handdator

Visa fullständig version : Byta till helkropp vid deff?


BigForre
2006-01-08, 11:34
Har den senaste tiden kört en 4-split, men har nu nått fram till en punkt i mitt tränande när jag känner för att bli av med lite mage (om ni undrar lite över stats eller dyligt så kan ni kolla här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59678) ). För att kunna lägga mer tid på cardio för att nå ett lyckat resultat har jag funderat på om helkroppspass inte vore väldigt bra till mig, att kanske gå ner till 2 eller ibland 3 pass i veckan några månader frammåt. Min fråga är helt enkelt, är det ett bra beslut att gå över till helkroppspass, vad är positivt vad är negativt? Har själv aldrig provat på detta. Ni får gärna komma med tips på upplägg, men har sett att det finns ett par bra trådar som tar upp just hur uppläggen kan se ut, så dessa ska jag läsa igenom lite mer nu...

H.Emanuel
2006-01-08, 11:35
Ja, prova helkropps, du.

mystic[-_-]
2006-01-08, 12:20
Tycker inte du ska byta upplägg precis innan diet. Prova det när du ska bygga igen om du nu vill det då. Det är min åsikt

BigForre
2006-01-08, 12:23
Kort och konsist...varför byta? varför inte byta? utveckla...

mystic[-_-]
2006-01-08, 12:27
Kort och konsist...varför byta? varför inte byta? utveckla...

Jag tycker helt enkelt att det inte finns någon anledning att byta ett koncept som funkar (om det nu funkar) och speciellt inte innan diet.

Scratch89
2006-01-08, 12:28
Fördelen med helkroppspass är att det inte blir så många set per muskelgrupp per pass, vilket gör att man kan prestera riktigt bra på de få seten. 12 set axlar kan få vem som helst att tröttna, men om man endast har 2-3 set hantelpressar på schemat så tar man ut sig bra mycket bättre.

(Jag själv har nyligen bytt till halvkropps, push and pull, och jag tycker det funkar riktigt bra)

Sen blir ju passen intensivare, eftersom man inte behöver lika mycket vila när man byter muskelgrupp, och det är väl också positivt i förbränningssyfte.

pragmatist
2006-01-08, 12:40
Jag kör själv helkroppspass tre gånger i veckan när jag försöker deffa bort några kilon (som nu till exempel). Jag har väl inga hårda data till stöd för det, men det känns som man utnyttjar träningstiden mer effektivt på det sättet. När man ligger på underskott har man ju vanligtvis lite mindre glykogen att bränna upp, och den stora fördelen med helkroppspass är ju att man inte totalt tömmer enskilda muskelgrupper på glykogen och därför orkar mer sett över hela veckan. Det är min teori i alla fall.

En annan sak är att det upplevs som man bränner mer kalorier när man alternerar mellan övningar för överkroppen och övningar för underkroppen i ett helkroppspass, och att man kan hålla ett högre tempo i gymmet på det sättet. Vilket borde vara bra för förbränningen, eftersom passet då påminner lite om HIIT (fast med riktiga vikter). Så man gör två flugor på smällen. :thumbup:

mistermr
2006-01-08, 12:45
Nu när vi är inne på helkroppspass igen, så undrar jag vad är mest optimalt?

3 helkroppspass i veckan månd-onsd-fred eller är 4 helkroppspass bättre månd-onsd-fred-sönd-tisd-torsd osv ?

Med mest optimalt menar jag resultatmässigt?

MVH

Snake
2006-01-08, 12:48
Nu när vi är inne på helkroppspass igen, så undrar jag vad är mest optimalt?

3 helkroppspass i veckan månd-onsd-fred eller är 4 helkroppspass bättre månd-onsd-fred-sönd-tisd-torsd osv ?

Med mest optimalt menar jag resultatmässigt?

MVH

3.4 ungf. *whatever*

BigForre
2006-01-08, 12:59
Nu när vi är inne på helkroppspass igen, så undrar jag vad är mest optimalt?

3 helkroppspass i veckan månd-onsd-fred eller är 4 helkroppspass bättre månd-onsd-fred-sönd-tisd-torsd osv ?

Med mest optimalt menar jag resultatmässigt?

MVH

Det kan jag svara på: Det är för många faktorer som spelar in, så det går inte att svara på den frågan.

BigForre
2006-01-08, 13:01
Jag kör själv helkroppspass tre gånger i veckan när jag försöker deffa bort några kilon (som nu till exempel). Jag har väl inga hårda data till stöd för det, men det känns som man utnyttjar träningstiden mer effektivt på det sättet. När man ligger på underskott har man ju vanligtvis lite mindre glykogen att bränna upp, och den stora fördelen med helkroppspass är ju att man inte totalt tömmer enskilda muskelgrupper på glykogen och därför orkar mer sett över hela veckan. Det är min teori i alla fall.

En annan sak är att det upplevs som man bränner mer kalorier när man alternerar mellan övningar för överkroppen och övningar för underkroppen i ett helkroppspass, och att man kan hålla ett högre tempo i gymmet på det sättet. Vilket borde vara bra för förbränningen, eftersom passet då påminner lite om HIIT (fast med riktiga vikter). Så man gör två flugor på smällen. :thumbup:

Och det är verkligen som om du hört vad jag suttit och tänkt på i mina ensamma stunder...

mistermr
2006-01-08, 13:01
Det kan jag svara på: Det är för många faktorer som spelar in, så det går inte att svara på den frågan.

Med andra ord, så är det helt individuellt och man måste själv se vad man är anpassad för?

MVH

pragmatist
2006-01-08, 13:06
Fördelen med tre gånger i veckan är väl att risken för överträning blir mindre än om man tränar varannan dag. Själv upplever jag dock att risken för överträning är betydligt mindre om man kör helkroppspass än om man splittar, i alla fall om man håller sig till pass som inte blir för långa. Så problemet är inte särskilt stort.

H.Emanuel
2006-01-08, 15:22
Om du äter bra och sover bra och mår bra så kan du säkert köra 4 helkropps/v. Testa !

mistermr
2006-01-08, 16:08
Om du äter bra och sover bra och mår bra så kan du säkert köra 4 helkropps/v. Testa !

När det gäller kosten, så kan jag fixa till den aspekten. Men sömnen är inte min bästa sida, tyvärr. Jag har ett problem när det gäller sömnen och jag har svårt att somna.

MVH

H.Emanuel
2006-01-08, 16:37
När det gäller kosten, så kan jag fixa till den aspekten. Men sömnen är inte min bästa sida, tyvärr. Jag har ett problem när det gäller sömnen och jag har svårt att somna.

MVH
Det bör du göra vad du kan för att komma tillrätta med

Don_Kocke
2006-01-08, 20:52
har en fråga som egentligen inte hör hemma i tråden men det skiter jag i.. vad tror ni alla om att köra ett helkropps pass direkt dagen efter man kört ett helkroppspass..om man undviker failure för att snabba på återhämntningen och äter bra ? undrar för att jag tränade på det sättet som nybörjare och fick utmärkte resultat..och undrar om det var bara för att jag var nybörjare jag ökade så mkt eller om det var ett bra sett att träna på (på den tiden tränade jag dessutom ca 3 timmar och ökade ändå extremt bra)

polaren
2006-01-08, 21:00
vad tror ni alla om att köra ett helkropps pass direkt dagen efter man kört ett helkroppspass..om man undviker failure för att snabba på återhämntningen och äter bra ?)

Säkert mer nackdelar än fördelar.

Don_Kocke
2006-01-08, 22:16
varför? förklara

H.Emanuel
2006-01-08, 22:52
Säkert mer nackdelar än fördelar.
Jag tror att det blir för lite vila för musklerna oavsett om du kör till fail eller ej. Varför köra två dar på raken?