handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i lats, efter bröstpass???


Trident
2006-01-05, 22:29
Hur kommer detta sig?

Har även grym mer träningsvärk i pecs, men kände värken i "vingarna" dagen efter. Beror det på felaktig teknik i bröstövningarna ?

Körde hantelpress, tricpes följt av ca 7 set bänkpress.

Lizard
2006-01-05, 23:24
Vad "tricpes" är vet jag inte men gissar att du syftar på tricep?

När det gäller dina lats och din bröstträning så förhåller det sig (tack och lov) på det viset att kroppens muskler är en integrerad enhet och en del i att hantera vikter som svävar över huvudet innefattar även latissumus dorsi som hjälper till att stabilisera dina axlar.

Lizard

Svappis
2006-01-06, 01:41
Hur kommer detta sig?

Har även grym mer träningsvärk i pecs, men kände värken i "vingarna" dagen efter. Beror det på felaktig teknik i bröstövningarna ?

Körde hantelpress, tricpes följt av ca 7 set bänkpress.


Jag brukar få träningsvärk i latsen efter såväl armhävningar som press ovanför huvudet, i alla fall när jag är otränad, och har ibland också funderat över hur det kan komma sig. På något sätt kopplas tydligen latsen in i dessa övningar så det är nog normalt.

Patric

krellik
2006-01-06, 01:43
Inte så konstigt. Så vitt jag vet snackar styrkelyftarna om att ryggen är viktig för bänkpressen och att specielt stångrodden är en viktig övning för att få en hög bänkpress. Kanske nån duktig styrkelyftare här som kan fylla i...?