handdator

Visa fullständig version : Vill gå ner ? Är detta program bra tycker ni?


sulle_bulle
2006-01-07, 21:32
Jag vill gärna gå ner i vikt så jag har börjat på ett litet program mest för eget bruk.. Vore jätte tacksam om ni hjälpte mig med sakerna dvs att byta ut saker osv..


MAT:

(Frukost:)

2 ST knäckebröd med keso som pålägg. Och en kopp TE + en valfri frukt.
(5 DAGAR I VECKAN)

Gröt, Ett knäckebröd med keso som pålägg. Och en kopp TE + en valfri frukt.
(2 dagar i veckan)

Lunch

50 % grönsaker (sallad,gurka)
25 % basmat (ris,pasta)
25 % kött
(Alla dagar)

Middag

En bra maträtt tex nån gryta med Ris.. + Grönsaker.
(alla dagar)
2 koppar mjölk! (kvällen)

Motion & träning

Morgonpromenader 1 timme varje dag.
Cykla på motionscykel 2 timmar (Måndag, torsdag, lördag)
Hantelträning 1 timme (Tisdag, onsdag, fredag)
Söndag: Jogga 2,5 ute i skogen + 250 Situps.

Behöver jag nån form av tillskott till detta ? Kan ni rekommendera några tabletter som man kan ta ? som ökar matsmältningen eller har vitaminer?

Glömde åldern :P
Jag är 16... :hbang:

mini
2006-01-07, 21:42
Läs:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Sök:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10855

Frågor på det?

userfriendly
2006-01-07, 21:42
du äter alldelles för lite!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

äta var tredje timme, ca 2-3g protein per kilo kroppsvikt, 1g fett/kilo o resten kolhydrater..

hur lång är du o vad väger du?

iof kanske du bara vill bli mindre o inte mer deffad.. :em:

sulle_bulle
2006-01-07, 22:06
Jag är 16 år.. Väger ca 73
Och är 168 cm..

Johan.P
2006-01-07, 22:06
Ah, förlåt. Läste inte vad du skrivit riktigt. Trodde du skulle äta samma sak hela tiden :em:

Jax
2006-01-07, 22:09
du äter alldelles för lite!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

äta var tredje timme, ca 2-3g protein per kilo kroppsvikt, 1g fett/kilo o resten kolhydrater..

hur lång är du o vad väger du?

iof kanske du bara vill bli mindre o inte mer deffad.. :em:
Ute i den riktiga världen där folk inte väger och räknar varenda gram av sin mat och så är det ganska vanligt att man äter 3-4 gånger per dag. Inget fel med det. Håller personen i fråga det uppskrivna schemat och inte småäter eller något annat dumt och tränar så mycket så tror jag det kan ge väldigt bra resultat.
K.I.S.S.

I övrigt så är deff-guiden som mini länkade till riktigt bra. Läs den så förstår du hur det fungerar.
*edit*
Sista inte menat till userfriendly givetvis. Hon lär ha mer än full koll på vad det handlar om.

sulle_bulle
2006-01-07, 23:03
Jag tänkte mig att gå ner i vikt.. Vill inte göra så mycket muskler.. alltså jag vill få bort större delen av min lite stora mage..Jag ska börja träna i Gym om 1 år.. :)

Frustrator
2006-01-07, 23:26
Kanske en dum fråga, men varför vänta ett år med att börja gymma? Såvida det inte är för att gymmet du tänkt gå på har en åldersgräns på 17...är väl lika bra att ta tag i det direkt?

Sen 250sit-ups varje söndag? Är det olika former av sit-ups eller är det bara vanliga raka? Om målet är att utveckla större magmuskler så är det bättre att göra färre med en större tyngd..

maRRtin
2006-01-08, 00:14
äta var tredje timme, ca 2-3g protein per kilo kroppsvikt, 1g fett/kilo o resten kolhydrater..

Känns ganska onödigt att trycka i sig 2-3g protein per kilo när han inte tränar mer styrketräning än sådär.

Men han vill bara gå ner lite i vikt och då spelar det inte så stor roll hur ofta han äter.
4 gånger om dagen är det inget fel på att äta. Blir ju ett himla tandborstande annars också.

@Sulle_bulle: Men för lite mat är det, framför allt frukost, ät du gröt varje dag istället.

Sverker
2006-01-08, 07:45
Jag är 16 år.. Väger ca 73
Och är 168 cm..


STOPP ! Vad håller du på med ?

Du är 16 år. Du har hela puberteten framför dig när du genomgår den största kroppsliga förrändringen i ditt liv.


Inte en chans att någon ska banta när de är 16 år *grr27*

Lev livet och gör de som du verkligen vill göra.

JLL
2006-01-08, 08:09
STOPP ! Vad håller du på med ?

Du är 16 år. Du har hela puberteten framför dig när du genomgår den största kroppsliga förrändringen i ditt liv.


Inte en chans att någon ska banta när de är 16 år *grr27*

Lev livet och gör de som du verkligen vill göra.

Väger man 73 kg på 168 cm utan muskler kan det läge att att förbättra matvanorna oavsett ålder.

userfriendly
2006-01-08, 08:23
Jag skulle personligen inte heller rekommendera en 16-åring att banta oavsett vikt, däremot kan en kostomläggning vara en MYCKET bra idé. Ofta lägger man ju på sig lite grann i tonåren men man brukar "växa ur det" sen. Men har man dåliga vanor är det lika bra att förändra dem tidigt.

Det du ska tänka på om du vill "förändra" dig nu är att inte äta för lite eftersom din kropp växer. Du måste fortfarande äta ganska mkt och mkt proteiner tycker jag är en bra riktlinje även här. Vitaminer och mineraler är oxå jätteviktigt så kör på med mycket frukt, fisk, ägg, kött, mjölk osv. Kolhydraterna... se bara till att inte äta så mkt socker och vitt bröd o dyl. så ere ingen fara.
det är fortfarande för lite mat du har satt upp med tanke på hur mkt du tränar!

Ofta är det ett inlärt beteende detta med mat och det kan krävas rätt mkt för att orka hålla ett nytt upplägg. Ibland tom. terapi. Nu vet jag inte hur det är i det här fallet :D

Kör tallriksmodellen, den fungerar bra och är rel. lätt att ha i huvvet.

sulle_bulle
2006-01-08, 10:17
tack för era tips.. Men detta är ingen bantning typ... Bara en omsatt diet som jag har gjort.. Ska öka till att äta på kvällen också.. Och gymmet blir det om 1 år eller ca 6 månader.. Vill först o främst gå ner i lite vikt,, Är lite överviktig kan man säga...

Jax
2006-01-08, 10:21
tack för era tips.. Men detta är ingen bantning typ... Bara en omsatt diet som jag har gjort.. Ska öka till att äta på kvällen också.. Och gymmet blir det om 1 år eller ca 6 månader.. Vill först o främst gå ner i lite vikt,, Är lite överviktig kan man säga...
Blir lättare att gå ner i vikt med mer muskler (högre förbränning), dessutom är det rätt så skoj att styrketräna. Och som redan sagts av kloka människor, tänk inte så mycket på vikten, försök bara att äta bra (bra inte lika med lite) och träna mycket.

sulle_bulle
2006-01-08, 15:43
Som sagt vad rekommenderar ni för tillskott till detta ändamålet ?
Finns det nåt jag kan köpa från Apoteket eller en hälsobutik?
/Sulle

Jax
2006-01-08, 15:49
Som sagt vad rekommenderar ni för tillskott till detta ändamålet ?
Finns det nåt jag kan köpa från Apoteket eller en hälsobutik?
/Sulle
Inget

sulle_bulle
2006-01-08, 17:07
Inget
Vah ? :cryout: :cryout: :cryout: :furious:

Jax
2006-01-08, 17:10
Vah ? :cryout: :cryout: :cryout: :furious:
Är väl inget att gråta över? Vill du slösa pengar så kan du gå till en hälsobutik och plocka lite varor, men du behöver ingenting. Ska du ändå envisas så kan du väl köpa omega3 och vitaminer, men det är ju inget som påverkar vikten.

Alternativt kokain, det fungerar bra för viktnedgång. :D

Baha
2006-01-08, 17:16
Eiselt eller Faring, vem har det bästa kokainet?

maRRtin
2006-01-08, 17:41
Strunta i tillskotten, ät mat istället.

Eiselt eller Faring, vem har det bästa kokainet?
Colombia