handdator

Visa fullständig version : Hur sova fast man inte är trött?


Yes
2006-01-04, 17:23
Som en rolig överraskning har jag fått ett arbetspass som inte riktigt går ihop med min nuvarande dygnsrytm. För att orka med det behöver jag lyckas sova några timmar i varje fall, men hur fasen skall jag lyckas med det när jag inte är trött?

Ryska_raketen
2006-01-04, 17:24
Vad sägs om att lägga dig ner (hmm är du hemma ? ) där det är mörkt och TYST! Och bara vila. Tänk inte NU MÅSTE JAG SOVA! Utan om du inte kan somna, ligg och vila.

Helena B
2006-01-04, 17:29
Som en rolig överraskning har jag fått ett arbetspass som inte riktigt går ihop med min nuvarande dygnsrytm. För att orka med det behöver jag lyckas sova några timmar i varje fall, men hur fasen skall jag lyckas med det när jag inte är trött?

Jag har samma problem, kan aldrig sova eller jag somnar vid 4-5 på morgonen och så ska man upp vid 7.

clash
2006-01-04, 17:37
alkohol, sömntabletter eller helt enkelt härda ut tills kroppen tvingas ändra uppfattning i frågan

Hnke
2006-01-04, 17:37
håller med clash här...

Yes
2006-01-04, 17:49
Det får nog bli en slurk whiskey innan sängdags då. Sömntabletter har jag liksom inga, och "ligga och vila"-konceptet slutar alltid med att jag får en genial idé som omedelbart måste undersöka närmare(dvs. jag sätter mig och läser eller letar information om något obskyrt ämne i några timmar, sen lagom tills jag egentligen borde vaknat är jag skittrött).

mistermr
2006-01-04, 17:51
Jag har haft sömnproblem sedan 2-3 år tillbaka. Jag förstår inte vad jag kan göra för att komma undan problemet. Jag kan ej tänka mig sömnpiller/alkohol mm

MVH

Yes
2006-01-04, 18:00
Varför inte sömnpiller? Det är förstås ingen permanent lösning, men det kan hjälpa dig komma på rätt spår. Jag har själv provat seratonin i en kortare period och det var till riktigt stor hjälp.

mistermr
2006-01-04, 18:03
Varför inte sömnpiller? Det är förstås ingen permanent lösning, men det kan hjälpa dig komma på rätt spår. Jag har själv provat seratonin i en kortare period och det var till riktigt stor hjälp.

Nä, jag vill inte!

Inga sömnpiller, tack.

Men tack ändå för tipset.

MVH

Helena B
2006-01-04, 18:05
Jag har haft sömnproblem sedan 2-3 år tillbaka. Jag förstår inte vad jag kan göra för att komma undan problemet. Jag kan ej tänka mig sömnpiller/alkohol mm

MVH

Sömnpiller funkade bara den första natten för mig, blev helt däckad och sov mycket mer än vad jag behövde. Sedan känner man sig bara bakis när man vaknar.

mistermr
2006-01-04, 18:06
Sömnpiller funkade bara den första natten för mig, blev helt däckad och sov mycket mer än vad jag behövde. Sedan känner man sig bara bakis när man vaknar.

Exakt, jag vill ej hålla på sådant.

Hade igår en sådan natt där jag bara låg och tittade upp på taket, utan att kunna sova. Det var så irriterande, man blir helt frustrerad.

MVH

Helena B
2006-01-04, 18:08
Exakt, jag vill ej hålla på sådant.

Hade igår en sådan natt där jag bara låg och tittade upp på taket, utan att kunna sova. Det var så irriterande, man blir helt frustrerad.

MVH

Jo jag har så varje natt. Men det är bara att se det positivt, man får ut fler timmar av dygnet än andra som sover 8h.

mistermr
2006-01-04, 18:11
Jo jag har så varje natt. Men det är bara att se det positivt, man får ut fler timmar av dygnet än andra som sover 8h.

Jo, men om skall vakan upp tidigt och lyssna på en föreläsning eller stå på labbet och jobba så är det inte mgm trevlig prestation man utför då man ej har sovit under natten. Det har hänt mig flera gånger, det är varken roligt eller bra.

MVH

Diana
2006-01-04, 18:11
de finns ett skitbra naturläkemedel som heter valerina forte/natt, hur bra som helst, man både sommnar bättre och sover längre :thumbup: men läs bruksanvisningen NOGA för den ena av dem bör man inte köra bil dagen efter om man käkat :D (allvarligt skit :D
Jag har samma problem, kan aldrig sova eller jag somnar vid 4-5 på morgonen och så ska man upp vid 7.
:laugh: usch va kallas denna åkomma vi lider av? och hur åtgärdas den påbästa sätt :D

keffat_liv
2006-01-04, 18:12
Jo jag har så varje natt. Men det är bara att se det positivt, man får ut fler timmar av dygnet än andra som sover 8h.

och äter du inget den perioden så lär proteinbalansen lägga sig negativ snabbare, inte speciellt positivt:P

H.Emanuel
2006-01-04, 18:12
Propavan har varit mig till stor hjälp när jag haft sömnstörningsperioder, Annars säger jag som Ryska raketen, vila, bara. Ligg ned, slappa. Kan du inte somna så kan du inte. Man dör inte av en sömnlös natt. Bättre att ligga så än att knalla omkring i lägenheten, glo på tv, sitta vid datorn osv

Helena B
2006-01-04, 18:21
Jo, men om skall vakan upp tidigt och lyssna på en föreläsning eller stå på labbet och jobba så är det inte mgm trevlig prestation man utför då man ej har sovit under natten. Det har hänt mig flera gånger, det är varken roligt eller bra.

MVH

Jo jag vet, men jag har haft så sen jag gick i gymnasiet...Vad kan man göra liksom.

:laugh: usch va kallas denna åkomma vi lider av? och hur åtgärdas den påbästa sätt :D

Ja du Diana, jag kan iaf inte skylla på Kolo...Vad är din ursäkt? :D

High1ander
2006-01-04, 18:23
Sömnproblem is teh shit, skulle inte ge upp mina för allt guld i världen!

Diana
2006-01-04, 18:26
Ja du Diana, jag kan iaf inte skylla på Kolo...Vad är din ursäkt? :D
en sjuklig räddsla för arbetsförmedlingen och dess innevånare.. :D ¨
nämen EN dag så ska ja börja jobba.. vänta bara.....när mina barnbarn reggats på kolo kanske.. :D

grisbil3n
2006-01-04, 18:26
de finns ett skitbra naturläkemedel som heter valerina forte/natt, hur bra som helst, man både sommnar bättre och sover längre :thumbup: men läs bruksanvisningen NOGA för den ena av dem bör man inte köra bil dagen efter om man käkat :D (allvarligt skit :D

:laugh: usch va kallas denna åkomma vi lider av? och hur åtgärdas den påbästa sätt :D
'
Skiten funkar alltså? Känner att jag skulle behöva medicinera ibland, vad kostar?

Yes
2006-01-04, 18:27
Man dör inte av en sömnlös natt.
Sant, fast efter en sömnlös natt och 11 timmar jobb vill man gärna det.

H.Emanuel
2006-01-04, 18:29
Sant, fast efter en sömnlös natt och 11 timmar jobb vill man gärna det.
Ja, då är man väl helt speedad. Som sagt, går det inte att få fason på det så kan man överväga sömnfarmaka. Långvarig sömnbrist är såklart inte alls bra.

skaparn
2006-01-04, 18:31
Inte för att låta som en hobbypsykolog, men är det några andra problem som tynger dig? Sömnproblem kan ju vara ett symptom, men behöver förvisso inte vara det. Jag har provat båda varianterna. Långa promenader på natten blev det.

Osten80
2006-01-04, 18:31
Nä, jag vill inte!

Inga sömnpiller, tack.

Men tack ändå för tipset.

MVH


Varför kategoriskt vägra något som kan få dig på rätt spår igen?

mistermr
2006-01-04, 18:34
Varför kategoriskt vägra något som kan få dig på rätt spår igen?

Som snart färdig kemist vet jag vilka bieffekter sömnpiller kan medföra.

Diana
2006-01-04, 18:34
'
Skiten funkar alltså? Känner att jag skulle behöva medicinera ibland, vad kostar?
definitivt! :thumbup: ja minns inte nu exakt va de kostade tyvärr :MrT: men kan kanske ligga på mellan en 100-150 kr per ask? på mej funkade bara den starkaste, tur att ja inte kör bil :D

grisbil3n
2006-01-04, 18:35
definitivt! :thumbup: ja minns inte nu exakt va de kostade tyvärr :MrT: men kan kanske ligga på mellan en 100-150 kr per ask? på mej funkade bara den starkaste, tur att ja inte kör bil :D

Aight, tackar. :cool:

Diana
2006-01-04, 18:36
Som snart färdig kemist vet jag vilka bieffekter sömnpiller kan medföra.
även naturläkemedel..? :confused: eller äre same shit typ? :D fast me finare namn ;)

Osten80
2006-01-04, 18:38
'
Skiten funkar alltså? Känner att jag skulle behöva medicinera ibland, vad kostar?


Det låter jag vara osagt. På mig ger det ingen effekt överhuvudtaget.

skaparn
2006-01-04, 18:39
Som snart färdig kemist vet jag vilka bieffekter sömnpiller kan medföra.

Vilka, och studerar kemister sådant?

userfriendly
2006-01-04, 18:40
kör två riktigt tunga träningspass samma dag, gå sen o lägg dig på sängen

Osten80
2006-01-04, 18:40
Som snart färdig kemist vet jag vilka bieffekter sömnpiller kan medföra.


Man behöver knappast vara kemist för att förstå att mediciner oftast har en eller flera nackdelar. Just när det gäller något så viktigt som sömnen så tycker jag att det kan vara värt att prova tex Propavan i 1-2 veckor.
Blir det inte bättre så vet man iaf det då och får ta det därifrån.