämför med :D

Runda Grodan
2006-01-08, 17:12
Upplägget verkar genomtänkt. Tittade just på bilderna som du postat i din journal. Jäklars vilka axlar du har! :hbang:

Lycka till.

Herkulez
2006-01-08, 17:15
Upplägget verkar genomtänkt. Tittade just på bilderna som du postat i din journal. Jäklars vilka axlar du har! :hbang:

Lycka till.
thanks, fast dom är lite sämre nu pga axelskadan ,men helt ok ändå

HookersUnited
2006-01-08, 17:33
Intressant, har nämligen tänkt köra ett liknande upplägg så fort jag kommer igång med träningen igen.

MrBoris
2006-01-08, 17:35
axelskadan gör att du inte kan köra fullt ut med bröstträningen/axelträningen antar jag? Det enda som funkar för mig är plana hantelpressar för tillfället pga min axelskada *cry*

Herkulez
2006-01-08, 18:40
axelskadan gör att du inte kan köra fullt ut med bröstträningen/axelträningen antar jag? Det enda som funkar för mig är plana hantelpressar för tillfället pga min axelskada *cry*
plana och lutande hantelpressar för bröna är ingen fara, det är när jag ska trycka rakt uppåt som det bilr problem så länge jag inte kör riktigt tungt och kör strikt som fan,men det är på bättringsväg faktiskt.


just nu kör jag 5set hantellyft, 5set lyft åt sidan med kabel, 4set hantellyft framåt (framsida axlar) sen på ryggdagar kör jag baksidan.

Herkulez
2006-02-09, 23:27
update, äntligen under 90, vägde 89.5 igår morse och midjan mätte 84cm. var 2.5 år sen sist jag vägde så här lite :D

Runda Grodan
2006-02-10, 09:27
update, äntligen under 90, vägde 89.5 igår morse och midjan mätte 84cm. var 2.5 år sen sist jag vägde så här lite :D
Hur mycket mer ska du gå ner på ett ungefär?

Herkulez
2006-02-10, 09:35
Hur mycket mer ska du gå ner på ett ungefär?
tänkte gå ner till 84kg. men är sjuk nu så det blir ingen träning idag heller =/

HenrY
2006-02-10, 14:49
Blir kul med bilder sen hähä!:)

stocktown
2006-02-10, 17:40
funkar verkligen Vanquish ?