handdator

Visa fullständig version : Fler som tränat/tränar helkropp oftare än 4 ggr/v?


Daniel_S
2006-01-07, 17:18
Jag har den senaste månaden tränat helkroppspass 5-6 ggr/vecka. Man kan väl säga att det är mest i experimentsyfte, men jag kommer troligen att fortsätta till sommaren för att ge det lite tid.

Hittills har allt gått bra. Jag har förstås minskat volymen per pass, men följer egentligen inget spikat schema. Det är ganska lätt hänt att man tar i lite väl hårt i vissa övningar vilket gör att jag tränar den delen lite lättare i en till ett par dagar. Däremot känner jag mig inte sliten (ännu :)).

Jag har inte så många övningar som jag varierar mellan, men de är alla bra :cool: !
Ben: Knäböj, frontböj, utfall
Bröst: Bänkpress plan/sned, hantelpress plan/sned
Rygg: Stångrodd, chins, hantelrodd, sittande rodd
Bakre lår: Raka marklyft, bencurl
Axlar: Militärpress, sidolyft, push-press, hantelpress
samt,
Frivändningar, ryck, marklyft vilka tar bort en del axel-, rygg- eller benträning när de utförs
samt 2,
mage, armar enligt vad krafterna och klockan tillåter

Då så, antalet reps varierar från 3-15 och antalet set 1-4. Sen tar man bara en övning från respektive muskelgrupp och gympar i ca. en timme :thumbup:

Jag trivs med upplägget och ökningarna har kommit, men om de är "riktiga" eller bara p.g.a. nytt upplägg återstår att se. Om det är fler som tränat oftare än vad man "borde" så dela gärna med er av erfarenheterna. Nu är det bara att vänta på rekorden, skadorna eller absolut ingenting ;)

Don_Kocke
2006-01-07, 17:28
När jag precis började träna för ett antal år sen så körde jag liknande fasst då utan ben träning. t.ex så körde jag bänkpress varje dag och mina pass var 3 timmar långa, ökade sjukt jävla bra men slutade sen att träna på det sättet när jag läste att det var "helt fel" sätt att träna på .. om det var ett bra sätt att träna på eller om det bara var för att jag var nybörjare vet jag inte.. funderar på om jag vågar prova en liknande metod igen.. jag ökade 30 kg i bänkpress på 2 månader och ökade i vikt 10 kg på samma tid