handdator

Visa fullständig version : Dietdags snart


norsk_gadd
2006-01-05, 21:56
Hej!
Snart dags för en diet och statsen är som följer:

Längd 185
Vikt 100 kg

Tänkt diet upplägg:
250g protte
150g kolhydrater
100g fett

Kcal ca 2500

Nu till min fundering, jag kommer att dieta i 16 veckor varav de sista 6 hårdare. Mina tankar är att ovanstående upplägg är lite för hårt de första veckorna och att man kanske skulle trappa ner till 3000 först (ligger på 3500-4000 kcal i dagsläget). Kommer att köra cardio 3 gånger per vecka + 3 dagar styrketräning i början. Ökar cardion mot slutet av dieten.

Kosttillskott:
ALA
Proteinpulver
Vitaminer/mineraler

Kom gärna med tips och tricks. Förstår att det är individuellt men generella riktlinjer går ju alltid att diskutera.

MVH
Norsken

EDIT: I dagsläget körs ej någon cardio överhuvudtaget. :em:

norsk_gadd
2006-01-05, 22:03
Räknat ut att mitt "+-0" läge ligger på ungefär 3200 kcal. Om det hjälper någon? :)

HenrY
2006-01-05, 22:12
Räknat ut att mitt "+-0" läge ligger på ungefär 3200 kcal. Om det hjälper någon? :)

Då är det väl inte så svårt? Gör av med 500 kcal mer bara! :thumbup:


Angående inlägget som togs bort, det var ett internskämt mellan mig o norsken, då vi har en liten fight! Men förstår att tråden ska hållas clean!

norsk_gadd
2006-01-05, 22:14
Haha, missade jag ett påhopp. Inte mer än rättvist att du fick ge tillbaka lite men men. Inte lätt för modsen att veta. ;)

EDIT: Dessutom HenrY så vill jag inte att det ska gå för fort så 500 kcal + cardio är väl ungefär vad jag tänkt mig men kanske inte till en början... ääääh va fan vad jag velar. Vi får se hur det blir. Wish me luck! :whipped:

HenrY
2006-01-05, 22:15
Haha, missade jag ett påhopp. Inte mer än rättvist att du fick ge tillbaka lite men men. Inte lätt för modsen att veta. ;)

joo! hade en spydig kommentar som togs bort!
Jaja "Lycka till med deffen!" :devil:

Herkulez
2006-01-05, 22:17
mitt råd: många hardcore nissar/wannabes tycker säkert det är fel.

men gå itne ut för hårt, ha smör på mackan, ha kvar gulan på några ägg etc, bara du tänker på hur många kalorier du får i dig samt sammansättning av makronutrienterna. sen eftersom så börjar du plocka bort lite av det sämre.

kör så nu och har tappat bra, börjat komma i fas2 nu när jag plockar bort alla utom en gula etc. men börjar man äta suuuuperstrikt på engång så kan det hända att man lessnar. och ju lägre du kommer i fett% desto svårare brukar det vara att bränna fett så då har du en till växel att lägga i hela tiden.

norsk_gadd
2006-01-05, 22:21
mitt råd: många hardcore nissar/wannabes tycker säkert det är fel.

men gå itne ut för hårt, ha smör på mackan, ha kvar gulan på några ägg etc, bara du tänker på hur många kalorier du får i dig samt sammansättning av makronutrienterna. sen eftersom så börjar du plocka bort lite av det sämre.

kör så nu och har tappat bra, börjat komma i fas2 nu när jag plockar bort alla utom en gula etc. men börjar man äta suuuuperstrikt på engång så kan det hända att man lessnar. och ju lägre du kommer i fett% desto svårare brukar det vara att bränna fett så då har du en till växel att lägga i hela tiden.

Tack för tipset, lite så jag resonerar också. Vill inte börja fuska för att jag gått ut för hårt. Kommer att börja såhär:

250g protte
250g kolhydrater
90g fett
ca 2900 kcal

Här börjar jag. Sen sänker jag kolisarna desto längre in i deffen jag kommer. Morgon-cardio 3 gånger i veckan räcker i början.

HenrY
2006-01-06, 16:56
mitt råd: många hardcore nissar/wannabes tycker säkert det är fel.

men gå itne ut för hårt, ha smör på mackan, ha kvar gulan på några ägg etc, bara du tänker på hur många kalorier du får i dig samt sammansättning av makronutrienterna. sen eftersom så börjar du plocka bort lite av det sämre.

kör så nu och har tappat bra, börjat komma i fas2 nu när jag plockar bort alla utom en gula etc. men börjar man äta suuuuperstrikt på engång så kan det hända att man lessnar. och ju lägre du kommer i fett% desto svårare brukar det vara att bränna fett så då har du en till växel att lägga i hela tiden.

:thumbup:

thezet
2006-01-07, 14:27
Kommer att köra cardio 3 gånger per vecka + 3 dagar styrketräning i början. Ökar cardion mot slutet av dieten.

En generalregel är att inte öka cardion under dietens gång såvida inte tidsplanen fordrar det. Är utgångsläget lågt intag av kolhydrater, är ett sådant upplägg närmast uteslutet. Om du vill må så bra som möjligt och minimera risken för överträning och muskelförlust bör du vänja kroppen vid hög aerob belastning innan du sänker energiintaget.

norsk_gadd
2006-01-07, 21:16
En generalregel är att inte öka cardion under dietens gång såvida inte tidsplanen fordrar det. Är utgångsläget lågt intag av kolhydrater, är ett sådant upplägg närmast uteslutet. Om du vill må så bra som möjligt och minimera risken för överträning och muskelförlust bör du vänja kroppen vid hög aerob belastning innan du sänker energiintaget.

Tack för tipset, isåfall håller jag nog cardion konstant och försöker styra med maten. Cardio är inte favorit-sysselsättning. ;)

HenrY
2006-01-07, 21:18
Tack för tipset, isåfall håller jag nog cardion konstant och försöker styra med maten. Cardio är inte favorit-sysselsättning. ;)

Det märks! *HOST* :D

blekfet2
2006-01-07, 21:42
mitt råd: många hardcore nissar/wannabes tycker säkert det är fel.

men gå itne ut för hårt, ha smör på mackan, ha kvar gulan på några ägg etc, bara du tänker på hur många kalorier du får i dig samt sammansättning av makronutrienterna. sen eftersom så börjar du plocka bort lite av det sämre.

kör så nu och har tappat bra, börjat komma i fas2 nu när jag plockar bort alla utom en gula etc. men börjar man äta suuuuperstrikt på engång så kan det hända att man lessnar. och ju lägre du kommer i fett% desto svårare brukar det vara att bränna fett så då har du en till växel att lägga i hela tiden.


hur ser ditt upplägg ut? blev nyfiken med tanke på att jag vet att du brukar lyckas bra med deff :whipped:

Herkulez
2006-01-07, 23:48
hur ser ditt upplägg ut? blev nyfiken med tanke på att jag vet att du brukar lyckas bra med deff :whipped:
haha jag har dietat engång och lyckats halvbra :D

kardio 3-4ggr i veckan, 20-25minuters cykling efter träningen. tränar styrke 5-6ggr i veckan


cyklar kolisarna och har iaf 1lååågdag i veckan där jag äter desto mer fett än vanligt. så här såg iaf kosten ut i torsdags. om 2veckor kommer jag skärpa till den ytterligare.

MATEN
frukost: 3dl lättmjölk, 50dl vassle och 2grova bröd med kalkonpålägg.
mellanmål: 50gram vassle +1mtsk jordnötsmör
lunch: 250gram kyckling, 1 bakad potatis samt lite bea-sås gjord på rapsolja
mellanmål: äggröra på 4vitor, 2gulor, kalkon och riven 10% ost
Middag: 250gram rött kött, 1dl ris samt lite bea-sås----TRÄNING-----
Postworkout: 60gram vassle sen mjölk med frosties ca 60-70gram kolisar.
mellanmål: 1burk kesella +jordnötsmör
precis före läggdags 20gram vassle +1tsk jordnötsmör.



frostisen var för att jag var så jävla hungrig och ville få i mig mat, just nu kan jag göra små "misstag" som att sätta smör på mackan etc för jag ligger ändå på ett kcal underskott på mellan 500-800 beroende på hur många kolisar jag äter (fettet och proteinet ligger på så gott som samma nivår). pendlar mellan 150-200gram kolisar var och varannan dag samt ca 100gram 1dag i veckan för att förvirra kroppen. vet itne om det fungerar men det känns bra iaf.

Vill ju ha en extra växel att lägga i då jag kommer ner till 10% (tror jag ligger kring 13 nu) och då kommer det mesta av det "onyttiga" (vill inte kalla det onyttigt egentligen, bara lite sämre) att succesivt tas bort samt att jag kommer öka kardion då jag märker viktnedgången avstannar, enligt mig så är det bättre att öka kardion istället för att sänka maten.


Dom dagarna det är lite varmare nu så kommer jag gå ut på morgonen och köra powerwalk med hunden har problem med astman så jag kan inte gå ut när det är för kallt och anstränga mig, annars kommer jag köra kardio på gymmet på morgonen 2ggr i veckan före skolan där jag även kör magen, har lätt att skippa den annars. samt cykla på kvällen efter jag tränat.

ätardagar har jag fan inte bestämmt mig än hur jag ska köra, men det lutar åt att det blir som idag, 1onyttigt MINDRE mål samt att jag ökar kolisarna med 150gram och proteinet med 200gram engång i veckan.

blekfet2
2006-01-07, 23:55
tackar för svaret....men vad kommer din tot. kcal mängd hamna på?

samt fördelningen (under ungefär hela veckan med tanke på att du bollar med kollisarna)?

*nyfiken*

Herkulez
2006-01-08, 00:00
tackar för svaret....men vad kommer din tot. kcal mängd hamna på?

samt fördelningen (under ungefär hela veckan med tanke på att du bollar med kollisarna)?

*nyfiken*
2500-2800kcal

vi säger 150gram kolisar, 300gram protein och 80gram fett.= ca 2500 snabbt räknat. va det blir under hela veckan vettefan för jag räknar inte exakt utan kör på känn, som sagt om några veckor så kommer det bli me och mer nogrannt.

jakke
2006-01-08, 00:55
Herkulez: Tack för dina inlägg.. Sitter själv och filar på vårdieten. Mitt uppläg är ganska lika fast jag hade inte tänkt cykla kolisarna, men när jag läste ditt inlägg insåg jag hur lätt det blir =). Dessutom kan man enkelt styra lågdagarna efter hur schemat i skolan ser ut..

blekfet2
2006-01-08, 03:23
2500-2800kcal

vi säger 150gram kolisar, 300gram protein och 80gram fett.= ca 2500 snabbt räknat. va det blir under hela veckan vettefan för jag räknar inte exakt utan kör på känn, som sagt om några veckor så kommer det bli me och mer nogrannt.




grymme, fan att du pallar så långt intag av kolhydrater, hamnar jag under 250g om dagen så säckar jag totalt ihop...

du måste lägga upp en deffjournal! :thumbup:

Herkulez
2006-01-08, 11:26
Herkulez: Tack för dina inlägg.. Sitter själv och filar på vårdieten. Mitt uppläg är ganska lika fast jag hade inte tänkt cykla kolisarna, men när jag läste ditt inlägg insåg jag hur lätt det blir =). Dessutom kan man enkelt styra lågdagarna efter hur schemat i skolan ser ut..
NP =)

jo det är inte så svårt, bara att tex dricka ett av mellanmålen med vassle med mjölk =)



Blekrippad: haha jo ibland kan det vara lite småtufft, men fettet gör att jag orkar, hade en journal första veckan av dieten men det är så jävla trist :D