handdator

Visa fullständig version : Schema eller känsla


Lars_midgard
2006-01-05, 02:22
Hur viktigt tycker ni att de är o köra efter ett schema än att köra på känsla?

Mr. Moose
2006-01-05, 09:20
Hur viktigt tycker ni att de är o köra efter ett schema än att köra på känsla?

Både och!

Jag har schema angående vilka muskel grupper som ska tränas men brukar välja övningar "på känsla". Man är ju gammal o sliten så det är inte alltid den gamla kroppen vill som jag. :) T ex ibland vill inte axlarna köra bänkpress med stång men det går bra med hantlar.

Claes

Ps. Att helt köra på känsla blir ofta att det bara är bröst o biceps som tränas. *flex*

Slartibartfast
2008-02-07, 11:09
Hur mäter man framsteg om man kör på känsla?

johanw
2008-02-07, 11:12
Hur mäter man framsteg om man kör på känsla?

Man går tillbaka några månader i sin logg och kör ett random pass för att se hur mycket man ökat. :)

pragmatist
2008-02-07, 11:12
Vill man göra framsteg måste man vara progressiv. Kan man vara progressiv när man kör på känsla så är väl det bra, men helt klart underlättar det ju om man har en plan med hela verksamheten. En väldigt erfaren person kan nog träna helt intuitivt och ändå vara progressiv.

z_bumbi
2008-02-07, 11:16
Hur mäter man framsteg om man kör på känsla?

Man gör ett styrketest eller kollar i spegeln beroende på mål.

bertbert
2008-02-07, 11:52
Kör man på känsla har nog många en tendens att utesluta det som går mindre bra och träna mer av det som går bra. Vilket kan leda till att svagheter accentueras.

Fördelen med ett schema är att man kan ha en plan med sin träning och tillse att svagheter får tillräcklig stimulans.

Men visst går det att köra på känsla.

Fat tony
2008-02-07, 12:24
Hur mäter man framsteg om man kör på känsla?

är det inte framstegen som räknas? och inte hur man mäter? men jag håller med dig om att det är ju lite tråkigt att man inte kan mäta framstegen men det är väll lika tråkigt med ett schemma man ibland blir slav under och glömmer bort det viktiga, som att man har kul och inte övertrännar osv

He-man
2008-02-07, 13:42
Efter en tids träningsuppehåll brukar jag köra på känsla vid val av övningar och antal set, dock med bestämda muskelgrupper för dagen. Detsamma gör jag under deff, då min energinivå kan skifta mycket från dag till dag.

Annars kör jag program.