handdator

Visa fullständig version : Liten kille funderar till.


Bohman
2002-08-17, 11:48
Goddagens. Då detta är mitt första inlägg någonsin på Kolozzeum hälsar jag till alla som läser detta. Jag är en liten kille som, för ca 1,5 år sedan, beslutade mig för att sluta vara spinkig och lägga på mig lite grand. Det går fint och allt, men på senaste tiden har jag funderat lite på min kosthållning.

Jag tror att jag äter för lite för vad jag håller på med, men jag kan ju inte vara helt säker. Alltså: hur räknar man på näringsämnen man får i sig och liknande, samt hur vet man hur mycket man bör förbruka? Det är nog framförallt den sista frågan jag inte kan förstå.

Det måste ju uppenbarligen vara mycket individuellt, men någon som kan ge mig en hum om det hela? Gärna i lekmannatermer som jag kan förstå :D

Tack på förhand.

spinkoo
2002-08-17, 12:17
Jag är också lekman och jag gjorde så här angående hur mycket kalorier jag behövde.

1. Jag bestämde mig för hur jag skulle fördela kolhydrater/protein/fett. Bara att ta nåt standardsystem tex 40-40-20.

2. Sen åt jag ett visst antal kalorier i två veckor. Vägde mig före och efter. Gick jag upp, då hade jag hittat ett bra antal jag gick upp på, gick jag ner visste jag det. Stannade jag hade jag hittat min nollpunkt! Provade 2500 kcal, stannade, så nu provar jag 3000 kcal vet inte ännu om jag går upp eller ej. Gör jag inte det ökar jag mera. Hur mycket av varje?, se punkt 1.

3. Lycka till!

SPINKOO

Kjellstroem
2002-08-17, 13:56
Ät massor med mat... som en stor gris.
Går du upp för mycket i vikt (fett) så ät som en lite mindre gris ;)

Skämt åsido så är det viktigast att äta mycket och rätt till frukost och efter träning.
Utöver det ska du försöka få i dig mat med jämna mellanrum. Långsamma kolhydrater gärna (skaffa en GI-lista) :)

För att väga skaffar du helt enkelt en matvåg och gör för vana att läsa näringsinnehållet på alla förpackningar osv.
Livsmedelsverket har väl en lista på det mesta och tror även det finns en här på kolozzeum. Annars har iaf paulun en. www.paulun.com

Vad det gäller hur mycket du ska få idag så hmm... vi rör på oss ungefär lika mycket och du är lite mindre :)
Men... 3000kcal minst skulle jag vilja påstå. Vill du öka så gå helst upp i iaf 4000.

Vi kan snacka vidare när vi träffas. Välkommen till forumet.
Mvh

Bohman
2002-08-17, 14:25
Hm... vettiga råd, båda två. Jag har inte klarat av att äta så mycket innan, men jag ska jobba på det och ha koll på näringsnivåerna och allt sånt. Tack för tipsen!