handdator

Visa fullständig version : Träningshistoria, motivation och hinder


Chaan
2006-01-08, 04:15
Tjena!

Får lov att anmäla mig här trots att jag inte har någon "Nu jävlar"-plan som många här verkar ha :)

Ärligt talat vet jag inte ens om det här kommer leda till att jag regelbundet kommer posta i tråden. Så ni behöver inte posta smilien med piskan... i det här läget. Men någon uppföljning kommer i alla fall så mycket lovar jag.

Jag är en kis på 32 år som egentligen bara tränat ordentligt då jag gick i gymnasiet och de musklerna sitter ju inte kvar nu som ni förstår. Anledningen att det gick så bra då var "förstås" gratis gym tillgängligt jämt, nästan tomt på folk och bra träningskompisar :o) Samt ofta man själv som valde musiken :hbang:

Året innan gick jag till ÖSTK - Örsundsbro Styrke T-K ja ni förstår. Det var en elitklubb på den tiden så det var ju roligt bara av den anledningen. Sen var det VÄLDIGT trevliga träningskompisar som körde där. Så man har ju strålande förebilder. Dock med visst undantag för att vi femtonåringar misstänkte några av de stora killarna för att ha gymmat till sig lite väl snabbt när de körde i stora gymnastiksalen istället. Det här var på (i slutet av) det glada 80-talet när inte så många preparat var förbjudna fortfarande.

Cyklade oftast de 8 + 8 km till o från gymmet förresten. Mötte min kompis där som hade 8 + 8 km åt andra hållet

Jo sedan dess har det alltså saknats det där riktiga drivet som... ja det jag räknade upp ungefär. Kompisar ger motivation, det är väl det viktigaste... och nu är det ont om träningskompisar...

Så jag tränar inte särskilt mycket. Simmar någon gång per vecka - (crawlar). Kör lite styrketräning med kroppen eller i vissa fall med fria vikter. Men nu har de tagit bort de fria vikterna på gymmet så det är bara maskiner kvar *grr* Maskiner ser jag som bäst i fall av rehabilitering, och "intressant nog" så har jag ett visst behov av detta då jag i somras redan överansträngt knäsenorna med cykling på mtb med något för hög sadel. Men jag börjar få ordning på knäna igen.

Jo jag har alltså tränat lite i olika omgångar så jag tänkte skriva ned de ungefärliga bästa perioderna jag haft:

Bänkpress 10 * 60kg. Jag är inte utan pecs trots att det ser ut så på bilden, tvärtom är de faktiskt några av mina mest massa-späckade muskler. Men det hindrar inte att jag är svag i dem. Men men jag tror att om jag skulle börja köra regelbundet, eller som i det här fallet, att jag ens skulle testa hur mycket jag lyfter så skulle det vara ett steg i rätt riktning.

Knäböj 10 * 110kg (*3) jo jag har varit ganska stark i ben när jag kört regelbundet. Detta utan att ta ut mig.

Bicepscurl stång 10 * 30kg. Detta är vad jag vet att jag gör just nu. Som sagt, tränar inte direkt...

Min målsättning är egentligen att man ska ta sin vikt i bänkpress och göra 10 chins (jag gör 5 nu tror jag gjorde mer förut) samt jag tycker det är rätt tufft att vara stark i ben.

Just nu vet jag inte riktigt vad det ska bli, har inget gym i närheten. Har börjat skaffa lite träningsgrejer, sandsäck och dörrtrapets och en kass hemgjord skivstång med 30kg på. Skulle verkligen vilja ha tag i internationella vikter skivstång och två int. Hantlar samt förstås en bänk med ställning hög nog även för knäböj. Detta plus ett löpband (och hopprep...) skulle jag klara mig väldigt långt på. Klättring är jag väldigt mycket för också men det är dyrt.

Jag är 186 cm och väger 95. Skulle gärna gå ned tre av de kilona. Planer saknas inte direkt för detta, har börjat ta promenader nu efter nyår. Gick 5 km idag.

Kom på att jag verkar ha den enda avataren där man slappar i kroppen. Kanske får göra nåt åt det på sikt :)

Chaan
2006-01-08, 04:31
Något tillägg att jag har gjort grymt mycket situps i mina dagar. Grejen är att man kan göra det på så olika sätt. Alltifrån att man bara kör så lång det "känns naturligt" dvs svanken lyfter aldrig från underlaget. Till djupt koncentrerade lite högre situps, då orkar man inte många, eller som på ÖSTK där vi hade den här ställningen man "hänger" i och gör benuppdragningar. Detta tar ju både på mage och höftböjare, minns inte riktigt vilket det tog mest på.

Sen när det gäller mina "fysik-krav" så tycker jag att man bör kunna jogga sig fram en mil. För att kunna säga att man är i någorlunda god kondition.

Chaan
2006-01-08, 04:55
Och sedan hjälper det nog inte mig om ni säger: "Du ska nog se att när du hittar rätt träningform så kommmer det att ordna sig." Så är det inte. Jag har provat i stort sett alla idrotter (och olika varianter på gym) och det enda det hänger på är egentligen: antingen måste jag ha någon att träna med. Eller också måste jag ha grejor hemma så jag kan köra ifred i lugn och ro. Så ser det i alla fall ut i dagsläget.

Men men har ju inte provat internetforum också :)

Mvh

Pumpitup
2006-01-08, 18:06
Lycka till! :)

Chaan
2006-01-09, 02:23
Lycka till! :)

Tack.

Jo jag var ute och gick idag me - 6 km. Jobbit o vänja kroppen vid motion; Pure Punsihment :hbang: :hbang:

Så nu sitter jag här o äter godis. Bara för att det är gott :em:

O jag kör ca 10 min per dag på sandsäcken. Det ger mest axlar - kanske syns lite på bilden; i alla fall hade jag inte sådana axlar för en månad sedan när jag fick upp säcken. Och Tensor Fascia Latae + Rectus Femoris (hela Quadriceps kommer ofrånkomligt med i och för sig. Däremot är det sk*tjobbigt och efter tio min är jag trött.

Och nu kommer ett långt resonemang kring ett projektarbete på läkarlinjen. Jag har noterat att det finns en forumavdelning för kosttillskott men jag behöver skriva av mig på en gång.

Jag har tagit olika kosttillskott (och naturmedel) i olika omgångar, och jag är lite "troende" när det gäller sådant. Till mina Fellow läkarstudenters stora förtret :D

På läkarlinjen ska allting vara lagomt. Man får inte träna för lite (fett är äckligt. Röd mjölk är bannlyst) och man får inte heller träna för MYCKET. 3 gånger i veckan ska man träna varken mer eller mindre. Och inte så hårt att man måste äta kosttillskott. Detta gav som effekt till exempel att när jag körde de lite tyngre knäböjarna (jämfört de andra som tränade på skolans gym) så låtsades de inte se.

Jag var i en ganska extrem studiegrupp (med hård likriktning...) på läkarlinjen. Säger inte att det bara var sk*t, men det där är en lite speciell värld.

I alla fall, vi skulle skriva projektarbete i Fysiologi. Vi lade fram olika förslag. Sedan diskuterade vi dem och till slut röstade vi. Jag tyckte att förslaget "Ger proteintillskott i samband med träning muskeltillväxt" var ganska lågt med tanke på att vi skulle enligt instruktionerna skriva om ämnen som förekommer i skvallerpressen typ Atkins osv. Dvs det skulle vara SPEKULATIVT. Så jag tyckte att vårt ämne var bevisat, överbevisat och överbevisat igen flera gånger om eftersom jag redan 1988 satt på motionscykeln i ÖSTK och värmde upp medans jag läste B&K (redan då var proteintillskott = givet). Och jag förutsätter att alla som tävlar på elitnivå i bodybuilding tar proteintillskott.

Chaan
2006-01-09, 02:25
Fick bli delat inlägg det här pga det var för många smilies totalt tyckte någon...

Men men i vetenskapen är inget bevisat. Så det lustiga var att när vi skulle skriva det så blev det jag som fick göra hästjobbet bara för att jag avslöjat att jag trodde på det här, eller av andras feghet :furious: Inte så att de andra inte skrev (tvärtom tyckte de nog det var roligare än jag i den där gruppen). Men vi hade delat upp det i olika avsnitt och jag skrev avsnittet "Betydelsen av olika sorters aminosyror på muskeltillväxt" vilket alltså skulle kunna vara det som åtminstone inte är totalt utrett.

Nu kanske ni tycker att jag har en uppnosig attityd i det hela också. Alltså. Det jag ärligt tyckte var ungefär "Det fattar ni väl att det är så" och i så fall kan jag ge er rätt. Jag ville inte skriva om något som jag redan var 100% säker på. Det är ju liksom det som är meningen med forskning o vetenskap och så. Annars ere inget kul.

Nåväl. Nu fick jag en utmaning i alla fall. Men det var inte DET HELLER jag ville ha utan jag ville vi skulle göra som de andra grupperna ta något taktiskt (=enkelt) som tex en grupp skrev "Kellogg´s frukostflingor - farligt för din hälsa?" Kanske inte låter helt seriöst men det var såna lite lättsammare ämnen jag ville ha. Det ska ses mot bakgrund av att läkarstudierna på KI var ganska hårda parallellt med projektarbetet. Det var ju inte direkt så att duggorna och undervisningen stannade upp bara för att vi hade projektarbete.

Nånstans där rann musten ur mig och jag har fortfarande efter ett år paus därifrån och vet inte om jag tänker ta mig tillbaka. Tänker prova men inte till vilket pris som helst. Är det bara motigt är det faktiskt ingen idé. Dock var det första året på läkarlinjen väldigt utvecklande (samtidigt som det tog emot...) så helt fel ute var jag inte :)

En grej med kosttillskott som var "rolig": Förut när jag simmat mer regelbundet som motion kan jag säga att när jag började ta Kreatin så gick andningen mycket bättre, dvs jag kunde crawla betydligt fler tag per andning än innan. Detta kom väldigt skarpt på ett par dagar.

Chaan
2006-01-10, 03:32
Kör vidare med lite chins o bicepscurl...

Gjorde 1*44 med 30 kg i bänkpress... försöker vänja mig som sagt. Stenhårt motstånd ifrån mina deltoideus där (pars anterior)

När det gäller "gå ned tre kilo" som jag skrev till en början så vet jag av erfaranhet att man (jag) inte går ned i vikt av konditions + styrketräning. Utan vikten brukar hållas densamma. Med proteinpulver dessutom ska den väl gå upp gissar jag... vi får se vart det här tar vägen...

Nu säger jag inte att jag kör seriös konditionsträning. Simmar ju en gång per vecka och löpband varannan (inte nämnt).

Shit jag hör verkligen hur det här låter (disparat). Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen i dagsläget.

I alla fall. Kan varmt (!) rekommendera långpromenader (över tre km) för den som tycker det är kallt om fötterna på vintern. Förutsätter förstås att skorna är varma och sköna medans man gör det. Men värmen sitter i sedan :cool:

myggan
2006-01-11, 00:03
välkommen till kolozzeum :)

du skrev i min journal att du var smal förr.
antar att du hade ganska hög förbränning när du var lite yngre i åldern då kanske?
många som är 30+ säger ju att man helt plötsligt börjar lägga på sig massa kilon för att kroppen inte förbränner like mycket längre.
Var det så för dig med? eller började du helt enkelt äta mer?
I vilken ålder slog det om ungefär? hade varit kul att veta lite om det!

Chaan
2006-01-11, 00:44
välkommen till kolozzeum :)

du skrev i min journal att du var smal förr.
antar att du hade ganska hög förbränning när du var lite yngre i åldern då kanske?
många som är 30+ säger ju att man helt plötsligt börjar lägga på sig massa kilon för att kroppen inte förbränner like mycket längre.
Var det så för dig med? eller började du helt enkelt äta mer?
I vilken ålder slog det om ungefär? hade varit kul att veta lite om det!

Förändringar i livssituation har varit det centrala. Alltså inte rent fysiologiska orsaker (vad man äter och vad man gör av med).

Visst har jag någon gång fått kommentaren "VART tar allt det där VÄGEN" när jag lassat på. Men hönan och ägget i det här fallet är alltså inte debit och kredit på energibalanskontot utan snarare att jag nu använder energin jag får i mig bättre nu.

Jag har gått upp lika mycket som dig. :) Allt detta under 2000-2004.

Chaan
2006-01-11, 00:48
Eller rättare sagt "inte rent beteendemässiga orsaker (vad man äter och vad man gör av med)"

Chaan
2006-01-11, 01:20
välkommen till kolozzeum :)



Tack.

Chaan
2006-01-12, 02:14
Crawlat 400meter. Är blandkostare, äter ungefär som en vanlig mellanstor medelålders kille men trycker därutöver 500-1000g vegetariskt per dag.

Chaan
2006-01-13, 02:01
* Gick 4 km idag. Bra för återhämtningen av vaderna (lätt belastning). Körde nämligen lite vadpress häromdan... lite träningsverk i flexor digitorum longus efter det. Låter lite svårt att veta att det är just den kanske, men jag menar efter 12 år av hobbymassage, proffsmassage och läkaranatomi att jag kan detta såpass bra.

* Har svårt att sluta med McDonalds.

Chaan
2006-01-16, 02:43
Söndag: 3.5 km promenad. Inte sammanhängande *screwy*

Lördag: gick på World Class Slussens öppet hus. Ett träningspass (klass) + 2km uppvärmning på löpband (intervall...) sedan lite tester i styrka. Lyfte 70 kg i bänk och 100 kg i knäböj utan mankemang... så nu vet jag det...

Vadpressen testade jag också. Myggan och jag har diskuterat det tidigare: det är lätt hänt att bli starkare i vaderna än vikterna vill till. Nu körde jag (utan att direkt anstränga mig) någon 10:a på hela magasinet (=130kg) på deras vadpres. Om det är pressarna som är felkonstruerade eller inte, det vet jag inte. Observera att det var över tio år sedan jag körde vadpress ordentligt så jag ska betraktas som novis där.

Roligt också att det enda jag gjort som förberedelser är de ~2.8 milen jag gått extra sedan nyår och hade ändå inte träningsverk i vaderna idag. Däremot knäböjen visste vart den tog...

Skriver 2 mil EXTRA ty jag har räknat ut att jag går över en km per dag i genomsnitt utöver promenaderna... åker inte bil...

Chaan
2006-01-16, 03:25
Tillägg:

* Kör situps 2-3 ggr / vecka - egentligen är det nog bara 2 gånger per vecka, jag har lätt för att överdriva de gånger jag inte tänker efter ordentligt... Sådana koncentrerade ena dom man blir ganska slut av snabbt... bara ett set per gång...

* Ska försöka ha tag i en digital våg. Använder hittintills Eriksdalsbadets dito när jag är där o simmar, det skulle inte skada att ha en hemma också.

* Äter mycket majs.

* Har blivit mindre sandsäcksfightande sista dagarna. Ännu mindre, hehe. Ojo då håller mina nyinköpta handskar längre. Det är inte säckhandskar, utan en sort som är för kung fu eller grappling, det var lite olika bud om det...

sissa
2006-01-17, 01:12
* Har svårt att sluta med McDonalds.


jag har inte ätit rött kött på en 10 år. när jag började igen så ät jag 5 mc feast den första veckan :D

det e gott...

Chaan
2006-01-18, 01:15
jag har inte ätit rött kött på en 10 år. när jag började igen så ät jag 5 mc feast den första veckan :D

det e gott...

Hmm

Om man är vad man äter så är jag en Big Tasty :D

Som sagt jag äter mycket vegetariskt OCKSÅ. Har en särskild ´crush´ på majs just nu (typ sista halvåret...)

PS Jag var vegetarian 1990-2000 DS

Chaan
2006-01-18, 02:54
Just de jag gick 3 km idag.

Kilona börjar SITTA lite bättre nu.

Känner mig överlag spänstigare nu o blir inte anfådd av tre trappor utan hiss.

Chaan
2006-01-24, 13:01
Bristande motivation att skriva pga ingen riktig träning kommit igång.

Sedan sist:

*Fått tag i en digital personvåg. Den visar 95 fortfarande. Så den milda styrketräningens anabolism har uppenbarligen vägt upp promenadernas katabolism totalt sett :sleep:

*Gjort lite chins + bicepsscurl (med stång). Märker att... här måste sättas igång en annan form av träning om det ska gå att öka något.

*Gått 5km + 2,5km + 2,5km +2km en promenad per dag.

*Varit förkyld, blev bättre efter en fullständig vilodag.

Chaan
2006-01-24, 13:09
*Lugnat ned tempot på sandsäcksträningen. Körde ett 30min pass mer koncentrerad i stället för gärnet 10min varje dag.

Chaan
2006-02-02, 16:35
Kommer lämna den här tråden åt sitt öde nu pga utlandsresa + flytt i februari. Återkommer i ny tråd framåt våren. Förhoppningsvis med lite riktig träning. Tittar dock in på forumet då och då.

Sedan sist

*Simmat ett pass 27 minuter ganska styvt tempo, bör varit 1km
*Gått 5km + 2km + 2.5km +2km
*Gjort chins. Skön övning men svårt att öka...
*Haft lite ätardagar (+1kg)

Stumpis
2006-02-02, 19:35
Tycker du har jobbat på bra, Chaan. :thumbup:
Lycka till med flytt och ha en trevlig resa vart du nu ställer färden, så är det bara att ta nya tag lite längre fram i vår! Kämpa på! :)

Chaan
2006-02-03, 00:28
Tack Stumpis *screwy*