handdator

Visa fullständig version : varmare klimat


miapia
2006-01-04, 18:56
I slutet av februari åker jag till Afrika och blir borta tre månader, vad har det varma klimatet för inverkan på kroppen? Jag tänkte på sånt som ämnesomsättning och förbränning.

Cilia
2006-01-06, 19:00
I slutet av februari åker jag till Afrika och blir borta tre månader, vad har det varma klimatet för inverkan på kroppen? Jag tänkte på sånt som ämnesomsättning och förbränning.
måste väl motsvara den förändring som du märker en varm sommar.
Antagligen så blir det ngn förändring men så pass liten så du inte märker av det.

Jag tror den största förändringen ligger i att man inte orkar äta när det är så varmt och det man vill äta mest är frukt och lättare mat snarare än att klimatet i sig påverkar ämnesomsättningen i någon större omfattning.

Ola Wallengren
2006-01-06, 19:11
Det går åt lite mindre energi att hålla kroppen varm om det är varmare i omgivningen, men eftersom man i allmänhet reglerar detta med att ha mer eller mindre kläder på sig så blir det en väldigt liten skillnad i praktiken.
Om det är mycket varmt däremot går det åt en smula mer energi (och vatten) för att hålla kroppen kall.
Om man inte har några kläder på sig och det inte blåser så går det åt minst energi vid ca 32°C, allt över eller under det ger en högre energiförbrukning.

Håller med föregående inlägg om att varmare klimat eventuellt minskar aptiten, men bara till en början.

Skulle gissa att din energibalans till stor del kommer avgöras med om du gillar maten dit du åker eller inte.