handdator

Visa fullständig version : Makrill och miljögifter


Sniggel
2006-01-04, 22:49
Tonfisk ska det ju finnas en del kvicksilver i och det är inte rekommenderat att äta varje dag under längre perioder.
Men hur är det med makrill? Är där något man bör akta sig för eller skulle det vara ok att äta 150-200g makrill per dag 5 dagar i veckan, eller till och med mer?

edit: har sökt väldigt mycket på forumet men inte hittat nånstans att det påpekas nåt farligt om makrill (i stora mängder)

King Grub
2006-01-04, 22:51
http://www.nrdc.org/health/effects/mercury/guide.asp

Sniggel
2006-01-05, 05:46
Tack, isåfall ökar jag inte mitt intag.

Lindstein
2006-01-05, 07:32
Detta var ju inte så kul att höra...

Amerikansk rapport: gifter i norsk lax

Från årsskiftet har Ryssland stoppat all import av färsk lax från Norge. Officiellt av hälsoskäl. Ryska experter uppger att norsk lax innehåller 18 gånger mer bly än tillåtet och 3,5 gånger mer kadmium.

Fiskeföretagens kurser på Oslobörsen har sjunkit till följd av det ryska agerandet, nu föll de ytterligare när varningen från amerikansk expertis i Journal of Nutrition blev känd.

Den amerikanska forskarrapporten visade sig bygga på ett två år gammalt underlag som tidigare publicerats i tidskriften Science, och just till USA är exporten liten, men sakuppgifterna är oroande: forskarna anser att halterna av dioxiner och PCB i laxen är så höga att man inte bör äta mer än tre måltider om året av laxen.

Norska experter hävdar att man tryggt kan äta lax. Janneche Utne Skåre, professor vid Veterinärinstituttet, anser att man bör äta mer fisk, inte mindre.
Publicerad den 4 januari 2006 22:04

hangatyr
2006-01-05, 08:33
haha, ajg läste "Mandrill" och miljögifter. förstod itne vad babianer hade med kost och närign att göra. hehehöööhh.. :em:

MUGEN
2006-01-05, 08:42
http://www.nrdc.org/health/effects/mercury/guide.asp

enda makrillen som omnäms i listan är kungs makrill, större fisk än våra svenska och som bla. fångas i vattnen kring sydost-asien, den makrill vi fångar i och i kring svenska vatten är ändå atlantisk makrill.. måste finnas skillnader i fråga om miljögifter i de båda fiskarna.

King Grub
2006-01-05, 08:54
Givetvis spelar fiskevatten roll. Du kan inte gå ner till sjön och meta upp en aborre och sedan titta på en tabell över miljögifter i Biscayabukten för att få veta hur mycket kvicksilver din aborrpinne innehåller.

Nina L
2006-01-05, 09:24
Vad gäller för brukmakrill?

King Grub
2006-01-05, 09:43
Beror återigen på var den är fångad. Det finns inga larmrapporter vad jag vet.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9440

hangatyr
2006-01-05, 10:08
Vad gäller för brukmakrill?

BURKMANDRILL!!!!

Sverker
2006-01-05, 19:33
Nu tror jag inte att just kvicksilver skulle vara problem i makrill. Större risk att PCB, DDT och andra klororganiska miljögifter samlas i det feta fiskköttet.

Kvicksilver i Sverige kommer främst från insjöfisk och PCB och DDT kommer från Östersjöfisk.

Makrillen som stoppas i burkar fångas inte kustnära utan längre ut i haven och innerhåller lägre halter miljögifter.

Jag säger som Livsmedelsverket: Fiskens fleromättade fett är många gånger nyttigare och bättre än de nackdelar som miljögifterna ger.

Sniggel
2006-01-07, 07:20
Så min fråga är inte helt jättelätt att svara på alltså *rolleyes*
Forstätter iaf att käka makrill efterson jag förmodligen inte överdoserar.
750g i veckan, fast inte varje vecka, eftersom jag äter det bara udner vissa perioder.