handdator

Visa fullständig version : IP-nummer & brandväggskonfiguration (Calling all nerds!)


Nina L
2006-01-06, 07:09
Jag blir tokig! *grr27*

Är det någon här som har koll på vilka processer som styr IP-verifiering? Jag misstänker att jag har felkonfigurerat min brandvägg eftersom jag får nytt IP stup i kvarten. (Vid varje omstart, tror jag.) Jag kollade med kundtjänst, och de tyckte att jag skulle sluta stänga av modemet. Modemet är alltid på, så det är inte problemet. Jag tror att det är brandväggen.

Simple Service Discovery Protocol (incoming) <-- Kan det vara denna rackaren som behöver tillåtas?

hasse36
2006-01-06, 07:23
Att du får nytt IP-nummer beror på leverantören. Jag har Telia ADSL och får samma IP-nummer så länge jag inte byter MAC-adress. Kopplar jag in en annan dator eller router får jag nytt IP-nummer. Om jag byter tillbaka så får jag åter det IP-nummer som jag hade tidigare.

Nina L
2006-01-06, 07:41
Att du får nytt IP-nummer beror på leverantören. Jag har Telia ADSL och får samma IP-nummer så länge jag inte byter MAC-adress. Kopplar jag in en annan dator eller router får jag nytt IP-nummer. Om jag byter tillbaka så får jag åter det IP-nummer som jag hade tidigare.Men kundtjänsten hos min leverantör påstår att jag har samma IP-nummer så länge jag inte stänger av modemet. Hittar de på? Vad är MAC-adress, förresten?

hasse36
2006-01-06, 07:56
En MAC-adress är nätverkskortets identifikationsnummer. Ungefär som våra personnummer.

Nina L
2006-01-06, 08:00
En MAC-adress är nätverkskortets identifikationsnummer. Ungefär som våra personnummer.Aiit. Det har jag inte ändrat.

Men i alla fall... Jag är nästan helt säker på att det har med brandväggen att göra. Jag har haft problemet tidigare, men kommer inte ihåg hur jag löste det. *slap* Min brandvägg autorensade alla sina inställningar för ett tag sedan, så jag har fått konfigurera om den och troligen gjort om samma fel som sist.

Grahn
2006-01-06, 11:02
modem....du menar inte att du har en router/brandvägg med NAT som ger dig en "fusk" ipadress bakom sig och att den är ny vid varje omboot?

Isf kan du låsa en IPadress till din MAC adress i dess konfiguration.

Trance
2006-01-06, 11:05
Är ditt IP liknande 192.168.x.x?

Zlin
2006-01-06, 11:06
Aiit. Det har jag inte ändrat.

Du kan inte ändra MAC-adressen utan att byta nätverkskort. Varje nätverkskort har en MAC-adress som är fast. Jag kan inte hjälpa dig egentligen, jag ville bara påpeka det. :D

Nina L
2006-01-06, 11:23
modem....du menar inte att du har en router/brandvägg med NAT som ger dig en "fusk" ipadress bakom sig och att den är ny vid varje omboot?

Isf kan du låsa en IPadress till din MAC adress i dess konfiguration.Jag har ett adsl-modem och en router kopplad till den. Brandvägg med NAT vet jag tyvärr inte vad det är. :em:

Trance: Mitt IP är av modellen 00.000.00.00

Grahn
2006-01-06, 11:29
Jag har ett adsl-modem och en router kopplad till den. Brandvägg med NAT vet jag tyvärr inte vad det är. :em:

Trance: Mitt IP är av modellen 00.000.00.00

Routern har nog samma IP, dvs det ip du får av telia. NAT ser till att det enda IP du får av dem kan användas av flera datorer som är kopplade bakom din router.
Dvs den "delar" ditt IP och ger dig "fusk" IPs som byts ut beroende på hur din router är konfigurerad.

Om du vet hur du gör för att konfigurera din router så leta efter något sätt att låsa reservera IPs i den och där kan du låsa det IP din dator normalt kommer att ha.

bubbe
2006-01-06, 11:30
vilken ipadress är det som ändras? den på datorn eller den på brandväggen?

hasse36
2006-01-06, 11:34
Du kan inte ändra MAC-adressen utan att byta nätverkskort. Varje nätverkskort har en MAC-adress som är fast. Jag kan inte hjälpa dig egentligen, jag ville bara påpeka det. :DMan kan ändra den MAC-adress som Windows använder sig av. Det görs genom lite handpåläggning i registret. Då spelar det ingen roll vilken fysisk MAC-adress man har.

Grahn
2006-01-06, 11:35
Jag tror att ändra MAC adressen är överkurs och onödigt för frågeställaren dock. ;)

Nina L
2006-01-07, 17:28
Routern har nog samma IP, dvs det ip du får av telia. NAT ser till att det enda IP du får av dem kan användas av flera datorer som är kopplade bakom din router.
Dvs den "delar" ditt IP och ger dig "fusk" IPs som byts ut beroende på hur din router är konfigurerad.

Om du vet hur du gör för att konfigurera din router så leta efter något sätt att låsa reservera IPs i den och där kan du låsa det IP din dator normalt kommer att ha.
Det är det fuskiga IP:t som ändras, vad jag förstår. Tyvärr har jag alls ingen koll på hur man konfigurerar routern. :( Jag var visserligen den som kopplade in den, men jag minns inte hur jag gjorde.

Du tror inte alls på min brandväggsteori, då?

Nina L
2006-01-07, 17:29
vilken ipadress är det som ändras? den på datorn eller den på brandväggen?Jag vet inte. :confused:

Piranha
2006-01-07, 17:29
Det är det fuskiga IP:t som ändras, vad jag förstår. Tyvärr har jag alls ingen koll på hur man konfigurerar routern. :( Jag var visserligen den som kopplade in den, men jag minns inte hur jag gjorde.

Du tror inte alls på min brandväggsteori, då?


Routern , men du kan lätt sätta en statisk IP på allt innanför routern och slippa strula.

Nina L
2006-01-07, 17:32
Man kan ändra den MAC-adress som Windows använder sig av. Det görs genom lite handpåläggning i registret. Då spelar det ingen roll vilken fysisk MAC-adress man har.Jaså minsann. Men om jag har förstått saken rätt så ändrar detta min riktiga ip-adress, inte min fusk-IP-adress. Eller? Jag vågar mig in i Registret om det inte är allt för skumma saker som skall göras. Varför säger Grahn att det är överkurs?

Nina L
2006-01-07, 17:33
Routern, men du kan lätt sätta en statisk IP på allt innanför routern och slippa strula.Du får gärna hjälpa mig om du vill. Det är kanske lätt, men eftersom jag inte vet hur (än) så är det inte lätt för mig ändå. :)

PS. Du är inte paria längre.

Piranha
2006-01-07, 17:44
Du öppnar ett kommandofönster och skriver ipconfig /all


Och borde få nåt sånt här som svar.
Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Broadcom 802.11b/g WLAN
Physical Address. . . . . . . . . : 00-90-4B-91-37-1F
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.3
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.11
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1




Sen smyger du in under kontrollpanelen
Nätverket , inställningarna för just nätverkskortet
och TCP/IP inställningarn för dito.

Där skriver du in dina värden du nyss fått ut.

Därefter är din maskin låst med dessa inställningar och du kommer lokalt på ditt "intranet" alltid ha samma IP.

Piranha
2006-01-07, 17:47
Apropå det.

dags för nytt ord.

Nina L
2006-01-08, 08:07
Sen kom vi (via PM) på att det var det externa IP:t som var problemet. :) Jag får alltså nytt varje dag. Så skall det inte vara. Jag är van vid att få nytt då och då, men inte så här ofta.

And The Quest Goes On...

hahavaffan
2006-01-08, 10:47
Vad har du för router? Min kan man ställa in på att förnya det externa IP:t en gång per dygn, vilket går bra om din bredbandsleverantör går med på det. Det gör inte kära söta Telia, så den funktionen fungerar på inte för mig. Iofs skulle jag inte vilja ha det så, men ändå :)

Grahn
2006-01-08, 11:08
Varför måste du ha ett fast IP utåt på en tjänst som tydligen inte ger det?

Piranha
2006-01-08, 11:13
Varför måste du ha ett fast IP utåt på en tjänst som tydligen inte ger det?


Ytterst sällan som privatperson.

Nina L
2006-01-08, 11:18
Varför måste du ha ett fast IP utåt på en tjänst som tydligen inte ger det?Så är det inte. Min leverantör säger att så länge jag inte stänger av mitt modem (vilket jag inte gör) så skall jag inte få nytt ip varje gång jag slår på datorn, men det får jag. Jag är van vid att få nytt ip med jämna mellanrum och det tycker jag är helt ok, men jag tror inte att det är normalt att få det så här ofta. Min tanke var - som synes på rubriken - att min brandvägg blockerar något som har med tilldelningen av ip att göra.

Piranha
2006-01-08, 11:22
Så är det inte. Min leverantör säger att så länge jag inte stänger av mitt modem (vilket jag inte gör) så skall jag inte få nytt ip varje gång jag slår på datorn, men det får jag. Jag är van vid att få nytt ip med jämna mellanrum och det tycker jag är helt ok, men jag tror inte att det är normalt att få det så här ofta. Min tanke var - som synes på rubriken - att min brandvägg blockerar något som har med tilldelningen av ip att göra.


Sen är det ADSL eller Cabelmodem ?

Modmen i sig själva går att configurera rätt bra , de kan vara en liten flagga i modemet som säger att den skall förnya IP efter bestämd tid.

Nina L
2006-01-08, 11:23
Vad har du för router? Min kan man ställa in på att förnya det externa IP:t en gång per dygn, vilket går bra om din bredbandsleverantör går med på det. Det gör inte kära söta Telia, så den funktionen fungerar på inte för mig. Iofs skulle jag inte vilja ha det så, men ändå :)Det är en D-Link Ethlernet Broadband Router som kom tillsammans med bredbandet. Jag skulle inte heller vilja ha det så som du beskriver. :D Det är ju så jag har det nu, typ. Nytt ip varje dag.

bubbe
2006-01-08, 11:24
få det så här ofta. Min tanke var - som synes på rubriken - att min brandvägg blockerar något som har med tilldelningen av ip att göra.

Nej i såna fall hade du inte haft någon ip alls.

Vilken utrustning sitter där, ett modem till en router vidare till datorn?

och din dator har en ipadress som inte är samma som den som förnyas utan det
är på routern det görs, vilken du i princip aldrig stänger av? låter mysko isånafall.

Om däremot brandväggen/routern fungerar som en brygga och din dator använder en externipadress så kan jag förstå att du får ny adress varje gång
du stänger av och sätter på maskinen. då den adressen brukar bara vara låst under en viss tid när man har stängt av.

Nina L
2006-01-08, 11:24
Sen är det ADSL eller Cabelmodem ?

Modmen i sig själva går att configurera rätt bra , de kan vara en liten flagga i modemet som säger att den skall förnya IP efter bestämd tid.Det är ett speedtouch adsl-modem som är kopplad till en d-link router. Vilken av dessa mojänger är det som har med ip:t att göra, tro? Jag har inte sett någon flagga, hehe.

Piranha
2006-01-08, 11:24
Det är en D-Link Ethlernet Broadband Router som kom tillsammans med bredbandet. Jag skulle inte heller vilja ha det så som du beskriver. :D Det är ju så jag har det nu, typ. Nytt ip varje dag.

skriv

http://192.168.0.1 i din webbläsare och kolla om det kommer utt ett fönster med login.

Skriv där Admin / password

Alt 192.168.0.254

Piranha
2006-01-08, 11:26
Det är ett speedtouch adsl-modem som är kopplad till en d-link router. Vilken av dessa mojänger är det som har med ip:t att göra, tro? Jag har inte sett någon flagga, hehe.


Aha, glöm då routern , det är modmet som sköter IP'n , speedtouchet , kommer med en egen firmware anpassad för abonemanget..

Det finns många som bytt ut det dock mot andra adsl modem och fått bättre prestanda ;)

bubbe
2006-01-08, 11:27
Sen är det ADSL eller Cabelmodem ?

Modmen i sig själva går att configurera rätt bra , de kan vara en liten flagga i modemet som säger att den skall förnya IP efter bestämd tid.

fast om modemet är på brukar inte adresstabellerna ändras om hur som helst hos leverantörerna spec inte så ofta.

Piranha
2006-01-08, 11:28
fast om modemet är på brukar inte adresstabellerna ändras om hur som helst hos leverantörerna spec inte så ofta.


Exakt , det är nå skummt med Ninas uppkoppling.

Svårt att säga om det är modemet , eller telestationen , eller annan lokal utrustning hos Nina som stör ut modemet , de kan vara så enkelt som en trådlös telefon eller nåt annan kopplat på telekablen,

Nina L
2006-01-08, 11:29
Nej i såna fall hade du inte haft någon ip alls.

Vilken utrustning sitter där, ett modem till en router vidare till datorn?

och din dator har en ipadress som inte är samma som den som förnyas utan det är på routern det görs, vilken du i princip aldrig stänger av? låter mysko isånafall.

Om däremot brandväggen/routern fungerar som en brygga och din dator använder en externipadress så kan jag förstå att du får ny adress varje gång
du stänger av och sätter på maskinen. då den adressen brukar bara vara låst under en viss tid när man har stängt av.Jag envisas med det här med brandväggen eftersom jag är nästan helt säker på att jag haft samma problem innan och att det hade med brandväggen att göra, men jag lider tyvärr av ett uselt minne. :( Ja, utrustningen är som du beskriver (adsl-modem till router till dator)

"och din dator har en ipadress som inte är samma som den som förnyas utan det är på routern det görs, vilken du i princip aldrig stänger av? låter mysko isånafall." - Detta hängde jag inte alls med i. :confused:

Jag har ett externt ip och det är den det gäller.

Piranha
2006-01-08, 11:29
fast om modemet är på brukar inte adresstabellerna ändras om hur som helst hos leverantörerna spec inte så ofta.


Dom har en poolmed adresser på telestation lite beroende på hur många abonenter som finns i området , men det finns alltid ett övertal. ( säg 256 adresser i en range )

Grahn
2006-01-08, 11:30
Vad hände alldelens innan detta började? Routers/brandvägg konfigurerar ju inte om sig själva.

bubbe
2006-01-08, 11:32
"och din dator har en ipadress som inte är samma som den som förnyas utan det är på routern det görs, vilken du i princip aldrig stänger av? låter mysko isånafall." - Detta hängde jag inte alls med i. :confused:

Jag har ett externt ip och det är den det gäller.

Sorry, blev lite hastigt....

Om routern och modemet inte stängs av, så skall adressen inte bytas ut pga avstängning på datorn. Om det gör det så är det något vi inte har uppfattat om systemet.

Piranha
2006-01-08, 11:33
Vad hände alldelens innan detta började? Routers/brandvägg konfigurerar ju inte om sig själva.


Hon har 2 enheter 1 adsl ( Speedtouch ) som tillhandahar IP'n externt.

På det sitter en D-link router kopplad (brandvägg )


Modemet kan hon inte påverka speciellt mycket eftersom jusst speedtouchen kommer med en egen firmware anpassad för abonemanget ( inte som standardmodem )

bubbe
2006-01-08, 11:34
Dom har en poolmed adresser på telestation lite beroende på hur många abonenter som finns i området , men det finns alltid ett övertal. ( säg 256 adresser i en range )

jo absout, men det övertalet används så långt som möjligt till nya macadresser inte för att flytta runt bef adresser.

Nina L
2006-01-08, 11:34
skriv

http://192.168.0.1 i din webbläsare och kolla om det kommer utt ett fönster med login.

Skriv där Admin / password

Alt 192.168.0.254Fönster med login kom upp, men jag kom inte vidare när jag skrev Admin, password. Unauthorized :)

http://192.168.0.254 = Internet Explorer kunde inte länka till webbsidan du begärde.

Grahn
2006-01-08, 11:35
Tja, admin/password är väl standard du har väl satt något annat?

bubbe
2006-01-08, 11:36
Fönster med login kom upp, men jag kom inte vidare när jag skrev Admin, password. Unauthorized :)

http://192.168.0.254 = Internet Explorer kunde inte länka till webbsidan du begärde.

testa om igen på 192.168.0.1 med admin och password (små bokstäver)

Nina L
2006-01-08, 11:37
Vad hände alldelens innan detta började? Routers/brandvägg konfigurerar ju inte om sig själva.Du, jag har ingen aning. Jag satte på datorn en dag och då var alla mina gamla brandväggsregler puts väck. Men jag har en snäll brandvägg som frågar mig för minsta lilla så det var bara att välja tillåt/blockera om igen för alla program.

Piranha
2006-01-08, 11:38
testa om igen på 192.168.0.1 med admin och password (små bokstäver)


eller administrator / administator / administrator / password

nåt är det av dem såvida hon inte ändrat vid installation ( dett loggar in henne i routern enbart )

Det finns en liknande login för Speedtouch modemet , kan inte minnas villken adress dem har som default bara.

Nina L
2006-01-08, 11:38
testa om igen på 192.168.0.1 med admin och password (små bokstäver)Samma grej. Jag fyller i, men det bara töms igen när jag tryckt ok. *screwy*

Piranha
2006-01-08, 11:39
Samma grej. Jag fyller i, men det bara töms igen när jag tryckt ok. *screwy*

Mummel sånt där skulle tagit 10 min på plats att reda ut...

Grahn
2006-01-08, 11:40
Du, jag har ingen aning. Jag satte på datorn en dag och då var alla mina gamla brandväggsregler puts väck. Men jag har en snäll brandvägg som frågar mig för minsta lilla så det var bara att välja tillåt/blockera om igen för alla program.

Frågar din hårdvarubrandvägg(dvs routern) dig om tillåta/blocka via popups i din dator? Låter ju mer som en mjukvarubrandvägg....

bubbe
2006-01-08, 11:40
Mummel sånt där skulle tagit 10 min på plats att reda ut...

;)

dags för hembesök?

bubbe
2006-01-08, 11:41
Frågar din hårdvarubrandvägg(dvs routern) dig om tillåta/blocka via popups i din dator? Låter ju mer som en mjukvarubrandvägg....

har nog både och.

Piranha
2006-01-08, 11:41
;)

dags för hembesök?


Asgarv , liiiiiiite långt kanske.

Nina L
2006-01-08, 11:42
eller administrator / administator / administrator / password

nåt är det av dem såvida hon inte ändrat vid installation ( dett loggar in henne i routern enbart )

Det finns en liknande login för Speedtouch modemet , kan inte minnas villken adress dem har som default bara.Hmn... Jag har testat

administrator, password
administator, password ? :)
Admin, password
admin, password

bubbe
2006-01-08, 11:43
Hmn... Jag har testat

administrator, password
administator, password ? :)
Admin, password
admin, password

lösenordet är bytt, BRA. men det gäller att veta till vilket.

Grahn
2006-01-08, 11:44
Borde ju gå att återställa den till fabriksinställningar iofs.

Piranha
2006-01-08, 11:44
Okej exakta modeller på modem och router ?


( detta inte bli Billigt )

Nina L
2006-01-08, 11:46
Frågar din hårdvarubrandvägg(dvs routern) dig om tillåta/blocka via popups i din dator? Låter ju mer som en mjukvarubrandvägg....Jag menar mjukvarubrandväggen! Jag kommer ihåg tidigare problem jag hade. (Minnet börjar komma igång...) Då var jag tvungen att starta om modemet varje dag för att komma in på internet och det hade med ip-tilldelningen och min mjukvarubrandvägg att göra. Vet du... Jag tänkte inte ens på att det fanns en hårdvarubrandvägg. :em:

Piranha
2006-01-08, 11:47
Jag menar mjukvarubrandväggen! Jag kommer ihåg tidigare problem jag hade. (Minnet börjar komma igång...) Då var jag tvungen att starta om modemet varje dag för att komma in på internet och det hade med ip-tilldelningen och min mjukvarubrandvägg att göra. Vet du... Jag tänkte inte ens på att det fanns en hårdvarubrandvägg. :em:


*rolleyes*

Grahn
2006-01-08, 11:51
Jag menar mjukvarubrandväggen! Jag kommer ihåg tidigare problem jag hade. (Minnet börjar komma igång...) Då var jag tvungen att starta om modemet varje dag för att komma in på internet och det hade med ip-tilldelningen och min mjukvarubrandvägg att göra. Vet du... Jag tänkte inte ens på att det fanns en hårdvarubrandvägg. :em:

Vissa mjukvarubrandväggar kopplar ner uppkopplingen när det inte händer ngt, som tex vid skärmsläckaren, kopplas den ner kan du ju få ett nytt IP.
Fast ditt riktiga IP borde tillhöra routern så vettefan hur det skulle kunna påverkas av din mjukvarubrandvägg....

Nina L
2006-01-08, 11:56
Vissa mjukvarubrandväggar kopplar ner uppkopplingen när det inte händer ngt, som tex vid skärmsläckaren, kopplas den ner kan du ju få ett nytt IP.
Fast ditt riktiga IP borde tillhöra routern så vettefan hur det skulle kunna påverkas av din mjukvarubrandvägg....Jag har haft den här mjukvarubrandväggen länge och den har varit snäll tidigare, men en mindre kunnig användare *visslar* kan så klart fibbla till det mesta.

Piranha
2006-01-08, 11:56
Jag har haft den här mjukvarubrandväggen länge och den har varit snäll tidigare, men en mindre kunnig användare *visslar* kan så klart fibbla till det mesta.


Deativera den helt några dagar och testa.

Nina L
2006-01-08, 11:58
Okej exakta modeller på modem och router ?


( detta inte bli Billigt )Skicka fakturan till Ruffel & Båg AB. :D

D-Link DI-604
Speedtouch 510

Nina L
2006-01-08, 12:00
Deativera den helt några dagar och testa.
Scream!!!!

Jag skulle möjligen kunna tänka mig att slå på windows egen brandvägg på kvällen när jag stänger av datorn, stänga av min egen, och låta den starta upp med windows brandvägg på under nästa morgon. Men att vara utan brandvägg... Nä, det går inte. Jag älskar min dator och måste hålla den skyddad. :)

Piranha
2006-01-08, 12:04
Scream!!!!

Jag skulle möjligen kunna tänka mig att slå på windows egen brandvägg på kvällen när jag stänger av datorn, stänga av min egen, och låta den starta upp med windows brandvägg på under nästa morgon. Men att vara utan brandvägg... Nä, det går inte. Jag älskar min dator och måste hålla den skyddad. :)

D-linken är en brandvägg ( hårdvaru ).

Så du borde vara hyffsat okej om du kör Firefox

Jag har inte haft en mjukvarubrandvägg på 2 år.

Och jag har klarat mig alldeles utmärkt .. än så länge.

Piranha
2006-01-08, 12:05
FINNS DET INGEN 12 åring på forumet som kan ta bussen till Nina å fixa !

Nina L
2006-01-08, 12:09
D-linken är en brandvägg ( hårdvaru ).

Så du borde vara hyffsat okej om du kör Firefox

Jag har inte haft en mjukvarubrandvägg på 2 år.

Och jag har klarat mig alldeles utmärkt .. än så länge.Jo, jag har förstått det. Dock har jag inte på något sätt konfigurerat den (mig veterligen) så därför känner jag mig inte så trygg med den heller. Jag kör SlimBrowser (IE-baserad). Sen tänk på att jag är en populär nakenråtta, så man vet aldrig vem som försöker leta sig in på datorn för att leta efter nakenbilder. (Det finns inga!) :) Otroligt nog så har jag några stycken fiender också, och hot om intrång har förekommit.

Grahn
2006-01-08, 12:09
FINNS DET INGEN 12 åring på forumet som kan ta bussen till Nina å fixa !

Hon bor ju på internet står det så bara att Emaila dig själv dit och hoppas att du inte hamnar i spamfiltret.

Nina L
2006-01-08, 12:10
FINNS DET INGEN 12 åring på forumet som kan ta bussen till Nina å fixa !:D :D Lady in despair!

(Pojkvännen ligger och latar sig i soffan...) *grr27* :D

Piranha
2006-01-08, 12:11
Jo, jag har förstått det. Dock har jag inte på något sätt konfigurerat den (mig veterligen) så därför känner jag mig inte så trygg med den heller. Jag kör SlimBrowser (IE-baserad). Sen tänk på att jag är en populär nakenråtta, så man vet aldrig vem som försöker leta sig in på datorn för att leta efter nakenbilder. (Det finns inga!) :) Otroligt nog så har jag några stycken fiender också, och hot om intrång har förekommit.


STOPP , din Dlink skall stoppa intrång utifrån såvida du inte satt den i DMZ eller vidöppnat en massa portar.

Nina L
2006-01-08, 12:11
Hon bor ju på internet står det så bara att Emaila dig själv dit och hoppas att du inte hamnar i spamfiltret.Hahaha. Jo, men precis!

Nina L
2006-01-08, 12:13
STOPP , din Dlink skall stoppa intrång utifrån såvida du inte satt den i DMZ eller vidöppnat en massa portar.Jag har inte medvetet öppnat någon port eller gjort BMX på den. :cool:

Piranha
2006-01-08, 12:14
Jag har inte medvetet öppnat någon port eller gjort BMX på den. :cool:


Sådåså !

Då skall du vara rätt safe.

Grahn
2006-01-08, 12:15
Nu har du ju dessutom avslöjat att det faktiskt inte finns nakenbilder att hämta på datorn och den kollektiva kolozzeumsucken av djup besvikelse säger mig att det blir mindre intrångsförsök nu.

Piranha
2006-01-08, 12:16
Nu har du ju dessutom avslöjat att det faktiskt inte finns nakenbilder att hämta på datorn och den kollektiva kolozzeumsucken av djup besvikelse säger mig att det blir mindre intrångsförsök nu.


Haaaaaaa ha ha jag tänkte exakt samma sak.

Grahn
2006-01-08, 12:18
Haaaaaaa ha ha jag tänkte exakt samma sak.

Dirty minds think alike?

jakke
2006-01-08, 12:31
Jag är inte 12 och det är långt till malmö men här kommer en länk där du kan testa hur bra din brandvägg är:
http://scan.sygate.com/prequickscan.html

Jay-Z
2006-01-08, 12:34
...eller gjort BMX på den. :cool:

Det var roligt. :D

Spiffy
2006-01-08, 12:49
admin/admin var standard på min har jag för mig.

Bönne
2006-01-08, 13:52
Du kan inte ändra MAC-adressen utan att byta nätverkskort. Varje nätverkskort har en MAC-adress som är fast. Jag kan inte hjälpa dig egentligen, jag ville bara påpeka det. :DKan du göra direkt i Windows utan några tillägg.