handdator

Visa fullständig version : DC tips


Don_Kocke
2006-01-06, 02:48
Jag kör Dc och undrar hur jag borde lägga upp schemat (Tränar bara mån-tors) vill hälst träna bröst,triceps,axlar och rygg,biceps 2 ggr i veckan

Tigerkotten
2006-01-06, 02:59
mån,ons,tors
mån,tis,tors

välj själv.

om du ska köra DC kom ihåg att man går igenom hela kroppen 2 ggr på 4pass.

Börjar du mixtra o kör biceps passet varje t ex mån,tors ändrar du själva grejjen med DC så.

Iofs så kanske du menar att du ska träna 2ggr per vecka?
Kör mån,tors eller så isåfall, eller hitta ett annat "system" som kanske passar dig bättre.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52653

Don_Kocke
2006-01-06, 16:14
Okej men kan jag inte köra 4 dagar i streck ? om inte så varför ? jag vilar ju fre-söndag och de borde räcka..anledningen till att jag tränar på det sättet är för att jag brukar festa på helgerna och vet att det inte är bra att träna varken innan eller efter en fylla . Men om jag utgår ifrån att jag behöver vila på onsdagar..Vad tror ni då om Mån: Bröst,axlar,triceps tisdag: Rygg,biceps
torsdag: samma som måndag tisdag: samma som måndag + ben (låg prioriterar min benträning)

mentzer
2006-01-06, 16:23
Okej men kan jag inte köra 4 dagar i streck ? om inte så varför ? jag vilar ju fre-söndag och de borde räcka..anledningen till att jag tränar på det sättet är för att jag brukar festa på helgerna och vet att det inte är bra att träna varken innan eller efter en fylla . Men om jag utgår ifrån att jag behöver vila på onsdagar..Vad tror ni då om Mån: Bröst,axlar,triceps tisdag: Rygg,biceps
torsdag: samma som måndag tisdag: samma som måndag + ben (låg prioriterar min benträning)

Tror att det finns andra träningsmetoder som passar dig bättre än dc.

Don_Kocke
2006-01-06, 16:31
varför? och jag är sugen på att prova dc i ca 1 månad för att se om det är så bra som alla säger..brukar vanligtvis inte hålla på med massa high tech program hit och dit men tänkte ge det en chans

mentzer
2006-01-06, 16:39
varför? och jag är sugen på att prova dc i ca 1 månad för att se om det är så bra som alla säger..brukar vanligtvis inte hålla på med massa high tech program hit och dit men tänkte ge det en chans

1. För att du verkar prioritera festandet framför träningen.
2. För att en månad är för kort tid för att utvärdera resultaten från något träningsprogram.

morte
2006-01-06, 16:42
Bra där av Mentzer. Om nu DC är bra eller rent av rätt fånigt med helt uppåt väggarna galna ideer kan man lämna därhän, men DC kräver lång praktisk erfarnehet och dedikation, du styr inte upp programmet till en slövariant, DC är DC och kräver 110% fokusering på just DC/kost/prepp och inget annat flamsande vid sidan av.

Träna vettigt och normalt istället.

Fatcan
2006-01-06, 17:18
Satsa på nått annat eller läs på ordentligt om Doggcrapp.

Don_Kocke
2006-01-07, 00:16
Jag har redan läst på allt och jag har tränat normalt i 5 år sugen på att prova något nytt bara..och det står i instruktionerna att man bör köra 3-4 pass i veckan, vilket jag har tid med.. så vad som är problemet förstår jag inte..och meningen me tråden e inte att nån ska komma och leka pappa utan jag vill enbart ha tips angående hur jag ska lägga upp mitt schema på bästa möjliga sätt, för prova dc tänker jag göra

Don_Kocke
2006-01-07, 00:19
Och sen detdär med att 1 månad är för kort tid för att utvärdera dc på är indviduellt beroende på genetik och hur bra man sköter kost osv. Och på 1 månad hinner jag garanterat märka om jag ökar mer/mindre än normalt

Fatcan
2006-01-07, 00:22
DC programmet är redan upplaggt borde du veta då...du behöver bara välja ut 3 övningar per muskelgrupp att rotera.

Tigerkotten
2006-01-07, 01:20
3-4ggr per vecka, menas inte 3-4 dagar i rad dock..

Don_Kocke
2006-01-07, 02:01
nej men 3 dagar har jag tid med så jag förstår inte varför jag borde byta schema :confused:

Don_Kocke
2006-01-07, 02:02
och sedan .. VARFÖR inte 4 dagar i rad ? inga åsikter bara fakta tack

Tigerkotten
2006-01-07, 03:32
fakta och fakta.

Men kroppen behöver vila, eftersom man tar ut sig rätt bra genom att köra på DC sättet.


Som sagt pröva mån,tis,tors eller mån,ons,tors.

Får försöka dra lite egna slutsatser med :)

Lalla
2006-01-07, 08:47
Jag har redan läst på allt och jag har tränat normalt i 5 år sugen på att prova något nytt bara..och det står i instruktionerna att man bör köra 3-4 pass i veckan, vilket jag har tid med.. så vad som är problemet förstår jag inte..och meningen me tråden e inte att nån ska komma och leka pappa utan jag vill enbart ha tips angående hur jag ska lägga upp mitt schema på bästa möjliga sätt, för prova dc tänker jag göra

Ingen som leker Pappa, bara ger bra tips.
Vill du inte ta till dig tips från andra så är det upp till dig, behöver inte tjata för det... *screwy*

Kör du tillräckligt intensivt så är jag tveksam till om du orkar köra 4 dagar i rad, jag skulle inte göra det. Inte då du kör hela kroppen två gånger på 4 dagar.
Men det är väl bara att pröva, har du tränat i 5år så bör du nästan klara av att utvärdera ett upplägg på papperet och defenitivt i praktiken. Men knappast på 1 månad.

z_bumbi
2006-01-07, 11:18
Och sen detdär med att 1 månad är för kort tid för att utvärdera dc på är indviduellt beroende på genetik och hur bra man sköter kost osv. Och på 1 månad hinner jag garanterat märka om jag ökar mer/mindre än normalt

Hur mycket kan du öka på en månad om du har tränat i 5 år och har ätit bra under tiden?

Don_Kocke
2006-01-07, 16:25
jag har ju inte tränat 5 år ovavbrutet t.ex i somras så lyfte jag inte en vikt och söp en hel del så jag nådde ungefär i november den formen som jag hade innan sommarn och jag ökar nu ungefär 1 kilo i månaden och det är inte i fett eftersom att jag minst 1 gång i veckan går 1,5 mil innan frukost..oftast gör jag detta varje fre-sön för att inte lägga på mig massa fett

Don_Kocke
2006-01-07, 16:26
och det är dessutom först nu sedan några månader tillbaka som jag tagit kosten på allvar till 100 % , förr åt jag bara mkt, av vad brydde jag mig inte så mkt

MilkmaN
2006-01-07, 16:29
jag har ju inte tränat 5 år ovavbrutet t.ex i somras så lyfte jag inte en vikt och söp en hel del så jag nådde ungefär i november den formen som jag hade innan sommarn och jag ökar nu ungefär 1 kilo i månaden och det är inte i fett eftersom att jag minst 1 gång i veckan går 1,5 mil innan frukost..oftast gör jag detta varje fre-sön för att inte lägga på mig massa fett

Så enbart för att du går 1,5 mil 1-2 ggr i veckan så går du upp 1kg muskler/månad? Okej.

Don_Kocke
2006-01-07, 16:43
nej idiot jag menade att det var en garanti på att det är muskler och inte fett jag går upp i eftersom att en sådan promenad före frukost bränner cirka 1400 kcal och 2 sådana promenader bränner 2800 kcal om du inte kan räkna så det ser jag som en garanti på att jag inte lägger på mig kroppsfett

nubben81
2006-01-07, 16:53
den här tråden var på väg att spåra ut redan innan nån hade hunnit svara på det första inlägget. Jag skulle vilja hjälpa dig, men det ser ju rät omöjligt ut när du bara kallar folk för idioter.

Sup istället för att träna. Det ser ju ut som det är vad du vill så. Träna 4 dar i streck också om det är det du vill. Du dör inte av det.

Kul att läsa är det dock *kissass*

Don_Kocke
2006-01-07, 17:01
Jag kallar inte folk idioter om dom vill komma med tips eller hjälpa utan enbart om dom sitter där med finnar o glajjer och märker ord och håller på att besserwissa sig .. tips är annars välkomna :)

Fatcan
2006-01-07, 17:41
Vad exakt vill du ha tips om?

polaren
2006-01-07, 18:13
nej idiot jag menade att det var en garanti på att det är muskler och inte fett jag går upp i eftersom att en sådan promenad före frukost bränner cirka 1400 kcal och 2 sådana promenader bränner 2800 kcal om du inte kan räkna så det ser jag som en garanti på att jag inte lägger på mig kroppsfett

Det räcker nog inte för att garantera sig att inte lägga på sig fett :( Att öka 1kg per månad i endast muskler tycker jag låter riktigt tveksamt, antagligen är det både fett och muskler du lägger på dig.

Jag kan verkligen ingenting om DC, men som jag har förstått är det ett riktigt tungt upplägg som kräver mycket! Men om det finns ett rekommenderat eller ett bestämt upplägg så bör du kanske köra efter det för att se vad DC kan göra för dig. Jag håller även med övriga att 1 månad är för kort tid för att bedömma om det gett dig något :/

Men jag önskar dig all lycka till! :)

Don_Kocke
2006-01-07, 18:27
okej, men jag har funderat på att byta träningsmetod, köra helkroppspass 3 ggr i veckan utan att gå till failure..eftersom att jag ofta får träningsverk i 3-5 dagar i större muskelgrupper när jag kör till failure i alla set .. men jag vet ändå inte vad som i slutändan är bäst..har kört till failure i alla set i alla år jag tränat..någon som både kört till failure i alla set under perioder och som inte kört till failure alls under perioder? isåfall vad gav dig bäst resultat ? att köra igenom varje muskel med fler lätta pass eller ett tungt failure pass ?

polaren
2006-01-07, 18:41
okej, men jag har funderat på att byta träningsmetod, köra helkroppspass 3 ggr i veckan utan att gå till failure..eftersom att jag ofta får träningsverk i 3-5 dagar i större muskelgrupper när jag kör till failure i alla set .. men jag vet ändå inte vad som i slutändan är bäst..har kört till failure i alla set i alla år jag tränat..någon som både kört till failure i alla set under perioder och som inte kört till failure alls under perioder? isåfall vad gav dig bäst resultat ? att köra igenom varje muskel med fler lätta pass eller ett tungt failure pass ?

Jag har inte tränat så länge men har i basövningar hela tiden gått till fail, men om man ska träna muskeln 3 gånger i veckan gäller det nog att vara lite försiktig. Kanske dela upp och köra nåt i stil med
Dag 1: 12-15 reps
Dag 2: 8-10 reps
Dag 3: 1-6 reps

Iofs tycker jag inte du ska lyssna på mig angående detta då jag kan alldeles för lite! :D
Annars kan du ju köra 3st halvkroppspass per vecka där du kör tex 2 pass för överkropp och 1 för ben ena veckan, och 2 pass för ben och 1 för överkropp andra veckan, då är inte risken för öveträning lika stor :)

Apos78
2006-01-07, 18:46
1400 kcal för en promenad på 15 km kanske är lite väl optimistiskt..:)

Don_Kocke
2006-01-08, 22:36
nej då inte ett dugg om den utförs i rask takt före frukost med någon liter kaffe i magen..genom att utföra 7 sådana promenader varje dag i streck så bränner jag säkert ca 2 kg fett om jag sköter kosten

SåTunn
2006-01-08, 22:49
nej då inte ett dugg om den utförs i rask takt före frukost med någon liter kaffe i magen..genom att utföra 7 sådana promenader varje dag i streck så bränner jag säkert ca 2 kg fett om jag sköter kosten

Kan inte låta bli att fråga varför du ställer frågor när du verkar ha alla svaren? Jag har aldrig kört DC, visste inte ens vad det var för 2 veckor sedan, men en sak förstrår jag och det är att det är ett koncept. Ändra koncepet och du har ett nytt.

Sedan är det mycket imponerande om du "genom att utföra 7 sådana promenader varje dag i streck"... Vaddå? Du går 10,5 mil om dagen... tacka f-n för att du inte går upp i fett...

Hehe... jag förväntar mig nu inget annat än att bli kallad för idiot... ;)

Fatcan
2006-01-08, 23:14
Kan inte låta bli att fråga varför du ställer frågor när du verkar ha alla svaren? Jag har aldrig kört DC, visste inte ens vad det var för 2 veckor sedan, men en sak förstrår jag och det är att det är ett koncept. Ändra koncepet och du har ett nytt.

Sedan är det mycket imponerande om du "genom att utföra 7 sådana promenader varje dag i streck"... Vaddå? Du går 10,5 mil om dagen... tacka f-n för att du inte går upp i fett...

Hehe... jag förväntar mig nu inget annat än att bli kallad för idiot... ;)

Prata inte emot don_kocke...han kan allt...



























Idiot! ;)

Don_Kocke
2006-01-09, 00:17
exakt! jag menade inte att jag ska gå 7 sådana promenader om dagen utan att gå 1 sådan promenad om dagen i 7 dagar..

Squatinator
2006-01-09, 01:02
"Jag kör Dc och undrar hur jag borde lägga upp schemat (Tränar bara mån-tors) vill hälst träna bröst,triceps,axlar och rygg,biceps 2 ggr i veckan"

Först och främst, du kör inte DC om du inte tränar ben. Du kan kalla det vad du vill men kör du inte helkropps så kör du inte DC. Benträningen finns där av en anledning.

Det går inte lägga upp ett DC-schema på fyra dagar. Mån, tors, fre skulle fungera utmärkt eller köra varannan dag om du klarar det. När du kan köra nått sånt så kan du få den hjälp du behöver.

exempelövningar som du kan konstruera ett schema igenom.

Träning 1
Bröst
Triceps
Axlar
Ryggtjocklek
ryggbredd

Träning 2
Biceps
vader
quadriceps
hamstrings
underarmar


Bröst - Sned bänkpress, hantelpress, sned hantelpress (RP)
Biceps - Skivstångscurl, hantelcurl, skottcurl (RP)
Triceps - Dips, bänkpress med smalt grepp, franska pressar (RP)
Axlar - Axelpress med hantlar, militärpress, sittande press i smith (RP)
Rygg tjocklek - Marklyft, skivstångsrodd, marklyft i ett rack (straight)
Rygg Bredd - Latsdrag, chins, pullups (RP)
Quadriceps - Knäböj, 45° benpress, hack squat (straight)
hamstrings - lårcurl (RP), raka marklyft (straight), sumobenpressar (straight)
vader - stående vadresning, sittande vadresning, donkey raises (straight elle RP)
underarmar - underarmscurl, hammarcurls (RP)

Fatcan
2006-01-09, 01:16
Squatinator said it! :thumbup:

Tigerkotten
2006-01-09, 17:09
vad är sumo benpress? :)

Squatinator
2006-01-09, 18:40
Tack fatcan.

Sumopressar är benpress med fötterna brett isär.