handdator

Visa fullständig version : Grippers med mjuka handtag bättre?


Liten Men Fet
2006-01-06, 01:12
Tjipp, nu kommer jag väl sågas fullständigt av grabbarna som har händer med elefanthud på men det skiter jag i.

Till saken:
Jag fick nyss ett ryck och skar sönder en wettexduk och tejpade fast en bit på min RB130. Biten täcker det handtaget som fingrarna greppar om så det blir mjuk och fint. Detta gjorde jag för att kolla om jag skulle glida mycket och inte kunna stänga den ordentligt.

Men det var inga problem att stänga den faktum är att jag gjorde 8 rep på den nu och jag brukar bara kunna göra 3 innan jag får för ont i handen.
Så det här borde ju främja min handstyrka och göra att jag kan träna oftare utan att sabba händer så mycket att jag inte kan träna?

Nu tror jag väl inte att det fungerar så bra när man börjar köra med tunga grippers för då slinter man nog lättare men är det någon som provat med tex grepptejp på handtagen för att göra dom lite snällare mot händerna men bibehålla greppet?

Jag kan börja med att svara på några frågor som säkert kommer dyka upp.

0. Ja jag vet att jag borde härda nävarna istället men det gör ONT. *cry*

1. Ja jag vet att jag är klen i nävarna, jag har bara tränat lite mer seriöst med gripparna i en vecka.

2. Tejpen var vanlig kontorstejp, det är förmodligen det sämsta valet man kan göra för den är hal.

3. Wettexduken var rosa och Ja det är lite bögigt men jag är ganska säker på att det går bra med blåa dukar åxå. Dock vågar jag inte svara på om gula går att använda.

Jense
2006-01-06, 01:15
god lycka sen när du ska trycka gripper tyngre än rb260.

det gör ont iaf, ta smärta nu när du är nybörjare så tåler du den sen. det är det absolut BÄSTA sättet

DOCK

jag tejpar hantaget som ska ligga mot fingrarn apå grippers jag reppar med, av uppenbara skäl

Svappis
2006-01-06, 01:25
Liten Men Fet,

Du har precis begått en dödssynd. Riktiga män kör inte med tejp på handstärkaren, och definitivt inte med rosa wettexduk.

Nej, jag skojar bara. Prova dig fram och kör på det som funkar bäst för dig. Min egen erfarenhet är att det bara är i början jag tyckte det kunde vara obekvämt med de räfflade aluminiumhandtagen. Samma säger de som provar mina handstärkare. Nu vill jag dock inte ha någon annan yta, utan tycker det är det bästa. Man vänjer sig efter ett tag.

Patric

tusenkonstnar
2006-01-06, 01:26
Har kört med krympslang på en BB gripper som är väldigt rivig, sitter mycket bra men jag lade den bara på det handtag som jag har fingrarna mot.

Jense
2006-01-06, 01:28
Har kört med krympslang på en BB gripper som är väldigt rivig, sitter mycket bra men jag lade den bara på det handtag som jag har fingrarna mot.


ja som sagt, ska man reppa så är det lika bra att ha något som underlättar själva reppandet på fingrarna. dock aldrig på handtaget med dogleg som vilar i handen.. tejpar man det så är det garanterat omsättning efter varje rep

Liten Men Fet
2006-01-06, 01:28
god lycka sen när du ska trycka gripper tyngre än rb260.

det gör ont iaf, ta smärta nu när du är nybörjare så tåler du den sen. det är det absolut BÄSTA sättet

DOCK

jag tejpar hantaget som ska ligga mot fingrarn apå grippers jag reppar med, av uppenbara skäl

Jo det var just det att fingrarna tar så mycket stryk när man reppar. Stänger man bara en gång så är det inte så farligt.
Jag förmodar att du tejpar fingertoppshandtaget för att spara fingrarna lite(?)

Hävdar inte att wettexduken var en bra lösning men det lät ju kanske så, blev mest konfunderad av att det gick att göra så många fler när det var lite mjukt och fint.

Vad använder du för tejp?

Jag lovar att inte överanvända tejpen utan härda händerna.

Jense
2006-01-06, 01:29
Jo det var just det att fingrarna tar så mycket stryk när man reppar. Stänger man bara en gång så är det inte så farligt.
Jag förmodar att du tejpar fingertoppshandtaget för att spara fingrarna lite(?)

Hävdar inte att wettexduken var en bra lösning men det lät ju kanske så, blev mest konfunderad av att det gick att göra så många fler när det var lite mjukt och fint.

Vad använder du för tejp?

Jag lovar att inte överanvända tejpen utan härda händerna.


ja hantaget mot fingrarna tejpas.

jag använder vanlig hederlig eltejp för att få bort den rivande effekten som lettringen har.

Fettecke
2006-01-06, 11:14
ja hantaget mot fingrarna tejpas.

jag använder vanlig hederlig eltejp för att få bort den rivande effekten som lettringen har.

Jag körde så med, men jag kunde fan inte stänga några tyngre grippers på så sätt... bara gled...
så jag slet av tejpen och härdade händenra... går bra än!, tycker det är skönare faktiskt

Jense
2006-01-06, 13:12
Jag körde så med, men jag kunde fan inte stänga några tyngre grippers på så sätt... bara gled...
så jag slet av tejpen och härdade händenra... går bra än!, tycker det är skönare faktiskt


ja men handtaget mot fingrarna ska glida. hantaget som ligger i handen ska alltså INTE tejpas

CoC
2006-01-07, 01:25
Jag använder idrottstejp på fingrarna där skinnet annars brukar spricka. Lite gay men fungerar utmärkt.

Sprickor i skinnet håller bara tillbaka styrkeökningar. Handvård är viktigt i greppträning som ju ofta inkluderar friktionslyft.

En fet handkräm innan man lägger sig på kvällen är ett måste om man använt magnesium under dagen vid greppträning. Håller borta sprickbildning.

Liten Men Fet
2006-01-07, 01:33
Då var alltså inte tanken bakom min ide så idiotisk ändå även om genomförandet med wettexduk var ett lågvattenmärke.
Ska fixa lite tejp som jag kan använda vid behov.

Markus H
2006-01-07, 10:37
ja men handtaget mot fingrarna ska glida. hantaget som ligger i handen ska alltså INTE tejpas


Ok nu är ju jag nybörjare på grippers (också), jag har inte tejpat ngt handtag, och mina fingrar glider inte heller på handtaget. Får man bättre styrka om man tejpar så att fingrarna tillåts glida?

Nu när man nyper ihop så blir det som att man drar ihop mest med, inte fingertopparna men långt ut på fingrarna iaf..

Jense
2006-01-07, 10:39
Ok nu är ju jag nybörjare på grippers (också), jag har inte tejpat ngt handtag, och mina fingrar glider inte heller på handtaget. Får man bättre styrka om man tejpar så att fingrarna tillåts glida?

Nu när man nyper ihop så blir det som att man drar ihop mest med, inte fingertopparna men långt ut på fingrarna iaf..
'


okej. mitt tips är att tejpa och testa

Markus H
2006-01-07, 10:40
'


okej. mitt tips är att tejpa och testa

Vad använder du för tejp....

Jense
2006-01-07, 10:41
Vad använder du för tejp....


eltejp. mend det går med andra sorter också, exempelvis markeringstejp

Sonny
2006-01-07, 10:42
Vad använder du för tejp....

..

jag använder vanlig hederlig eltejp för att få bort den rivande effekten som lettringen har.

petersson
2006-01-07, 10:54
Hmm. Jag måste verkligen träna mesigt jämfört med er. Har aldrig haft problem med skadad hud pga grippers, bara aningens hårdare hud där handtagen ligger. Brukar klämma på min rb180 varannan/ var tredje dag ungefär, runt 10 set per gång blir det.
Jag är förmodlingen helt enkelt för svag för att skada min hud.

Jense
2006-01-07, 11:01
Hmm. Jag måste verkligen träna mesigt jämfört med er. Har aldrig haft problem med skadad hud pga grippers, bara aningens hårdare hud där handtagen ligger. Brukar klämma på min rb180 varannan/ var tredje dag ungefär, runt 10 set per gång blir det.
Jag är förmodlingen helt enkelt för svag för att skada min hud.


använder du talk? vi kör iofs andra grenar också som sliter upp skinnet i händerna

Markus H
2006-01-07, 11:14
Hmm. Jag måste verkligen träna mesigt jämfört med er. Har aldrig haft problem med skadad hud pga grippers, bara aningens hårdare hud där handtagen ligger. Brukar klämma på min rb180 varannan/ var tredje dag ungefär, runt 10 set per gång blir det.
Jag är förmodlingen helt enkelt för svag för att skada min hud.


Knappast... jag skadar min hud för ingenting. och jag klämmer INTE en RB180. så det har nog med att göra hur känslig hud man har.....

petersson
2006-01-07, 11:19
använder du talk? vi kör iofs andra grenar också som sliter upp skinnet i händerna

Ibland använder jag talk, då känns det som det sliter mer :)
Dom gångerna jag gör försök på 210an så känns det rejält mkt mer i skinnet iaf. Men jag lyckas aldrig träna med den kontinuerligt eftersom den är för tung.

Jense
2006-01-07, 11:23
Ibland använder jag talk, då känns det som det sliter mer :)
Dom gångerna jag gör försök på 210an så känns det rejält mkt mer i skinnet iaf. Men jag lyckas aldrig träna med den kontinuerligt eftersom den är för tung.


ja för talk torkar ju som sagt ut huden och bidrar till sprickbidningar om man inte smörjer in sig.

nivea body - rich caring milk för torr hud är bra att smörja in sig med då den är riktigt jävla fet.

Nitrometan
2006-01-07, 13:44
Apoteket har en salva som heter Canoderm, som innehåller 5% karbamid, den är fantastisk för händerna. Sprickor läker foratre, mjukar upp valkarna så att de går sönder mycket mindre än tidigare. Den kan jag verkligen rekommendera.

Här är den:
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=3172&ProductSKU=114967&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo


Den finns i olika förpackningar.
http://www.apoteket.se/rd/d/3172

Zakath
2006-01-07, 16:14
Jag vet inte om jag har ovanligt feta händer naturligt eller något, men jag har aldrig behövt använda handkräm/tejp eller dylikt. Har inte heller några vassa valkar, förutom efter ett greppass :)

Så att säga att handkräm är ett måste är nog inte helt sant.
Till trådskaparen, du sa att du tränat i en vecka - där har du svaret ;) Det kommer göra mycket mindre ont med tiden.

EDIT: Dessutom är mina grippers hala nog med lättring och magnesium, skulle inte kunna sätta grippern ordentligt med tejp :)

Liten Men Fet
2006-01-07, 17:01
Jag har haft mina grippers sen i mitten av december men bara klämt på dom sporadiskt för att jag fått blåsor som spricker på alla fingrar utan pekfingret om jag försökt för mycket. Jag har försökt träna lite bättre i en veckas tid för jag är mindre känslig nu men jag får fortfarande sluta efter 3-4 rep för att det gör ont, jag får inte blåsor längre iallafall.
Handkräm fungerar bra tycker jag, nu är väl nästa grej att åka ner till budofitness i stan i linköping och kolla om dom har någon tyngre RB än dom jag har.
Jag tackar för alla tips och fortsätt gärna diskutera.
:thumbup:

Danne21
2012-02-24, 18:42
Vad kan man använda istället om eltejp är för halt?

stridis
2012-02-24, 18:48
Jag skulle vilja ha mer lättring på min CoC#2, tycker den glider lite vid reppande. Jag är såpass klen att jag inte behöver det glidet kan jag säga...