handdator

Visa fullständig version : tips på hemma träning ?


Don_Kocke
2006-01-07, 16:48
Vet någon hur man kan träna utan några vikter på ett sätt som ändå ger styrka och volym och inte bara uthållighet ? t.ex något speciellt sätt man kan göra armhävningar på eller någon tyngre övning t.ex ..

Trident
2006-01-07, 17:04
Jag brukar hänga i trappan och köra en del chins. Ger lika mkt som på gymmet. Sätt upp en egen chinstång annars att ha hemma.

Don_Kocke
2006-01-07, 17:06
tack för tipset, någon som har något råd som gäller bröst träning ?

Don_Kocke
2006-01-07, 17:07
och föresten, vet du var man kan köpa en chinsstång billigt ?

polaren
2006-01-07, 17:34
Stadium har en för 249kr, "CASALL CHIN-UP BAR"

Trident
2006-01-07, 17:40
Bröst är svårare.

Du kan köra push-ups, om än mer explosiva sådan och en del varianter.
Kan även experimentera med en tung rygga längst upp på ryggen.
Push-ups med fötterna högre än kroppen, dvs du står med fötterna på en stol och pushar på.

En axelövning är att du står på händerna, med fötterna/tårna mot väggen och sänker dig och lyfter dig max antal gånger.

Situps funkar bra hemma.

o.z.z
2006-01-07, 17:54
kolla in träningsfilmen Thug Workout - Fitness From the Streets

Don_Kocke
2006-01-07, 18:12
okej tack för alla tips..blir att gå till stadium imorn då :)

Dumleman
2006-01-07, 18:16
Cykelslangar är ett tips. Med cykelslangar i kombination med din kroppsvikt kan du träna i princip allt. Du kan göra vissa övningar lättare med cykelslangar som t.ex. få hjälp i den nedre delen av chins eller göra dem tyngre i övre delen genom att fästa dem i golvet :). Fäst cykelslangen i ett dörrhandtag och kör enhands triceps extension bakom nacken. Finns mycket mer att göra, beroende på din längt kan du köra något som liknar knäböj med cykelslangar. Du kan vika dem dubbelt runt fötterna och med en stång kan du träna något som liknar kronlyft, för en övningen krävs det dock sådär 6-10 slangar om du inte är jätteklen eller jättestark :). Finns egentligen hur mycket som helst men dagens cykelslangar har ganska mycket plast i sig vilket gör att de blir lättare och längre ju mer du använder dem och dessutom finns risken att de går sönder men när de väl gör det så orsakar de inte speciellt stor skada :).

Don_Kocke
2006-01-07, 18:22
okej tack..var kan man köpa cykelslangar? och har man någon nytta utav sådana när man är stark och har tränar en längre period (tar 160 kg i bänkpress,väger 85 kg,1 84 lång, tränat i 5 år)..eller går det på något sätt att justera motståndet i slangarna genom att göra dom kortare eller något ?

polaren
2006-01-07, 18:44
okej tack..var kan man köpa cykelslangar? och har man någon nytta utav sådana när man är stark och har tränar en längre period (tar 160 kg i bänkpress,väger 85 kg,1 84 lång, tränat i 5 år)..eller går det på något sätt att justera motståndet i slangarna genom att göra dom kortare eller något ?

Går säkert att få begagnade gratis om du hälsar på hos en cykelhandlare :)

Jax
2006-01-07, 22:54
kolla in träningsfilmen Thug Workout - Fitness From the Streets
Grabbarna har ju attityd i alla fall. Men man blir ju lite sugen på att invadera närmsta lekplats och börja köra chins.

blekfet2
2006-01-07, 23:28
testa att söka (hett tips), finns redan en massa trådar om det här!

krellik
2006-01-08, 01:41
Enarmade armhävningar, enbenta knäböj med benet rakt fram (pistols) och chins är en bra grund. Är du stark i alla dom tre övningarna så är du ju inte "otränad" iallafall..

Plyometriska armhävningar (hoppande), stående på händerna som nämnt, är fler kul varianter på armhävningar du kan testa, köra bänkdips med något tungt i knät är ju en annan möjlighet. Att göra chins svårare finns det ju en mängd sätt att göra på, dom flesta designade för att arbeta sej upp till en enarmad.

Magträning finns det ju hur mycket som helst att köra, glöm inte bort korsryggen om du inte är i gymmet och kör marklyft...

En ryggsäck med något tungt i kan göra dom flesta kroppsvikt övningarna mkt jobbigare (tekniskt inte kroppsvikt dock..).

Har du en lekplats eller hinderbana i närheten med lite "monkey bars" eller vad dom nu heter på svenska så kan det vara rätt schyst träning att vandra runt lite bland dom, testa och stanna upp och gör en chins efter några steg och fortsätt vandra för att sen göra en chin till osv.. Slit med dej en tung slägga och ett rejält däck ut också så är det schyst att smälla på däcket med slägan, -bra träning-. Testa att gör tex 100 repetitioner och försök pressa tiden det tar dej...

Det var lite att börja med..;)

Svappis
2006-01-08, 01:55
Vet någon hur man kan träna utan några vikter på ett sätt som ändå ger styrka och volym och inte bara uthållighet ? t.ex något speciellt sätt man kan göra armhävningar på eller någon tyngre övning t.ex ..


Vissa delar av kroppen kan man träna med kroppsvikten och utan redskap, men svårligen alla. Och det är få muskler man kan utvecklas i något längre styrkemässigt med bara kroppen och utan något redskap eller vikter.

Exempel på muskler som man utan vikter knappast alls kan träna är baksidan av låret och trapezius. Magmusklerna kräver mer än vanliga crunches med kroppsvikten för att bli starka. Biceps kan man kanske träna genom att hålla emot med den andra armen, men hur kul är det? Nej jag tror inte på riktig styrketräning utan åtminstone ett par hantelgrepp med vikter och en bänk. Har man det så kommer man långt.

Patric

krellik
2006-01-08, 02:03
Vissa delar av kroppen kan man träna med kroppsvikten och utan redskap, men svårligen alla. Och det är få muskler man kan utvecklas i något längre styrkemässigt med bara kroppen och utan något redskap eller vikter.

Exempel på muskler som man utan vikter knappast alls kan träna är baksidan av låret och trapezius. Magmusklerna kräver mer än vanliga crunches med kroppsvikten för att bli starka. Biceps kan man kanske träna genom att hålla emot med den andra armen, men hur kul är det? Nej jag tror inte på riktig styrketräning utan åtminstone ett par hantelgrepp med vikter och en bänk. Har man det så kommer man långt.

Patric

Galenskap! Stick in benen under något så dom hålls fast eller låt någon sätta sej på dom och gör en "naturlig glute ham raise" aka "finnen" och se om du inte lyckas få bättre tryck i hamstringen.. Är du stålmannen testa utan att ta hjälp av händerna..:P

Mer än vanliga crunches säger du. Kanske kan testa dragon flags och se hur många du klarar? Eller häng dej från ett chinsräcke och gör inte knälyft utan -ben- lyft med raka ben. Alternativt lägg 100kr på ett "ab-wheel" och försök göra dom från stående istället för från knäna med fullt rörelse omfång.

Biceps får inte nog med arbete från pullups med extra vikt...? *rolleyes*

Don_Kocke
2006-01-08, 22:31
tack för tipsen..gillade detdär med slägga och deck haha ser säkert riktigt stabilt ut när en vuxen man latchar i lekplatsen oxå ..men några utav er missförstog mig säkert..jag har ju ett gymkoert och går på gym.. skulle bara tycka de va skönt att kunna utföra endel pass hemma för att slippa åka iväg till gymmet vilket jag tycker är jobbigt speciellt med tanke på att jag är som starkast på natten (kl24-02) och då är gymmen stängda..Sedan kan de ju va skönt att köra några set chins innan läggdags varannan kväll

krellik
2006-01-08, 23:58
Jobbar du natt eller finns det någon annan anledning varför du just är starkast vid denna tidpunkt? Låter lite märkligt i mina ögon att träna på natten, ..dont fuck with your dyngsrytm mer än du måste..;)

Don_Kocke
2006-01-09, 00:14
nej jag pluggar brukar börja runt 10 oftast..så jag vet inte varför jag är som starkast vid natten..detta gör även att jag inte kan somna först 4 tiden om jag inte tränar på natten..just därför skulle de va jävligt skönt att kunna träna hemma ..vet nån föresten om man kan ha en chins stång i en gips vägg ?

krellik
2006-01-09, 02:10
Dude.. lägg om din dygnsrytm. Du behöver riktig regelbunden sömn (sitter jag och skriver klockan 2 på natten..;) ) Det kommer i längden ge dej bättre resultat.

Zerohero
2006-01-09, 17:44
En bra dygsrytm skuell ju vara att föredra ;)

Men på tal om övningar så kan du göra chins med smalt och omvänt grepp, tar grymt bra på biceps. Men kanske blir lite lätt om man är stark i biceps, där skulle det var bra om man skulle ha ett dipsbälte eller t.ex en ryggsäk med vikter.

Don_Kocke
2006-01-09, 23:02
okej så det är bättre att komma i sängs tidigt eller ? .. jo den övningen gillar jag brukar köra den även om jag är på ett gym ...fqasst då måste mna ha så jäävla mkt vikt hängandes runt midjan..tycker den är väldigt lätt