handdator

Visa fullständig version : GP: V vill förbjuda privata gym


wreka
2006-01-08, 13:08
GP: V vill förbjuda privata gym
"Vänsterpartiet i Göteborg vill förbjuda privata gym. Kommersiella motionsanläggningar skapar ångest hos dem som inte har råd, enligt distriktsstyrelsen."

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=251566

sökte, och lyckades inte hitta att någon nämnt det tidigare

Pellefant
2006-01-08, 13:14
Vad bra, på det borde de tappa några röster. :D Eller så ser varje kroppsbyggare rött nu.

Kebab-Arne
2006-01-08, 13:14
Men titta. Nu ska jag rösta på V. Hoppas de åker ut ur riksdagen och tar miljöpartiet med sig.

Grahn
2006-01-08, 13:17
vissa partier är helt klart sin egen värsta fiende....

Allan
2006-01-08, 13:18
Vaffan är ni ordblinda eller? V tycker inte det, vilket framgår. Några enstaka löss tyckte det, och de fick spö av resten av partiet. Ungefär som att beskylla moderaterna för att vilja ha dödsstraff för att bfolk motionerar om det till deras stämma. Herregud....

allan

Jax
2006-01-08, 13:19
Vaffan är ni ordblinda eller? V tycker inte det, vilket framgår. Några enstaka löss tyckte det, och de fick spö av resten av partiet. Ungefär som att beskylla moderaterna för att vilja ha dödsstraff för att bfolk motionerar om det till deras stämma. Herregud....

allan
Dessa underbara rubriker *rolleyes*

Grahn
2006-01-08, 13:19
Vaffan är ni ordblinda eller? V tycker inte det, vilket framgår. Några enstaka löss tyckte det, och de fick spö av resten av partiet. Ungefär som att beskylla moderaterna för att vilja ha dödsstraff för att bfolk motionerar om det till deras stämma. Herregud....

allan

Det hamnar i tidningen, de är fortfarande sin egen värsta fiende ;)

Weird
2006-01-08, 13:20
Skaparen av dena tråd kanske bara läste rubriken och inledningen

Kebab-Arne
2006-01-08, 13:20
Vaffan är ni ordblinda eller? V tycker inte det, vilket framgår. Några enstaka löss tyckte det, och de fick spö av resten av partiet. Ungefär som att beskylla moderaterna för att vilja ha dödsstraff för att bfolk motionerar om det till deras stämma. Herregud....

allan

Jupp, såg det efter att ha skrivit mitt inlägg. :em:

Men likväl finns det idioter inom partiet, det gör det inom alla partier iofs. Fast vissa har mer av dem.

Fast jag skulle inte ha något emot statliga gym.

Cilia
2006-01-08, 13:31
Vaffan är ni ordblinda eller? V tycker inte det, vilket framgår. Några enstaka löss tyckte det, och de fick spö av resten av partiet. Ungefär som att beskylla moderaterna för att vilja ha dödsstraff för att bfolk motionerar om det till deras stämma. Herregud....

allan
brukar ju inte bli lika kul när man håller sig till sanningen.

Bärs
2006-01-08, 13:56
Inte partistyrelsen men väl en distriktsstyrelse. Fullständigt obegripligt vilka människor som ryms i det partiet.

Catstyle
2006-01-08, 13:58
Vaffan är ni ordblinda eller? V tycker inte det, vilket framgår. Några enstaka löss tyckte det, och de fick spö av resten av partiet. Ungefär som att beskylla moderaterna för att vilja ha dödsstraff för att bfolk motionerar om det till deras stämma. Herregud....

allan
Tycker du att göteborgsdistriktet är några enstaka löss, så visst.

Piranha
2006-01-08, 13:59
Varför skall det finnas taxi när alla kan åka buss.

Varför skall det finnas bostadsrätter när alla kan ha hyresrätter.

skaparn
2006-01-08, 14:01
Lite synd att man förstorar upp bisarra avarter inom partiet på det här sättet, det ger vänstern mer fog när de hävdar att de är extra utsatta i media. Det brukar visserligen vara populärt att förstora upp viss MUF-tokerier också, som när en motion dök upp om att Carl Bildt borde byta ut sin Bamse-slips, eftersom Bamse var kommunist.

skaparn
2006-01-08, 14:03
Varför skall det finnas taxi när alla kan åka buss.

Varför skall det finnas bostadsrätter när alla kan ha hyresrätter.

Inte för att jag är långsint men... Varför ska det finnas TV-kanaler som inte är finansierade med hjälp av tvång?

Piranha
2006-01-08, 14:05
Inte för att jag är långsint men... Varför ska det finnas TV-kanaler som inte är finansierade med hjälp av tvång?


ha ha ha , har du inte släppt det än ?

Metallica
2006-01-08, 14:14
"Att kräva att all gympa och styrketräning med mera drivs i kommunal regi är knappast ett krav som får det svenska folket på fötter i dagsläget", lyder svarsbrevet."

rent principiellt är det alltså inget fel med att vilja förbjuda privata gym. alltså står väntern, i sak, bakom förslaget.
Det är den typen av mentalitet som råder inom det partiet.

skaparn
2006-01-08, 14:17
ha ha ha , har du inte släppt det än ?

Jag har en popup med gamla beefs varje gång jag startar datorn. Sen häller jag tigerbalsam i kalsongerna för att komma ihåg frustrationen, så att en beef alltid känns dagsfärsk.

Naesetgrabb
2006-01-08, 14:29
Jupp, såg det efter att ha skrivit mitt inlägg. :em:

Men likväl finns det idioter inom partiet, det gör det inom alla partier iofs. Fast vissa har mer av dem.

Fast jag skulle inte ha något emot statliga gym.

Vad ser mitt anti-rödvinskommunist öga? Skulle svenska folket och dess skattebetalare betala för gym när enbart en liten del av folket går på dem? Vad är det för skitsnack?

Piranha
2006-01-08, 14:31
Jag har en popup med gamla beefs varje gång jag startar datorn. Sen häller jag tigerbalsam i kalsongerna för att komma ihåg frustrationen, så att en beef alltid känns dagsfärsk.


Ja de kan nog funka.

Lizard
2006-01-08, 15:01
När Allan var liten och Arne inte böjt mer än någon enstaka spik så fanns det strängt taget bara kommunala gym. Lite beroende på underlaget (efterfrågan), vem som satt i kommunstyrelsen och var i landet det låg fanns det både usla och fantastiska.
Granbacka i centrala Solna hade ett fullutrustat gym med flera uppsättningar Eleikostänger, komplett hantelrack och dragmaskiner.
Kostnad: runt femtiolappen i månaden vill jag minnas.
Till gymmet fanns det gympapass motsvarande dagens F&S.
I takt med kommunernas allt sämre ekonomi såldes verksamheterna ut och ersattes succesivt med dagens S.A.T.S. och andra autogirogym.
Bättre?
Maskinparken såklart.
Det som blev sämre var tillgängligheten (beroende av kostnaden).

Nu kan man tycka vad man vill om förslaget, men den som hellre betalar 550 bagis i månaden än 50 kan ju fortsätta att posta i tråden...

I övrigt tror jag att de som lämnade förslaget såg det som en hälsofråga. De ville att fler skulle motionera mer.


Lizard

Naesetgrabb
2006-01-08, 15:07
Det är ju just där det kommer in. Varför skulle majoriteten av befolkningen betala för gym när endast ett fåtal tränar? Visst, det är klart att om fler tränar blir saker och ting bättre. Men vem är det som skall bestämma om jag skall träna eller ej? Fan heller är det storebror! Låt det individuella intresset stå först i led. Det är säkert nyttigt att rida också, skall vi införa statliga ridläger/skolor och låta skattebetalarna stå för det också? Nä tack

Styrkebyggare
2006-01-08, 15:26
Det är ju just där det kommer in. Varför skulle majoriteten av befolkningen betala för gym när endast ett fåtal tränar? Visst, det är klart att om fler tränar blir saker och ting bättre. Men vem är det som skall bestämma om jag skall träna eller ej? Fan heller är det storebror! Låt det individuella intresset stå först i led. Det är säkert nyttigt att rida också, skall vi införa statliga ridläger/skolor och låta skattebetalarna stå för det också? Nä tack

:thumbup:

Stat/kommun kommer aldrig att kunna tillfredsställa alla idrottsintressen, så då blir det tokfel när vissa idrotter skall subventioneras. Vissa anläggningar (typ friidrottsarenor, ishallar mm) kan naturligtvis drivas kommunalt, då inte enstaka föreningar kan bära dem - men då skall de vara självfinansierade också!

Naesetgrabb
2006-01-08, 15:30
:thumbup:

Stat/kommun kommer aldrig att kunna tillfredsställa alla idrottsintressen, så då blir det tokfel när vissa idrotter skall subventioneras. Vissa anläggningar (typ friidrottsarenor, ishallar mm) kan naturligtvis drivas kommunalt, då inte enstaka föreningar kan bära dem - men då skall de vara självfinansierade också!

Håller med, självklart skall man främja att människor skall träna då det påverkar folkhälsan positivt. Men det skall inte gå ut över människor som inte är intresserade av att betala detta/intresserade av det. Staten skall inte styra mitt intresse! *grr27*

Lizard
2006-01-08, 15:31
Det är ju just där det kommer in. Varför skulle majoriteten av befolkningen betala för gym när endast ett fåtal tränar? Visst, det är klart att om fler tränar blir saker och ting bättre. Men vem är det som skall bestämma om jag skall träna eller ej? Fan heller är det storebror! Låt det individuella intresset stå först i led. Det är säkert nyttigt att rida också, skall vi införa statliga ridläger/skolor och låta skattebetalarna stå för det också? Nä tack
Just ridning, som är en utpräglad och eftersatt kvinnoidrott, är också den idrott som visar på de allvarligaste skadeverkningarna. Just det förslag du tar upp som exempel skulle med stor sannolikhet föra upp Sverige till världsledande inom hästsport - precis som det blev med de kommunala tennishallarna och skidbackarna en gång i tiden (Borg/Stenmark). Hästar, alpin skidåkning, golf och tennis är utpräglade överklassporter runt om i övriga världen och underlaget är därmed både begränsat och risigt.

Jag försvar inte förslaget, men hålen i ditt resonemang är så uppenbara och stora att du ramlar i dem själv.

Om vi med staten menar oss själva så kan den mycket väl besluta om att vi inte får begå mord, ha sex med barn, plåga djur eller köra för fort. Vi kan också besluta om att vi inte får dricka sprit hur som helst och var som helst och inte heller få använda och sälja andra droger. Vi kan också besluta att rökning inte är tillåtet för barn och vilka TV-program det får sändas, i det av oss uppbyggda, nätet.

Kommersiella försäkringsbolag kan besluta att inte försäkra eller ta ut en högre avgift av riskgrupper som bergsklättrare, racerförare och kroniskt sjuka. Det gör inte vi (ännu).

Vi tvingar varje dag tusentals människor att träna, både i våra skolor och våra militärförläggningar, så det är inget nytt.

Förslaget, som jag varken läst eller försvarar alltså, skulle kunna erbjuda de människor som idag inte har råd att träna en möjlighet. Det är alltså samma skäl, i min tolkning av det, som det som låg till grund för biblioteket där du bor.
Inte blev det färre böcker sålda för det.

Lizard

skaparn
2006-01-08, 15:35
:thumbup:

Stat/kommun kommer aldrig att kunna tillfredsställa alla idrottsintressen, så då blir det tokfel när vissa idrotter skall subventioneras. Vissa anläggningar (typ friidrottsarenor, ishallar mm) kan naturligtvis drivas kommunalt, då inte enstaka föreningar kan bära dem - men då skall de vara självfinansierade också!

Problemet är ju att det kräver en total omställning av det allmänna medvetandet. Ett halvt sekel av folkhem har effektivt rensat bort all förmåga att finansiera en verksamhet på annat sätt än genom bidrag. Men kanske det enda sättet att ge folket förmågan åter är att snabbt strypa bidragsflödet och den kommunala driften, en sorts ideologisk cold turkey.

Naesetgrabb
2006-01-08, 15:35
Just ridning, som är en utpräglad och eftersatt kvinnoidrott, är också den idrott som visar på de allvarligaste skadeverkningarna. Just det förslag du tar upp som exempel skulle med stor sannolikhet föra upp Sverige till världsledande inom hästsport - precis som det blev med de kommunala tennishallarna och skidbackarna en gång i tiden (Borg/Stenmark). Hästar, alpin skidåkning, golf och tennis är utpräglade överklassporter runt om i övriga världen och underlaget är därmed både begränsat och risigt.

Jag försvar inte förslaget, men hålen i ditt resonemang är så uppenbara och stora att du ramlar i dem själv.

Om vi med staten menar oss själva så kan den mycket väl besluta om att vi inte får begå mord, ha sex med barn, plåga djur eller köra för fort. Vi kan också besluta om att vi inte får dricka sprit hur som helst och var som helst och inte heller få använda och sälja andra droger. Vi kan också besluta att rökning inte är tillåtet för barn och vilka TV-program det får sändas, i det av oss uppbyggda, nätet.

Kommersiella försäkringsbolag kan besluta att inte försäkra eller ta ut en högre avgift av riskgrupper som bergsklättrare, racerförare och kroniskt sjuka. Det gör inte vi (ännu).

Vi tvingar varje dag tusentals människor att träna, både i våra skolor och våra militärförläggningar, så det är inget nytt.

Förslaget, som jag varken läst eller försvarar alltså, skulle kunna erbjuda de människor som idag inte har råd att träna en möjlighet. Det är alltså samma skäl, i min tolkning av det, som det som låg till grund för biblioteket där du bor.
Inte blev det färre böcker sålda för det.

Lizard

Är vi staten? Med tanke på att (S) gaddar ihop sig med 2 småprocentspartier för att få en liten majoritet så att ca. 52 % av "folket" får igenom sina förslag/motioner när 48% blir lidande. Det är verkligen folket som är staten :bow:

Jag har ingen lust att betala skatt till ridanläggningar bara för att några få personer skall kunna prestera bättre på en tävling. Det finns vettigare saker att lägga pengarna på. Självklart vill jag få en bättre folkhälsa, men det skall inte gå ut över individuella intressen.

Vastrix
2006-01-08, 16:19
Lizard: Alla "kommunala lågpris gym" med eleiko stänger har inte tagits bort. Jag har ett i närheten där jag bor. Det enda som är bättre än ett kommersiellt gym är kostnaden och skulle det finnas ett privat alternativ i närheten så vet jag inte vilket som skulle locka flest kunder. Båda har ju sin kundkrets.
Det kommunala gymmet saknar t ex hantlar över 40 kg med resonemanget att "behöver man tyngre saker så får man träna någon annan stans". Den typen av tankegångar går bra om man inte behöver bry sig om att gå med vinst eller få maximala antalet kunder.

/V.

Naesetgrabb
2006-01-08, 16:26
Det som är bra med privata gym, kan ge bättre behov för de som behöver/vill ha dem:) :D

Bärs
2006-01-08, 16:34
Just det förslag du tar upp som exempel skulle med stor sannolikhet föra upp Sverige till världsledande inom hästsport - precis som det blev med de kommunala tennishallarna och skidbackarna en gång i tiden (Borg/Stenmark).
Lizard

Vem fan bryr sig? Det var allt ett uselt argumentet.

Allan
2006-01-08, 16:41
Är vi staten? Med tanke på att (S) gaddar ihop sig med 2 småprocentspartier för att få en liten majoritet så att ca. 52 % av "folket" får igenom sina förslag/motioner när 48% blir lidande. Det är verkligen folket som är staten :bow:

Det är så vår demokrati fungerar. Vill du ha nåt annat system kanske? Det var så det funkade under de år borgarna styrde också.

allan

Naesetgrabb
2006-01-08, 17:03
Det är så vår demokrati fungerar. Vill du ha nåt annat system kanske? Det var så det funkade under de år borgarna styrde också.

allan

Ser du någonstans att jag kritiserar demokratin? Jag ifrågasatte hans uttryck "folket är staten"... Spela inte Allan... Allan:)

Allan
2006-01-08, 17:05
Ser du någonstans att jag kritiserar demokratin?

klart du gör. Annars hade du inte skrivit det du skrev. Men du blev feg när du fick mothugg.

allan

Metal_boy_
2006-01-08, 17:17
Det är så vår demokrati fungerar. Vill du ha nåt annat system kanske? Det var så det funkade under de år borgarna styrde också.

allan


Ja inte borde små skitpartier med 2röster från Torneträsk få igenom sina skitförslag över majoriteten iaf. Men det får dom ju, för annars sätter dom sig på tvären sen, så ja det borde vara på ett annat sätt.

Nitrometan
2006-01-08, 17:17
När Allan var liten och Arne inte böjt mer än någon enstaka spik så fanns det strängt taget bara kommunala gym. Lite beroende på underlaget (efterfrågan), vem som satt i kommunstyrelsen och var i landet det låg fanns det både usla och fantastiska.
Granbacka i centrala Solna hade ett fullutrustat gym med flera uppsättningar Eleikostänger, komplett hantelrack och dragmaskiner.
Kostnad: runt femtiolappen i månaden vill jag minnas.
Till gymmet fanns det gympapass motsvarande dagens F&S.
I takt med kommunernas allt sämre ekonomi såldes verksamheterna ut och ersattes succesivt med dagens S.A.T.S. och andra autogirogym.
Bättre?
Maskinparken såklart.
Det som blev sämre var tillgängligheten (beroende av kostnaden).

Nu kan man tycka vad man vill om förslaget, men den som hellre betalar 550 bagis i månaden än 50 kan ju fortsätta att posta i tråden...

I övrigt tror jag att de som lämnade förslaget såg det som en hälsofråga. De ville att fler skulle motionera mer.


Lizard
Innebär det att stat/kommun ska betala alla fritidsintressen?
Innebär det att kommunen ska bestämma att barnen ska spela fotboll och ishockey men inte handboll eller pingis?

Du tror väl inte att den verkliga kostnaden för att träna på ett kommunalt gym var 50 spänn i månaden? På den tiden fanns det även en kommunal skatt vilket gjorde att kommunerna (i vissa fall) hade gott om pengar. Sen bestämde nån att det var orättvist att vissa kommuner hade mer pengar och bestämde om en annan fördelning av pengarna.

Nitrometan
2006-01-08, 17:22
Det är så vår demokrati fungerar. Vill du ha nåt annat system kanske? Det var så det funkade under de år borgarna styrde också.

allan
Men nu har ju både mp och v varit väldigt duktiga på att ställa ultimatum i många frågor under de senaste två mandatperioderna. Det känns inte bara när två så små partier kan ställa till så mycket.

Att låta en politiker som vill avskaffa biltrafiken vara ordförande i trafikutskottet?
"Det är ingen idé att bygga mer vägar (om en ringled i Stockholm), då kommer det bara fler bilar!"

Sa inte V's förra partistyrelse nåt om att kräva ministerposter för att samarbeta med S efter valet?

Grahn
2006-01-08, 17:49
Det kommunala gymmet saknar t ex hantlar över 40 kg med resonemanget att "behöver man tyngre saker så får man träna någon annan stans". Den typen av tankegångar går bra om man inte behöver bry sig om att gå med vinst eller få maximala antalet kunder.


Lustigt nog gör ju många kommersiella gym samma grej då hantlar och stänger inte är det som drar in kronorna.

Grahn
2006-01-08, 17:50
Ja inte borde små skitpartier med 2röster från Torneträsk få igenom sina skitförslag över majoriteten iaf. Men det får dom ju, för annars sätter dom sig på tvären sen, så ja det borde vara på ett annat sätt.

Gillar inte heller kohandlandet mellan partierna men vettefan om det finns någon avsevärt bättre lösning heller.

Metal_boy_
2006-01-08, 17:58
Gillar inte heller kohandlandet mellan partierna men vettefan om det finns någon avsevärt bättre lösning heller.


Vet inte heller. Bredare parti kanske..

Grahn
2006-01-08, 18:02
Vet inte heller. Bredare parti kanske..

Kan partier vara mer breda och oprofilerade än de är menar du? Jösses... :D

Naesetgrabb
2006-01-08, 18:10
klart du gör. Annars hade du inte skrivit det du skrev. Men du blev feg när du fick mothugg.

allan

Allknowing Allan. Håll dig till knäböj, inte tankeläsning. Tack hej

mini
2006-01-08, 18:21
Just ridanläggningar är ofta helt eller till viss del kommunala. Det är en av anledningarna till att majoriteten av utövarna idag inte tillhör överklassen. Och ja, jag tycker att det är självklart att staten ska bidra till att barn och undomar har en meningsfull fritid. Det är en ren investering då man ser till att de gör annat än dräller på gatorna och ställer till med bus. De växer förmodligen upp till friskare, lyckligare och bättre medborgare. Jag betalar hellre skatt som går till att göra ungar lyckliga än att betala skatt för att försöka laga dem när de är trasiga.

Cilia
2006-01-08, 18:23
Just ridanläggningar är ofta helt eller till viss del kommunala. Det är en av anledningarna till att majoriteten av utövarna idag inte tillhör överklassen. Och ja, jag tycker att det är självklart att staten ska bidra till att barn och undomar har en meningsfull fritid. Det är en ren investering då man ser till att de gör annat än dräller på gatorna och ställer till med bus. De växer förmodligen upp till friskare, lyckligare och bättre medborgare. Jag betalar hellre skatt som går till att göra ungar lyckliga än att betala skatt för att försöka laga dem när de är trasiga.
inte i Stockholm iaf.
Vi (staden) bygger ridanläggningar i viss utsträcking men sen är det privata företag/föreningar som driver dom. Däremot så får dom till viss del kommunala bidrag för verksamheten.

Naesetgrabb
2006-01-08, 18:27
Just ridanläggningar är ofta helt eller till viss del kommunala. Det är en av anledningarna till att majoriteten av utövarna idag inte tillhör överklassen. Och ja, jag tycker att det är självklart att staten ska bidra till att barn och undomar har en meningsfull fritid. Det är en ren investering då man ser till att de gör annat än dräller på gatorna och ställer till med bus. De växer förmodligen upp till friskare, lyckligare och bättre medborgare. Jag betalar hellre skatt som går till att göra ungar lyckliga än att betala skatt för att försöka laga dem när de är trasiga.

Meningsfull fritid? Vem är det som sätter standarden på vad som är meningsfullt och ej? Du och kompanjonen schyman möjligtvis? Lyckligare medborgare? Snälla nån.. ska du säga till mig och mina vänner vad som gör mig lycklig och ej?

Allan
2006-01-08, 18:28
Allknowing Allan. Håll dig till knäböj, inte tankeläsning. Tack hej

Jag känner igen löss när jag ser dem. Problem med det? Red ut vad du menade istället för att smita.

allan

Naesetgrabb
2006-01-08, 18:32
Jag känner igen löss när jag ser dem. Problem med det? Red ut vad du menade istället för att smita.

allan

Är du omgiven av många löss eller? Problem med att du säger du veta bättre än mig vad jag menar och inte menar?... absolut!

Det faktum att ett parti på gränsen till att åka ur riksdagen kan påverka ett parti, som ett mycket större antal personer röstat på, att godta motioner som en majoritet av befolkningen i själva verket inte vill ha. När då Lizard påstår att "staten är folket" tycker jag inte det stämmer in i många fall, exempelvis fallet som uppstått i huvudstaden med tullar eller vad fan det är för något.

mini
2006-01-08, 18:38
Meningsfull fritid? Vem är det som sätter standarden på vad som är meningsfullt och ej? Du och kompanjonen schyman möjligtvis? Lyckligare medborgare? Snälla nån.. ska du säga till mig och mina vänner vad som gör mig lycklig och ej?
Tror du inte att människor som har ett intresse och ett ställe att gå till där de träffar likasinnade får ut positiva känslor av det? Var tror du att du hittar flest trasiga stökiga barn - på ridklubben/i hockeklubben/inom idrotten generellt (eller musikskolan eller teatergruppen eller.. ja, du fattar) eller i hem där barnen inte har några planerade aktiviteter?
Jag säger inte att alla barn ska tvingas in i aktiviteter, men de som vill ska inte hindras av att det inte finns alternativ eller att man inte har råd.

Naesetgrabb
2006-01-08, 18:40
Tror du inte att människor som har ett intresse och ett ställe att gå till där de träffar likasinnade får ut positiva känslor av det? Var tror du att du hittar flest trasiga stökiga barn - på ridklubben/i hockeklubben/inom idrotten generellt (eller musikskolan eller teatergruppen eller.. ja, du fattar) eller i hem där barnen inte har några planerade aktiviteter?
Jag säger inte att alla barn ska tvingas in i aktiviteter, men de som vill ska inte hindras av att det inte finns alternativ eller att man inte har råd.

Så kommuninvånare i låt säga Malmö kommun ska betala för att ett fåtal barn skall åka skateboard i hamnen? Tycker du att det är rätt? Borde inte skatterna höjas mer då för att täcka ALLA intressen som finns i kommunen? Hur kul blir det för låginkomsttagarna då?

Cilia
2006-01-08, 18:49
Så kommuninvånare i låt säga Malmö kommun ska betala för att ett fåtal barn skall åka skateboard i hamnen? Tycker du att det är rätt? Borde inte skatterna höjas mer då för att täcka ALLA intressen som finns i kommunen? Hur kul blir det för låginkomsttagarna då?
nu går väl inte skattemedlen bara till skateboardåkande ungar i hamnen utan till en bred variation av fritidsaktiviteter. De flesta politiska partier gör den bedömning att det är en lönsam "investering" för samhället att hålla barn och ungdomar sysselsatta på fritiden genom att subventionera eller erbjuda alternativa sysselsättningar.

mini
2006-01-08, 18:55
Så kommuninvånare i låt säga Malmö kommun ska betala för att ett fåtal barn skall åka skateboard i hamnen? Tycker du att det är rätt? Borde inte skatterna höjas mer då för att täcka ALLA intressen som finns i kommunen? Hur kul blir det för låginkomsttagarna då?
Ja. Jag tycker att det är rätt att samhället ser till att barn har fritidsaktiviteter att ägna sig åt istället för att sitta hemma och glo på tv och bli feta, passiva och bittra vuxna. Även om man inte kan täcka in allas önskemål så är det bättre att erbjuda några alternativ än inga alls.
Hur tycker du det borde vara?

Naesetgrabb
2006-01-08, 19:02
Ja. Jag tycker att det är rätt att samhället ser till att barn har fritidsaktiviteter att ägna sig åt istället för att sitta hemma och glo på tv och bli feta, passiva och bittra vuxna. Även om man inte kan täcka in allas önskemål så är det bättre att erbjuda några alternativ än inga alls.
Hur tycker du det borde vara?

Där är en stor skillnad mellan dig och mig vad gäller tänkande. Du vill kontrollera människor och deras beteende. Du anser dig veta bäst. Alternativen finns redan, och det är folket som står för dem. Dit placerar man privata pengar i de intressen som personen ifråga istället för att en 64 årig läkare som föredrar vinprovning och joggingrundor skall bekosta en hiphoplokal åt en "wannabe thug 50 cent somalier"

skaparn
2006-01-08, 19:07
Tror du inte att människor som har ett intresse och ett ställe att gå till där de träffar likasinnade får ut positiva känslor av det? Var tror du att du hittar flest trasiga stökiga barn - på ridklubben/i hockeklubben/inom idrotten generellt (eller musikskolan eller teatergruppen eller.. ja, du fattar) eller i hem där barnen inte har några planerade aktiviteter?
Jag säger inte att alla barn ska tvingas in i aktiviteter, men de som vill ska inte hindras av att det inte finns alternativ eller att man inte har råd.

Dels så gör du en oskälig koppling mellan orsak och verkan, dels leder ditt resonemang satt i praktik till ett större övergrepp från skattmasen på min ekonomi. Det senare tvivelsutan även till minskad frihet för individen.

Det vore nämligen orimligt att tänka sig att alla avarter av fritidsaktivitet tillhandahållen av samhället, och de som inte passar in i erbjuden aktivitet finner sin börs så tom att egen finansiering är omöjlig. Om alla barn inte har råd att rida eller spela hockey med grafitklubbor är det faktiskt inget jag gråter mig till sömns över, det är inte bara vuxnas nöjen som ska lyftas från den offentliga budgeten, utan även barns. Den fysiska aktivitet erforderlig för ett sunt liv ska tillhandahållas av skolan, och vad de gör på sin fritid är varje familjs ensak.

Och om din teori om den högre frekvensen av problembarn i familjer där aktiviteten inte är planerad verkligen är påvisbar så kan det lika gärna bero på att föräldrar som planerat aktiviteter till sina barn är kärleksfulla föräldrar och bryr sig om sina barn, alltså inte ett som resultat av de faktiska aktiviterna.

Cilia
2006-01-08, 19:07
Där är en stor skillnad mellan dig och mig vad gäller tänkande. Du vill kontrollera människor och deras beteende. Du anser dig veta bäst. Alternativen finns redan, och det är folket som står för dem. Dit placerar man privata pengar i de intressen som personen ifråga istället för att en 64 årig läkare som föredrar vinprovning och joggingrundor skall bekosta en hiphoplokal åt en "wannabe thug 50 cent somalier"
nu får du väl ge dig och inte läsa andras inlägg som faan läser bibeln. Det handlar ju inte om att bestämma vad folk/barn ska göra på sin fritid utan att erbjuda alternativa sysselsättningar som dom sedan kan välja mellan.

Skulle vilja hitta det parti som förespråkar din linje. Vad jag vet så finns inte det och det bottnar väl i någonting?

Johan1986
2006-01-08, 19:11
Ser gärna också att det kommer upp "budgetgym" ägda av kommuner. Då det överallt finns fotbollsplaner, basketplaner m.m ägda av kommunen som står till förfogande året om. Varför inte starta upp mindre gym med begränsad utrustning, 40kg hantlar räcker enligt min uppfattning långt för en glad motionär eller en nybörjare. Vill man senare utvecklas för man söka sig till en klubb. Vilket fotbollsspelare mfl gör.
Dock så är ju driftskostnaden för ett gym större och därmed kanske det krävs en mindre summa pengar av de som nyttjar utrustningen.

Cilia
2006-01-08, 19:18
Ser gärna också att det kommer upp "budgetgym" ägda av kommuner. Då det överallt finns fotbollsplaner, basketplaner m.m ägda av kommunen som står till förfogande året om. Varför inte starta upp mindre gym med begränsad utrustning, 40kg hantlar räcker enligt min uppfattning långt för en glad motionär eller en nybörjare. Vill man senare utvecklas för man söka sig till en klubb. Vilket fotbollsspelare mfl gör.
Dock så är ju driftskostnaden för ett gym större och därmed kanske det krävs en mindre summa pengar av de som nyttjar utrustningen.
Det finns ett problem här och det gör att vi har en kommunallag som begränsar vad kommuner kan och inte kan göra. Nu är ju lagar till för att tolkas men de gym som redan idag finns i kommunens sim- och idrottshallar balanserar på gränsen av vad man får göra och är inte säkert att de skulle få godkänt om man skulle pröva det i rätten.


edit:
fast lagar går iofs att ändra!

mini
2006-01-08, 19:20
Dels så gör du en oskälig koppling mellan orsak och verkan, dels leder ditt resonemang satt i praktik till ett större övergrepp från skattmasen på min ekonomi. Det senare tvivelsutan även till minskad frihet för individen.

Det vore nämligen orimligt att tänka sig att alla avarter av fritidsaktivitet tillhandahållen av samhället, och de som inte passar in i erbjuden aktivitet finner sin börs så tom att egen finansiering är omöjlig. Om alla barn inte har råd att rida eller spela hockey med grafitklubbor är det faktiskt inget jag gråter mig till sömns över, det är inte bara vuxnas nöjen som ska lyftas från den offentliga budgeten, utan även barns. Den fysiska aktivitet erforderlig för ett sunt liv ska tillhandahållas av skolan, och vad de gör på sin fritid är varje familjs ensak.

Och om din teori om den högre frekvensen av problembarn i familjer där aktiviteten inte är planerad verkligen är påvisbar så kan det lika gärna bero på att föräldrar som planerat aktiviteter till sina barn är kärleksfulla föräldrar och bryr sig om sina barn, alltså inte ett som resultat av de faktiska aktiviterna.
Ja, så kan man ju också tycka. Jag är ingen stor anhängare av "sköt dig själv och skit i andra"-mentalitet.
Jag gör en koppling utan bevis eller forskningsreferenser, men att kalla den oskälig är att dra det ganska långt. Jag tror att det inte är helt svårt, även för aviga människor som dig, att tänka sig att en människa som finner sitt liv eller delar av det meningsfullt och tillfredställande är mindre benägen att hänfalla till destruktiva aktiviteter? Eller?

skaparn
2006-01-08, 19:27
Jag tror många av åsikterna som vädrats i denna tråd beror av frånvaro på distans. Det handlar om styrketräning vilket de flesta på kolo nog ser som en vettig aktivitet, och tycker därför att kollektivet gott kan hjälpa till med finansieringen. Handlade det om att mångdubbla bidragen till modern fridans för att kunna tillhandahålla kultur till de som annars inte skulle ha råd, vore ljudet i skällan ett annat.

Jag vill att ni visar lite respekt för att det är andras pengar ni använder. Alla intressen kan inte tillgodoses, och slutsatsen av det är inte mer komplicerad än att vi då inte ska försöka, för då skapas en majoritetens diktatur.

skaparn
2006-01-08, 19:37
Ja, så kan man ju också tycka. Jag är ingen stor anhängare av "sköt dig själv och skit i andra"-mentalitet.
Jag gör en koppling utan bevis eller forskningsreferenser, men att kalla den oskälig är att dra det ganska långt. Jag tror att det inte är helt svårt, även för aviga människor som dig, att tänka sig att en människa som finner sitt liv eller delar av det meningsfullt och tillfredställande är mindre benägen att hänfalla till destruktiva aktiviteter? Eller?

Visst kan det finnas en koppling mellan ett meningsfullt liv och de aktiviteter du fyller livet med, mening är dock inget som per automatik skapas av att man föses in i en aktivitet. Den är oskälig just av den anledningen att du använder den som ett argument i en debatt om tillförsel av offentliga medel till fritidsverksamhet, som vore det en förutsättning för att åstadkomma det meningsfulla livet. För en majoritet så kanske det gäller, men jag utformar ogärna en policy efter nyttomaximeringsprinciper ifall det kränker den enskilde.

Vem som besitter "sköt dig själv och skit i andra"-mentalitet kan dessutom ändras med en liten enkel omdefinition av "själv" och "andra". Med ökat skattetryck så sköter majoriteten "sig själv" och skiter i "de andra" (minoriteten). Fortsätt gärna spinn på det här och släng tillbaka det i mitt ansikte, jag är upplagd för hårklyveri med begreppsförvrängning ikväll.

Lizard
2006-01-08, 20:00
Underbar tråd! :)

Naesetgrabb: "Om vi med staten menar oss själva" skrev jag tidigare. Jag tror du inte får något vidare stöd för något annat än att just det var skälet till att representativ demokrati är det vanligast rådande systemet i världen. Skriv till FN och be dem upplysa medlemsstaterna att de har fel system vettja.
Själv är jag inte överförtjust i representativ demokrati, och inte i vågmästarpartier heller, men i länder där det råder nästan 50/50 i majoritet så behandlas minoriteten betydligt mer omsorgsfullt än i länder där det råder 90/10. Tro mig.

Vastrix: Jo, det är systemets baksida; att bor du "fel" så riskerar du att få ett dåligt utrustat gym. Var snäll och läs igenom vad jag skrev tidigare så ser du kanske att jag inte stod bakom förslaget.

Bärs: Dina begränsningar i marknadsföringens påverkan på ekonomi är förbluffande. Till ditt försvar så delar du din okunskap med många av våra främsta företagsledare.
Jogging som idrott uppfanns i *trumvirvel* Sverige ("fartlek" har, liksom "ombudsman" ingen engelsk översättning t ex), snappades upp i USA som sedan helt och hållet kapitaliserade på det. Nikes årsomsättning 1996 i Europa var 11,3 miljarder amerikanska dollars och därmed var den dubbelt så stor som prislappen på hela Volvos bilverksamhet två år senare när Ford köpte varumärket. Tänk på saken.

Nitrometan: mini och Cilia har svarat förtjänstfullt tycker jag.

Metal_boy_: Ju bredare partier (eller varumärken) desto fler nischpartier (nischvarumärken). Det bara är så.

skaparn: Peter Dracker (http://www.amazon.com/gp/product/0887306616/qid=1136745975/sr=8-14/ref=pd_bbs_14/103-6236702-3106237?n=507846&s=books&v=glance) bearbetar (med mängder med hänvisningar) problematiken relativt effektivt i sin bok "the Post Capitalist Society". Han menar (och därmed halva finansvärlden) att staten bör hålla sig till lagarna - att alla skall ha rätt att träna t ex. Sedan kan staten antingen stötta via skatten till privata företag och organisationer eller helt enkelt inte stötta utan bara se till att den efterlevs. Driften däremot skall andra än staten utföra. Och där (boken alltså) har du nog källan till att det är en svidande åtgång på statliga bolag och kommunala verksamheter.
Själv är jag böjd att hålla med Dracker; bättre att Frälsis får pengar för att bygga ut sin verksamhet än att instifta en kommunal organisation för att hjälpa hemlösa. Fler problembottnar finns naturligtvis, som t ex att vi har en svag ansvarslagstiftning i Sverige beroende på(?) att vi är relativt ansvarsfulla som medborgare, Det i sin tur gör att det blir dåligt "klös" när det felas mot staten (det är medborgarna jag talar om nu alltså). Men principiellt är jag för att kommunen säger att vi ska ha medbogarstödd verksamhet som motionsanläggningar t ex. Jag är också för hemtjänst, närpolis och ungdomsgårdar också för att nämna några andra exempel.


Lizard

Naesetgrabb
2006-01-08, 20:00
nu får du väl ge dig och inte läsa andras inlägg som faan läser bibeln. Det handlar ju inte om att bestämma vad folk/barn ska göra på sin fritid utan att erbjuda alternativa sysselsättningar som dom sedan kan välja mellan.

Skulle vilja hitta det parti som förespråkar din linje. Vad jag vet så finns inte det och det bottnar väl i någonting?

För det första, ni får ursäkta lite grammatiska felaktigheter. Skriver fort och då blir det ofta fel. *cry*

För det andra. "Det handlar ju inte om att bestämma vad folk/barn ska göra på sin fritid utan att erbjuda alternativa sysselsättningar som dom sedan kan välja mellan." - Detta är precis vad privatägda föreningar/företag/privatpersoner gör, de skapar konkurrens och täcker den efterfråga som finns utan att det går ut över medborgarna av landet som saknar intresse för saken ifråga.

Hitta ett parti som förespråkar min rätt som individ att själv bestämma över var min surt förvärvade inkomst skall ta vägen (utöver att stötta samhällets grundbasis)? Jadu... Enligt min åsikt finns det inte något parti som till 100% stämmer överens med mina åsikter. Stämmer det parti du röstar på till 100% med dina åsikter? Det betvivlar jag starkt. Men du kan säkert lista ut ungefär var jag "ligger" på den politiska skalan.

Naesetgrabb
2006-01-08, 20:09
Underbar tråd! :)

Naesetgrabb: "Om vi med staten menar oss själva" skrev jag tidigare. Jag tror du inte får något vidare stöd för något annat än att just det var skälet till att representativ demokrati är det vanligast rådande systemet i världen. Skriv till FN och be dem upplysa medlemsstaterna att de har fel system vettja.
Själv är jag inte överförtjust i representativ demokrati, och inte i vågmästarpartier heller, men i länder där det råder nästan 50/50 i majoritet så behandlas minoriteten betydligt mer omsorgsfullt än i länder där det råder 90/10. Tro mig.


Lizard

Det är det styrande sättet som råder i Sverige nu, ja. Och det är acceptabelt, men jag vill inte påstå att jag tycker det är utomordentligt bra eller vidare roande att Socialdemokraterna går med på att liera sig med trädkramare som lägger in en motion som drabbar en stor del av befolkningen negativt, när de (mp) från början inte alls hade kunnat få möjlighet till detta om man tittade rent popularitetsmässigt.

Det är som det är.

skaparn
2006-01-08, 20:18
Peter Dracker (http://www.amazon.com/gp/product/0887306616/qid=1136745975/sr=8-14/ref=pd_bbs_14/103-6236702-3106237?n=507846&s=books&v=glance) bearbetar (med mängder med hänvisningar) problematiken relativt effektivt i sin bok "the Post Capitalist Society". Han menar (och därmed halva finansvärlden) att staten bör hålla sig till lagarna - att alla skall ha rätt att träna t ex. Sedan kan staten antingen stötta via skatten till privata företag och organisationer eller helt enkelt inte stötta utan bara se till att den efterlevs. Driften däremot skall andra än staten utföra. Och där (boken alltså) har du nog källan till att det är en svidande åtgång på statliga bolag och kommunala verksamheter.
Själv är jag böjd att hålla med Dracker; bättre att Frälsis får pengar för att bygga ut sin verksamhet än att instifta en kommunal organisation för att hjälpa hemlösa. Fler problembottnar finns naturligtvis, som t ex att vi har en svag ansvarslagstiftning i Sverige beroende på(?) att vi är relativt ansvarsfulla som medborgare, Det i sin tur gör att det blir dåligt "klös" när det felas mot staten (det är medborgarna jag talar om nu alltså). Men principiellt är jag för att kommunen säger att vi ska ha medbogarstödd verksamhet som motionsanläggningar t ex. Jag är också för hemtjänst, närpolis och ungdomsgårdar också för att nämna några andra exempel.

Jag håller med såtillvida att den verksamhet stat och kommun ska bedriva med fördel läggs ut på privata entrepenörer, men frågan kvarstår fortfarande i vilken utsträckning gemensam finansiering av träningsanläggningar är rätt. Med sådan, förvandlar vi nämligen hela den grupp som väljer att träna på annat sätt än det tillhandahållna till nettobetalare för de som med majoritetsmandat utformat det offentliga träningsutbudet.

Peter Drucker sysslar med management. Stort värde ska fästas till vad han har att säga om optimering av verksamhet, men vad som ska bedrivas, förbehåller jag mig rätten att komma fram till utan hans hjälp. Om han ens har några åsikter i den frågan vet jag inte riktigt, han förespråkar väl dock mer management (och bättre, givetvis), medan jag förespråkar mindre (och bättre, givetvis). Det låter kanske lite förmätet att utan vidare ställa min åsikt mot en persons som i din länk kallas "the leading guru of management", men det är en risk jag tar eftersom det handlar mer om ideologi än sak.

Naesetgrabb
2006-01-08, 20:50
Håller till stor del med Lizard! Självklart ska man, som exempel, motverka dålig folkhälsa genom att staten "satsar" på att tillhandahålla privata föreningar och företag ekonomiskt stöd men det skall inte gå till överdrift. Sedan kan man självfallet reflektera över hur man bestämmer sig vilka som skall tillhandahållas dessa medel samt varför just de valda inriktningarna (ridläger, gym) valts.

Bärs
2006-01-09, 00:24
Underbar tråd! :)

Bärs: Dina begränsningar i marknadsföringens påverkan på ekonomi är förbluffande. Till ditt försvar så delar du din okunskap med många av våra främsta företagsledare.
Jogging som idrott uppfanns i *trumvirvel* Sverige ("fartlek" har, liksom "ombudsman" ingen engelsk översättning t ex), snappades upp i USA som sedan helt och hållet kapitaliserade på det. Nikes årsomsättning 1996 i Europa var 11,3 miljarder amerikanska dollars och därmed var den dubbelt så stor som prislappen på hela Volvos bilverksamhet två år senare när Ford köpte varumärket. Tänk på saken.

Lizard

Man tackar för alla upplysningar men jag kan inte förstå sammanhanget. Du skrev att Sverige kunde bli världsledande i ridsport och jämförde med Borg och Stenmark. Vad har det med detta ovan citerade inlägg att göra?

Rock'nRoll
2006-01-09, 00:40
Vilka intersanta människor det finns här i vårt land..

30cm
2006-01-09, 01:39
Hitta ett parti som förespråkar min rätt som individ att själv bestämma över var min surt förvärvade inkomst skall ta vägen (utöver att stötta samhällets grundbasis)?

Det är på väg! http://liberaldebatt.com/viewtopic.php?t=1101 :thumbup:

Naesetgrabb
2006-01-09, 02:24
Det är på väg! http://liberaldebatt.com/viewtopic.php?t=1101 :thumbup:

Att diskutera vettiga ideér med kompetenta och liktänkande människor är alltid givande! :thumbup: :booty:

Yes
2006-01-09, 03:11
Nu kan man tycka vad man vill om förslaget, men den som hellre betalar 550 bagis i månaden än 50 kan ju fortsätta att posta i tråden...

Jag tränar på ett kommunalt gym och kan meddela att det kostar bra mycket mer än 50 spänn i månaden. Det är faktiskt nästan lika dyrt som dom stora gymkedjorna, trots att lokalerna är bra mycket skabbigare och utrustningen köpts in från något ryskt fängelse.

30cm
2006-01-09, 13:45
Jag tränar på ett kommunalt gym och kan meddela att det kostar bra mycket mer än 50 spänn i månaden. Det är faktiskt nästan lika dyrt som dom stora gymkedjorna, trots att lokalerna är bra mycket skabbigare och utrustningen köpts in från något ryskt fängelse.

Lizards uppgift var väl inte inflationsjusterad.

Naesetgrabb:
Ja, visst är det. Men vad betyder " :booty: " i ditt inlägg? Är du sarkastisk?

Styrkebyggare
2006-01-09, 15:58
Solarium är en annan intressant pryl. För 8-10 år sedan så satsade min kommun på ett gäng toppmoderna solarier, till vilka de sålde tiokort för 200 spänn. En privat gymägare som låg på 300 spänn fick se sin omsättning minska drastiskt och fick så småningom lägga ner. Inom ett halvår efter att den private gymägaren lagt ner så var kommunen uppe på 300 spänn för sina tiokort.

Jag säger inte att gymmet hade klarat sig om inte kommunen hade konkurrerat ut det på solariesidan, men att köra lockpriser och liknande på detta område...herrejösses. Blev rättsprocess av det hela, men jag har inte reda på resultatet.

Naesetgrabb
2006-01-09, 16:52
Naesetgrabb:
Ja, visst är det. Men vad betyder " :booty: " i ditt inlägg? Är du sarkastisk?

Nej jag var inte sarkastisk. Verkar vara vettiga människor som diskuterar på sidan och sådant är att föredra:)