handdator

Visa fullständig version : Växthuseffekten tyst?


hobbitar
2006-01-05, 19:33
Hemskt vad tyst det har varit om det här med växthuseffekten nu när vi har riktigt vinter i hela landet:)

Allan
2006-01-05, 19:34
Hemskt vad tyst det har varit om det här med växthuseffekten nu när vi har riktigt vinter i hela landet:)

Har inget med varandra att göra, så vad menar du?


allan

Trance
2006-01-05, 19:35
Är det inte alltid tyst om växthuseffekten, om det inte just har varit något stort möte om det?

Allan
2006-01-05, 19:36
Är det inte alltid tyst om växthuseffekten, om det inte just har varit något stort möte om det?

Jo, tyvärr.


allan

hobbitar
2006-01-05, 19:38
Jag menar att dom pratar ju alltid om att här inte är några vintrar längre pga växthuseffekten, men nu är här ju vinter! Eller har jag fått detta bakom bakfoten? :)

Allan
2006-01-05, 19:41
Om du menar att medeltemperaturen stigit så har du rätt i det. Men medel är inte samma sak som att det alltid är högre temperatur.

allan

Tomten
2006-01-05, 19:42
Jag menar att dom pratar ju alltid om att här inte är några vintrar längre pga växthuseffekten, men nu är här ju vinter! Eller har jag fått detta bakom bakfoten? :)

I regel när de talar om växthuseffekten i media så har det varit i sammband med Kyotoprotokollet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyotoprotokollet) eller efter en stor naturkatastrof.

Jense
2006-01-06, 09:00
finns det klara bevis på växthuseffektens negativa effekter?

internethjälten
2006-01-06, 09:12
finns det klara bevis på växthuseffektens negativa effekter?

Nej, det är bara en hoper självutnämda anti-köra-bil-forskare
som håller på med den skiten, jorden har förändrats ända sen
Big Bang men nu vill folk hindra utvecklingen.

Fan vad skönt om man kunde slippa vintern och det vore
varmare -varför gnälla lixom *screwy*

skaparn
2006-01-06, 09:18
Jag menar att dom pratar ju alltid om att här inte är några vintrar längre pga växthuseffekten, men nu är här ju vinter! Eller har jag fått detta bakom bakfoten? :)

En höjning av medeltempraturen med en grad vore enligt de flesta klimatforskare en katastrof, vilket dels är ganska lite sett till hur man upplever det och dessutom lämnar det öppet för lokala variationer. Vissa teorier gör gällande att det i skandinavien till och med kommer bli kallare om golfströmmen ändrar riktning som resultat av issmältning och förändrade salthalter i Stilla havet (tror jag det var).
Men det sistnämnda sorteras nog bäst in under spekulationer.

skaparn
2006-01-06, 09:19
Nej, det är bara en hoper självutnämda anti-köra-bil-forskare
som håller på med den skiten, jorden har förändrats ända sen
Big Bang men nu vill folk hindra utvecklingen.

Fan vad skönt om man kunde slippa vintern och det vore
varmare -varför gnälla lixom *screwy*

Det vore intressant att veta ifall du har någon teori som förklarar varför en majoritet av forskarvärlden slutit sig samman i en konspiration? Hatar de verkligen bilar så mycket? Och är det biltrafiken som står för de största utsläppen?

mini
2006-01-06, 09:20
Nej, det är bara en hoper självutnämda anti-köra-bil-forskare
som håller på med den skiten, jorden har förändrats ända sen
Big Bang men nu vill folk hindra utvecklingen.

Fan vad skönt om man kunde slippa vintern och det vore
varmare -varför gnälla lixom *screwy*
Jag hoppas att du inte är sådär dum på riktigt.

internethjälten
2006-01-06, 09:23
Det vore intressant att veta ifall du har någon teori som förklarar varför en majoritet av forskarvärlden slutit sig samman i en konspiration? Hatar de verkligen bilar så mycket? Och är det biltrafiken som står för de största utsläppen?

Jag går inte ut med teorier som De gör då det inte finns
fakta på att jorden kommer gå åt helvete bara för att
vi lever som vi gör.

Forskare kommer alltid att lipa om en massa saker som
inte går i deras väg.

internethjälten
2006-01-06, 09:24
Jag hoppas att du inte är sådär dum på riktigt.

Jag är värre, har en 'låg' profil på detta forumet.

internethjälten
2006-01-06, 09:27
Bara så ni vet, det har varit istider förr och temperaturförändringar
och då fanns det väl inga bilar och annan skit -naturen har sin gång
och det är bara att åka räkmacka på den.

-amen

mini
2006-01-06, 09:31
Bara så ni vet, det har varit istider förr och temperaturförändringar
och då fanns det väl inga bilar och annan skit -naturen har sin gång
och det är bara att åka räkmacka på den.

-amen
Men växthuseffekten har ju inget med de naturliga förändringarna att göra. Det har att göra med vår livsstils påverkan på klimatet.

hangatyr
2006-01-06, 09:33
Nej, det är bara en hoper självutnämda anti-köra-bil-forskare
som håller på med den skiten, jorden har förändrats ända sen
Big Bang men nu vill folk hindra utvecklingen.

Fan vad skönt om man kunde slippa vintern och det vore
varmare -varför gnälla lixom *screwy*


tja det blir ju jävligt sköj för sydeuropa och nordafrika som kommer att förvandlas till öken samtidigt som vi i skandinavien får ett soft medelhavsklimat. varför gnälla lixom?

skaparn
2006-01-06, 09:44
Jag går inte ut med teorier som De gör då det inte finns
fakta på att jorden kommer gå åt helvete bara för att
vi lever som vi gör.

Forskare kommer alltid att lipa om en massa saker som
inte går i deras väg.

Nja, fakta, som i bevis som ställer saken utom all tvivel finns inte, och kommer aldrig att finna, gällande något. Men det finns tecken, sannolikheter och teorier.

Det ska sägas att det finns en grupp forskare som hävdar motsatsen, att vi inte påverkat klimatet med utsläpp men det är som vanligt, vi har att ta ställning till olika åsikter och hittills har jag inte funnit något som fått mig att tro det finns någon konspiration. Och du verkar ju inte vara villig att ens försöka komma med något.

Hur det än är med klimatet så ska vi, som jag nämnt tidigare, spara på oljan. Både av dagsaktuella beroendeskäl, och för att inte under tre generationer göra slut på något som tog så lång tid att bildas, framtida vetenskap kanske kan göra något vettigare av oljan än att elda upp den.

internethjälten
2006-01-06, 09:49
Vad roliga ni är, har ni inget liv eller måste ni bara engagera
er i all skit som händer ?

skaparn
2006-01-06, 09:51
Vad roliga ni är, har ni inget liv eller måste ni bara engagera
er i all skit som händer ?

Varför "eller"? Det ena utesluter väl inte det andra?

Yankeee
2006-01-06, 09:57
Vad roliga ni är, har ni inget liv eller måste ni bara engagera
er i all skit som händer ?

Anna lindh?

D Andersson
2006-01-06, 10:48
Men växthuseffekten har ju inget med de naturliga förändringarna att göra. Det har att göra med vår livsstils påverkan på klimatet.

Jag tror han menar att det vissa forskare trott "vår livsstil" varit orsak till i själva verket mest berott på naturliga klimatförändringar, upp- och nedgångar i solens aktivitet bl.a. Det är iaf vad som hävdas av vissa andra forskare.

http://expressen.se/index.jsp?a=439311

De nuvarande perioderna med våldsamma orkaner över Atlanten kommer förmodligen att fortsätta i ytterligare tio till tjugo år som ett resultat av naturliga vädermönster och inte på grund av växthuseffekten.

http://expressen.se/index.jsp?a=3049


Den lilla förändring som vi mätt de senaste hundra åren, en grads stegring i medeltemperaturen, är inget konstigt om man ser utvecklingen över en halv miljon år, det är i varje fall inget man kan dra några särskilda slutsatser av.
För åtta tusen år sedan hade vi en lång period, tusen år, då temperaturen var tre grader högre än nu, och varenda glaciär smälte bort i Skandinavien. Det motsvarar ungefär det värsta scenariot i växthusmodellerna.
Vi befinner oss geologiskt sett i slutet av en istid och det är troligare att vi går mot varmare väder än mot kallare, men hur det blir vet vi inte förrän om så där 5 000 år.



http://expressen.se/index.jsp?a=469994

- De bedriver skrämselpropaganda, säger Wibjörn Karlén, professor emeritus i naturgeografi vid Stockholms universitet.

- Det finns ingenting som talar för att en större klimatförändring är på gång än vad det har varit vid flera tillfällen tidigare i historien, säger Wibjörn Karlén.
Han är skeptisk till att människan är orsaken till jordens uppvärmning. Anledningen till temperaturörändringen är solen.
- Sambandet mellan koldioxid och klimat är väldigt svagt, medan sambandet mellan solens aktivitet och klimat är starkt.


Och att Tsunamikatastrofen i indiska oceanen och Jordbävningen i Pakistan inte kan skyllas på växthuseffekten behöver kan vi kanske räkna ut själva.

Var mitt antagande riktigt impregas.org?

Grahn
2006-01-06, 11:16
Att hävda att vi inte har någon påverkan alls på vår planet är det väl ont om forskare som stödjer. Dock ifrågasätter vissa om vi har så stor effekt på planeten som vissa andra forskare hävdar.

Wuren
2006-01-06, 11:42
Jag går inte ut med teorier som De gör då det inte finns
fakta på att jorden kommer gå åt helvete bara för att
vi lever som vi gör.

Forskare kommer alltid att lipa om en massa saker som
inte går i deras väg.

Det var den värsta smörja jag har läst på länge.

Växthuseffekten är naturlig och utan den skulle vi ha en medeltemperatur på -15 grader på Jorden. Men vi människor förstärker den genom våra utsläpp av växthusgaser, halten koldioxid har ökat med nästan 35 % i atmosfären sen slutet på 1800-talet och det är bara en av många.

http://www.ipcc.ch/present/graphics/2001syr/small/02.01.jpg

Större bild (http://www.ipcc.ch/present/graphics/2001syr/large/02.01.jpg)

Majoriteten av alla seriösa forskare/professorer ÄR överens om att vi kan vänta oss en höjning (http://www.ipcc.ch/present/graphics/2001wg1/large/05.02.jpg) av medeltemperaturen med ett par grader under detta århundrade. Vad tror du detta kommer leda till? Att du kan hänga på stranden 2 veckor extra?

Angående dina orkaner kan du ju ta en titt på denna bild (http://www.ipcc.ch/present/graphics/2001syr/large/08.17.jpg) från ICPP som är FN:s klimatpanel och dra dina egna slutsatser.

Alla tecken för vad som kommer att hända finns där, det är en fråga om man väljer att blunda för det eller inte.

s_himself
2006-01-06, 11:44
Jag hoppas att du inte är sådär dum på riktigt.


Hade samma tanke :)

Yankeee
2006-01-06, 11:49
Hade samma tanke :)

De flesta har nog samma tanke :)

internethjälten
2006-01-06, 11:50
Naw, så sött, ni har samma tanke allihopa -nästan lite inavel på brädan ? :laugh:

Allan
2006-01-06, 12:04
Naw, så sött, ni har samma tanke allihopa -nästan lite inavel på brädan ? :laugh:

Sluta retas nu Nicke. Folk blir såååå förbannade....


allan

High1ander
2006-01-06, 13:07
Bara att börja bygga turist-saker här i Sverige, för snart kommer grekerna komma till oss på semester! (Vi får byka orkanskydd också).

Som jag alltid säger: Människan påverkar, men människan vill alltid ta mer ära än den förtjänar, så även med växthuseffekten.

Jense
2006-01-06, 13:10
Naw, så sött, ni har samma tanke allihopa -nästan lite inavel på brädan ? :laugh:


man anses dum när m,an tänker utanför boxen på kolozzeum, men det är för att resten här är halvutbildade låtsastyckare.

det är därför

Dipshit
2006-01-06, 13:14
ojojoj.. trodde JAG var dum...

keffat_liv
2006-01-06, 13:35
Hemskt vad tyst det har varit om det här med växthuseffekten nu när vi har riktigt vinter i hela landet:)

Vi har nog aldrig haft en sådan här varm vinter i skåne som vi har haft. Det var inte många veckor sedan vi hade 8+ grader... Nu på senaste det gått ner mot 0 o snöat lite.. Fast nu ligger vi på + igen så..

skaparn
2006-01-06, 13:40
man anses dum när m,an tänker utanför boxen på kolozzeum, men det är för att resten här är halvutbildade låtsastyckare.

Eftersom jag känner mig lite träffad, och anade ett visst förakt, så ber jag om råd.

Hur ska man bete sig då? Ska vi inte tycka alls, lite mindre, eller bara i frågor där vi vet precis allt?

Trance
2006-01-06, 13:54
man anses dum när m,an tänker utanför boxen på kolozzeum, men det är för att resten här är halvutbildade låtsastyckare.

det är därför

Ofta anses man dum om man kommer med ogrundade åsikter. Tänker man "utanför boxen" så bör man kanske kunna backa upp det med antingen bra texter eller källor. impegas.org är ju dum eftersom han inte läser på något utan eftersom han gillar att åka bil så har alla som anser att det är något fel med det fel. Vad de än säger.

Alltså är han en hyfsat dum bilnörd. Ibland är livet så enkelt.

internethjälten
2006-01-06, 13:57
Ofta anses man dum om man kommer med ogrundade åsikter. Tänker man "utanför boxen" så bör man kanske kunna backa upp det med antingen bra texter eller källor. impegas.org är ju dum eftersom han inte läser på något utan eftersom han gillar att åka bil så har alla som anser att det är något fel med det fel. Vad de än säger.

Alltså är han en hyfsat dum bilnörd. Ibland är livet så enkelt.

Hehehehe, så kan man också se på det :hbang:

På tal om bilar, slängde ihop en teaser av gårdagskvällen
sladdande ute i snön, 2min/20Mb/DivX.

http://www.megaupload.com/se/?d=5SYOSH9L

Enjoy *popcorn*

Fartman
2006-01-06, 14:53
Hemskt vad tyst det har varit om det här med växthuseffekten nu när vi har riktigt vinter i hela landet:)
Vad dillar du om? Igår regnade här! Det är inte vad jag kallar riktig vinter!

Yes
2006-01-06, 15:46
Det ska sägas att det finns en grupp forskare som hävdar motsatsen, att vi inte påverkat klimatet med utsläpp...
Ja, den lilla gruppen som inte är avlönad av FN eller statliga bidrag i något land. :thumbup:

christian
2006-01-06, 17:11
Det här är ju en helt vanlig vinter...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=510897&previousRenderType=6