handdator

Visa fullständig version : Bänkpress


pRiddwar
2006-01-05, 02:59
Hejsan, jag har en liten snabb fråga angående bänkpress, det är så att jag och mina kompisar undrar hur långt man ska gå ner i bänkpress, ska man köra hela vägen ner till bröstet så att man nuddar eller ska man köra en liten bit ifrån.

tack för er tid.
/mvh Sven *flex*

mangemani
2006-01-05, 03:18
jag kör aldrig hela vägen ner.
det funkar bästa för mej och om man egentligen ska göra så eller inte,det har jag ingen aning om,men för mej funkar det iaf.

bluelight
2006-01-05, 03:48
Jag kör tills det tar stopp, sen upp igen!

Kotten
2006-01-05, 04:28
Givetvis ska man köra hela vägen ner till bröstet, finns inga andra alternativ

Griip
2006-01-05, 05:36
Givetvis ska man köra hela vägen ner till bröstet, finns inga andra alternativ


:thumbup:

mangemani
2006-01-05, 05:50
Givetvis ska man köra hela vägen ner till bröstet, finns inga andra alternativ

tydligen finns det det..

Hannes
2006-01-05, 11:01
Givetvis ska man köra hela vägen ner till bröstet, finns inga andra alternativ

Japp, kör enda ner så man nuddar bröstet, bäst rörlseomfång och stretch i bröstmuskeln då. :thumbup:

polaren
2006-01-05, 11:28
Givetvis ska man köra hela vägen ner till bröstet, finns inga andra alternativ

Jodå, klossbänk tex

Liten Men Fet
2006-01-05, 12:13
För alla amatör som tex mig som inte specialtränar bänken på något sätt är det nog bäst att använda hela rörelseomfånget.
Gå ner tills stången nuddar bröstet å skicka upp den, bromsa ner den sakta på slutet för studs i bröstkorgen är inge bra.

Jag hade några kompisar som precis hade börjat träna, små killar som vägde runt 60 pannor (styck) som sa att dom reppade på 80 kilo i bänken. När jag var och tränade med dom så visade sig att dom gick ner halvvägs tillbröstet innan dom vände.. Det är inte imponerande.

Hannes
2006-01-05, 12:57
När jag var och tränade med dom så visade sig att dom gick ner halvvägs tillbröstet innan dom vände.. Det är inte imponerande.

Brukar vara så, en snubbe i min klass sa att han träna 100 pannor, men ingen trodde honom. han är otroligt smal. sen när vi sa att han skulle få testa i skolgymmet så sa han att han gjorde det då bara 1 gång. sen så sa han att det var så länge sen att han inte skulle det nu.

Hans skryt gick i baklås :naughty:

Svappis
2006-01-05, 13:09
Hejsan, jag har en liten snabb fråga angående bänkpress, det är så att jag och mina kompisar undrar hur långt man ska gå ner i bänkpress, ska man köra hela vägen ner till bröstet så att man nuddar eller ska man köra en liten bit ifrån.

tack för er tid.
/mvh Sven *flex*


Man ska köra ända ner till bröstet.

Karl_alfred
2006-01-05, 13:45
Vadå ska?

Bönne
2006-01-05, 13:52
Att vända ett par millimetrar ovanför bröstet kan också vara en idé, det blir tungt så och spänningen i bröstet släpps inte.

Annars gillar jag att göra ett stopp (runt sekunden) på bröstet, på så sätt vet man att man inte studsar upp den. Tycker det är väldigt svårt att köra toush-and-go utan att studsa, även om man inte ser en nakdel med detta och snarare drar ner stången emot bröstet och studsar iväg den, helst då i smith - sett det live några gånger, gör alltid lika ont att se varje gång.

Piranha
2006-01-05, 14:04
Om man ändå skall pellejönsa och skryta hur mycket man tar i bänkpress , antar jag att man urför övningen korrekt enligt SL reglerna.

Annars kan man liga gärna hålla igen truten om resultaten man gör.

En korrekt bänk är till bröstet med ett markerat stopp och sen upp igen med fötter på golvet och rumpan emot bänken.

Svappis
2006-01-05, 14:14
Om man ändå skall pellejönsa och skryta hur mycket man tar i bänkpress , antar jag att man urför övningen korrekt enligt SL reglerna.

Annars kan man liga gärna hålla igen truten om resultaten man gör.

En korrekt bänk är till bröstet med ett markerat stopp och sen upp igen med fötter på golvet och rumpan emot bänken.

Håller med dig. Och det ska givetvis vara utan någon bänkpresströja. Det ser bara löjligt ut när man ser någon styrkelyftare med tröja sänka stången kanske 1dm och sedan upp igen. Han kanske hade klarat 2/3 av vikten korrekt utfört.

Patric

Makkan_M
2006-01-05, 14:40
för att uppnå bäst resultat ska du gå ner till bröstet... bara fjolligt annars.... finns vissa på gymmet så bara går ner halvägs så har dom på vikter som dom knappt klarar rubba... bara för att vissa att dom är "häftiga" och "Starka" :booty: :booty: :booty:

lauria
2006-01-05, 15:44
Jag kör hela vägen ner och hela vägen upp. Förstår inte varför man skulle stanna nån cm ovanför.

Fettecke
2006-01-05, 15:57
Jag kör hela vägen ner och hela vägen upp. Förstår inte varför man skulle stanna nån cm ovanför.

träna olika delar av lyftet.
funkar bättre med kloss under :)

självklart så ska man inte Bara göra så... helvete!

Full rörelse, men vissa inslag av kortare rörelse(tyngre vikt) för att få in mer viktkänsla osv... är kanske lite overkill :)

hahavaffan
2006-01-05, 17:15
Det är lika underhållande varje gång nån skrytsam kille ska bevisa att han visst maxar 110 i bänken. Fötterna placeras så att rumpan kan lyftas maximalt, och ryggen nästan får en U-liknande form. Sen studsas stången mot bröstkorgen och sen trycks axlarna ner en aning så att armbågarna snabbare kan låsas. Jätteimponerande :thumbup: *spy*

Mikeman
2006-01-05, 17:48
Hela vägen...
Ser bara patetiskt ut om man inte kör hela vägen ner.

Svappis
2006-01-05, 17:52
Det är lika underhållande varje gång nån skrytsam kille ska bevisa att han visst maxar 110 i bänken. Fötterna placeras så att rumpan kan lyftas maximalt, och ryggen nästan får en U-liknande form. Sen studsas stången mot bröstkorgen och sen trycks axlarna ner en aning så att armbågarna snabbare kan låsas. Jätteimponerande :thumbup: *spy*


Det låter som gjort för skador förr eller senare. Förutom att det ganska säkert är ett mindre effektivt sätt att träna upp styrkan i bänkpress på eftersom man mer eller mindre fuskar upp den genom att koppla in andra muskler i utförandet.

Patric

polaren
2006-01-05, 18:56
Det är lika underhållande varje gång nån skrytsam kille ska bevisa att han visst maxar 110 i bänken. Fötterna placeras så att rumpan kan lyftas maximalt, och ryggen nästan får en U-liknande form. Sen studsas stången mot bröstkorgen och sen trycks axlarna ner en aning så att armbågarna snabbare kan låsas. Jätteimponerande :thumbup: *spy*


I kompiskretsar är det nog okej att skryta om ett sånt lyft tycker jag :) Alla tävlar ju inte, och de olika förbunden har ju olika regler för hur ett lyft ska utföras :)

Bönne
2006-01-05, 19:06
I kompiskretsar är det nog okej att skryta om ett sånt lyft tycker jag :) Alla tävlar ju inte, och de olika förbunden har ju olika regler för hur ett lyft ska utföras :)Det är ju inte bänkpress längre när du kör i smith och studsar som fan på bröstet.

Batman
2006-01-06, 04:50
Säg mig, varför blir det markant mycket lättare att trycka upp stången om man placerar fötterna på ändan av bänken ?

mentzer
2006-01-06, 09:51
Säg mig, varför blir det markant mycket lättare att trycka upp stången om man placerar fötterna på ändan av bänken ?

Blir det?

mentzer
2006-01-06, 09:52
Det låter som gjort för skador förr eller senare. Förutom att det ganska säkert är ett mindre effektivt sätt att träna upp styrkan i bänkpress på eftersom man mer eller mindre fuskar upp den genom att koppla in andra muskler i utförandet.

Patric

Ironi! :furious:

mentzer
2006-01-06, 09:53
I kompiskretsar är det nog okej att skryta om ett sånt lyft tycker jag :) Alla tävlar ju inte, och de olika förbunden har ju olika regler för hur ett lyft ska utföras :)

Men det är nog inte så hälsosamt...

Kaboffastar
2006-01-06, 10:41
för att uppnå bäst resultat ska du gå ner till bröstet... bara fjolligt annars.... finns vissa på gymmet så bara går ner halvägs så har dom på vikter som dom knappt klarar rubba... bara för att vissa att dom är "häftiga" och "Starka" :booty: :booty: :booty:

Tja träningskungen, är det så att det är ren och skär fakta att det är optimalt för både muskelutveckling och styrka att göra precis så som du säger ?
Om så är fallet så är jag övertygad om att det finns en studie på det,en rapport som jag kan visa Ronnie och hans polare å fråga vad dom tycker.

Jorgen
2006-01-06, 10:56
Tja träningskungen, är det så att det är ren och skär fakta att det är optimalt för både muskelutveckling och styrka att göra precis så som du säger ?
Om så är fallet så är jag övertygad om att det finns en studie på det,en rapport som jag kan visa Ronnie och hans polare å fråga vad dom tycker.
Har du någon studie som påvisar motsatsen? Att det är "optimalt" att inte köra full rörelselängd?

För det vet ju alla, finns det ingen studie om det så är det inte sant. *rolleyes*

polaren
2006-01-06, 10:57
Det är ju inte bänkpress längre när du kör i smith och studsar som fan på bröstet.

Det är det väl? Knappast godkänd på tävling men det är väl ändå bänkpress?
Om jag har fel får du förklara så jag lär mig :)

Bönne
2006-01-06, 12:13
Det är det väl? Knappast godkänd på tävling men det är väl ändå bänkpress?
Om jag har fel får du förklara så jag lär mig :)http://www.nordicgym.se/produkter/s_serien/images/125S_l.jpg

Det är ungefär lika mycket bänkpress.

polaren
2006-01-06, 12:28
Det är ungefär lika mycket bänkpress.

Äh dålig jämnförelse ;) Men jag förstår precis vad du menar! =)

Bönne
2006-01-06, 12:50
Äh dålig jämnförelse ;) Men jag förstår precis vad du menar! =)Varför är det en dålig jämförelse? Bänk i smith är helt garanterat mer lik den bröstmaskinen än den är lik riktig bänkpress, förutom att bänk i smith blir ytterligare fuskigare då man kan studsa på bröstet, vilket de flesta inte är snåla med att utnyttja.

Ishie
2006-01-06, 14:35
Jag märker fan ingen skillnad på om jag svankar eller ej, så jag orkar inte bry mig..
Jag får inte in logiken i mitt huvud heller, varför skulle man bli starkare i bänken när man svankar :S

Fettecke
2006-01-06, 14:39
Jag märker fan ingen skillnad på om jag svankar eller ej, så jag orkar inte bry mig..
Jag får inte in logiken i mitt huvud heller, varför skulle man bli starkare i bänken när man svankar :S

kortare lyftväg.

Popeye
2006-01-06, 14:41
paaaatrik>De flesta klarar av att lyfta mer i bakåtlutad bänk. Jag antar att det har att göra med att man kopplar in den nedre delen av muskularuten mer på så vis. En kraftig svank ger en liknande kroppshållning. En kraftig svank ger ett "högre" bröst vilket ger en kortare rörelsebana. Kortare lyftväg gör att det är lättare att få upp riktigt tunga lyft. Ett bredare grepp ger en kortare bana också osv...

Mina gissningar, vi får väl se om det kommer något auktoritet och förklarar hur det eg. ligger till. ;)

Ishie
2006-01-06, 14:42
Jaja.. Jo det är som jag sagt.. Feta människor är inte starkare i styrkelyft, de behöver bara inte göra den *ordentligt*. Nån som sett Gene Rychlak's 420kg bänk? Sumobrottare i en tröja, det är så löjligt.. Ta bort tröjjan å fettet å kolla vad han bänkar typ.

hulken
2006-01-06, 16:02
Nu är det ju så att kortare lyftväg inte direkt betyder att man blir starkare, samma sak med greppbredden, visst får man kortare lyftväg men vinklarna kanske blir bedrövliga, så det gäller att hitta vad som passar en själv.

Lillgrabben
2006-01-06, 16:47
Jaja.. Jo det är som jag sagt.. Feta människor är inte starkare i styrkelyft, de behöver bara inte göra den *ordentligt*. Nån som sett Gene Rychlak's 420kg bänk? Sumobrottare i en tröja, det är så löjligt.. Ta bort tröjjan å fettet å kolla vad han bänkar typ.


Jaja, det är nog bra så.

Han gör säkerligen mera än vad du gör, oavsett vad man anser om hans kroppsform / utförande på lyften.

Edit:

Nedsättande kommentarer om folks utseende & andra påhopp är mindre önskvärda här & bidrar inte till diskussionen det minsta...

polaren
2006-01-06, 17:42
Varför är det en dålig jämförelse? Bänk i smith är helt garanterat mer lik den bröstmaskinen än den är lik riktig bänkpress, förutom att bänk i smith blir ytterligare fuskigare då man kan studsa på bröstet, vilket de flesta inte är snåla med att utnyttja.

Ursprungligen var inte ens en Smith inblandad i diskussionen, det var bara något du la till i det förra inlägg :)

Det jag egentligen menade var att jag tycker att...

Det är lika underhållande varje gång nån skrytsam kille ska bevisa att han visst maxar 110 i bänken. Fötterna placeras så att rumpan kan lyftas maximalt, och ryggen nästan får en U-liknande form. Sen studsas stången mot bröstkorgen och sen trycks axlarna ner en aning så att armbågarna snabbare kan låsas. Jätteimponerande

...är ett lyft som är okej att skryta om i kompiskretsar :D

Är inte ute efter en debatt med dig, alla tycker vi olika, vilket är bra på ett diskussionsforum :thumbup:

polaren
2006-01-06, 17:48
Kanske inte så smart att skriva att jag inte är ute efter en debatt, och sedan påpekar att man ska tycka olika på ett diskussionsforum? :D Sanningen är jag är rädd för konflikter *cry* :em:

Bönne
2006-01-06, 18:04
Ursprungligen var inte ens en Smith inblandad i diskussionen, det var bara något du la till i det förra inlägg :)

Det jag egentligen menade var att jag tycker att...



...är ett lyft som är okej att skryta om i kompiskretsar :D

Är inte ute efter en debatt med dig, alla tycker vi olika, vilket är bra på ett diskussionsforum :thumbup:Det kan jag väl hålla med om att det är ganska oskyldigt, även om det svider i ögonen :)