handdator

Visa fullständig version : Vill bli hård...


SåTunn
2006-01-03, 23:19
Jag har tränat av och till halvhjärtat. Kommit igång 2-3 månader per år. I yngre år tränade jag ganska mycket konditionsidrotter men inget muskelbyggande. Jag närmar mig 40 och vill komma i riktigt bra form. Är inte ute efter att någonsin bli biffig utan mer De Niro i Cape Fear.. :D Vad är rimligt att ha som mål till sommaren. Behöver ett "kort" mål för att komma igång ordentligt. Jag har tränat bra under 1½ månad nu.

Mina stats är (ingen pump men flexade muskler):

Längd: 178cm
Vikt: 76kg
Överarmar: 38cm
Handleder: 16,5cm
Bröst 103cm
Lår 53cm
Vader 34cm

Är det möjligt för mig att på 5-6 månader komma i en form jag kan vara nöjd med? Kanske öka något kilo muskler och deffa 5-6 kilo? Finns det någon i min längd/vikt som är hård runt 70kg? Ser man ut som en räka då? :em: Vad skall jag sikta in mig på? Vilken muskelgrupp? Just nu handlar det om ren "disco-träning" för att få fart på motivationen och se resultat som triggar mig.

Är det vansinnigt med deff mot slutet av våren, från t ex april?

Cerberus
2006-01-03, 23:25
Tycker du bör träna rygg och ben också, du orsakar mer hormonfrisättning vid träning av stora muskelgrupper än små(har jag för mig iaf). om inte för att förbättra symmetrin så för att göra din kropp generellt större :D

mini
2006-01-03, 23:35
Om du kan komma i en form du är nöjd med beror ju helt på vad du är nöjd med. Muskulärt stor verar du inte riktigt vara, och kommer ha svårt att bli på några månader.
Varför skulle det vara vansinne att skala bort fett i april? Förstår inte frågan.
Du får kanske fundera på var din prioritering ska ligga - att vara hård eller musklad? Jag tror du får stressigt att hinna med både och till sommaren.
Och som Cerberus sa; slarva inte med de tunga basövningarna. Det kommer ge dig mer än discoträning och ge resultat som håller även efter 40-årskrisen.