handdator

Visa fullständig version : Varför ser man större ut i spegeln?


Ziso
2006-01-07, 22:46
Ok, om jag står hemma och spänner mig framför badrumsspegeln så tycker väl jag att jag ser hyffsat stor ut, men sen om jag tar ett par bilder på mig själv med en kamera så ser jag så förtvivlat liten och klen ut *cry*

Varför är det så?! Har hört andra säga samma sak också, billiga skräpspeglar?

H.Emanuel
2006-01-07, 22:47
Ok, om jag står hemma och spänner mig framför badrumsspegeln så tycker väl jag att jag ser hyffsat stor ut, men sen om jag tar ett par bilder på mig själv med en kamera så ser jag så förtvivlat liten och klen ut *cry*

Varför är det så?! Har hört andra säga samma sak också, billiga skräpspeglar?
Du står helt nära spegeln?

nudi
2006-01-07, 22:50
Brukar de inte vara tvärtom? Att kameran lägger på 10 kilo ;)

H.Emanuel
2006-01-07, 22:54
Det är en relativt stor sannolikhet att du drabbats av en såkallad "optisk villa"

Mr. Moose
2006-01-07, 22:55
Ok, om jag står hemma och spänner mig framför badrumsspegeln så tycker väl jag att jag ser hyffsat stor ut, men sen om jag tar ett par bilder på mig själv med en kamera så ser jag så förtvivlat liten och klen ut *cry*

Varför är det så?! Har hört andra säga samma sak också, billiga skräpspeglar?

Har du inte hört?? Kameran ljuger aldrig. :cool: Du är liten o klen! *flex*

Claes

Helena B
2006-01-07, 23:00
På gymmet har de smalspeglar eller inte i gymmet utan i salen där man kör gruppass.

Ziso
2006-01-07, 23:07
Har prövat flera olika speglar och olika avstånd men kameran gör mig ändå mindre *grr*

Första gången jag fotade mig fick jag ju för bövelen en smärre shock!

Tolvtin
2006-01-07, 23:09
Jag tycker jag ser större ut i de stora väggspeglarna på gymmet än speglarna hemma...

Helena B
2006-01-07, 23:09
Har prövat flera olika speglar och olika avstånd men kameran gör mig ändå mindre *grr*

Första gången jag fotade mig fick jag ju för bövelen en smärre shock!

Sluta fota dig? eller så är du helt enkelt liten *flex*

Fatcan
2006-01-07, 23:22
På väggspeglarna i gymmet och i omklädningsrummet ser man fan så mycket större ut :P

Tolvtin
2006-01-07, 23:32
På väggspeglarna i gymmet och i omklädningsrummet ser man fan så mycket större ut :P

Kanske beror på pump och att man har den inställningen på passet.

Fatcan
2006-01-07, 23:38
Tror snarare det har med ljussättning att göra, har ingen pump direkt när jag kommer in i gymmet.

internethjälten
2006-01-07, 23:56
ljussättning.. det är allt eller inget...

rememberence
2006-01-08, 00:04
ljussättning.. det är allt eller inget...
antagligen, därför jag inte fotar mig längre, blir så lite på bilderna :D

Officer
2006-01-08, 00:05
Haha, just som Impegas säger - ljussättning is the shit. Jag kan se 20 kg muskligare ut UNDER _en_ lampa än en eller två framifrån.

larre
2006-01-08, 00:08
Lider av samma problem själv, man kliver ut ur duschen o drar de obligatoriska så tänker man "shit jag är inte så liten och vek som jag tror" men så fort man är ute bland folk eller när en kamera åker fram så kommer den hemska sanningen fram, man är bara liten o fet :cryout:

Herkulez
2006-01-08, 00:11
Haha, just som Impegas säger - ljussättning is the shit. Jag kan se 20 kg muskligare ut UNDER _en_ lampa än en eller två framifrån.
wow 80kg då *rolleyes*

Officer
2006-01-08, 00:13
wow 80kg då *rolleyes*

minus tio, jag är rippad!

Jman
2006-01-08, 00:26
ljuset kommer alltid från höger hemma ... vänstra sidan kommer i skugga och ser mindre ut.

SåTunn
2006-01-08, 01:04
Man skulle kunna tänka sig att det har något att göra med att du, när du speglar dig, står 1 m framför spegeln och när du fotas finns det ingen vidvinkel i världen som klarar så kort avstånd. Du måste alltså stå längre bort från kameran än spegeln. Vad händer om du i datorn tar och beskär och förstorar bilden? Det påminner inte mer om spegeln då?

Svappis
2006-01-08, 01:41
Ok, om jag står hemma och spänner mig framför badrumsspegeln så tycker väl jag att jag ser hyffsat stor ut, men sen om jag tar ett par bilder på mig själv med en kamera så ser jag så förtvivlat liten och klen ut *cry*

Varför är det så?! Har hört andra säga samma sak också, billiga skräpspeglar?


Jag tror att det har mycket att göra med ljuset och hur skuggorna faller. Ibland tycker jag att jag ser småbiffig ut i spegeln medan det på ett foto ser ut helt annorlunda. Det finns också foton där jag tycker att jag ser biffig ut, samt speglar på vissa ställen som jag ser spinkig ut.

Patric

mangemani
2006-01-08, 01:44
Du står helt nära spegeln?


för mej är det tvärtom...står jag nära en spegel så ser jag mindre ut,men skulle jag stå typ 5-10 meter från spegeln så ser jag brutalt stor ut.
kanske har med helheten att göra.

ReQard
2006-01-08, 09:20
fan va mkt skitsnack de kommer upp här, det är ju för att din kamera e så keff att den inte får me nåra konturer på bilden o då ser man mkt mindre ut

Nina L
2006-01-08, 09:25
Det är belysningen som gör det. Prova att fota dig på samma ställe som du speglar dig, och ha ingen blixt på. Blixten tar bort en hel del av djupet.

aliquis
2006-01-08, 14:15
På gymmet har de smalspeglar eller inte i gymmet utan i salen där man kör gruppass.På vårt gym blir man större, men det är inga gruppass i det.

snelhest
2006-01-08, 15:22
jag har en relaterad fråga. Varför ser jag skitsnygg ut i badrumsspegeln men inte i hallspegeln? Uppenbarligen är jag ful som stryk också för det kommer aldrig tjejer och ringer på och vill bli ihop med mig.

H.Emanuel
2006-01-08, 15:45
Undvik speglar

Timme
2006-01-08, 17:14
Lider av samma problem själv, man kliver ut ur duschen o drar de obligatoriska så tänker man "shit jag är inte så liten och vek som jag tror" men så fort man är ute bland folk eller när en kamera åker fram så kommer den hemska sanningen fram, man är bara liten o fet :cryout:

Precis så är det för mig med! tycker att jag har en riktigt fet sidechest och jag kan se markeringar och fina biceps men sen när jag tog kort. Blekfet nummer 1! Små feta armar och ett fläskigt bröst. Totalt värdelöst i kameran trots att jag befann mig i samma rum med samma ljussättning.

/Timme

FillilutteN
2006-01-22, 01:36
Ok, om jag står hemma och spänner mig framför badrumsspegeln så tycker väl jag att jag ser hyffsat stor ut, men sen om jag tar ett par bilder på mig själv med en kamera så ser jag så förtvivlat liten och klen ut *cry*

Varför är det så?! Har hört andra säga samma sak också, billiga skräpspeglar?


Vad det gäller fotograferingsdelen kan jag nog svara. Det beror på vad du fotograferar med för objektiv. Vad har du för brännvidd på ditt objektiv, jag kan ju bara anta att du har en kompaktdigitalkamera som alla i sverige har :D
Då har du säkert tagit den i vidvinkel med och det förvränger. Fotografera i svagt tele. Inte riktigt så kapabel att jag kan säga vilken exakt brännvidd du borde fotografera i för mest rättvist reslutat men tele iafl , alltså över 50 mm. Jag skulle gissa på svagt tele för det ska man använda till porträtt och då vil man ju inte förvränga utseendet så, hmm svagt teleobjektiv.
För mer frågor om fotograferingsdelen kolla fotosidan.se

Vad det gäller själva spegeleffekten att man bara kollar sig i spegeln å ser biffigare å större ut förstår jag inte. Antagligen så är det väl lite "drömtanke" Vem vet...

FillilutteN
2006-01-22, 01:41
måste bara tillägga att de såklart påverkar mycket om du slår blixten rakt framifrån eller i taket tex. Testa att slå den i taket om du har möjlighet så kommer dina magrutor synas mkt mer kan jag lova. :D

Samboy
2006-01-22, 04:37
Jag tycker jag ser större ut i de stora väggspeglarna på gymmet än speglarna hemma...


dom har det samma på vårt gym i trollhättan! +plus! och att man ser större ut i speglarna på gymmer har dom format ut för att folk ska ha bättre självförtoende när dom ser sig i spegeln..har även frågat personalen och som säger dessamma som min tanke! bra ide ändå! men ack så livlöst.

aliquis
2006-01-22, 12:30
Tror snarare det har med ljussättning att göra, har ingen pump direkt när jag kommer in i gymmet.Jag tror de är böjda med, men jag kan ju ha fel.

Fatcan
2006-01-22, 12:36
Jag tror de är böjda med, men jag kan ju ha fel.

Jepp dom är böjda också. Iaf dom vi har i omklädningsrummet, man märker det ifall man hukar sig lite.

viktor88
2006-01-22, 19:02
ta och fota på spegeln som du står framför :)

Bönne
2006-01-22, 19:42
Omvänd megarexia? :p

Metal_boy_
2006-01-22, 20:31
tvärtom för mig, jag ser större ut på bild än i min jävla badrumsspegel. Jag har dock väldigt snygg röv i spegeln. :D