handdator

Visa fullständig version : Finns det Hungerökande kosttillskott?


Pey
2006-01-04, 03:54
Tjena,

Jag Undrar om de finns något slag av kosttillskott som kan öka hungerkänslan.
exempel någon tablett man kan ta för att bli hungrig

Markus H
2006-01-04, 08:29
Annars brukar strikt regelbundna mattider vara effektivt..

nordland
2006-01-04, 08:54
Tjena,

Jag Undrar om de finns något slag av kosttillskott som kan öka hungerkänslan.
exempel någon tablett man kan ta för att bli hungrig

vit B12
L-tyrosine

å så tuggummi...

z_bumbi
2006-01-04, 11:48
En mindre mängd snabba kolhydrater ca 30 minuter innan en måltid.

Ola Wallengren
2006-01-04, 19:36
Det finns inte direkt några effektiva kosttillskott eller läkemedel för den delen som stimulerar aptiten. Kroppen har en del hormon som stimulerar aptiten, tex neuropeptid Y och grehlin, men de finns inte i piller form och hade förövrigt inte klassats som kosttillskott.
Alkohol och cannabinoider stimulerar aptiten men är inget bra alternativ (behöver jag säga varför?).
Kortisonpreparat och progesteronderivat kan stimulera aptiten och används ibland för detta ändamål inom sjukvården, men effekterna är kortvariga och resulterar snarare i ökad fett och vätskemängd i kroppen.

Tyrosin tror jag faktiskt inte alls på, det kan nästan få motsatt effekt eftersom det kan öka adrenalin och noradrenalinbildningen, dvs en centralstimulerande verkan som dämpar aptiten.

Glukos kan man ju testa men det ger ju egentligen en hel del mättnads effekt, bla genom att blodsockret höjs och insulinnivåerna ökar samt att det stimulerar en del mättnadshormon, tex GLP-1 och amylin m fl.
I så fall skullem na testa att bricka en glukoslösning så lång tid före måltiden så att blodsockret och insulinhalterna slunker, vilket nog tar minst 1 timme skulle jag tro.

Det mest effektiva är nog att planera sitt ätande, äta ofta, sånt som man tycker är gott och som är energirikt. Gärna i flytande form.

Du kan ju också fundera över om det finns några psykologiska faktorer som gör att du inte äter.

Pey
2006-01-05, 01:32
Hmm..
Jag tror att min problem är att min magsäck är liten, blir mätt väldigt snabbt,
och sedan har jag ingen matlust på flera timmar.

Jag vill så gärna bli tjock, men de händer inget :(

keffat_liv
2006-01-05, 01:54
Hmm..
Jag tror att min problem är att min magsäck är liten, blir mätt väldigt snabbt,
och sedan har jag ingen matlust på flera timmar.

Jag vill så gärna bli tjock, men de händer inget :(

i början är det väldigt jobbigt. Du får helt enkelt tvinga i dig lite extra (inte så du spyr) men du kan ju öka succesivt och tillslut har du töjt den.

Sen finns det ju mat med hög mättnadsindex som kanske inte är det bästa att äta om man nu ska töja magsäcken. Potatis tillexempl.

Lizzie
2006-01-05, 10:16
Pey: Mitt råd till dig är att köpa en bra gainer, men mycket kolhydrater och protein i-då får du i dig de essensiella aminosyrorna (valin, isoleucin, leucin bla) som krävs, speciellt vid viktuppgång. Denna kan du ta efter träning men oxå som mellanmål tills du har fått upp vikten. Ät var tredje timme, försök öka portionerna succesivt, lägg gärna till lite nötter - energitäta och näringstäta! Jag hade oxå rekomenderat dig ett bra vitamin-mineraltittskott, ialla fall nu ibörjan, så att du kan utesluta någon vitaminbrist. Man har sett att B1-vitaminbrist kan ledan till aptitlöshet. Sen är det bara att kämpa på - näringsrik & energität mat - ät inte skräpmat bara för du vill gå upp i vikt, det är inget man kan bygga en sund kropp på!
Jag lyckades få min kille att öka över 10 kg på nyttig mat och en bra gainer-så det går...Lycka till!!

DragonOrb
2006-01-06, 20:56
Gainer som mellanmål ? Ökar chanserna för diabetes.

Som mellanmål är en drink av kessein och långsamma kolhydrater att föredra.
Eller varför inte mat ? ;)

Lizzie
2006-01-07, 11:19
Eller varför inte mat ? ;)

Jag skrev näringrik och energität mat flera gånger... jag tror inte heller någon frisk person skulle drabbas av diabetes efter några månader med en gainer som mellanmål, utan här gäller det att uttnyttja insulinets anabola effekt.

jocke_kofot
2006-01-08, 04:17
Sötningsmedel kan ha effekten av att man blir mer hungrig vid måltidstillfällen. Så prova drick lite lightläsk eller nåt och kolla om det funkar :P

Yankeee
2006-01-08, 11:22
Sötningsmedel kan ha effekten av att man blir mer hungrig vid måltidstillfällen. Så prova drick lite lightläsk eller nåt och kolla om det funkar :P

Är det verkligen någon förutom "jag måste ha något att skylla min övervikt på"-personerna som verkligen får ökad hunger av sötningsmedel?

jocke_kofot
2006-01-08, 11:58
Japp. Tror det har något med att kroppen ställer in sig på att få mat och därför känner sig tom nästa gång man äter eftersom den inte fick mat, att göra. Är inte säker på vilka mängder sötningsmedel man måste få i sig för att uppnå effekten dock.

King Grub
2006-01-08, 12:00
Aspartam ökar mättnadskänslor, inte tvärtom.

Physiol Behav. 2003 Apr;78(4-5):557-62. Physiological mechanisms mediating aspartame-induced satiety.

"Aspartame has been previously shown to increase satiety. This study aimed to investigate a possible role for the satiety hormones cholecystokinin (CCK) and glucagon-like peptide-1 (GLP-1) in this effect. The effects of the constituents of aspartame, phenylalanine and aspartic acid, were also examined. Six subjects consumed an encapsulated preload consisting of either 400 mg aspartame, 176 mg aspartic acid+224 mg phenylalanine, or 400 mg corn flour (control), with 1.5 g paracetamol dissolved in 450 ml water to measure gastric emptying. A 1983-kJ liquid meal was consumed 60 min later. Plasma CCK, GLP-1, glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP), glucose, and insulin were measured over 0-120 min. Gastric emptying was measured from 0 to 60 min. Plasma GLP-1 concentrations decreased following the liquid meal (60-120 min) after both the aspartame and amino acids preloads (control, 2096.9 pmol/l min; aspartame, 536.6 pmol/l min; amino acids, 861.8 pmol/l min; incremental area under the curve [AUC] 60-120 min, P<.05). Desire to eat was reduced from 60 to 120 min following the amino acids preload (control, -337.1 mm min; aspartame, -505.4 mm min; amino acids, -1497.1 mm min; incremental AUC 60-120 min, P<.05). However, gastric emptying rates, plasma CCK, GIP, insulin, and glucose concentrations were unaffected. There was a correlation between the increase in plasma phenylalanine and decrease in desire to eat after the liquid meal following the constituent amino acids (r=-.9774, P=.004)."

Physiol Behav. 1995 Mar;57(3):489-93. Postingestive inhibition of food intake by aspartame: importance of interval between aspartame administration and subsequent eating.

"Aspartame administered in capsules (i.e., without tasting) 1 h before a meal significantly reduces the amount eaten in that meal. In the present study 36 young men and women were divided into 3 groups of 12 to receive aspartame (400 mg) or placebo (400 mg starch) on separate occasions either 5 min (Group A), 30 min (Group B) or 60 min (Group C) before beginning an ad lib test meal. Compared with placebo, aspartame reduced food intake in Group C (by 18.5%, p < 0.01), but did not reliably affect intake in Groups A or B. There were, in contrast, no significant effects of aspartame on premeal ratings of hunger, desire to eat or fullness for any of the groups. These results confirm a postingestive inhibitory action of aspartame on appetite, which may involve the amplification of the satiating effects of food."

DragonOrb
2006-01-08, 15:19
Jag skrev näringrik och energität mat flera gånger... jag tror inte heller någon frisk person skulle drabbas av diabetes efter några månader med en gainer som mellanmål, utan här gäller det att uttnyttja insulinets anabola effekt.

Insulinet i sig var väll inte anabolt ? , om man inte var en råtta eller något sånt. Har för mig grub skrev något sånt.

King Grub
2006-01-08, 15:20
Insulinet i sig var väll inte anabolt ?.

Nope.

Lizzie
2006-01-08, 22:38
Är inte insulinet ett anabolt hormon????

King Grub
2006-01-08, 22:40
Är inte insulinet ett anabolt hormon????

Nej, teorierna att insulin skulle vara anabolt bygger på gamla djurförsök, och där stämmer det verkligen, men det visade sig inte stämma på människa, bara på gnagare och grisar.

"The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs."

Exp Physiol 90.4 pp 427-436, April 15, 2005.

"At insulin of <5 muU/mL, AAs appear to stimulate MPS without increasing mTOR signaling. Further increasing availability of insulin to postprandial values increases signaling activity, but has no further effect on MPS."

J Nutr. 2006 Jan;136(1):264S-8S.

"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

Anti-katabolt är det däremot, och minskar muskelnedbrytning efter träning och bidrar därigenom till en bättre proteinbalans. Men det minskar inte muskelnedbrytningen och är inte antikatabolt i vila - inte heller där tjänar man på gainermåltider.

"Hyperinsulinemia suppresses accelerated muscle protein breakdown after exercise, but not normal resting breakdown."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Dec;11 Suppl:S164-9. Control of muscle protein breakdown: effects of activity and nutritional states.

Lizzie
2006-01-08, 22:54
Nej, teorierna att insulin skulle vara anabolt bygger på gamla djurförsök, och där stämmer det verkligen, men det visade sig inte stämma på människa, bara på gnagare och grisar.
Hade jag ingen aning om....men det beror väl på att alla mina näringsläraböcker här hemma helt plötsligt hade fel..så är det när nya rön kommer fram. Men att det är anti-katabolt...borde inte det ordet vara ett annat för anabolt? ;) (antagligen inte..)

Davil
2006-01-09, 07:11
Varför är insulin ett dopingklassat preparat ?

King Grub
2006-01-09, 21:08
Hade jag ingen aning om....men det beror väl på att alla mina näringsläraböcker här hemma helt plötsligt hade fel..så är det när nya rön kommer fram. Men att det är anti-katabolt...borde inte det ordet vara ett annat för anabolt? ;) (antagligen inte..)

Nej, antikatabolt motverkar muskelnedbrytning, anabolt stimulerar proteinsyntesen. Effekten, dvs en bättre proteinbalans, kan förstås kallas anabolism, men själva insulinet är det inte i nämnvärd utsträckning. Essentiella aminosyror är det dock desto mer.

Insulin är inte antikatabolt heller, annat än vid ansträngning.

internethjälten
2006-01-10, 19:25
Ät en kebabpizza ca 45min före du ska äta middag -du kommer
vara vrålhungrig då pga pizzans enorma "se-stor-som-fan-ut-men
-mätta-ingenting-egenskap"


;)