handdator

Visa fullständig version : Juridik, idrott & LAS


the_PL_man
2006-01-04, 08:21
Hej alla glada juridikkunniga Kolomedlemmar!

Låt oss spekulera i följande:
En anställd på en lokal atletklubb någonstans i Sverige (förutom anställd så är vederbörande medlem i klubben) utsätts för ett dopingtest av RFs personal.

Vederbörande vägrar alternativt torskar med AAS + narkotika i sitt prov.

Vederbörande har en ansvarsfull roll i klubben (ansvarar för försäljning av medlemskort/kosttillskott etc) och hanterar i stort sett alla klubbens inkomster.
Han är dessutom kontaktperson mot skola & ungdomar.

Skulle detta kunna utgöra grund för avsked/uppsägning ?

/the_PL_man

skaparn
2006-01-04, 09:25
Det skulle underlätta ifall det fanns ett underskrivet avtal där vederbörande bundit sig till att antingen följa klubbens policy gentemot dopning eller att det i avtalet explicit står något om att den anställde ej får inte dopingklassade preparat.

backflash
2006-01-04, 09:36
Hej alla glada juridikkunniga Kolomedlemmar!

Låt oss spekulera i följande:
En anställd på en lokal atletklubb någonstans i Sverige (förutom anställd så är vederbörande medlem i klubben) utsätts för ett dopingtest av RFs personal.

Vederbörande vägrar alternativt torskar med AAS + narkotika i sitt prov.

Vederbörande har en ansvarsfull roll i klubben (ansvarar för försäljning av medlemskort/kosttillskott etc) och hanterar i stort sett alla klubbens inkomster.
Han är dessutom kontaktperson mot skola & ungdomar.

Skulle detta kunna utgöra grund för avsked/uppsägning ?

/the_PL_man

Jag är inget av det ovanstående, men veterligen är det alkoholism som ses som sjukdom och det är då det som skall avhjälpas med vård istället för att Arbetstagaren skall bli uppsagd. Här är det däremot narkotika och dopingklassade preparat som använts i en miljö där det ej är önskvärt, och då det därmed antagligen ses som väldigt grovt åsidosättande så kan nog uppsägning ske mha 18 §. Vägrar personen ta ett prov så blir det däremot knivigare om det blir uppsägning eller avsked, eller nåja, rättare sagt så tror jag inte att det blir avsked isåfall, det måste mycket till för detta nämligen.

Peter-N1
2006-01-05, 02:05
Finns det inget avtal?
De flesta företag som genomför dessa tester har ju skrivna avtal för att alla ska vara med på det.

Jag tycker att det är väldigt bra med dessa tester. Jag kanske är synisk, men någon som vägrar har ju en anledning. Och det lär inte ha att göra med integritet, även om personen vill hävda det.

Garnax
2006-01-05, 02:26
Om klubben inte kan sparka honom kan dom alltid ta ifrån honom allt ansvar
och sätta honom ett skitjobb som att städa eller nått...

bluelight
2006-01-05, 03:50
Om han skrivit på avtal att inte dopa sig så ska han åka direkt.

Men du så att han var kontaktperson till barn och ungdomar? Då kanske han ska ryka ändå, är nog inte så bra att kura när man håller på med ungdomar och barn.

Allan
2006-01-05, 04:48
Jag är inget av det ovanstående, men veterligen är det alkoholism som ses som sjukdom och det är då det som skall avhjälpas med vård istället för att Arbetstagaren skall bli uppsagd. Här är det däremot narkotika och dopingklassade preparat som använts i en miljö där det ej är önskvärt, och då det därmed antagligen ses som väldigt grovt åsidosättande så kan nog uppsägning ske mha 18 §. Vägrar personen ta ett prov så blir det däremot knivigare om det blir uppsägning eller avsked, eller nåja, rättare sagt så tror jag inte att det blir avsked isåfall, det måste mycket till för detta nämligen.

Precis så är det. Jag har bekanta fall i min närhet. Vid ett tillfälle ångrade sig vederbörande och testade sig, och klarade sig! I det andra vägrade han, men blev uppsagd istället. Som arbetsgivare är man skyldig att ställa upp med rehabilitering, men å andra sidan ska personen samarbeta. Kolla med RF:s jurister!

allan