handdator

Visa fullständig version : Kycklingbiffar a la Helena


Helena B
2006-01-04, 16:50
Testade att göra kycklingbiffar idag, det blev hel gott. Man kan blanda färsen med det mesta, men jag valde rökt skinka.

Kycklingfärs 7%
Rökt skinka 2,5 %

Du behöver inge bindemedel men kryddor kan tillsättas efter smak om man vill. Bara att hacka skinkan och knåda ihop det till biffstorlek. Platta till dom och stek inte på för hög värme. Låt biffarna steka ca 2-3 min på varje sida i ca 10 min, OBS vänd inte för ofta!

Det blev så gott, riktigt imponerad av mig själv :thumbup:

userfriendly
2006-01-04, 17:00
får man fråga om du hämtat inspiration till receptet från DN i morse? (de körde med lax och sedan rökt lax) :)

Helena B
2006-01-04, 17:06
får man fråga om du hämtat inspiration till receptet från DN i morse? (de körde med lax och sedan rökt lax) :)

Va nej, läser inte DN. Min mamma gjorde med fläskfärs och bacon och då kom jag på att man kunde göra den lite nyttigare. Blandade de kycklingfärs med lax? Låter konstigt, men det kanske är gott.

userfriendly
2006-01-04, 17:19
hahah nej inte kycklingfärs med lax ;) de malde lax till färs o hade i strimlor av rökt lax ;)

Helena B
2006-01-04, 17:21
hahah nej inte kycklingfärs med lax ;) de malde lax till färs o hade i strimlor av rökt lax ;)

Aha det lär ju iofs gott :)

Max
2006-01-04, 20:11
Testade att göra kycklingbiffar idag, det blev hel gott. Man kan blanda färsen med det mesta, men jag valde rökt skinka.

Kycklingfärs 7%
Rökt skinka 2,5 %

Du behöver inge bindemedel men kryddor kan tillsättas efter smak om man vill. Bara att hacka skinkan och knåda ihop det till biffstorlek. Platta till dom och stek inte på för hög värme. Låt biffarna steka ca 2-3 min på varje sida i ca 10 min, OBS vänd inte för ofta!

Det blev så gott, riktigt imponerad av mig själv :thumbup:
Blev gott för mig också, hade i hackad lök och ett ägg i "smeten" också. Avnjöts med potatismos.