handdator

Visa fullständig version : Höjd mellan stång och golv?


Lepras
2006-01-07, 18:00
tja,, hur många cm är det från golvet till stången(se bild) på en 20kgs stång med eleiko,casall mm skivor? när ja kör mark hemma kör jag med 15kgs järnvikter(25mm) och då är det 16 sm till golvet,, undrar om det är stor skillnad på höjden och om det påverkar tyngden på lyftet?

Vastrix
2006-01-07, 18:38
tja,, hur många cm är det från golvet till stången(se bild) på en 20kgs stång med eleiko,casall mm skivor? när ja kör mark hemma kör jag med 15kgs järnvikter(25mm) och då är det 16 sm till golvet,, undrar om det är stor skillnad på höjden och om det påverkar tyngden på lyftet?


Enligt http://www.eleikosport.com/swe/Product.asp?PageNumber=170&Product_Id=35 verkar kakan vara 450mm i diameter. Det skulle isåfall bli 450/2-50/2=225mm. Vet inte om 450mm är ett standardmått men det verkar rimligt.

z_bumbi
2006-01-07, 18:40
En stor skiva är 45 cm.

Stången är 27-28 mm tjock.

Det blir tyngre att lyfta om man har stången närmare golvet.

Sve
2006-01-07, 18:45
Det blir tyngre att lyfta om man har stången närmare golvet.

no shit sherlock :)

annars går det ju bra att höja upp vikterna med plankbitar eller telefonkataloger

Lepras
2006-01-07, 19:03
borde bli några kilo i skillnad,, körde mark precis,, gjorde en singel på 147kg o tänkte sen maxa med 162 (pb155) testade och fick bara upp ena sidan litegrann,, vafan skiten ska upp tänkte jagoch lyfte up a'la banan style *rolleyes*

Efteråt när ja kolla hade ja missat att slänga på 5 kg på ena sidan,, ups,, men nytt pb iaf 157 ;)

har aldrig testat mark med internationella stänger vikter förut, men får kolla nån da o se om de blir några kg extra,,

tck för alla svar//

stahlberg
2006-01-08, 09:58
Det är inte bara det att det blir tyngre att lyfta längre. Tekniken, t.ex i marklyft, är också annorlunda. Också stången är troligen annorlunda.

En motionär kan säkert höja upp stången med hyfsat resultat.

Lepras
2006-01-08, 13:40
En motionär kan säkert höja upp stången med hyfsat resultat.[/QUOTE]


vad menar du med den meningen? förklara lite mer :confused:
:thumbup:

stahlberg
2006-01-08, 17:22
Sve säger att man kan höja upp vikterna (alltså också stången), t.ex i marklyft. Jag håller med om att det är möjligt för en motionär att göra detta.

Lepras
2006-01-08, 18:26
Sve säger att man kan höja upp vikterna (alltså också stången), t.ex i marklyft. Jag håller med om att det är möjligt för en motionär att göra detta.

mm,, men då snackar vi sl-redskap right? o ja snackar om mina hemmaprylar, om det skulle bli skillnad mot riktiga redskap?

tack ändå-

Sve
2006-01-08, 20:50
mm,, men då snackar vi sl-redskap right? o ja snackar om mina hemmaprylar, om det skulle bli skillnad mot riktiga redskap?

tack ändå-

så vad är skillnaden egentligen? mer än roterande stång typ.

Lepras
2006-01-08, 21:00
så vad är skillnaden egentligen? mer än roterande stång typ.

höjden från golvet,,
ville bara veta om det var skillnad på hur gögt stången va, om man lyfter tyngre m.m

Sve
2006-01-08, 21:02
höjden från golvet,,
ville bara veta om det var skillnad på hur gögt stången va, om man lyfter tyngre m.m

man behöver väl iofs inte vara hjärnkirurg för att fundera ut att om man lyfter en kortare väg så kan man lyfta tyngre. eller?

Lepras
2006-01-08, 21:46
man behöver väl iofs inte vara hjärnkirurg för att fundera ut att om man lyfter en kortare väg så kan man lyfta tyngre. eller?

ja det är inte svårt att fatta, men vi har ju kommit fram till att det skiljer 4-6 cm och om det blev stor skillnad i vikter-?.

Pudzianovski
2006-01-08, 21:51
ja det är inte svårt att fatta, men vi har ju kommit fram till att det skiljer 4-6 cm och om det blev stor skillnad i vikter-?.

Jag tror inte det skiljer speciellt mycket. Om du är ovan oxå så skiljer det nog ännu mindre.