handdator

Visa fullständig version : Går UPP i vikt under deffen!


Mel
2006-01-04, 07:09
Började min deff förra veckan och har på den tiden gått 7st morgonpromenader på fastande mage (två koppar kaffe). Mitt näringsintag är följande.
Protein 260g
Kolhydrater 154
Fett 82
Ckal 2405
Uppdelat på 5 mål + 3 vassledrinkar runt träningen
Som sagt morgonpromenad 45-50min, styrketräning 3-4 dagar/vecka
Vikt 82.8kg Längd 178cm, Har tränat till och från i 8år.
Till min förvåning hade jag med detta upplägg gått upp 0,4kg denna vecka!
Några tips?

Prankie
2006-01-04, 07:14
Du kanske hade lite vatten i kroppen förra veckan? Eller kanske nyskitit?

Mel
2006-01-04, 07:22
Nej förhållandena var ganska så lika vid båda vägningstillfällena. Dock har jag uppsvullna lår efter benpasset i förrgår, brukar få grym träningsvärk 2-5 dagar efter ett pass..om det nu kan ha tragit till sig vätska.

userfriendly
2006-01-04, 08:02
vikten kan variera över en dag..
kör du med ätardagar oso?
kör du ben kan du ha lagrat in mkt vatten o glykogen..

om du kört allt som vanligt så borde du inte ha gått upp i fettvikt möjligtvis har du bara stått stilla, svårt att lägga på sig med 2400kcal, kör på en vecka till o se vad som händer. Går du upp mer/går inte ner så dra av mat eller lägg till cardio

du ligger iof väldigt lågt på kolhydrater för att ha deffat i två veckor

kan va så att du äter för lite o kroppen vägrar tappa men det är så tidigt i dieten... så det borde inte hända än

Mel
2006-01-04, 08:57
Ska köra på detta upplägg två-tre veckor och utvärdera sedan om jag behöver gå lägre, har deffat förut men inte samma omfattning som nu räknat kalorier utan mer gått på "känsla". Har legat rätt lågt både kolhydrat/fett mässigt i tidigare dieter. Men efter att undersökt hur mycket jag "borde" äta ligger jag säkert 600-800ckal högre nu än tidigare dieter.

Ibland undrar jag hur det står till med min kropp igentligen.. *grr27*

Helena B
2006-01-04, 10:11
Jag kan gå upp i vikt efter ett styrketräningspass (helst när det gäller benen) även fast jag ligger på ett underskott. Ha inte bara vågen som ett mått, utan mät dig också så ser du om det går åt rätt håll.

Cerberus
2006-01-08, 22:22
Om man typ har bra gener, kan man gå upp i vikt under deff, alltså att man typ lägger på sig muskler? Jag e så grymt nojig att jag ska slita ut mig själv utan värre resultat..

King Grub
2006-01-08, 22:23
Om man typ har bra gener, kan man gå upp i vikt under deff, alltså att man typ lägger på sig muskler? Jag e så grymt nojig att jag ska slita ut mig själv utan värre resultat..

Du kan lägga på dig muskler under deff om du sköter allt perfekt, men så mycket att du går upp i vikt? Aldrig. Ingen i hela världen ökar ett halvkilo muskelmassa eller mer i veckan ens på överskott.

Cerberus
2006-01-08, 22:27
okej, så om man väger sig under samma förhållanden och man har ökat i vikt så har man helt enkelt blivit fetare?

King Grub
2006-01-08, 22:29
Antingen det, eller så är det en tillfällen vätskeretention eller fulla glykogendepåer jämfört med förra vägningen.

mini
2006-01-08, 22:31
Ska köra på detta upplägg två-tre veckor och utvärdera sedan om jag behöver gå lägre, har deffat förut men inte samma omfattning som nu räknat kalorier utan mer gått på "känsla". Har legat rätt lågt både kolhydrat/fett mässigt i tidigare dieter. Men efter att undersökt hur mycket jag "borde" äta ligger jag säkert 600-800ckal högre nu än tidigare dieter.

Ibland undrar jag hur det står till med min kropp igentligen.. *grr27*
Då verkar det som att du överskattat ditt behov? Om du gått ner i vikt stadigt i bra takt på 600-800 kcal mindre än du äter nu så bör du fundera på om det inte är de gamla siffrorna du bör gå efter.
Har du tålamod ger du nuvarande upplägg ett par veckor till innan du förkastar.

sumobrottaren
2006-01-09, 12:58
Du kan lägga på dig muskler under deff om du sköter allt perfekt, men så mycket att du går upp i vikt? Aldrig. Ingen i hela världen ökar ett halvkilo muskelmassa eller mer i veckan ens på överskott.

hur mycket muskler kan man öka i veckan? 200g? 100g? mindre?(bulk)

King Grub
2006-01-09, 13:01
Mindre.

bedlam
2006-01-10, 09:48
jag tycker det verkar som att du ligger lite högt kanske?
Jag ligger på 2600-2700 och väger runt 93kg, morgonpromenerar inte, springer minst 2ggr/vecka, styrketränar 4ggr/vecka. och jag gick då ner dryga 2cm i midjemått sen förra veckan :)

Mel
2006-01-11, 16:41
Har dragit ner till runt 2200ckal på träningsdagarna (högre pga vassledrinkarna) och runt 1800ckal de dagar jag inte tränar styrka.

Hmm och sen räknade jag lite fel på hur mycket ckal viss mat innehöll också. *innocent* så nu skall det nog lösa sig. :D

skillz
2006-01-12, 10:50
Tycker du skall stoppa undan din våg och använda spegeln mer istället.
Själva viktnedgången är ju inte det intressanta, om du inte skall tävla då.

Titta mer på dig själv istället och se hur det ser ut.

pragmatist
2006-01-12, 11:17
Tycker du skall stoppa undan din våg och använda spegeln mer istället.
Själva viktnedgången är ju inte det intressanta, om du inte skall tävla då.

Titta mer på dig själv istället och se hur det ser ut.

QFT

Spegeln, dina mått, hur kläderna sitter, samt hur det känns när du nyper dig själv runt midjan är mycket bättre indikatorer på hur det går än vågen, eftersom kroppsvikten kan pendla naturligt flera kilon.

Och ska man väga sig ska man göra det vid samma tidpunkt och i samma typ av situation varje gång, t.ex. varje fredag före frukost precis efter man varit på muggen.

oksiv1
2006-01-12, 16:35
Men vad det gäller spegeln så är iaf jag som person ganska kritisk. Dvs, jag ser ingen skillnad på - 5 kg. *cry*
Jag använder mig av våg. Väger mig varje måndag morgon precis efter uppstigning och muggen.

Cerberus
2006-01-12, 16:55
Men vad det gäller spegeln så är iaf jag som person ganska kritisk. Dvs, jag ser ingen skillnad på - 5 kg. *cry*
Jag använder mig av våg. Väger mig varje måndag morgon precis efter uppstigning och muggen.

Jag har samma problem. Imorgon får jag se hur mkt jag väger...

Mel
2006-01-12, 19:08
Är de fler här som har "två" garderober? Har några jeans exempelvis som jag enbart kan ha under sommarmånaderna, de som sitter bra nu blir riktiga "bagy" pants till sommaren *förhoppningsvis*.

GymTT
2006-01-12, 19:15
Är de fler här som har "två" garderober? Har några jeans exempelvis som jag enbart kan ha under sommarmånaderna, de som sitter bra nu blir riktiga "bagy" pants till sommaren *förhoppningsvis*.


Jo där känner man väl igen sig en del.

userfriendly
2006-01-12, 19:36
Är de fler här som har "två" garderober? Har några jeans exempelvis som jag enbart kan ha under sommarmånaderna, de som sitter bra nu blir riktiga "bagy" pants till sommaren *förhoppningsvis*.


haha min garderob får från stl. 32/34 till 42/44 :D överkroppen blir jag iof nästan aldrig fet på men bred däremot.. får inte på mig kläder i stl L på damsidan ens ibland o jag är inte spec stor..

fonzie
2006-01-15, 14:21
Är de fler här som har "två" garderober? Har några jeans exempelvis som jag enbart kan ha under sommarmånaderna, de som sitter bra nu blir riktiga "bagy" pants till sommaren *förhoppningsvis*.

Yep, morsan vill inte köpa kläder till mig eftersom jag ändrar i storlek så mycket...

Sen är jag också en sån som inte lyckas få vågen att rubba på sig. Känns som att fumla runt i mörkret bara. Är också självkritisk så jag har svårt att se skillnad.

Don_Kocke
2006-01-15, 16:23
Mindre.


Detdär kan ju knappast stämma..när jag började träna ökade jag 10 kg första månaden + att jag fick bättre deff

King Grub
2006-01-15, 16:41
Detdär kan ju knappast stämma..när jag började träna ökade jag 10 kg första månaden + att jag fick bättre deff

Fysiologiskt omöjligt.

negative
2006-01-15, 18:08
Detdär kan ju knappast stämma..när jag började träna ökade jag 10 kg första månaden + att jag fick bättre deff


:laugh:

Ungtuppen
2006-01-15, 19:42
Detdär kan ju knappast stämma..när jag började träna ökade jag 10 kg första månaden + att jag fick bättre deff

HAaha, ja 10kg muskler var det nog!!!!

Max
2006-01-15, 19:43
Detdär kan ju knappast stämma..när jag började träna ökade jag 10 kg första månaden + att jag fick bättre deff
+10 kg första månaden och bättre deff, jomenvisst

Lyssna inte på de andra, dom är bara avundsjuka :D

gothen
2006-01-15, 20:30
HAaha, ja 10kg muskler var det nog!!!!

Lite drygt, han tappade ju kroppsfett också :D