handdator

Visa fullständig version : När kommer resulten?


larre
2006-01-04, 21:10
Hur lång tid tar det ungefär att lägga på sig ett kilo muskler ifall man sköter kosten, vilan och träningen bra, inte omptimalt?
Varierar det mycket melan person till person?
Spelar åldern in mycket?

hahavaffan
2006-01-04, 21:18
Precis som du säger varierar det otroligt mycket, och ja åldern spelar in mycket. Svårt att säga... men nån kommer säkert gissa, så jag lämnar det åt senare postare :)

keffat_liv
2006-01-04, 21:24
det är omöjlligt att säga. 1 månad till 10 år.

Jay-Z
2006-01-04, 21:32
det är omöjlligt att säga. 1 månad till 10 år.

Om det tar 10 år för att få resultat har man dock gjort många saker väldigt fel, väldigt länge.

mini
2006-01-04, 21:35
Och ja, åldern spelar roll. Unga män har vanligen bra förutsättningar att packa på sig lite massa. Det beror också på hur länge och hårt du tränat innan.

larre
2006-01-04, 21:35
Men vad är en rimlig tid då?
Eller är det så pass individuellt att det kan vara så jag lägger på mig flera kilon medans kompisen som gör samma sak som jag och äter lika står still?
Verkar juh jäkligt orättvist :confused:

Catstyle
2006-01-04, 21:37
Men vad är en rimlig tid då?
Eller är det så pass individuellt att det kan vara så jag lägger på mig flera kilon medans kompisen som gör samma sak som jag och äter lika står still?
Verkar juh jäkligt orättvist :confused:
Isåfall gör han av med fler kalorier.

keffat_liv
2006-01-04, 21:38
Om det tar 10 år för att få resultat har man dock gjort många saker väldigt fel, väldigt länge.

jopps, men det är möjligt. Har en på gymmet som tränat 2-3 år och han bryter ner sina muskler mer och mer varje pass :thumbup:

Liten Men Fet
2006-01-04, 21:46
Men vad är en rimlig tid då?
Eller är det så pass individuellt att det kan vara så jag lägger på mig flera kilon medans kompisen som gör samma sak som jag och äter lika står still?
Verkar juh jäkligt orättvist :confused:

Livet är hårt.
En del är korta en del är långa en del som aldrig sätter sin fot på ett gym kan ändå lyfta mer än jag någonsin kommer göra.

Men om man äter mycket och bra samtidigt som man tränar seriöst och hårt så blir man så snabbt större att din morsa snart börjar fråga om du äter anabola.

Batman
2006-01-05, 00:21
Men om man äter mycket och bra samtidigt som man tränar seriöst och hårt så blir man så snabbt större att din morsa snart börjar fråga om du äter anabola.
Amen, min morsa tror att jag knaprar anabola. Tar det som en komplimang =)

Testade ett nytt gym idag för skoj skull och där var det så löjligt uppenbart att en av dom kvinliga instruktörerna käkade anabola, hennes röst gick upp o ner som en 15årig grabb, tragiskt.

Anyways, jag har hört att man kan gå upp ca 1kg muskler i månaden +- 0,5 kg beroende på genetiska drag och bagateller som kost och vila.
Ganska stora marginaler men någon får gärna ingripa med ett medelvärde.

Läste en utveklingstråd där en snubbe fick jättemycket beröm för ca5kg på ett år, låter inte mycket i mina öron.

Catstyle
2006-01-05, 00:28
Amen, min morsa tror att jag knaprar anabola. Tar det som en komplimang =)

Testade ett nytt gym idag för skoj skull och där var det så löjligt uppenbart att en av dom kvinliga instruktörerna käkade anabola, hennes röst gick upp o ner som en 15årig grabb, tragiskt.

Anyways, jag har hört att man kan gå upp ca 1kg muskler i månaden +- 0,5 kg beroende på genetiska drag och bagateller som kost och vila.
Ganska stora marginaler men någon får gärna ingripa med ett medelvärde.

Läste en utveklingstråd där en snubbe fick jättemycket beröm för ca5kg på ett år, låter inte mycket i mina öron.
1kg muskler på en månad har jag väldigt svårt att tro på om man inte knaprar något.

Pez
2006-01-05, 00:33
Anyways, jag har hört att man kan gå upp ca 1kg muskler i månaden +- 0,5 kg beroende på genetiska drag och bagateller som kost och vila.
Ganska stora marginaler men någon får gärna ingripa med ett medelvärde.

6-18 kg om året alltså? Förstår du själv det orimliga i det påståendet eller måste nån förklara varför det inte funkar så för dig?

keffat_liv
2006-01-05, 00:35
6-18 kg om året alltså? Förstår du själv det orimliga i det påståendet eller måste nån förklara varför det inte funkar så för dig?

VA? alla vet väl att man ser ut som cutler efter 2 år och på lagligt vis dessutom :thumbup:

mangemani
2006-01-05, 00:51
så som jag har fattat det:
om man sköter kosten helt perfekt och sköter gymmandet samt vilan noga,så har man på 1 vecka(om man har tur)laggt på sej nått gram i muskler(pers muskelgrupp alltså).
ålder spelar roll samt att om det är det första träningsåret.

keffat_liv
2006-01-05, 00:55
så som jag har fattat det:
om man sköter kosten helt perfekt och sköter gymmandet samt vilan noga,så har man på 1 vecka(om man har tur)laggt på sej nått gram i muskler(pers muskelgrupp alltså).
ålder spelar roll samt att om det är det första träningsåret.

50 gram något sådant i veckan har grub snackat om totalt på en vecka. Vet inte om det var nära det mesta man kunde lägga på sig på en vecka eller om det var normalt.

Deceiver85
2006-01-05, 01:05
Rent hypotetiskt skulle man kunna gå upp hur många kg muskler som helst på så kort tid som en dag. Det gyllene ordet kallas transplantation! Problemet är bara att kroppen skall acceptera de nya musklerna och inte stöta bort dem.

Självklart skojar jag, läste nånstans att genomsnittsgymmaren går väl kanske upp runt 2 kg muskler på ett år, om denne har tur.

bushwakko
2006-01-05, 09:57
Yes, om denna har tur!
Är väl som sagt första året man kan öka mer.

Hannes
2006-01-05, 10:58
Anyways, jag har hört att man kan gå upp ca 1kg muskler i månaden +- 0,5 kg beroende på genetiska drag och bagateller som kost och vila.


Läste en utveklingstråd där en snubbe fick jättemycket beröm för ca5kg på ett år, låter inte mycket i mina öron.

Ja och det ska han ha också, då man kan nästan säga att 5 kg per år i REN muskelmassa är taket för hur mkt man kan lägga på sig(om man är en vanlig människa d v s) och detta är om man sköter träning / kost / vila, ganska exemplariskt.
Så visst ska han har beröm.

sen är det antagligen en del fett som kommer med som ger nåt/någa extra kilo.

Sen om det ser mer ut i spegeln är en annan sak.

Batman
2006-01-06, 04:45
Ja och det ska han ha också, då man kan nästan säga att 5 kg per år i REN muskelmassa är taket för hur mkt man kan lägga på sig(om man är en vanlig människa d v s) och detta är om man sköter träning / kost / vila, ganska exemplariskt.
Så visst ska han har beröm.

sen är det antagligen en del fett som kommer med som ger nåt/någa extra kilo.

Sen om det ser mer ut i spegeln är en annan sak.

Wow att det inte är mer, Då betyder det att mina 6kg på 7 månader är ca 3-4kg fett oxå.
typiskt.

HookersUnited
2006-01-06, 09:48
Om det tar 10 år för att få resultat har man dock gjort många saker väldigt fel, väldigt länge.
Eller tvärtom.

Sparrisen
2006-01-06, 12:07
Wow att det inte är mer, Då betyder det att mina 6kg på 7 månader är ca 3-4kg fett oxå.
typiskt.

Ja det gör det. Många som börjar träna går upp 10-15 kilo första året/åren. Inte bara muskler utan även fett och vatten etc.

Liten Men Fet
2006-01-06, 12:16
Sen tycker jag många underskattar hur mycket 2-3 kilo muskler är. Gå till köttdisken och leta upp en oxfile eller en stek på 3 kilo och kolla hur mycket det är. Det är en ganska stor bit.

Dissector
2006-01-06, 15:14
Wow att det inte är mer, Då betyder det att mina 6kg på 7 månader är ca 3-4kg fett oxå.
typiskt.

Vatten brukar också ge en hel del extra kilon

Batman
2006-01-06, 15:29
Sen tycker jag många underskattar hur mycket 2-3 kilo muskler är. Gå till köttdisken och leta upp en oxfile eller en stek på 3 kilo och kolla hur mycket det är. Det är en ganska stor bit.
Men dom stekarna är ganska preparerade med vatten oxå.

Liten Men Fet
2006-01-06, 17:37
Men dom stekarna är ganska preparerade med vatten oxå.

Alltså blir det ÄNNU mer om man ska räkna "torrvikt" på musklerna.

larre
2006-01-06, 17:43
Alltså blir det ÄNNU mer om man ska räkna "torrvikt" på musklerna.
Så egentligen kan man skapa ganska synbar skillnad på muskulaturen relativt fort?

Kebab-Arne
2006-01-06, 17:55
jag har hört att man kan gå upp ca 1kg muskler i månaden +- 0,5 kg beroende på genetiska drag och bagateller som kost och vila.
Ganska stora marginaler men någon får gärna ingripa med ett medelvärde.



:D

Sköts inte kosten blir resultaten därefter, iprincip obefintliga.

Det där med Oxfilen som läggs upp på köttbiten gillar inte riktigt jag, det ska ju spridas ut över hela kroppen också. Men visst är en stor bit muskler kroppen ska fixa. Men detta resonemang spelar ingen roll ändå så...

Liten Men Fet
2006-01-06, 18:06
Så egentligen kan man skapa ganska synbar skillnad på muskulaturen relativt fort?

Jag tycker det, sen beror det ju på vad man menar med relativt fort. Men jag har kompisar som bitat till sig rätt bra på 6 månader, ordentlig synbar skillnad iallafall.
Jag själv gick upp runt 8 kilo på 6 månader en hel del fett men magmusklerna syntes fortfarande då och jag blev betydligt grövre över bröst axlar rygg.
Hade jag haft vett att träna ben då så hade det nog hänt mer.

Det här var inte första halvåret som jag tränat utan efter ett uppehåll på ett år plus att jag fick lagad jävligt god mat med mycket kött och goa efterrätter. :eating:

Jz2003
2006-01-06, 18:14
1 kilo muskler på ett år, om det är lite eller mycket går ju att spekulera i. Men vad jag vill veta är:

Är ett kilo muskler på kroppen "mycket"? dvs mycket som i att man märker skillnad, eller åtminstonde andra märker skillnad? :).

robba_86
2006-01-06, 18:24
"Personer med extremt bra anlag kan det tre första åren lägga på sig så mycket som 2-4kg muskler per år!"

Citat från Effektiv bodybuilding av Ove Rytter

Han säger också att man ska vara nöjd med att lägga på sig 1kilo muskler per år...

robba_86
2006-01-06, 18:27
1 kilo muskler på ett år, om det är lite eller mycket går ju att spekulera i. Men vad jag vill veta är:

Är ett kilo muskler på kroppen "mycket"? dvs mycket som i att man märker skillnad, eller åtminstonde andra märker skillnad? :).


Beror ju på hur mycke fett man har på kroppen, men tappar man fett samtidigt som man lägger på sig 1 kg muskler så syns det.

datorjaevel
2006-01-06, 18:45
Hur lång tid tar det ungefär att lägga på sig ett kilo muskler ifall man sköter kosten, vilan och träningen bra, inte omptimalt?
Varierar det mycket melan person till person?
Spelar åldern in mycket?

Cirka en arbetsvecka...

larre
2006-01-07, 11:30
Beror ju på hur mycke fett man har på kroppen, men tappar man fett samtidigt som man lägger på sig 1 kg muskler så syns det.
Jag har sedan i somras vägt ca 80-83kg, jag såg nyss ett kort sedan i somras och jag bara log när jag såg kortet, var mindre än jag är nu och väger samma så jag måste ha lyckats att bli av med endel fett och lagt på lite muskler.