handdator

Visa fullständig version : Vad tillaga med kycklingfilér


capoje
2006-01-07, 22:18
Har ett stort antal klara kycklingfiler ute i frysen och vill veta vad för gott man kan göra med dem , då jag inte kan nåt om matlagning :)

När jag sökte så handlade det mest om hur man tillagar köpt kyckling , denna är ju klar men fryst.

Kanske skära upp dem och steka igen? Med nåt gott till?

Frustrator
2006-01-07, 22:36
Hmm, min första post här i forumet, så jag sätter ribban lågt redan från början.
Vet inte riktigt om du vill ha recept som samtidigt är nyttiga..eller räcker det med goda? Isåfall kan jag föreslå att du skivar upp en eller två filéer och sedan steker på dem, när de fått en trevlig yta så sänker du värmen lite, lägger i en extra klick smör, häller på 2-3dl grädde, slänger i en halv hönsbuljontärning, saltar, pepprar och låter det sedan puttra ett par minuter på låg värme. Förslagsvis kokar du pasta eller ris till det hela :D
Sen mixar du upp en sallad med vanlig grönsallad, lite tomater, några bitar paprika. Om du vill att måltiden ska bli lite nyttigare kan du byta ut smöret och grädden mot magrare alternativ (men då blir det inte lika gott, såvida man inte är bra på att laga mat, men det är jag inte :P)

Edit: Läste din post igen, menar du att filéerna är tilllagade en gång redan? Isåfall kan jag tipsa om Mikrovågsugnen, bara att stoppa in och värma, eller som du skriver..skiva upp dem och sedan steka på igen.

Herkulez
2006-01-07, 23:21
bakad potatis, sallad och en god dressing till det.

internethjälten
2006-01-07, 23:24
Masterpiece B-b-q sås -allt man någonsin behöver till kyckling =)

blekfet2
2006-01-07, 23:24
stekt skiten i små bitar ihop med lite rapsolja samt kryddor i massor, sedan koka upp linguine till skiten och ät ihop med lite aioli!

smask enligt mig.

ArooN
2006-01-07, 23:57
Masterpiece B-b-q sås -allt man någonsin behöver till kyckling =)
Är det du som är RONNIE!?!?!?
Finns Masterpiece bbq sås att köpa i Sverig, isåfall vart?



OT:
Köp en "wokmix" i närmaste frysdisk, skiva upp och stek på kycklingen ihop med lite kryddor och soja, tillsätt wokmixxen och stek tills det blir varmt, men låt grönsakerna behålla sin krispighet!
Servera som det är, eller var överambitiös och koka ris 10min och sila av det, sen steker du på detta i pannan tillsammans med det andra, och FROSSA! :eating:

capoje
2006-01-07, 23:59
Som sagt är det redan stekta med vad vet jag , men bara stoppa in dem i mikron är vell inge vidare :/ .. blir rätt torrt. Vill ju gärna steka dem igen eller vad man nu kan göra men nå gott. Tillsammans med ris eller någe.

Glenno
2006-01-08, 03:44
Finns en massa goda såser man kan köpa på affären.
Är kycklingen redan klar så skär den i små bitar och häll i såsen, sen är det bara att värma på och servera med ris.

Finns en god sås som heter "korma" [stavning?]
Sen funkar ju alltid currysås eller nått sånt.

Det har ju kommit mycket kryddor, såser och dyl från asien på senare tid. Bara att gå till din lokala affär och prova lite.

Frustrator
2006-01-08, 10:21
Annars kan du använda dem i en gryta...då blir de iallafall inte torra :)
Ungefär: 1 liter vatten, en halv lök, lite potatis, i med kycklingen (upptärnad), buljongtärning, salt, peppar, kanske en bit morot. Låt koka :) Sen servera till ris..

internethjälten
2006-01-08, 11:24
Är det du som är RONNIE!?!?!?
Finns Masterpiece bbq sås att köpa i Sverig, isåfall vart?


Har letat själv utan att hitta -finns garanterat om man
la ner mer tid på att leta.

mela
2006-01-08, 14:31
Själv kör jag med fiberdinkelpasta och lite dressing :thumbup: :eating:

Fartman
2006-01-08, 14:37
Tärna kycklingen i små bitar
stek (flytande margarin baserat på rapsolja är ett hett tips)
krydda med valfri krydda (min favorit är Caj p's Stek & Grill Vitlök :thumbup: )
Avnjut med fullkornspasta och ketchup

Detta äter jag jävligt ofta, man blir ju aldrig less

Trance
2006-01-08, 14:46
Värm kyckling i micron, koka ris. Skär kyckling i småbitar. I med den i det i grytan med ris när riset är färdigt. I med en halv burk uncle bens. Värm.

Klart.

internethjälten
2006-01-08, 15:06
Vad ni krånglar när det gäller mat, varför inte bara äta den
istället ?

Nästan så man undrar om ni gör en stor grej av att gå och
skita med, lägga fram papper i lagom stora höger etc...

Äter gör man för att man måste !

mistermr
2006-01-08, 16:16
Tillaga fajitas med kycklingen, men istället för bröd använd ris plus en god och nyttig sallad (gärna med bönor/kikärter/sojabönor/bondbönor mm) och du har en riktigt bra proteinrik måltid. På så sätt slipper du tänka på proteindrinkar och annat kraffs.

MVH

MyungChul
2006-01-11, 03:54
Vad ni krånglar när det gäller mat, varför inte bara äta den
istället ?

Nästan så man undrar om ni gör en stor grej av att gå och
skita med, lägga fram papper i lagom stora höger etc...

Äter gör man för att man måste !

Varför bara "äta den" när man kan göra något av den? Varför inte lägga ner 10 extra minuter så att det blir riktigt gott istället för bara "mat". Eller så är det helt enkelt så att du är för lat för att orka bry dig? Äter gör man för att man måste, till viss del ja. Men, jag lägger hellre ner 10 minuter extra så att det blir kyckling och inte bara "mat".

Tillaga fajitas med kycklingen, men istället för bröd använd ris plus en god och nyttig sallad (gärna med bönor/kikärter/sojabönor/bondbönor mm) och du har en riktigt bra proteinrik måltid. På så sätt slipper du tänka på proteindrinkar och annat kraffs.

MVH

Varför inte bröd med en nyttig sallad? Och antar du alltid att alla ligger på underskott av protein?

mistermr
2006-01-11, 19:36
Varför bara "äta den" när man kan göra något av den? Varför inte lägga ner 10 extra minuter så att det blir riktigt gott istället för bara "mat". Eller så är det helt enkelt så att du är för lat för att orka bry dig? Äter gör man för att man måste, till viss del ja. Men, jag lägger hellre ner 10 minuter extra så att det blir kyckling och inte bara "mat".



Varför inte bröd med en nyttig sallad? Och antar du alltid att alla ligger på underskott av protein?

Jag antar ingenting, jag bara skrev vad jag tyckte.

MVH

Shent
2006-01-11, 20:03
Eftersom jag är lat så kör jag denna:

Tina kycklingfiléerna.

Blanda detta i en stor påse:

2 delar matolja, 1 del japansk soja, 1 del grillkrydda och 2 färska krossade vitlöksklyftor ( använd bredsidan av kniven ).

Lägg i kycklingfiléerna och se till att de blir täckta och låt dem sedan stå ett tag.

Värm ugnen till 200 grader.

Torka av filéerna och lägg dessa i en smord ugnsäker form.

In i ugnen med formen och låt filéerna svettas i 15-20 minuter.

Under tiden så kokar du ris och vispar till någon god sås.

Sen är de bara att njuta :eating:

grisbil3n
2006-01-16, 00:42
Franska örter är ett alternativ till grillkryddan som nämns ovan, blir jävligt fin marinad.

Addeball
2006-01-31, 02:19
Vad ni krånglar när det gäller mat, varför inte bara äta den
istället ?

Nästan så man undrar om ni gör en stor grej av att gå och
skita med, lägga fram papper i lagom stora höger etc...

Äter gör man för att man måste !

tycker synd om dig.... *screwy*