handdator

Visa fullständig version : Bästa gitarristen?


TheGovernator
2006-01-06, 23:10
Nå?
Vem är den bäste enligt er?
Min självklara favorit är Tony Iommi, mest för att jag såg Black Sabbath live i Globen i somras, och det var tamejfan bland de bästa kvällarna i mitt liv!!

Joe Satriani och Yngwie kan sin sak även dom.

delta_mats
2006-01-06, 23:14
Hendrix och Knopfler diggar jag hårt.

HenrY
2006-01-06, 23:14
Hmmm... Har ingen direkt favorit, utan många favoriter!;)

Santana, Clapton, Satriani mfl!

High1ander
2006-01-06, 23:17
Jimmy Page och Brian May är de som gjort bäst musik, och därmed bästa gitarristerna.

Skicklig som fan är Steve Vai.

TheGovernator
2006-01-06, 23:25
Jimmy Page och Brian May är de som gjort bäst musik, och därmed bästa gitarristerna.

Skicklig som fan är Steve Vai.

Solot i Don't Stop Me Now är så jäkla bra!

Solros
2006-01-06, 23:34
Slash.

The_dude
2006-01-06, 23:35
lätt Jimmy page

High1ander
2006-01-06, 23:46
Solot i Don't Stop Me Now är så jäkla bra!
Sant, men solot i You Don't Fool Me går inte av för hackor heller. Handlar ju inte om att spela snabbt eller tekniskt skitcoolt, utan att få det passa till låten. Vilket herrarna Page och Brian minnsan är mästare på. De kan dock spela snabbt också, men varför? Låter ju bäst som de spelar nu.

Fultjack
2006-01-06, 23:48
fredrik thordendal i meshuggah wooha :hbang:

mangemani
2006-01-06, 23:49
angus young,helt klart

Metal_boy_
2006-01-06, 23:53
Slash

Bärs
2006-01-06, 23:59
Keith Richards förstås. Han är den ursprungliga "bad boy"-rockgitarristen som alla andra försökt kopiera. En titt på den enorma mängd klassiker han och Mick ligger bakom ställer honom i en egen division som kompositör.

Slayerized
2006-01-07, 00:01
Vai Vai Vai!

Vai är enligt mig i en klass för sig. Han kanske inte är snabbast, uthålligast, eller ens trixigast. Men han har mer känsla än någon annan gitarrist jag kommit i kontakt med. Och han är mer nyskapande än de flesta andra. Jag gillar inte hans musik speciellt mycket. Speciellt tycker jag det blir tråkigt när han bara visar snabbhet och sådant. Men i hans lugna och harmoniska låtar som t.ex. Whispering A Prayer, höjer han sig över andra gitarrister.

Petrucci kan nog komma på andra plats.

Buckethead är förjävla skicklig också. Även här är det hans lugna låtar, som Angel Monster, Machete, slutet på Animal Behavior är fenomenala.

Men Vai är bäst, enligt mig.

Alla som tycker att Yngiwe Malmsteen är häftig måste ha missat detta ljudklippet:
Yngiwe släpper loss "De Fjuri" (http://www.blabbermouth.net/yngwie_tokyo_flight.mp3)

(Ni kan läsa om vad som hände här (http://www.roadrun.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=8100) )

High1ander
2006-01-07, 00:03
Vai Vai Vai!

Vai är enligt mig i en klass för sig. Han kanske inte är snabbast, uthålligast, eller ens trixigast. Men han har mer känsla än någon annan gitarrist jag kommit i kontakt med. Och han är mer nyskapande än de flesta andra. Jag gillar inte hans musik speciellt mycket. Speciellt tycker jag det blir tråkigt när han bara visar snabbhet och sådant. Men i hans lugna och harmoniska låtar som t.ex. Whispering A Prayer, höjer han sig över andra gitarrister.

Petrucci kan nog komma på andra plats.

Buckethead är förjävla skicklig också. Även här är det hans lugna låtar, som Angel Monster, Machete, slutet på Animal Behavior är fenomenala.

Men Vai är bäst, enligt mig.

Alla som tycker att Yngiwe Malmsteen är häftig måste ha missat detta ljudklippet:
Yngiwe släpper loss "De Fjuri" (http://www.blabbermouth.net/yngwie_tokyo_flight.mp3)

(Ni kan läsa om vad som hände här (http://www.roadrun.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=8100) )
Tender Surrender och For The Love of God, ja, vad ska man säga, jag kan få orgasm för mindre.


Edit: Han ser ju ut som en porrskådis då han spelar också, kolla Tender Surrender-videon.

hulken
2006-01-07, 00:12
VAI & SATRIANI

Dissector
2006-01-07, 00:13
Jag gillar Steve Vai's spelande som fan, och det gäller även Mr Keith Richards, även om han inte är direkt lika skicklig! Svårt att svara på sådär. Alexi Laiho tycker jag är förjävla bra med,

Pudzianovski
2006-01-07, 01:00
En bra gitarrist för mig är en som kan få en låt att bli bättre med hjälp av en bra melodi, men särskilt att ha musikörat och timingen att få in ett solo på rätt ställe och få det att förstärka låten och göra den bättre. Jag ogillar "jag vill oan**a med min tuffa gitarr i en halvtimme solon".

Har ingen speciell utan gillar lite olika.

Dipshit
2006-01-07, 01:08
öh..


<---


lätt val..

Fettecke
2006-01-07, 01:14
Jag säger iaf Michael Romeo, gitaristen i Symphony X... så jävla kunglig.!

High1ander
2006-01-07, 01:17
Alla som tycker att Yngiwe Malmsteen är häftig måste ha missat detta ljudklippet:
Yngiwe släpper loss "De Fjuri" (http://www.blabbermouth.net/yngwie_tokyo_flight.mp3)

(Ni kan läsa om vad som hände här (http://www.roadrun.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=8100) )
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA fyfan vad jag älskar svengelska.
Hur fan kan man lyckas prata så jävla tattigt.

Mattiasbiff
2006-01-07, 01:19
Jag säger iaf Michael Romeo, gitaristen i Symphony X... så jävla kunglig.!

Sjukt duktig gitarrist men han är så ful så han får inte räknas hit :D

Får stämma upp med många andra och säga! VAI ÄR GUUUUUUUD..!
Den som har sett han live fattar att ingen är bättre!

Snake
2006-01-07, 01:22
KIRK HAMMET!!!! :bow:

http://www.nrk.no/img/276002.jpeg

Rock'nRoll
2006-01-07, 01:23
J Mascis utan tvekan, lyssna på solot i "Out there" och bli övertygade.

ugglan
2006-01-07, 01:45
Yngwie ffs ^^

Yes
2006-01-07, 04:03
Bäst vet jag inte, men mina favoriter är iaf...

Al Di Meola
Jason Becker
Steve Vai
Buckethead
Mark Knopfler

axlpxl
2006-01-07, 08:31
KIRK HAMMET!!!! :bow:

http://www.nrk.no/img/276002.jpeg

Ska inte blanda mig i leken vem som är bäst. Men en som är överskattad (han är dock väldigt bra ändå) är verkligen Kirk Hammet. Den bästa gitarristen i Metallica är helt klart james hetfield. Framför allt är han sjukt tight och en jävel till "kompositör". Vad har han lagt på skiva egentligen? 150+ monsterbra riff?

Dissector
2006-01-07, 08:38
KIRK HAMMET!!!! :bow:

http://www.nrk.no/img/276002.jpeg

Kirk Hammet må spela i ett bra band, men inte är han något exceptionellt gitarrgeni :) Han är väl rättså kvick, men hans solon bygger på typ samma lick hela tiden som han kör lite på olika ställen, samt missbrukar sin wahwah-pedal!
Men han har skön stil som gitarrist också och har gjort många bra riff =)

JoelR
2006-01-07, 11:30
En bra gitarrist för mig är en som kan få en låt att bli bättre med hjälp av en bra melodi, men särskilt att ha musikörat och timingen att få in ett solo på rätt ställe och få det att förstärka låten och göra den bättre. Jag ogillar "jag vill oan**a med min tuffa gitarr i en halvtimme solon".

Har ingen speciell utan gillar lite olika.

:thumbup: håller med.

TheGovernator
2006-01-07, 12:16
Ingen som gillar Batio här?
Eller Iommi???!?!?

wintzell
2006-01-07, 12:26
Ritchie Blackmoore!

Sonny
2006-01-07, 12:29
Jason Becker var riktigt ball! :)

Meridian
2006-01-07, 12:38
Jimmy Page, Tony Iommi, Angus Young och Jimi Hendrix har gjort bäst musik och är därför bäst i min bok, hehe :hbang:

Sen finns det så klart en hop andra djefligt bra gitarrister, som Vai, Clapton, Steve Ray Vaughn, etc etc

Officer
2006-01-07, 13:13
Vai, Petrucci, Michael Romeo (Symphony X) och Ritchie Blackmore.
Ungefär i den ordningen.

balder
2006-01-07, 13:19
Hendrix och Page

bubbe
2006-01-07, 13:40
hendrix så klart.

stevie ray vaughn gillar jag också.

clapton och knopfler är för slöa....

Nejv
2006-01-07, 15:02
Jag förstår inte att ingen har sagt Tom Morello

Han är min GUD!

Tidigare Rage Against The Machine
Nuförtiden Audioslave

http://www.knightbilham.com/morello.jpg

datorjaevel
2006-01-07, 15:10
Vilken gitarrist som är bäst är väl omöjligt att svara på, men den som jag gillade mest var dimebag darrell.

Mattiasbiff
2006-01-07, 16:02
Ingen som gillar Batio här?

Batio är sjuk! gillar hans gitarr med fyra halsar ;)

fast egentligen är han inget annat än snabb och ifall man tycker det utmärker en grym gitarrist borde Francesco Fareri ta hem priset i denna tråd
http://www.francescofareri.com/

Styrkebyggare
2006-01-07, 16:09
Svårt att välja - 60/70-tal håller jag Hendrix och Blackmore högst, sen blir det många... En som inte nämnts som jag tycker skall vara med är Gary Moore, som har utvecklat både Metallen (början av 80-talet) och bluesen (början av 90-talet) en massa.

Fairing
2006-01-07, 16:30
Randy Rhoads ,Ozzys första "strängbändare" var sjukt bra.

Bärs
2010-04-18, 20:40
KEEEITH! KEEEITH! KEEEITH!

OGWfLiEoG98

Petoria
2010-04-18, 20:41
Randy Rhoads! Mr Crowley = världens bästa solo

davvvan
2010-04-18, 20:59
Bästa gitarrsolot är väl hetare? Dire Straits - Brothers In Arms

5vUDmFjWgVo

stafh
2010-04-18, 21:00
Vet inte vem som är bäst, men tänker man på att Slash var typ 20 bast när han knåpade ihop riffen till appetite så får man nog placera honom rätt högt på topplistan.

hulken
2010-04-18, 21:16
Är väl lika svårt som att utse vem som är världens bästa målare genom tiderna, Picasso eller Van Gogh eller Lasse Åberg. Alla har olika stilar.

Men mina favoriter är.

Paul Gilbert
Joe Satriani
Dimebag Darrell
John Petrucci
Ritchie Blackmore
Steve Vai
Paco de Lucia
Mark Knopfler

stafh
2010-04-18, 21:21
Den här killen:

bozbet6uko8

:D

L-Sami
2010-04-18, 21:30
Kirk Hammett
Slash
Dimebag
Jeff Hanneman
Virus

Sjoba
2010-04-18, 21:32
Det finns bara en som förtjänar att bli kallat gitarrist, och det är SLASH! :hbang:

Petoria
2010-04-18, 21:34
Det finns bara en som förtjänar att bli kallat gitarrist, och det är SLASH! :hbang:

Han är ganska bra men det finns många bättre

hulken
2010-04-18, 21:50
Han är ganska bra men det finns många bättre

Det är just detta jag undrar över, bättre på vad?? vibrato,spela snabbt,känsla,kompa,legato,alternate picking m.m. eller bättre på att skriva låtar,riff,solon.

trane77
2010-04-18, 21:52
Shawn Lane
yXADYMCreLg

Adam Rogers
pZ0cWYGR0jY

Kurt Rosenwinkel
sYlPqlbXI8A&

GI-Joe
2010-04-18, 21:55
Det är just detta jag undrar över, bättre på vad?? vibrato,spela snabbt,känsla,kompa,legato,alternate picking m.m. eller bättre på att skriva låtar,riff,solon.

På alla dom där, han är världens mest överskattade gittarist imo.

Förövrigt gillar jag Tom Morello.

clinteastwood
2010-04-18, 22:03
knopfler

backflash
2010-04-18, 22:07
Jose Feliciano

PixelMiner
2010-04-18, 22:08
Finns många ytterst duktiga gitarrister. Men personligen gillar jag nog Victor Smolski (http://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Smolski) i Rage bäst:
I48YPCAUCyw

Landström
2010-04-18, 22:10
Randy Rhoads ,Ozzys första "strängbändare" var sjukt bra.

Randy Rhoads! Mr Crowley = världens bästa solo

*drool*

...och Tommy Emmanuel.

The_RobRoy
2010-04-18, 22:11
Joe Satriani!

andnel
2010-04-18, 22:21
Tommy Emmanuel. Hands down.

Nils.R
2010-04-18, 22:27
joe satriani
jimmy page
steve vai
dimebag
santana
johnpetrucci
josé feliciano
john williams

utan inbördes rang-ordning

Hemi
2010-04-18, 22:59
Randy Rhoads ,Ozzys första "strängbändare" var sjukt bra.

Absolut, fast jag förknippar honom mer med Quiet Riot. Men den första uppsättningen Ozzy var bra, bra låtar.

Iommi gillar jag för effekterna av hans olycka, då hans fingertoppar var så känsliga stämde han ned gitarren, Geezer Butler hängde på och de fick ett speciellt sound.

Richie Blackmore kan man höra som tonåring på "Just like Eddie" med Heinz från 1964. Missa inte det. Enkelt men rivigt pling plong. Det var första gången jag hörde honom.

Annars finns det en massa surf och rockabilly gitarrister från tidigt 60-tal som är bra. "Pipeline" är en låt många gjort.

Hendricks gillar jag dock bäst.

Nordenator
2010-04-18, 23:05
"Bästa" är väl ett ganska packat ord, men den gitarristen vars solomaterial tilltalar mig mest är helt klart Marty Friedman.

HSK9sGRxUpY

Yes
2010-04-18, 23:29
Bäst vet jag inte, men snyggast iaf:
G4YngQ49dSw
-_f2xU_h02A

Bärs
2010-04-19, 10:23
Får styra upp det här nu.Tråden handlar för helvete inte om den gitarrist ni gillar mest. Starta en sån tråd om ni behöver en.

För att klargöra:

Nej, Slash är inte en ninjagitarrist.
Nej, Ana vem-fan-är-hon Vidovic är inte en ninjagitarrist.
Nej, Marty Motherfucker Friedman är inte en ninjagitarrist.
osv.

Tråden handlar om sådana som faktiskt kan spela gitarr, objektivt sett. Vi talar om sådana som Keith Richards, Mick Taylor, Ron Wood etc.

ceejay
2010-04-19, 10:29
akustisk så är tommy emmanuel rätt grym ;)

AhR04kmcSXU

rooz
2010-04-19, 10:29
Knopfler, "bäst"
Young, mest underhållande på scen!

Mago
2010-04-19, 10:46
~Neal Schon~

http://www.mendelsonarchives.com/Photos/NealSchon.jpg

Tricce
2010-04-19, 10:47
Får styra upp det här nu.Tråden handlar för helvete inte om den gitarrist ni gillar mest. Starta en sån tråd om ni behöver en.

För att klargöra:

Nej, Slash är inte en ninjagitarrist.
Nej, Ana vem-fan-är-hon Vidovic är inte en ninjagitarrist.
Nej, Marty Motherfucker Friedman är inte en ninjagitarrist.
osv.

Tråden handlar om sådana som faktiskt kan spela gitarr, objektivt sett. Vi talar om sådana som Keith Richards, Mick Taylor, Ron Wood etc.

Keith Richards kan spela med känsla men jag skulle tro att tekniskt sett är slash mer ninja än Keith. Och Dimebag Darrel äter bägge dom till frukost.

Christyle
2010-04-19, 10:55
Carlos Santana

Lövbiffen
2010-04-19, 11:41
En gitarrist som sällan tas upp såna här sammanhang är Michael Lee Firkins:

6fcqoNtM2_M

Jag gillar hur han lyckas imitera en slide med svajjen och att han har sån jäkla bred musikalisk kunskap. Det lär ju vara rätt meriterande att Jason Becker vände sig till just honom när han behövde någon som kunde spela gitarren på hans skiva perspective!

Bärs
2010-04-19, 11:42
Keith Richards kan spela med känsla men jag skulle tro att tekniskt sett är slash mer ninja än Keith. Och Dimebag Darrel äter bägge dom till frukost.

Och Dimebag Darrel bli lunch för en annan, som i sin tur blir middag för en annan, som i sin tur blir kvällsvard för en annan, som i sin tur blir nattmat för en annan etc.

Mitt inlägg var förstås en travesti på skaparnas härjande i trumtråden nyligen.

Jag menar att det är omöjligt att bedöma musicerande utan att samtidigt att ta i beaktande musiken. Konst kan inte betraktas som en enbart teknisk-mekanisk aktivitet eftersom konst inte skapas som sådan. Sex är inte heller enbart en mekanisk-teknisk aktivitet. Om musik och sex betraktas som enbart mekanisk-tekniska aktiviteter kommer smittor att spridas. I det ena fallet veneriska sjukdomar, i det andra fallet vanföreställningar om att Vinnie C. kan spela allt vad andra trumslagare gjort fem gånger bättre än de själva.

Fagen
2010-04-19, 12:08
Och Dimebag Darrel bli lunch för en annan, som i sin tur blir middag för en annan, som i sin tur blir kvällsvard för en annan, som i sin tur blir nattmat för en annan etc.

Mitt inlägg var förstås en travesti på skaparnas härjande i trumtråden nyligen.

Jag menar att det är omöjligt att bedöma musicerande utan att samtidigt att ta i beaktande musiken. Konst kan inte betraktas som en enbart teknisk-mekanisk aktivitet eftersom konst inte skapas som sådan. Sex är inte heller enbart en mekanisk-teknisk aktivitet. Om musik och sex betraktas som enbart mekanisk-tekniska aktiviteter kommer smittor att spridas. I det ena fallet veneriska sjukdomar, i det andra fallet vanföreställningar om att Vinnie C. kan spela allt vad andra trumslagare gjort fem gånger bättre än de själva.

Vad fånigt av dig att (indirekt) kommentera det jag skrev i trumtråden i denna tråd. Och ohederligt av dig att klistra på en massa dravel till det jag skrev. Varför vill du inte diskutera det hela istället? Det är ju trots allt ett diskussionsforum vi är på.

stafh
2010-04-19, 12:11
There can be only one!

1htSopXol2w

Bärs
2010-04-19, 12:47
Vad fånigt av dig att (indirekt) kommentera det jag skrev i trumtråden i denna tråd. Och ohederligt av dig att klistra på en massa dravel till det jag skrev. Varför vill du inte diskutera det hela istället? Det är ju trots allt ett diskussionsforum vi är på.


Men nu tar du väl ändå i lite väl för mycket?

Tricce
2010-04-19, 12:49
Och Dimebag Darrel bli lunch för en annan, som i sin tur blir middag för en annan, som i sin tur blir kvällsvard för en annan, som i sin tur blir nattmat för en annan etc.

Mitt inlägg var förstås en travesti på skaparnas härjande i trumtråden nyligen.


Jag förstod det och spann då vidare lite ;)

Fagen
2010-04-19, 13:07
Men nu tar du väl ändå i lite väl för mycket?

Nej, det gör jag inte. Det finns ingen anledning att ta in veneriska sjukdomar i diskussionen. Det tillför inget. Om du vill kan jag lägga till pedofilanalogier till allt du skriver.

Personer som sätter sig till doms över andras reaktioner, som Bärs gör i sitt inlägg, är ofta översittare. Ett annat exempel på översittare som sätter sig till doms över andras reaktioner är pedofilpräster inom katolska kyrkan som efter att ha skändat och begått hemska övergrepp på små oskyldiga barn (se här en liten levnadsglad 4-åring framför er) säger åt barnen att deras reaktion på det hela är överdriven och att de inte skall nämna vad som hänt för någon.

Hemi
2010-04-19, 13:19
Får styra upp det här nu.Tråden handlar för helvete inte om den gitarrist ni gillar mest. Starta en sån tråd om ni behöver en.

För att klargöra:

Nej, Slash är inte en ninjagitarrist.
Nej, Ana vem-fan-är-hon Vidovic är inte en ninjagitarrist.
Nej, Marty Motherfucker Friedman är inte en ninjagitarrist.
osv.

Tråden handlar om sådana som faktiskt kan spela gitarr, objektivt sett. Vi talar om sådana som Keith Richards, Mick Taylor, Ron Wood etc.

TS borde väl ha störst rätt att bestämma vad tråden handlar om. I första inlägget frågar han efter bästa gitarristen enligt oss. Han säger ju själv Iommi för att han såg Sabbath live. Att bestämma vem som är bäst, bäst, bäst, är ju omöjligt eftersom det finns så många faktorer. Det blir istället intressantast så här, vad gitaristerna har gett och betytt för folk. Kul om man kan skriva en rad eller två om varför istället för att bara skriva typ, "SLASH!!!", visst.

Annars har The Rolling Stone svaret, Jimmy Page har gjort det bästa gitarrsolot någonsin i Starway to Heaven. Jag är beredd att hålla med om det hela låten är en gitarrorgie, men vem f-n bryr sig? Kollar man på fingergymnastik blir det en annan antagligen, någon annan skulle säga Duane Eddie.

Bärs
2010-04-19, 13:46
Nej, det gör jag inte. Det finns ingen anledning att ta in veneriska sjukdomar i diskussionen. Det tillför inget. Om du vill kan jag lägga till pedofilanalogier till allt du skriver.

Personer som sätter sig till doms över andras reaktioner, som Bärs gör i sitt inlägg, är ofta översittare. Ett annat exempel på översittare som sätter sig till doms över andras reaktioner är pedofilpräster inom katolska kyrkan som efter att ha skändat och begått hemska övergrepp på små oskyldiga barn (se här en liten levnadsglad 4-åring framför er) säger åt barnen att deras reaktion på det hela är överdriven och att de inte skall nämna vad som hänt för någon.

Jesus Kristus... var har jag satt mig till doms över andras reaktioner?


Vi har just diskuterat könssjukdomar i en annan tråd. Lite intertextualitet har väl aldrig skadat?

Det där påhoppet vad synnerligen omotiverat.

Bärs
2010-04-19, 13:49
TS borde väl ha störst rätt att bestämma vad tråden handlar om. I första inlägget frågar han efter bästa gitarristen enligt oss. Han säger ju själv Iommi för att han såg Sabbath live. Att bestämma vem som är bäst, bäst, bäst, är ju omöjligt eftersom det finns så många faktorer. Det blir istället intressantast så här, vad gitaristerna har gett och betytt för folk. Kul om man kan skriva en rad eller två om varför istället för att bara skriva typ, "SLASH!!!", visst.

Annars har The Rolling Stone svaret, Jimmy Page har gjort det bästa gitarrsolot någonsin i Starway to Heaven. Jag är beredd att hålla med om det hela låten är en gitarrorgie, men vem f-n bryr sig? Kollar man på fingergymnastik blir det en annan antagligen, någon annan skulle säga Duane Eddie.

"Intertextualitet är [...] en benämning på relationer mellan texter."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intertextualitet

Fagen
2010-04-19, 13:53
Jesus Kristus... var har jag satt mig till doms över andras reaktioner?


Vi har just diskuterat könssjukdomar i en annan tråd. Lite intertextualitet har väl aldrig skadat?

Det där påhoppet vad synnerligen omotiverat.

Det var inget påhopp. Det var ett exempel. Att exemplifiera har väl aldrig skadat? Pedofilpräster har ju också nyligen diskuterats i andra trådar.

andnel
2010-04-19, 14:22
akustisk så är tommy emmanuel rätt grym ;)

AhR04kmcSXU

Han är äckligt grym på elgura med :)

Allan
2010-04-19, 16:29
Sluta bråka nu, flickor. Det är bara en tråd på internet

Tolkia
2010-04-19, 16:53
Men så vanvettigt pinsamma ni är. Om ni hade varit fjorton år hade jag haft viss förståelse, men ni är ju ffs vuxna.

Hemi
2010-04-19, 16:57
Så tråkigt kommer jag aldrig att få :) Frågan är av största intresse.

Bärs
2010-04-19, 17:10
Jag har blivit sviken, trampad på, förråd av fagen

Fagen
2010-04-19, 18:15
Jag har blivit sviken, trampad på, förråd av fagen

Seså, du förstår mycket väl att jag gör en poäng, och inget annat. Det gör Allan och Tolkia också.

Doctor Snuggles
2010-04-19, 18:34
Bäst vet jag inte, men snyggast iaf:
G4YngQ49dSw
-_f2xU_h02A

Hon är faktiskt riktigt bra:

MNNbFkb0gBk

Yes
2010-04-19, 18:39
Nej, Ana vem-fan-är-hon Vidovic är inte en ninjagitarrist.

Jo, rent objektivt är hon faktiskt ninja.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ana_Vidovi%C4%87

Plus att hon är snyggast.

Alltså vinner jag.

Doctor Snuggles
2010-04-19, 18:42
En av världens bästa flamencogitarrister med dito sångare:
gm8FYF96BXE

Doctor Snuggles
2010-04-19, 18:46
Jo, rent objektivt är hon faktiskt ninja.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ana_Vidovi%C4%87

Plus att hon är snyggast.

Alltså vinner jag.

Faktiskt. Jag förstår inte varför människor blir imponerade av när fula är bra på något, typ Susan Boyle (som dessutom var medioker som bäst). Mer imponerande när någon fager människa som pga detta bör ha det förspänt i livet orkar/vill/kan utveckla en virtuos färdighet av något slag.

BillyButt
2010-04-19, 18:47
En av världens bästa flamencogitarrister med dito sångare:

En av? Vem/vilka är bättre?

Doctor Snuggles
2010-04-19, 18:56
En av? Vem/vilka är bättre?

På den nivån så blir det väl snarare en smaksak än att konkret kunna avgöra vem som objektivt sett är bättre.

Bärs
2010-04-19, 19:29
Seså, du förstår mycket väl att jag gör en poäng, och inget annat. Det gör Allan och Tolkia också.

Förklara då poängen med detta:

"Personer som sätter sig till doms över andras reaktioner, som Bärs gör i sitt inlägg, är ofta översittare. Ett annat exempel på översittare som sätter sig till doms över andras reaktioner är pedofilpräster inom katolska kyrkan som efter att ha skändat och begått hemska övergrepp på små oskyldiga barn (se här en liten levnadsglad 4-åring framför er)"

Hemi
2010-04-19, 19:43
Dick Dale är en duktig gitarrist, fast hans låt "Miserlou" blev lite sönderspelad i och med Pulp Fiction.

Link Wray en annan. "Rumble" är en av de bästa cruisinglåtarna på gitarr man kan tänka sig.

pbiddy
2010-04-19, 20:39
Michael Romeo e min favorit.

JoeyP
2010-04-19, 20:40
Yngwie malmsteen, min pappa och bror!

Fagen
2010-04-19, 20:44
Förklara då poängen med detta:

"Personer som sätter sig till doms över andras reaktioner, som Bärs gör i sitt inlägg, är ofta översittare. Ett annat exempel på översittare som sätter sig till doms över andras reaktioner är pedofilpräster inom katolska kyrkan som efter att ha skändat och begått hemska övergrepp på små oskyldiga barn (se här en liten levnadsglad 4-åring framför er)"

Det gör jag så gärna för din skull.

Jag reagerar på att du kopplar könssjukdomar till ett inlägg jag gjort om skickliga trummisar. När man gör så som du gör, det vill säga kopplar samman, på ett mer eller mindre subtilt sätt, något som är negativt värdeladdat (könssjukdomar) med något neutralt (en åsikt om en trummis) så vill man att det neutrala skall förknippas med det negativa, även om de inte har något med varandra att göra. Det är ett ganska vanligt retoriskt knep, som du med din skolning vet.

Min poäng blev då att visa hur fult det är att göra så. Därför skrev jag något som var halvsant om dig (Det vill säga att du tog dig rätten att bedöma att mitt tidigare inlägg var i överkant. Det är ju inte din sak att säga hur lite eller mycket jag får reagera på saker som skrivs). Kallar dig för översittare. Skriver sedan något som inte alls har med dig eller diskussionen att göra (pedofilpräster). Voila! Bärs blir förknippad med pedofili, fasten jag aldrig uttryckt att du är det.

Jag tror att du förstod att detta var poängen. Hade jag inte gjort som jag gjorde, utan istället skrivit ett inlägg liknande det jag gjort nu, hade du kommenterat detta med något i stilen "O milda makter. Maken till snömos har jag inte sett sedan mälaren brann. Oj, oj, oj." (Vilket jag nu istället ger dig möjligheten att göra).

Problemet med dig (som debattör på kolozzeum, jag kan inte uttala mig om något annat) är att när du verkligen är säker och kan ämnet som diskuteras (t.ex. språk, finsk-svensk historia) så är du allt som oftast saklig, håller god ton, undviker sarkasm och, ja, i dina bästa stunder är helt brilliant i ditt skrivande. Men när det istället handlar om frågor där du har starka åsikter, men där det är just åsikter, så blir du ofta provokativ, nedlåtande och i vissa fall tramsig och lättstött.

Så, nu har du fått 20 minuter av min tid. Jag räknar med att du i och med det ämnar svara respektfullt.

Pudzianovski
2010-04-19, 20:46
Lite rock !

Snygg gitarr.
v_9XTC88OJM

Ball.
KkuDSM9OyCs

Bra.
fX5USg8_1gA

Bärs
2010-04-19, 21:07
Det gör jag så gärna för din skull.

Jag reagerar på att du kopplar könssjukdomar till ett inlägg jag gjort om skickliga trummisar. När man gör så som du gör, det vill säga kopplar samman, på ett mer eller mindre subtilt sätt, något som är negativt värdeladdat (könssjukdomar) med något neutralt (en åsikt om en trummis) så vill man att det neutrala skall förknippas med det negativa, även om de inte har något med varandra att göra. Det är ett ganska vanligt retoriskt knep, som du med din skolning vet.

----


Så, nu har du fått 20 minuter av min tid. Jag räknar med att du i och med det ämnar svara respektfullt.



Jag skrev ett svar åt Tricce som inte hade något med dig att göra (tvärtom undvek jag diskussion med dig ). Jag exemplifierade hur vanföreställningar om teknik sprider sig genom att jämföra med hur veneriska sjukdomar sprider sig när det mekanisk-tekniska lösgörs från det emotionellt-innehållsliga. Dina tankar om trumspel exemplifierade (anonymt) vanföreställningen - inget annat. Du får leva med att idéer värderas offentligt om du väljer att publicera dem offentligt.

Pga. detta placerar du mig i samma kategori som pedofiler.

Fagen
2010-04-19, 21:11
Jag skrev ett svar åt Tricce som inte hade något med dig att göra (tvärtom undvek jag diskussion med dig ). Jag exemplifierade hur vanföreställningar om teknik sprider sig genom att jämföra med hur veneriska sjukdomar sprider sig när det mekanisk-tekniska lösgörs från det emotionellt-innehållsliga. Dina tankar om trumspel exemplifierade (anonymt) vanföreställningen - inget annat. Du får leva med att idéer värderas offentligt om du väljer att publicera dem offentligt.

Pga. detta placerar du mig i samma kategori som pedofiler.

Uppenbarligen är du inte intresserad av vad jag skriver. Varför då be mig förklara? Pajasfasoner.

Ape3
2010-04-19, 21:12
Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan, Jeff Beck. I den ordningen.

Vaughan är den ende jag har hört som kan spela likadant som Hendrix. Alltså så att det låter likadant som Hendrix.

Hemi
2010-04-19, 21:28
Har alltid gillat latinamerikanska rockare. Gustavo Bazterrica från banden La Machina de hacer Pajaros och Los abuelos de la nada är bra. Lite funky progressivo rockero. De brukar kunna spela lite av varje.

Bärs
2010-04-19, 21:31
Uppenbarligen är du inte intresserad av vad jag skriver. Varför då be mig förklara? Pajasfasoner.

Bad du inte om ett svar? Du fick ett sakligt svar.

Ditt svar ovan är motbjudande självcentrerat. Som det värsta tantrum-mongo stövlar du in i en diskussion som inte angår dig, kategoriserar folk som översittare och placerar dem i samma kategori som pedofiler genom snyfthistorier om leende 4-åringar som prästen uttnyttjar.

Jag skriver rätt sällan på Kolozzeum nuförtiden pga. tidsbrist. Att du tror att jag sitter och försöker applicera en massa "retoriska knep" för att på de mest långsökta sätt komma åt just dig av alla männisior är ju för sorgligt.

saab900
2010-04-19, 21:49
Malmsteen är mest ett evigt rapande av arpeggion och skalövningar i blixtrande tempo, Clapton är känsla:

WxTWQD91b5c

Gary Moore
4O_YMLDvvnw

Buckethead
Wt3lz8jtcOQ

Vem är världens bästa gitarrist? Vilken fråga *screwy*
Alla som nämnts i tråden är i världsklass, men vem som är bäst är en väldigt personlig åsikt.

samsam
2010-04-19, 22:47
Jimi. Odiskutabelt!

Doctor Snuggles
2010-04-19, 23:21
Bad du inte om ett svar? Du fick ett sakligt svar.

Ditt svar ovan är motbjudande självcentrerat. Som det värsta tantrum-mongo stövlar du in i en diskussion som inte angår dig, kategoriserar folk som översittare och placerar dem i samma kategori som pedofiler genom snyfthistorier om leende 4-åringar som prästen uttnyttjar.

Jag skriver rätt sällan på Kolozzeum nuförtiden pga. tidsbrist. Att du tror att jag sitter och försöker applicera en massa "retoriska knep" för att på de mest långsökta sätt komma åt just dig av alla männisior är ju för sorgligt.

Du kanske försöker "komma åt" någon i största allmänhet. För att det ger dig nöje? Det är ok, vi förstår.

Bärs
2010-04-20, 09:03
Du kanske försöker "komma åt" någon i största allmänhet. För att det ger dig nöje? Det är ok, vi förstår.

Ja, det gick lite dåligt för dig och dina funderingar kring vad en fråga är i religionstråden. Ingen idé att sura här för det.

Bärs
2010-05-13, 21:19
Vem säljer sin själ för att kunna rocka som Johnny Winter? Här river han av Stones-klassikern Jumping Jack Flash:

pbj7byKxlZE&feature=related

Bärs
2010-05-13, 21:24
Ta mig fan om inte Gibson Firebird är det häftigaste gitarren när allt kommer omkring.

Petoria
2010-05-13, 21:31
UVJKlOkrgt0

TheGovernator
2010-06-01, 20:35
Vem är världens bästa gitarrist? Vilken fråga *screwy*
Alla som nämnts i tråden är i världsklass, men vem som är bäst är en väldigt personlig åsikt.

Du kanske borde läsa det inledande inlägget i tråden några gånger till(?)

EDIT *screwy*

Asdf
2010-08-11, 21:51
http://www.youtube.com/watch?v=WRA7vFwLCkk&playnext=1&videos=XO9V81xydRQ

http://www.youtube.com/watch?v=D3-TgDjcBL0

http://www.youtube.com/watch?v=F4fPv450OYM

http://www.youtube.com/watch?v=Yw74sDWPH7U

http://www.youtube.com/watch?v=dXr1TDzViBk


Okej vet inte varför det fungerar ibland o ibland ej men det är yngwie, satriani , vai, gary moore och doug aldrich

Chaan
2010-08-11, 22:17
Helt klart den här tjejen när det gäller sound och utstrålning. Jag såg henne hoppa in i Hysterica och det var bästa konserten jag sett på 15 år. Hon är den enda jag vet som ersätter två gitarrister.

g1uxSTwgmh0&amp;hl

doommessiah
2010-08-12, 11:46
zakk
wylde

Floddan
2010-08-12, 12:06
zakk
wylde


Yngwie såklart :D

Tricce
2010-10-31, 16:21
Ville bara posta lite porr

fyM0zlk39PA

Lundberg
2010-10-31, 17:14
Pat Metheny! 'nuff said

Asdf
2010-11-06, 13:39
Jag tycker att Gustavo Guerra är en av de mest imponerande gitarristerna där ute just nu, inte varit med i gemet lika länge som de övriga i tråden men kan nog säkert bli en av de främsta i framtiden. Ni får se vad ni tycker själva!

LzviUX7_WRw

Här kommer en lugnare Vai liknande variant

IO0NLaJeyNM&feature=related

hejhopp79
2010-11-06, 13:50
Nu är jag väl lite biased, men Stratovarius nya gitarrist är jäkligt bra.

Matias Kupiainen

Tricce
2010-11-06, 14:06
Jag tycker att Gustavo Guerra är en av de mest imponerande gitarristerna där ute just nu, inte varit med i gemet lika länge som de övriga i tråden men kan nog säkert bli en av de främsta i framtiden. Ni får se vad ni tycker själva!

[yt]LzviUX7_WRw [/yt.]

Här kommer en lugnare Vai liknande variant

[yt]IO0NLaJeyNM&feature=related [/yt.]

Inlevelse när han lirar också, skön faktiskt!

edit: undrar hur mycket man nött för och bli sådär egentligen :D

Brickhead
2010-11-06, 15:49
någon som såg slash hos skavlan? slash verkar vara en riktigt cool snubbe

Tricce
2013-05-22, 20:13
rV6SmY04WdE

Daaym girl! :)

rooz
2013-05-22, 20:20
x7_evdAGB7g

Latissimus Dorsi
2013-05-22, 20:20
Personliga favoriter är Paul Gilbert, Yngwie Malmsteen och Dave Murray :)

andeem
2013-05-22, 20:57
Ingen har sagt David Gilmour? Lite udda.

Doctor Snuggles
2013-05-22, 21:24
rV6SmY04WdE

Daaym girl! :)

Det var cleant. Bara 14 också. GSP is impressed.

TIMPA
2013-05-22, 21:30
Jeff Loomis, Yngwie, Friedman, Becker m.fl.

ViktorC
2013-05-22, 21:41
Ingen har sagt David Gilmour? Lite udda.

Måste hålla med där! :hbang:

MackeJuve
2013-05-22, 21:45
Slash alla dagar i veckan!

Asdf
2013-05-22, 22:54
yDE2VQzghp4

Yes
2013-05-22, 23:07
Lil Wayne
hJrGn-U0650

en stor stark
2013-05-22, 23:31
Va? Den med Lil Wayne kan väl, för guds skull, inte vara seriös?

Udd3n
2013-05-23, 07:27
John Petrucci och Paul Gilbert är favoriter.

Lachrillo
2013-05-23, 07:50
http://www.youtube.com/watch?v=FOv8Rf4H08E
Manjolisten.. men bra video iaf ;)

Gpajpen
2013-05-23, 07:54
Va? Den med Lil Wayne kan väl, för guds skull, inte vara seriös?
:)

Gpajpen
2013-05-23, 07:55
Va? Den med Lil Wayne kan väl, för guds skull, inte vara seriös?
:)

LoveMachine
2013-05-23, 08:30
Personlig definition: Bästa gitarristen är den gitarrist som är den bästa musikern. Inte den som shreddar snabbast/hårdast/längst. Inget ont om shreddning i sig däremot.

Jimi Hendrix
Tog instrumentet till helt nya höjder och gjorde sånt som ingen annan gjort innan. Inte bara tekniskt skicklig utan musikalsikt. Har en säregen stil som man lätt känner igen oavsett sinnestillstånd.

T2ALNd3kIH0

Alvin Lee
Egentligen vet jag inte om han egentligen har den kvalitéer som krävs. Men han är en personlig favorit trots att han har jazzinfluenser. Jazzgitarr är den form av gitarrmusik jag (generellt) hatar med störtst intensitet. Liksom Jimi så spelade han enormt bra på den enda festivalen som räknas, Woodstock.

bW5M5xljdCI

Carlos Santana
Vilksom Jimi så har har ett rätt eget sound opch är tekniskt skicklig. Det som utmärker honom i mina öron är hur has stil till 100 % passar ihop med hnas band. Han tar plats men breder inte ut sig för mycket. Bjuder på en till Woodstock-klassiker när han ger sig ut på en riktigt solo-vända. Varning! Kan leda til att man får byta kalsonger.

AqZceAQSJvc

Paco de Lucia
Spansk flamencogitarrist som även spelat en del klassiskt och jazz. Hans tolkning av Concierto de Aranjuez är en modern klassiker i ordets rätta bemärkelse. kring 5:00 går han igång.

w8LL1x6J2rU

Tom Morello
Rage Against the Machine är ett av min absoluta favoritband, som jag tyvärr inte lyssnat på den senaste tiden. Tom Morellos stil är precis som många jag nämnt tidigare väldigt personlig och ganska okonventionell. Han lyckas inte bara tränga igenom Tim C:s basgung i RATM:s utan också för över sitt eget sound till Audioslave.

H0kJLW2EwMg

Frank Zappa
Han är kanske mer känd som avant-garde kompositör men är en enormt bra gitarrist. Med tnake på vilka enormt bra musiker han spelat med så ska det rätt mycket till för det ska märkas. Listan är lång, men Steve Vai, Terry Bozzio, Ruth Underwood och Vinnie Colaiuta. Nog min absoluta favoriot musiker på grund av hans bredd, djup och personliga stil. Jag låter Steve Vai förklara hur landet ligger.

Xx1RguHA4XE

och hur resultatet blev

TEnzdp71U78

Klein
2013-05-23, 10:56
Ritchie Blackmore

X3-xzGcPwjw


Michael Romeo

q4HZW72NRpE

ChrisRiddick
2013-05-23, 11:32
Det må låta som en repad skiva, men Jimi Hendrix är helt enkelt tidernas bästa.

Han förändrade allting och ingen av de gitarrister som finns idag hade funnits om det inte varit för honom.

t9LPoU8j7hI

Tricce
2013-05-23, 11:44
Han förändrade allting och ingen av de gitarrister som finns idag hade funnits om det inte varit för honom.



Älskar honom men där tror jag du har (lite) fel ;) *hug*

ChrisRiddick
2013-05-23, 11:50
Älskar honom men där tror jag du har (lite) fel ;) *hug*

haha ok "funnits" va väl lite fel ord, men hade låtit väldigt annorlunda och en del av dem hade nog inte varit gitarrister om inte det varit för honom.

Bärs
2013-05-23, 14:39
Det må låta som en repad skiva, men Jimi Hendrix är helt enkelt tidernas bästa.

Han förändrade allting och ingen av de gitarrister som finns idag hade funnits om det inte varit för honom.

t9LPoU8j7hI


Det fanns en del gitarrister före Hendrix som fortfarande lever...

Bärs
2013-05-23, 14:47
Ett pinfärskt klipp från Stones 50-årsturné, som t.o.m. inkluderar Mick Taylor. Nedan Can't you Hear me Knocking, Taylors klassiska paradnummer i Stoneskatalogen:

QYEM2Jel38c

blaaargh
2013-05-23, 18:37
Buckethead är min all-time favorit. Som jag nötat hans musik genom åren.

Men det Petrucci (och hans kamrater) trollar fram i Liquid Tension Experiment är fantastiskt.
edqH0ofRQrM