handdator

Visa fullständig version : Hjälp med viktnedgång


chipmod
2006-01-04, 02:50
Hej,

Jag har som mål att tappa ett x antal kilon under denna vinter och vår. Börjar från och med nu i dagarna och har tänkt köra fram till sista maj, just för att ha ett start- och slutdatum för att kunna se exakta resultat. Idag väger jag 89kg och är 174cm lång.

Min önskan är att försöka gå ner 2 kg i månaden, dvs ha tappat ungefär 10 kg när maj har passerat. Är detta rimligt och genomförbart på ett sunt och hälsosamt sätt, utifrån att jag äter rätt och motionerar?

Med maten har jag främst tänkt sluta äta godis och annat direkt fett som jag idag ganska ofta gör. Frukost, lunch och middag håller jag ganska duktigt på som ofta består av hemlagad husmanskost, men det är tiden där emellan som jag känner att jag får i mig onyttigt annat.

För att komma till motionen, vad rekommenderar ni då? Jag har köra mycket basic kondition så som cykla och även försöka klämma in promenader på morgonen. Hur länge och hur bör ett cykelpass se ut anser ni?

Har ni några tips på hur jag gör det lättare för mig själv att hålla mig till min plan, genom att föra dagbok/regelbunden vägning etc. Jag är mycket tacksam för alla tips jag kan få.

Tack på förhand

MVH

Chipmod

oksiv1
2006-01-04, 09:09
Gör av med 250 kcal mer per dag och stoppa i dig 250 kcal mindre per dag så blir resultatet -0,5 kg i veckan.
Det gäller att ha full koll.

chipmod
2006-01-04, 10:12
Tack för tipsen!

Har en annan fråga. Jag är ofta hungrig när jag går och lägger mig. Vad är bäst att om man nu ska äta något så sent på kvällen, frukt?

Är det okej att enbart äta frukt som mellanmål (mellan frukost och lunch samt mellan lunch och middag) eller behöver man få i sig mer allsidiga mellanmål under dagen? Lunch och middag består av lagade mål, även om det är från restaurang. Kan proteinshake vara nåt att fundera på som mellanmål? Kräver det att jag styrketränar ett visst antal dagar i veckan? Kan det få en motsatt negativ effekt på min viktminskning om jag inte styrketränar tillräckligt många gånger i veckan samtidigt som jag tar proteinshake?

Har för övrigt märkt att det kan vara ganska svårt att ta sig upp och gå ut och gå en promenad på morgonen nu under vintern, kan någon rekommendera en bra och prisvärd cykel man kan köpa hem och köra istället?

Fredrik_
2006-01-04, 10:15
Hej,

Jag har som mål att tappa ett x antal kilon under denna vinter och vår. Börjar från och med nu i dagarna och har tänkt köra fram till sista maj, just för att ha ett start- och slutdatum för att kunna se exakta resultat. Idag väger jag 89kg och är 174cm lång.

Min önskan är att försöka gå ner 2 kg i månaden, dvs ha tappat ungefär 10 kg när maj har passerat. Är detta rimligt och genomförbart på ett sunt och hälsosamt sätt, utifrån att jag äter rätt och motionerar?

Med maten har jag främst tänkt sluta äta godis och annat direkt fett som jag idag ganska ofta gör. Frukost, lunch och middag håller jag ganska duktigt på som ofta består av hemlagad husmanskost, men det är tiden där emellan som jag känner att jag får i mig onyttigt annat.

För att komma till motionen, vad rekommenderar ni då? Jag har köra mycket basic kondition så som cykla och även försöka klämma in promenader på morgonen. Hur länge och hur bör ett cykelpass se ut anser ni?

Har ni några tips på hur jag gör det lättare för mig själv att hålla mig till min plan, genom att föra dagbok/regelbunden vägning etc. Jag är mycket tacksam för alla tips jag kan få.

Tack på förhand

MVH

Chipmod

Helt klart genomförbart. Om träningen: konditionsträning är bra, men glöm inte att styrketräna. Resultatet kommer att se mycket bättre ut om du lyckas behålla eller till och med öka lite i muskelmassa under tiden.

Ett bra tips är att äta regelbundet.. gärna minst 6 mål om dagen så du inte hinner bli så hungrig mellan varven. Ta det lugnt också och dra inte ner för mycket på kalorierna, så minskar också risken för bakslag.

Sätt upp mätbara delmål och ge dig fasiken på att verkligen lyckas så fixar du det här.

chipmod
2006-01-04, 10:29
Helt klart genomförbart. Om träningen: konditionsträning är bra, men glöm inte att styrketräna. Resultatet kommer att se mycket bättre ut om du lyckas behålla eller till och med öka lite i muskelmassa under tiden.

Ett bra tips är att äta regelbundet.. gärna minst 6 mål om dagen så du inte hinner bli så hungrig mellan varven. Ta det lugnt också och dra inte ner för mycket på kalorierna, så minskar också risken för bakslag.

Sätt upp mätbara delmål och ge dig fasiken på att verkligen lyckas så fixar du det här.

Tack så mycket!

Mina funderingar kring styrketräningen är den att jag har under hela min uppväxt (är inte så gammal, 20 år) tränat och varit ganska "vältränad" även om jag alltid haft ganska mycket överhudsfett. Jag presterade bättre än många andra "tränade" kompisar under skolan och dom år jag spelade fotboll samt hockey.

Eftersom det är vikten jag vill minska, hur bör styrketräningen se ut? Flera rep med lättare vikter än färre rep med tyngre vikter?

Angående mätbara mål har jag tänkt väga mig regelbundet (så ofta som kanske varje dag, men med fokusering veckovis). Har du tips på fler mätbara mål?

HerrArne
2006-01-04, 10:46
Angående mätbara mål har jag tänkt väga mig regelbundet (så ofta som kanske varje dag, men med fokusering veckovis). Har du tips på fler mätbara mål?

Midjemått? Brukar vara ganska talande. :)

chipmod
2006-01-04, 11:01
Ah, självklart :)

chipmod
2006-01-08, 11:07
Har läst runt lite här angående viktminskning och har några frågor.

Jag har räknat ut mitt BBE som landade runt 2275. För att minska i vikt så drar jag bort 500 utav dom där 2275 och landar på 1775.

Min fråga är denna. Ska jag multiplicera mitt BBE med stress- och aktivtetsfaktorn (räknat på 1,2, då jag utgår ifrån att jag är på jobbet hela dagen) och sedan dra bort 500 för att hitta rätt kcal-intag/dag för att tappa i vikt? I så fall landar siffran på 2230 (2730-500) men jag tycker det låter lite väl högt. Är jag helt ute och cyklar? Om jag sedan även promenerar eller motionscyklar varje dag kommer dom där 500 kcal bli ännu fler.

Vad är rätt och vad är fel?

Aelrik
2006-01-08, 11:31
BBE är ju vad man behöver för att hålla sig vid liv (lite väl drastiskt kanske ;) )

Multiplicera med aktivitetsfaktorn så får du ju vad du faktiskt behöver.
2275 * 1,2 (dag vid datorn) = 2730 kkcal

Sedan drar du 500 kkcal från det och därmed få en "dietförbrukning".
2730 - 500 = 2230 kkcal

De dagar du tränar kan du ju lägga på energiförbrukningen från träningen på "dietförbrukningen".
2230 + 350 (30 min simning) = 2580 kkcal

Sen kan du ju exempelvis ligga lite under det på veckorna och därmed ta en pizza en lördag. :em: