handdator

Visa fullständig version : Forres väg mot 80


BigForre
2006-01-07, 15:39
Det här är inte riktigt tänkt som en ren träningsjournal, då jag inte är tillräckligt ambitiös för att skriva upp varje spadtag jag tar i mitt byggande. Kanske kommer ett inlägg då och då, så kan ni som vill komma med uppmuntran och värdefulla tips. Jag hade först tänkt att jag skulle lägga den här posten i diet, deff & fettminskning, men insåg att det troligen passar bättre här.

En kort presentation om mig...

Kön: Pojk
Ålder: 22
Längd: 180
Vikt: 91 (Morgonvikt i morse, har inte satt foten på gymmet på 2,5 veckor)
Träningstid: Satte min fot på ett gym för första gång för 1år och hm 8 månader sedan.

Det kanske vore på plats att berätta om min syn på träning, jag är och kommer troligen att förbli en hobbytränare, jag ser alltså inte så seriöst på min träning och låter fritid och studier alltid gå före (kan vara bra att veta så att det inte kommer en massa gnäll när jag lägger en nypa socker på gröten till frukost, för det kommer jag att fortsätta med).

Det är numera dags för för min första deff i mitt liv och jag tycker att det ska bli väldigt intressant och se om jag klarar av det med lycket resultat och är nästan lite pirrrigt nervös inför det. Förutom en viktnedgång är jag också ute efter förbättrad kondition, vilket jag själv anser att jag inte har någon vidare. Nu hade ni nog hoppats på lite bilder, men det är inget jag känner för att lägga ut, men kan ta och bjuda på lite styrkestats och mått (då jag faktiskt inte mätt något förutom överarm i mitt liv, så springer jag i detta nu iväg och mäter lite, att tänka på med dessa mått är helt opumpade och utan träning på ett bra tag).

Styrkestats

Mark: 170
Komentar: 170 är den vikt jag faktiskt har lyft upp, vilket gjordes sommaren 05 (se avatar), utan remmar eller bälte. Nu i vinter har det reppats 4-5 set i rad om 3-4 rep på 160, så mer vikt torde gå att få upp om jag skulle prova.

Böj: 120x6
Kommentar: Alldrig provat att gå högre, och har bara tränat böj i 2 månader i höstas, tror att jag gick upp lite fort i vikt, vilket ledde att musklerna i ryggen fick ont, detta avhjälptes med ett besök hos min massös, men har varit lite rädd för böjjandet sedan dess. Har mosat på desto hårdare i benpressen.

Bänk: 100
Kommentar: Troligen den muskelgrupp jag alltid kommer att hata mest att träna, har den här vinter mosat på så in åt helvete i hopp om att gör ökningar, men i helvete heller, slutade med ont i axlar istället (läs mer... (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58847) )

Gripper: RB 210
Kommentar: Måste ju visa att jag är liten smygggreppare periodvis...

Mått
Överarm: Drygt 41
Underarm: 33
Ben: 67
Vad: 41
Övriga mått är ju så förbannat svåra att ta, så de driter jag i...

Anledningen till att deffen drar igång snart (så fort min förkylning från Åreresan släpper) är mina problem med tuttarna består, så jag tänkte det är lika bra att börja nu istället för att mosa på med hård träning, vilket jag inte vågar. Tanken var egentligen typ slutet av februari.

Nu till frågorna: Har inte bestämmt hur styrkdelan i deffen skall läggas upp, men har fått en "fix-idee" om att lägga om träningen totalt, från en tidigare 4-split till att köra helkroppspass i stil med milkmans (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58945&highlight=milkman) ...detta för att minska passen på gymmet från 4 till 2-3 per vecka, så att jag kan lägga lite mer tid på cardion.

Har ni några åsikter på tanken att köra helkroppspass nu under deffen? Några bättre förslag på helkroppsupplägg? Hur kommer mina bröst och axlar reagera om jag väljer att inte träna dem första månaden på deffen (se länk under bänk i strykestats)?

Nu blir det lite varm mjölk med honung så att jag kan börja snart / Forsman

BigForre
2006-01-23, 17:05
Oj, oj, nu har jag varit borta hur länge som helst, rör sig om en månad och en drös dagar sedan jag gymmade ordentligt sist...Det är helt enkelt dags nu, började känna mig kry för några dagar sedan och inledde med lite lugna promenader...

Det som kommer att ske i min träning nu är följande: Ska börja med att undersöka helkroppspass, vilket kommer att genomföras i princip var tredje dag. Ska börja lätt med cardion, vilket kommer att innebära raska promenader till att börja med, innan frukost de dagar jag börjar sent (pluggar och kommer troligen börja 10.00 ett par dagar varje vecka) och kväll de övriga dagarna jag inte gymmar. Maten kommer i princip att lämnas oförändrad ett tag till, med undantag för de monsterportioner som inmundigades i vintras...

Idag hade jag ledigt iaf och det var dags att gå ner och känna på vikterna igen och för första gången känns på hur det var att genomföra ett helkroppspass. Vikterna var jag mycket snål med idag på på grund av att jag precis kommit tillbaka, att jag inte visste hur jobbigt det var att gå genom hela kroppen på ett pass och att jag hoppas att kunna vara redo att upprepa detta om ett par dagar...

Dagen pass

1. Böj
2. Mark
3. Chins
4. Hantelrodd
5. Millitärpress
6. Skivstångscurl
7. Tricepsextension
8. Liggande lårcurl
9. Cablecrunches

Bänk hoppade jag idag på grund av tidigare skada, får se när jag vågar gå på igen. Övningarna kördes 2-3 set om 5-7rep (t.ex. biceps och triceps kändes onödigt att pina allt för mkt idag, varför jag nöjde mig med 2 set). Passet tog idag 1,5h viket nog inte ska vara nåra problem att få ner till dryga timmen med lite bättre intensitet. Lite tyngre pass än jag är van vid om vikterna ska upp och tiden ska ner, men det som inte dödar...

Tack Milkman för hjälpen med upplägget...får se hur passet set ut om ett par månader, men det kändes bra...

BigForre
2006-01-29, 18:05
Söndag 29 januari

Sådär nu har det gått en träningsvecka, sitter och har precis ätit middag och är lite smågrining då jag har lite småont i halsen igen, men tror inte att det är något att oroa sig för...

Tisdag: Gång runt timmen

Onsdag: Styrka (samma pass som i måndags)

Torsdag: Gång runt timmen

Fredag: Styrka (samma pass som måndags)

Lördag: Pingis med tre polare nån dryg timme (takterna sitter fortfarande i och inget set gick förlorat, därefter hjälpte jag en av polarna med hans ryggpass på gymmet, han var nöjd med passet lät det som idag :) )

Söndag: Gång runt 1,5h

Reflektioner efter den gångna vecka är att jag funderar på att helt skippa isolationsövningen för biceps, eller åtminstånde i 2 av 3 pass i veckan, känns som att det tar lite väl hårt. Triceps kommer nog gå samma väg till mötes när väl bänkandet kommer igång på fulla vikter, men tills vidare ligger den kvar. Största frågan är om jag ska skippa marken och hantelrodden på onsdagspasset för att kunna gå lite hårdare åt dessa övningar på måndag och fredagspasset. Var lite skeptisk till om min rygg var klar för att mosas på fredagen den här veckan, och då har jag inte utövat någon slags raseri på skivstången i mark än...återkommer med detta...

Om det är någon som tycker det är tråkigt att det inte finns några vikter uppskrivna så kanske det kommer när jag kommit tillbaka ordentligt och kör på i vanlig takt igen...

BigForre
2006-02-05, 17:00
Sitter för närvarande och äter lite mat efter gymmet, har precis legat i ett varmbad och kletat in lite linement på axlarna. Den här träningsveckan har inneburit lite blandade känslor, axlarna blir inte bra, men övrig träning som inte involverar dessa går bra. Men ska ta och ringa och boka tid för att undersöka vad det är som är fel eller vad som görs fel direkt imorgon, har insett att det inte bara försvinner nu.

Måndag

1. Knäböj .................... 50x1x10 .... 80x1x6 .... 110x2x5
2. Mark ....................... 80x1x6 .... 130x1x6 .... 50x2x5
3. Chins ...................... kropssviktx3x6
4. Hantelrodd ............... 30x2x6 40x1x5
5. Militärpress .............. 50x3x6
6. Tricepsextension ....... 40x3x6
7. Sittande lårcurl ......... 45x3x6
8. Sittande vadpress ...... 85x3x6-8
9. Cablecrunches ........... 55x3x8

Tisdag

Ledigt från träning, andra bestyr hela dagen...

Onsdag

Promenad ganska raskt tempo 1h 15min

Torsdag

Promenad/Jogg 1timme 15min, första joggen på länge körde jogg varannan låt och gång varannan låt som lirades på ipoden. Flåset kändes ok, benen kändes trötta och ont fram på vänster smalben två dagar frammåt, om det är någon som har tipps och råd om detta så kom gärna med det, förebyggande träning allt möjligt. Har tidigare bara kännt av detta precis när jag börjat jogga men har alltid släppt efter ett tag och aldrig stannat kvar.

Fredag

Passet blev inte som det var tänkt idag var nere med en polare så det blev lite hårdare än vanligt med mer fokus på böj och mark, varför inte passet genomfördes helt. Hade grymt kul det här passet iaf...

1. Knäböj .................... 80x2x6...100x1x5...120x1x4...130x1x3(PB)
2. Mark .........100x6x1...140x2x4...160x1x3...170x1x2...1 75x1x1(PB)
3. Chins ...................... kropssviktx3x6
4. Hantelrodd ............... 40x3x5
5. Drag till hakan ...........40x3x6
6. Tricepsextension ....... 40x3x6
7. Situps i en del variationer...argsint duell som jag förlorade

Lördag

Promenad i väldigt lugnt tempo, tog jag ut stegen ordentligt kände jag av framsida smalben igen, varför jag höll lågt tempo, men gick samma väg som tidigare i veckan, vilket tog runt 1h 45min istället.

Söndag

Ett skitpass där inte mycket fungerade, axlarna känns konstiga och trycket saknades, körde främst de övningar jag missade i fredags och tog det lugnt på en del jag körde, men skippade rygg helt då den inte var klar än...

1. Knäböj .................... 100x3x6
2. Chins ...................... kropssviktx3x6
3. Skivstångscurl........... 40x3x6
4. Tricepsextension ....... 40x3x6
5. Sittande lårcurl ......... 45x3x6
6. Sittande vadpress ...... 85x3x6-8
7. Cablecrunches ........... 55x3x8

Att ta med mig från den här veckan är böjen som känns fruktansvärt rolig, och markandet där tekniken är tillbaka igen, kändes som att jag kunnat lyfta berg i fredags och jag tror att jag hade kunnat en bra dag plocka upp 190...att rätta till är mina axlar som inte är bra trots 3-4 veckor vila från träning, JAG VILL BÖRJA BÄNKA IGEN!!!

Signerat / Forsman