handdator

Visa fullständig version : Träningskost som vegetarian?


haiduc
2006-01-07, 17:42
Jag har nu tränat ca sex månader och ska precis börja träna mer seriöst. Dock vet jag att min kost långt ifrån räcker till och det känns ganska värdelöst att lägga ner tid och kraft på träning om den ändå inte ger full effekt pga undermålig kosthållning.

Jag är lakto-ovo vegetarian vilket innebär att jag äter inte kött (kreatur,fågel,fisk) men däremot mjölk produkter och ägg går bra.

Nu till egentliga frågorna: Kan protein/kolhydratstillskotten på ngt sätt ersätta mat? Kan man byta ut ngt/några mål mot pulver?

En annan sak jag reagerat på är att i iaf det tillskottet jag har (Opti fuel2 från twinlab) är att kolhydraterna kommer ifrån glykos och fruktos, är inte det samma sak som (frukt)socker och därmed snabba kolhydrater? Trodde man skulle sträva efter att äta långsamma kolhydrater som ger en jämn blodsockerkurva?

En dag ser ut ungefär som följer, vet ej exakt i vilka mängder men normala portionsstorlekar. Har hört av "folk som kan" att man ska försöka äta varannan timme ungefär men med kosten nedan så är jag mer än mätt hela tiden, när jag försökta äta oftasre så kom maten upp igen och då gör den ju ingen effekt. :eating: Några tips?

Mål 1: Fiberberikad havregrynsgröt (1port ala 1dl gryn) äts med mjölk och en banan. Vatten att dricka samt en skiva grovt osötat bröd med ost.

Mål 2: Potatis/ris/pasta samt ngn qourn/soya-prudukt. Mkt grönsaker.

Mål 3: Grovt osötat bröd med ost. 2skopor Opti Fuel2 utblandat i 4dl mjölk.

Mål 4: Samma som mål 2

Mål 5: 100-150g keso + frukt.

Jag är mkt aktiv förutom träningen och har bra ämnesomsättning. Jag vill kunna öka maximalt i muskelmassa samt till viss del även i fett. Just nu har jag minimalt med underhudsfett vilket ger små marginaler att ta ifrån tycker jag?

Vid vilka tider i förhållande till motion/träning/sömn är det lämpligt att äta de större målen resp mindre "mellanmål" ?

Direkt efter träning ska man helst ta ngn form av kolhydrater, vilken mängd är lämplig? Gainers, hur många/när/var/varför?

:confused: *yourock*

backen
2006-01-07, 18:03
I samband med träning är snabba kolhydrater att föredra, för att återhämta
sig så fort som möjligt.
Att ta pulvret långt före/efter träningspasset är väl däremot mindre lämpligt.
då passar det oftast bättre med långsamma kolhydrater från traditionella
livsmedel.

Liten Men Fet
2006-01-07, 18:07
Ät så mycket du kan, linsgrytor och sånt är väl skapligt. Se till att du dricker mycket mjölk för det är en bra proteinkälla.
Annars vet jag inte, kan du äta kesella? Det är bra grejer.

Sen tycker jag inte du ska byta ut något mål mot proteintillskott eller liknande utan käka tillskotten åxå.

Jag har en lillebror som är vegetarian och som äter ganska mycket och bra grejer men han är smal som en sticka ändå. 55 kilo på 185 cm men han gymmar aldrig.

Jag tror du kan bygga bra men jag tror åxå att kosten kommer vara den begränsande faktorn, det finns vegetariska byggare här och förhoppningsvis kommer dom med bättre tips.

Annars är väl ägg, mjölk och sojaprotein i stora mänder en bra ide(?).

tossefar
2006-01-07, 18:08
Dra ett pm till aliquis, han äter i princip inget som vanliga människor äter. Trädkramare osv ;)

backen
2006-01-07, 18:16
Att äta varannan timme är väldigt överdrivet,äta tills man kräks= *screwy*
Det fungerar nog jättebra med dina fem måltider.
Kolla runt lite här på forumet, det har varit en del trådar på sistone
om det där med att ständigt trycka i sig mat.
Står en hel del matnyttigt :thumbup:

haiduc
2006-01-07, 19:12
I samband med träning är snabba kolhydrater att föredra, för att återhämta
sig så fort som möjligt.

Hur lång tid kan man vänta? Dushar efter träning+sen går ca 10 min hem (=minst 20min) kan jag vänta till jag kommer hem eller ska man ta med till gymmet och dricka direkt efter?

Kolla runt lite här på forumet, det har varit en del trådar på sistone
om det där med att ständigt trycka i sig mat.
Står en hel del matnyttigt
Håller på och går igenom alla trådar jag hittar, ett problem är dock att allt anges i vikt, jag har för dålig kunskap för att översätta siffror till riktig mat..Men någonstans ska man börja om man vill lära sig :bow:

Zakath
2006-01-07, 19:20
Fråga aliquis eller kolla hans journaler, han är vegan :hbang:

backen
2006-01-07, 19:29
[QUOTE=haiduc]Hur lång tid kan man vänta? Dushar efter träning+sen går ca 10 min hem (=minst 20min) kan jag vänta till jag kommer hem eller ska man ta med till gymmet och dricka direkt efter?


Hm knepig fråga när man har en sammansatt produkt som innehåller både
protein och kolhydrater. Vad gäller kolhydraterna så är det bäst att ta dem
så fort som möjligt. Med proteiner är det lite annorlunda, och det bästa verkar
vara att ta det direkt innan träning och/eller 1 timme efter träning.
Men det har förmodligen ingen enorm betydelse. Du kan säkert göra
det som känns bäst med goda resultat ändå.
Finns miljoner trådar om träningsdrinkar här också :)

King Grub
2006-01-07, 20:18
Hur lång tid kan man vänta? Dushar efter träning+sen går ca 10 min hem (=minst 20min) kan jag vänta till jag kommer hem eller ska man ta med till gymmet och dricka direkt efter?

20 minuter är lugnt. Väntar man flera timmar med kolhydratintag minskar däremot glykogeninlagringens hastighet med 50% och återhämtningen blir lidande.

o.z.z
2006-01-07, 20:33
Jag är lakto-ovo vegetarian vilket innebär att jag äter inte kött (kreatur,fågel,fisk) men däremot mjölk produkter och ägg går bra.

De flesta ostar innehåller löpe, som man utvinner ur kalvmagar. Så ost är inte vegetariskt, tycker iaf inte jag.

http://www.livsmedelssverige.org/faq/mejeri.htm

haiduc
2006-01-08, 12:52
De flesta ostar innehåller löpe, som man utvinner ur kalvmagar. Så ost är inte vegetariskt, tycker iaf inte jag.

http://www.livsmedelssverige.org/faq/mejeri.htm
Jo är medveten om det men har valt att sedan jag börjat träna äta det ändå, blir så svårt annars och jag har allt för dåliga kunskaper om kosten för att få i mig tillräckligt, det är mest köttet jag vill uundvika och det är för att jag inte tycker om det. Har inget med själva djuret osv att göra, slaktar själv så har inga problem med det ;)

aliquis
2006-01-08, 14:21
Dra ett pm till aliquis, han äter i princip inget som vanliga människor äter. Trädkramare osv ;)Men jag äter kanske inte optimalt för det?

Jag äter i princip fyra saker, när och hur varierar:

Måltyp 1: Rågbröd, jordnötssmör, gurka, tomat, röd paprika, sojaprotein (någon enstaka gång havregrynsgröt istället för allt eller lite bröd)

Måltyp 2: Råris eller potatis, bönor/linser, grönsaker, falafel

Måltyp 3: Efter träningen juice, banan, frysta bär, sojaprotein

och så däremellan: Färsk eller torkad frukt, nötter, linfröolja eventuellt.

aliquis
2006-01-08, 14:22
Finns ju enstaka ostar med vegetabilisk löpe också.

aliquis
2006-01-08, 14:26
Jag har antagit att kalvarna var döda, men var inte 100%, men svar fem svarade ju på det bra, fan vad vidriga ni är.

haiduc
2006-01-08, 14:39
Jag har antagit att kalvarna var döda, men var inte 100%, men svar fem svarade ju på det bra, fan vad vidriga ni är.
Står ju tydligt att kalvarna är döda: "Osttillverkning förutsätter att man tar löpe ur kalvmagar (som kommer från slaktade kalvar)." :)

Isdrake
2006-01-09, 11:31
Jag vill inte vara någon besserwisser nu men även om du ät lakto-ovo-vegetarian så kan du inte äta keso. Keso innehåller löpe vilkes tas från kalvar (som givetvis innebär döden för som små liven).

Jag vill också uppmärksamma dig på att dom flesta ostar innehåller löpe. Det finns ostar utan men det finns inget krav på att det ska framgå på förpackningen. Det finns säkert en lista på Djurensrätt på ostar som är lakto-vegetariska.

haiduc
2006-01-09, 14:10
Jag vill inte vara någon besserwisser nu men även om du ät lakto-ovo-vegetarian så kan du inte äta keso. Keso innehåller löpe vilkes tas från kalvar (som givetvis innebär döden för som små liven).

Jag vill också uppmärksamma dig på att dom flesta ostar innehåller löpe. Det finns ostar utan men det finns inget krav på att det ska framgå på förpackningen. Det finns säkert en lista på Djurensrätt på ostar som är lakto-vegetariska.
"Jo, ost och andra mjölkprodukter brukar räknas till den (lakto)vegetariska kosten. Men mjölk förutsätter att det finns kor (som sen slaktas). Osttillverkning förutsätter att man tar löpe ur kalvmagar (som kommer från slaktade kalvar)."
http://www.livsmedelssverige.org/faq/mejeri.htm#5

Har dock inget problem med det som sagt. :)