handdator

Visa fullständig version : Borde man kunna välja?


Garnax
2006-01-06, 21:53
Min bror är egen företagare.

Han har en byggfirma med 5 anställda och det går mycket bra för honom.
Men han har ett dåliga knän och rygg efter allt slit han gjort innan han blev egen.

Han anser sig inte ha tid att vänta i köer eller något annat om han blir sjuk
eller måste operera sina knän. Han behöver stå på benen för att sköta sitt
företag.

Han har nu tecknat en privat sjukförsäkring. Tror det var 3000kr om året.
Med den får han första lediga plats för det han behöver hjälp med, om det inte
är i stan så betalar försäkringen alla resor. Han betalar inte 1kr för den vården
han då ev skulle behöva. Försäkringen täcker allt.

Dock betalar han skatt, skatt som används till den allmänna sjukvården.
Som han inte längre använder.

Borde man kunna få skatteavdrag om man har privat sjukförsäkring, privat skola, privat dagis osv ?

Yankeee
2006-01-06, 21:54
Får han akutsjukvård av sin försäkring?

Baha
2006-01-06, 21:55
3000 kr var en billig försäkring om han står helt utanför det allmänna systemet så jag antar att det inte riktigt funkar så

Piranha
2006-01-06, 21:57
Jag tycker inte man skall kunna få KÖPA sig en snabbare vård och sen få dra av det.

ifs skulle alla göra det som har råd.

Mental
2006-01-06, 21:59
jag som inte tar socialbidrag, inte använder mig av försvarsmakten, inte har barn på dagis borde kunna få feta avdrag då.

nej, jag tror inte på idén

Yankeee
2006-01-06, 21:59
Hur som helst fungerar det inte riktigt så. Ska alla välja vad de vill betala skatt till?

Allan
2006-01-06, 21:59
Dock betalar han skatt, skatt som används till den allmänna sjukvården.
Som han inte längre använder.


Har han den sjukdomsbilden lär han väl ha nött på vår gemensamma sjukvård förr, ätit subventionerade mediciner, varit sjukskriven periodvis etc. Har han familj har hans barn i varje fall fötts på BB och kostat pengar där.

allan

Garnax
2006-01-06, 22:01
Troligen står han inte helt utanför.

Men om det allmänna inte kan hjälpa honom direkt med den ev behandling han
behöver tas han direkt till första läkare som har en ledig tid vart som helst i
landet helt utan kostnad.

Poängen är att han har själv bytt ut en del av det allmänna emot privat och
betalar för det, borde han då få skatteavdrag för att han har garanterat sig
vård på annat håll.

Ta alternativet dagis, du sätter ditt barn på ett 100% privat dagis. Som inte
får 1kr från kommunen. Ska du fortfarande betala lika mycket i skatt som går till
att subba kommunala dagis?

Trance
2006-01-06, 22:02
Ja, som i att betala lika mycket skatt.

Allan
2006-01-06, 22:04
Ska du fortfarande betala lika mycket i skatt som går till
att subba komunala dagis?

Ja. Därför att de fortfarande får rätt rejält med statliga bidrag. Du kommer att få svårt att hitta allmänna verksamheter som inte alls har statliga bidrag - det brukar vara en av grundstenarna när de ska göra sina budgetar. Även privata vårdgivare drar nytta av det genom att sälja sina tjänster till offentlig sjukvård.

allan

Garnax
2006-01-06, 22:04
Har han den sjukdomsbilden lär han väl ha nött på vår gemensamma sjukvård förr, ätit subventionerade mediciner, varit sjukskriven periodvis etc. Har han familj har hans barn i varje fall fötts på BB och kostat pengar där.

allan

Absolut har han det. Vi snackar princip här.

Ponera om det känns bättre att han betalar 100% av sin egen sjukvård, har alltid gjort. tillochmed sin egen födsel.

Ska man kunna få skatteavdrag om man skaffar kommunala tjänster på privat väg?

Garnax
2006-01-06, 22:07
Om man föder på ett privat BB för egna pengar (försäkring) och
om man föder på ett BB helt betalt av skattepengar

vid vilket fall har man förbrukat mest skattepengar?

Yankeee
2006-01-06, 22:09
vid vilket fall har man förbrukat mest skattepengar?

Haha, du låter som slarti fast om något ännu mer orelevant.

mini
2006-01-06, 22:11
Om man föder på ett privat BB för egna pengar (försäkring) och
om man föder på ett BB helt betalt av skattepengar

vid vilket fall har man förbrukat mest skattepengar?
Nu är du väl ändå lite töntig?
Du argumenterar som om det skulle gå att skilja de båda åt helt. Att en person flyttar all sim sjuk- och friskvård till ett privat alternativ, helt skiljt ifrån stat och icke bekostat genom skatter. Om det skulle vara så borde man få välja. Nu är det inte så, och din brar har således valt att betala för en tilläggstjänst, inte en helt egen post.

Allan
2006-01-06, 22:15
Det finns inte ett konto som heter Garnax konto och från det flyttas det ut pengar i små potter för att täcka exakt det du använt. Man får betala till saker man aldrig trodde man använde, eller för saker man inte trodde man skulle använda.
Om nu din bror inte vill betala för kommunal service så kanske han kör mer bil än jag på vägar som jag varit med och betalat för. Eller får mer post. Eller tar upp mer tid med sktteverket - jag vet inte. Men det är ohyggligt svårt att väga hans egenfinansiering när det gäller det generelle skatteuttaget mot vad han faktiskt förbrukar.

allan

Cilia
2006-01-06, 22:16
Du menar att dom som har råd att betala privat ska kunna göra det och då inte betala till det offentliga och dom som inte har råd ska kunna välja att betala till det offentliga?

Sätt dig ner och räkna några timmar på hur den ekvationen skulle gå ihop så kan du komma tillbaka och ställa om frågan.

skaparn
2006-01-06, 22:48
Försäkringen i detta fall eliminierar ju kötiden, vilken inte bara i talesättet är pengar. Så det är ju inte fråga om att den sjukvård som tillhandahållits utan försäkring var likvärdig den som kom med försäkringen, det är ofta värt väldigt mycket pengar att slippa köa.

Att slå ihop frågeställningen som du gör försvårar ett svar. Sjukvård är en av de få ting jag tycker vi ska finansiera kollektivt, medan dagis är en helt annan femma. Som systemet ser ut idag så väljer staten åt föräldrar vilket sätt att fostra barnen på som är bäst. Ett subventionssyem, i den mån det är nödvändigt, ska inte vara tillgängligt endast för de som ställer upp på att sätta barnen på dagis utan även de som vill vara hemma med sina barn.

Power
2006-01-07, 01:07
Jag har ingenting emot att folk betalar försäkringar som förser dem med sjukvård så fort de behöver den, såvida det inte betyder att någon annan behöver vänta längre på att få den vård de står i kö för.
Om det finns sjukhus som helt lever på icke-skattefinansierade medel så tycker jag att vem som helst, som betalar tillräckligt bra, ska kunna köpa sin vård där. Detta förutsatt att, som det är i dagsläget, att alla fortfarande betalar in sin skatt för att hålla igång den offentliga sjukvården! Därmed inte sagt att denna inte kan effektiviseras!