handdator

Visa fullständig version : En basic fråga.


Chris
2002-08-16, 23:43
Alla säger att man "måste äta mer än vad man förbrukar" för att kunna lägga på sig muskler. Men jag fattar inte varför, okej, principen är väl ganska enkel att det som blir över lagras som massa på kroppen. Men om man ökar kcal intaget ( så borde ju man bara bli fetare, eftersom musklerna består av nästan bara protein och vatten så borde det inte spela någon roll hur mkt kolhydrater man äter, eftersom de inte är kolhydraterna som "bygger upp musklerna".

Vad jag har fått för mig nu är att det viktigaste är att äta mer protein än vad man gör av med, så man kan bygga muskler och inte kolisar. (Fast jag fattar ju att man måste äta en del kolisar osv ändå, annars fungerar man inte som man ska)

Kan ingen kommentera?

goa_killen
2002-08-17, 00:22
Skulle faktiskt oxå vilja ha reda på de...

Tycker de vekar onödigt att öka på med så mycket kollisar när dom ändå inte bygger...

Åse Columbus
2002-08-17, 10:23
kolisarna behövs för proteinsyntesen....annars kan inte proteinet du äter tas tillvara ....

Åse:smokin:

Lave
2002-08-17, 10:52
Och enkelt sagt, kolhydrater behövs för energi, för att Du ska orka träna. Äter Du för lite (gäller allt) så är kroppen inte lika inställd på att bygga muskler.

Chris
2002-08-17, 11:22
Nej men jag menar att det är onödigt att bulka på en massa kolisar då, eftersom ett överskott inte bygger mer muskler! Eller gör det de? En kille sa att insulinet som produceras hjälper till att bygga mer muskler!

Självklart ska man ju äta så mkt som kroppen behöver, men jag förstår inte varför man ska äta mer!

Lave
2002-08-17, 11:27
Insulin är fettinlagrande och muskelbyggande.

Munter
2002-08-17, 11:30
Stora intag av kolhydrater och fett framförallt gör att kroppen utsöndrar mer hormoner som gynnar tillväxt. Stora mängder kolhydrater frigör stora mängder insulin, som Lave sa ovan. Men sen tror jag att det till stora delar (läs: hela delen?) är helt psykiskt....käkar du som en häst så känner man sig starkare helt enkelt och som alla vet så är psyket halva träningen. Har tyvärr ingen annan förklaring...någon annan får fylla på.

spinkoo
2002-08-17, 12:10
Slänger in en fundering:smokin:

Vid HÖGA protein-doser som alltså är aktuellt i denna frågan (där man skulle äta enbart proteiner i form av energi för att öka tillväxt)skulle kroppen antagligen använda protein som energi istället.

Varför?
Kroppen ställer ganska så radikalt in sig på att öka kaloriförbränningen om man ligger på mycket kalorier (helt logiskt) överdriver man så blir man fet förståds. Men kolhydraterna har ju den uppgift att "skydda" proteinerna mot att bli energi så om man äter massor med kolhydrater i bulksyfte betyder det att man kan vara säker på att ALLA eller nästan alla proteinerna används till byggning. Proteinerna ställer ju in sig vid manipulerat högt intag och vänjer sig vid att bli energi. Det är ju inte önskvärt men óm då kroppen får överskott av allt annat också då j-vlar:devil: tar proteinerna och blir bra.

En annan fundering!
Fett och kolhydrater ökar hormoner och gör att fler proteiner kan användas just till muskelbygge. (öhh snilleblixt föresten, är det det som kallas proteinsyntesen, ÅSE:confused: :o :D)

Tufft kaske det var ja...dagens onödigaste inlägg/spinkoo

Peter
2002-08-23, 08:51
Du har egentligen redan fått svar eftersom de flesta varit inne på just faktorer som att kolhydraterna sparar protein, att insulin är muskelbyggande osv.

Ditt sätt att tänka att det skulle räcka att ligga i energibalans och sen öka med några gram protein per dag så skulle de gå till muskler är inte så dumt tänkt i teorin. Finns många personer som skrivit böcker om näringslära som använt samma logik och bevisat att det räcker med ett ägg extra om dagen för att bygga 5 kg muskler per år (eftersom 5 kg muskler bara är 1 kg protein skulle det i teorin räcka med 3 gram om dagen eller så) Tyvärr är det ju inte så enkelt att man kan lägga sig just över energibalans och öka proteinintaget något och sen bygga muskler av allt detta protein.

Verkligheten är inte lika enkel, precis som man sagt tidigare påverkar kosten en mängd hormoner som insulin, IGF-1, testosteron mm. Med hjälp av att äta mer kan man öka fristättandet av alla dessa muskelbyggande hormoner. Finns studier som visar att äta mycket över sitt behov för energibalans kommer öka muskelmassan väldigt kraftigt trots att man inte ens tränar. Nackdelen är då också att man går upp i fett. Det svåra är alltså att äta så mycket och ofta så att man ökar så mycket som möjligt i muskler men inte så mycket att man ökar onödigt mycket i fett. Att hitta perfekt tajming, fördelning av näringsämnen och mängd vid de olika tillfällena är nog tyvärr omöjligt.

Peter